Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe een app te installeren  (gelezen 474 keer)

Hoe een app te installeren
« Gepost op: 2016/12/01, 23:47:54 »
Ubuntu heeft zoveel apps al kant en klaar, waardoor ik niet dagelijks andere apps installeer.
Ik weet dat het heel "basic" is, maar ik wil het nu toch eens weten.

Heb via OMG de app in .zip-form voor Alduin RSS Reader gedownload (Github).
Hoe moet ik nu verder om de app geïnstalleerd te krijgen. ??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/02, 09:50:00 »
Hoi Peter,

Ik heb het ding opgezocht en bekeken. Naar mijn mening doe je gewoon niks met deze app. Nog niet.  Ik vind hem gewoon niet af genoeg.

Zo hoort er in zo'n pakket een readme tekstbestand dat je informeert over het programma. Minimaal hoe je het programma start. Die readme is er dan wel, maar het zegt niks over starten.

Dan heb ik de zip maar eens uitgepakt. Daarin zit in de hoofdmap een uitvoerbaar bestand Alduin. Dat is ook al vreemd. Met een hoofdletter. Dat soort bestanden hoort zonder hoofdletter te zijn.

Maar goed, Ga in de terminal naar de map van dit programma . Als je het dan start met de opdracht ./Alduin start het programma. Ik heb ook geen beschrijving gevonden hoe het werkt, dus dat is het dan weer.

Voor de geintereseerden: eenmaal in de map van zo'n executable kan je hem voor de veiligheid niet direct starten. Daarom komt dat ./ ervoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/02, 11:50:34 »
Om even de post van Just samen te vatten: Er is geen spraken van installeren, er is gewoon een uitvoerbaar bestand dat je kan aanklikken. Het programma maakt trouwens wel automatisch een map aan ( ~/.config/alduin ) met je instellingen.

Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/02, 13:28:24 »
Bedankt voor jullie reactie. Ik dacht dat het allemaal aan mij lag, maar dus niet helemaal.

Ga het toch even verder bekijken, omdat ik over Liferea niet al te enthousiast ben.

Nogmaals mijn dank,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/02, 14:26:44 »
Hoi Peter,

OK, hou ons op de hoogte. Ik ben zelf wel nieuwsgierig. Alle begin is moeilijk, nietwaar?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/02, 23:51:50 »
Citaat
Maar goed, Ga in de terminal naar de map van dit programma . Als je het dan start met de opdracht
Code: [Selecteer]

./Alduin

start het programma. Ik heb ook geen beschrijving gevonden hoe het werkt, dus dat is het dan weer.

Hallo Just, het is mij nog niet gelukt de app te starten. Wat bedoel je met
Citaat
Ga in de terminal naar de map van dit programma
en hoe doe ik dat. Voel me echt een oen op dit gebied en wil ook graag meer leren over de taal/commando's.

Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/03, 09:05:02 »
Hallo Peter,

We zijn zo allemaal begonnen! Dus niks aan de hand en juist goed van je om de vraag te stellen.

Het commando om van map te wisselen is cd met daarna een spatie. Open eens een terminal (Alt+Ctrl+T is de sneltoets). Die opent in jouw thuismap. Geef in:

cd Dow
Ik wil naar de map Downloads, maar na die drie letters is één tik op de Tab toets al voldoende. Dan doet Linux dat automatisch aanvullen. Mocht dat nou niet gebeuren, tik dan twee keer op Tab. Als je alleen

cd Do

had gebruikt, en twee keer op Tab drukt krijg je

just@just-desktop-xub-1604:~$ cd Do
Documenten/ Downloads/ 
just@just-desktop-xub-1604:~$ cd Do

Er zitten heel veel hersens in de taal van de terminal, maar je moet hem natuurlijk wel een beetje weten. Met een extra c in mijn opdracht kom ik in de map Documenten en met de w in Downloads.

Jouw map met Alduin zal wel in Downloads te vinden zijn dus tik er maar die w bij. . En meestal is die map van een uitgepakte download een wat ingewikkelde naam. Dan komt dat automatisch aanvullen heerlijk van pas.

Zo zakt je dus met cd door je mappen naar de goede plek. In je terminal zie je voor het $ teken waar je terecht bent gekomen:

just@just-desktop-xub-1604:~$ cd Downloads/
just@just-desktop-xub-1604:~/Downloads$


Je moet er wel even goed voor lezen, hè?

Dat ~/ is een verkorte aanduiding voor jouw thuismap. In mijn geval is dat /home/just. Stel dat ik nog een tweede gebruiker heb met de naam demo dan is zijn thuismap /home/demo.

Ga maar eens proberen met die opdracht cd. Het kost wat gewenning, maar je maakt er nooit iets mee kapot. Wil je weer terug naar het begin, tik dan:

cd /home/just
in mijn voorbeeld dan natuurlijk. Bij jou is dat misschien wel /home/peter. Omdat ik hier met de / begin is dat het hele adres en hup, daar gaat hij. Alles in Linux begint bij /

Met cd .. ga je telkens weer een map omhoog.

Laat maar weten hoe het gaat. Dat gaat even hersengeknars geven, dat weet ik donders goed. Neem je tijd en voel je geen oen. Je zit nou op de Linux Hogeschool tussen die gehaaide studenten met allemaal uilebrillen :D!

groet,

Just


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Online HWE64

  • Lid
Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/03, 09:32:38 »
Hoi Just,
Als ik even inbreken mag? Is cd/ de oude change directorie in dos?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/03, 09:57:29 »
Hoi Henk,

Ja, in alle eenvoud is dat zo. Maar pas op, die schuine streep staat daar de andere kant op.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2016/12/03, 17:34:15 »
Hallo Just,

Fijn dat je de tijd hebt willen nemen om mijn vragen te beantwoorden.

Heb gemerkt dat e.e.a. wel hoofdletter gevoelig is in bv. cd Doc en niet cd doc.
Verder merk ik dat ik een afwijkend resultaat krijg bij de eerste voorbeelden.
Bij twee keer tab indrukken krijg ik dit (zie eertse bijlage).
Het uitgepakte document heb ik bij Documenten geplaatst.
Wat moet ik doen als ik in het bestand zit om het te starten (zie bijlage 2.)
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Hoe een app te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2016/12/03, 17:38:32 »
./AlduinPunt betekent: in de huidige map. Maar dit had Just al in zijn eerste reactie staan.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/03, 17:40:35 door erik1984 »