Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: versturen mail lukt niet  (gelezen 670 keer)

hvrossum

  • Gast
versturen mail lukt niet
« Gepost op: 2007/12/04, 20:34:38 »
Ik heb een Ubuntu server opgezet met Postfix om mail te versturen en te kunnen ontvangen voor verschillende virtuele domeinen.

Om te kunnen mailen heb ik Roundcube als webclient opgezet. Als ik een mail verstuur, dan gaat hij netjes door de postfix queue heen, maar komt niet aan. Wat kan ik hier fout doen?

Gr
Harry

versturen mail lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/06, 20:42:24 »
Hoi,

met postfix kan je alleen mails versturen. ( smtp -server)
om d emails te kunnen ontvangen heb je nog een pop3 of imap server nodig.

Ik gebruik postfix als smtp server
en dovecot als pop3 en imap server

ik hoop je hiermee een tip te kunnen geven ;.-)

Offline ruujan

  • Lid
versturen mail lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/06, 21:17:02 »
Ik denk dat sniper_david het aardig bij het rechte eind heeft, maar misschien kan ik je wat verder helpen.

Als je een mailtje verstuurt, naar wie wil je het dan sturen? is dat een adres intern of is het een extern adres. Dat laatste zou ik eens proberen, bijvoorbeeld naar een hotmail of gmailadres. Dan weet je of postfix al dan niet verstuurt en ook hoe zo'n mailtje verstuurd wordt.

Voor het ontvangen van mail staat postfix standaard meestal ingesteld om de mail gewoon in je unix-mailbox te kieperen. Dat is tegenwoordig vaak niet meer echt de bedoeling en de ptie om Dovecot te gebruiken is eigenlijk wel de meest handige. Je kunt dan vervolgens de mail benaderren met elke IMAP-client die je maar wilt en vooruit, voor de volledigheid ook met POP3, met alle nadelen vandien.

Ik heb de combinatie Dovecot en Postfix zelf ook een poosje gebruikt op een Dapper systeem en dat werkte prima, maar ik heb nu een dedicated server staan met Clarkconnect.

Je moet bij het gebruik van postfix er even aan denken dat je je mail het best kunt laten relayen door je provider. Sommige mailserver op het internet accepteren mail niet meer als het direcdt van een ADSL of inbelverbinding komt. Ik heb dit zelf bij hotmail meegemaakt en je krijgt in zo'n geval inderdaad geen enkele foutmelding. De mail gaat keurig de deur uit, dat kun je ook in de logbestanden zien, maar wordt door een overijverig spamfilter gewoon in de bittenbak gekieperd.


Mocht eea niet werken post hier dan eens je postfix conf main.cf, of in ieder geval de wijzigingen die je erin aangebracht hebt.

Succes

Ruud.