Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Afscheid van MySQL in zicht?  (gelezen 1845 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Afscheid van MySQL in zicht?
« Gepost op: 2013/01/24, 16:46:15 »
Interessante ontwikkelingen bij Fedora en openSUSE, inzake MySQL:
Fedora:
http://www.zdnet.com/fedora-linux-considering-switching-out-mysql-for-mariadb-7000010156/

openSUSE:
http://www.zdnet.com/opensuse-also-considers-switching-from-mysql-to-mariadb-7000010223/

Ben benieuwd of er ook bij Debian en Ubuntu dit soort ontwikkelingen gaande zijn....

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/24, 17:01:33 »
Binnen het beheerteam zijn we al een hele tijd aan het overwegen of we ook over willen. Er is al een Ubuntu repository die bijgehouden wordt door de ontwikkelaars van MariaDB, dus echt ingewikkeld zal het niet zijn aangezien MariaDB een "drop-in" vervanger voor MySQL zou moeten zijn.

Op de mailinglijsten van Ubuntu is er bijna een jaar geleden ook een discussie gevoerd, ik weet alleen niet wat daar toen uitgekomen is.

Zie hier: https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-server/2012-February/thread.html en op de devel-discuss mailinglijst


Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/24, 18:55:52 »
Ik wilde MariaDB eens op Ubuntu Quantal proberen, gaat niet, tot en met Precise gaan ze met de pakketten. Ik krijg alle pakketten te zien in Synaptic maar krijg ze niet geinstalleerd, ook niet middels de terminal. Nog even wachten denk ik.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/24, 22:15:54 »
Ik heb het al in meerdere VM's geïnstalleerd om te testen. Dat ging vrij eenvoudig en zonder grote problemen. Wat kleine dingetjes waren ook snel opgelost.

https://downloads.mariadb.org/mariadb/repositories/
https://kb.askmonty.org/en/installing-mariadb-deb-files/
« Laatst bewerkt op: 2013/01/24, 22:19:22 door Johan van Dijk »

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/27, 10:51:50 »
Wat betekend dit? Kunnen we MySQL dan niet meer installeren?  :o
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/27, 11:20:01 »
Je kunt MySQL gewoon blijven gebruiken en installeren, alleen Fedora en openSUSE willen serieus overstappen.
lees ff de linkjes die pjotr gaf.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/27, 11:51:59 »
Wat betekend dit? Kunnen we MySQL dan niet meer installeren?  :o

Nee, maar veel FOSS-projecten nemen liever het zekere voor het onzekere. Je weet het maar nooit met Oracle ;)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/27, 12:00:01 »
word php-myadmin dan ook aangepast?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/27, 12:29:05 »
Wat betekend dit? Kunnen we MySQL dan niet meer installeren?  :o
Nee, maar veel FOSS-projecten nemen liever het zekere voor het onzekere. Je weet het maar nooit met Oracle ;)
Het is eigenlijk net zoals als met OpenOffice/LibreOffice: toen Sun en dus OpenOffice in handen viel van Oracle, heeft de ontwikkelgemeenschap de vork gemaakt naar LibreOffice. OpenOffice (weliswaar niet geheel bij Oracle gebleven maar onder een Apache-licentie ondergebracht) is nu een stille dood aan het sterven.

Aanleiding voor de vork naar LO was het gebrek aan vertrouwen dat Oracle er iets van wilde maken, min-of-meer hetzelfde als dat we nu zien met MySQL dat overgaat in MariaDB, eigenlijk verandert alleen de naam; in de overgangsfase zitten natuurlijk altijd wat pijnpuntjes maar als die gladgestreken zijn, weet je heel snel al niet meer beter, denk aan hoe snel het is gegaan rondom OOo en LO.

Mijn idee is dat Ubuntu snel zal volgen....

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/28, 16:54:39 »
word php-myadmin dan ook aangepast?

Dit vraag ik mij juist af. Werken bijvoorbeeld de php mysql functies dan het zelfde?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Bloom

  • Lid
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/28, 17:15:14 »
MariaDB is een drop-in replacement, dus PHPMyAdmin zou probleemloos ermee moeten werken zonder aanpassingen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/28, 18:37:29 »
Spijtige evoluties: de al schaarse middelen worden zo versnipperd over zeer gelijkaardige projecten.

Dat OpenOffice een stille dood aan het sterven is, ben ik niet zeker: bij de Apache foundation is het in goede handen. Maar ook hier vind ik de versnippering een groot probleem: het lukt zo al amper om voldoende kwaliteit te handhaven (voldoende snel bugs te fixen en regressies ongedaan te maken).

Offline MKe

  • Lid
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/28, 20:04:46 »
Is het echt goed compatible met MySQL?  Wij zijn op het werk grootgebruikers van MySQL, dus dat is wel belangrijk om te weten. Anders gaan we misschien een grote switch maken Postgresql gebruiken.

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/28, 20:23:44 »
@vanadium: En wat als Oracle besluit iets naars te doen met MySQL? Ben je dan nog zo tegen versnippering?
En trouwens: hier vind ik het wel meevallen, evenals bij LO/OOo. Ik vind het erger bij bijv. muziekspelers waar we triljoenen van hebben.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/28, 23:33:40 »
Ik ben niet tegen forken als een een project in verkeerde handen dreigt te komen. Ik vind het wel zeer jammer als het zover moet komen, want het is een aanslag op de al zeer schaarse middelen, vooral voor een gigantisch project zoals OpenOffice/LibreOffice.

MariaDB zal wellicht bij aanvang zeer compatibel zijn met MySQL, maar het is niet onmogelijk dat beide pakketten na een tijdje uit elkaar groeien en er verschillende SQL dialecten ontstaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/29, 08:23:12 »

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/29, 11:18:37 »
Het ziet er dus serieus naar uit dat Oracle geld wil terug zien voor geleverde diensten, in dit geval de ontwikkeling van MySQL.

Ik vind deze kop dan ook wel passend:
Citaat
Een ontwikkelaar van MariaDB, de community-editie van MySQL,

Hier word al gezegd dat MariaDB de community-editie van MySQL is, en dus de gratis versie, waaruit je kan opmaken dat MySQL straks de betalende versie word.
Dus MySQL zal niet verdwijnen, maar je zal ervoor moeten gaan betalen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Afscheid van MySQL in zicht?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/29, 12:08:09 »
Het ziet er dus serieus naar uit dat Oracle geld wil terug zien voor geleverde diensten, in dit geval de ontwikkeling van MySQL.

Ik vind deze kop dan ook wel passend:
Citaat
Een ontwikkelaar van MariaDB, de community-editie van MySQL,

Hier word al gezegd dat MariaDB de community-editie van MySQL is, en dus de gratis versie, waaruit je kan opmaken dat MySQL straks de betalende versie word.
Dus MySQL zal niet verdwijnen, maar je zal ervoor moeten gaan betalen.

Wat veel (FOSS-)projecten dus niet zullen gaan doen. Die zullen de voorkeur geven aan de community-versie.