Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server  (gelezen 2171 keer)

Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server
« Gepost op: 2011/03/23, 22:49:24 »
Hallo,

Voor mijn hobby heb ik recent een Ubuntu LAMP & SSH server als virtuele machine geïnstalleerd. Nu kan ik deze gewoon opstarten en ook benaderen via een vast IP over mijn eigen netwerk met een FTP client.

Echter als ik toegang wil tot /root/ dan wordt er gezegd "Access denied". Dus maar even zelf geprobeerd via de terminal op de VM maar deze geeft de volgende output:

cd /root/
-bash: cd: /root/: Toegang geweigerd
sudo cd /root/
sudo password for xxx:
sudo: cd: command not found

Waarom krijg ik zelf geen toegang tot de /root/ folder?

Ten tweede wil ik Joomla installeren, daar is het me voornamelijk om begonnen. Volgens een tutorial op internet moet ik hiervoor slecht de gedownloade bestanden in de /root/ folder te zetten? Klopt dit?

Alvast bedankt.

Re: Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/23, 23:14:29 »
De root folder mag je natuurlijk niet zomaar in. Zo wel:
Today :         wo mrt 23 23:11:59 CET 2011
  System :         Ubuntu 10.10 (maverick)
  Kernel :         GNU/Linux 2.6.35-27-generic (x86_64)


───[gijs@gijs-desktop]──[23:11]──> /home/gijs
 $ sudo su
[sudo] password for gijs:
root@gijs-desktop:/home/gijs# cd /root
root@gijs-desktop:~#
root@gijs-desktop:~# dir
dead.letter  InstallShield  Pictures  wine-git
Desktop      Interwrite_Learning  usr
root@gijs-desktop:~#
En voor Joomla: http://blog.mfabrik.com/2010/05/31/how-to-install-joomla-on-your-ubuntulinux-server-with-basic-security/
« Laatst bewerkt op: 2011/03/23, 23:18:27 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 23:39:22 »
Hoe bekend ben je met Ubuntu en rechten? Je kunt in /root alleen maar dingen plaatsen als je gebruiker root bent.

Je kunt ook SFTP (FTP over SSH) gebruiken. Dan kun je via bijv. Filezilla gewoon inloggen met je Ubuntu-gebruiker. Dan hoef je niet apart een FTP server te installeren enzo.

Euhm, Joomla als root draaien? Dat wordt nooit aangeraden. Ik denk eerder dat je zoiets in /var/www/ wilt neerzetten...
Dit moet dan of als gebruiker www-data.
Of je moet de map rechten geven zodat jouw gebruiker mag schrijven.

Dat laatste vind ik makkelijker. En kan met de volgende opdracht:
sudo chown -R $USER /var/www
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/24, 16:02:38 »
@Gijsbert:

Okee, hiermee heb ik toegang op de terminal van de virtuele server. Maar nog niet via mijn SFTP client. De link die je geeft is interessant, maar niet echt van toepassing op mijn situatie. Ik heb namelijk al Apache, MySQL geïnstalleerd dus weet niet wat wel en wat niet te doen?

@ Rachid:

Heb mezelf toegang en rechten gegeven tot /var/www. De volgende stap zou zijn het kopiëren van de Joomla bestanden naar deze map?

Re: Toegang via FTP client tot /root/ op virtuele server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/24, 18:17:30 »
Heb mezelf toegang en rechten gegeven tot /var/www. De volgende stap zou zijn het kopiëren van de Joomla bestanden naar deze map?
Ja, dat is de "hoofdmap" van je webserver (Apache).