Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen  (gelezen 2115 keer)

tikkietrug

  • Gast
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Gepost op: 2007/06/21, 20:05:22 »
Hi,

We hebben vandaag Ubuntu V7.04 geïnstalleerd op een computer syteem met TWEE schijven. In eerste instantie waren beide schijven bootable voor Windows XP, maar we hebben besloten om één van de twee voor Ubuntu (uitsluitend) te gebruiken.

De installatie is goed gegaan, Ubuntu is gïnstalleerd, maar Windows XP zijn we 'kwijt' en dat was nou net niet de bedoeling!
We hadden verwacht ergens tijdens het opstarten van de computer een keuze scherm te zien welke het ons mogelijk maakt om te kiezen tussen de twee mogelijkheden. Dit waren we ook zo gewend bij de beide XP installaties.
Probleem is niet zozeer dat er helemaal geen WIndows meer op de computer staat, maar dat de nog aanwezige versie niet bootable (meer) is!

Wat is hier aan te doen?

Groeten,

Tjitte

tikkietrug

  • Gast
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/21, 21:18:09 »
We vermoeden dat het een GRUB probleem is, aangezien deze niet opstart. We hebben GRUB geherinstalleerd volgens deze handleiding: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Toen we vervolgens de computer herstarten, bleef 'ie hangen op 'Starting up...'. Wat hebben we verkeerd gedaan en hoe kunnen we GRUB succesvol installeren.

PS: We vermoeden dat we de MBR van de oude master schijf (waar we ubuntu op hebben geinstalleerd) hebben leeg gemaakt en dat dat dus ook het probleem is...

PSS: Na weer een reboot, verschijnt er het bericht: 'NTLDR ontbreekt'. Wat kan dit betekenen?

Groeten,

Tjitte

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/21, 21:22:34 »
Hier vind je meer informatie over het herinstalleren van grub en op welke schijfen/partities: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11057

tikkietrug

  • Gast
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/21, 21:38:13 »
Bedankt voor je reply,

Ik heb ook even in /boot/grub/menu.lst gekeken. Bij mij staat er (hd0,0)...net als ik had ingevult. Maar: de beide hardrives zitten op IDE2, cd reader en brander staan op IDE1. Zou het dan (hd1,0) moeten zijn? Ook al staat het anders in de menu.lst?

Groeten,

Tjitte

tikkietrug

  • Gast
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/21, 21:45:42 »
Als ik invul:

root (hd1,0)
setup (hd0)

Krijg ik een foutmelding dat hij de partities niet kan mounten...of zou ik een andere partitie (de nul aan het eind van de root command) moeten kiezen? Ik heb namelijk beide hardeschijfen op IDE2 staan.

Groeten,

Tjitte

Offline bwman

  • Lid
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/21, 22:53:01 »
die ntldr fout is iets in je bios dat probeert het aktieve deel  van je primaire harde schijf te vinden en zoekt naar de master boot record op deze schijf
hier vind je meer uitleg over je probleem het lijkt mij een windows gerelateerd probleem.hopelijk heb je hier iets aan.

http://tinyempire.com/notes/ntldrismissing.htm  veel succes
greets Chris
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline patrick

  • Lid
Windows XP / Ubuntu V7.04 Dual boot problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/22, 08:54:14 »
Citaat van: tikkietrug
We vermoeden dat het een GRUB probleem is, aangezien deze niet opstart. We hebben GRUB geherinstalleerd volgens deze handleiding: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Toen we vervolgens de computer herstarten, bleef 'ie hangen op 'Starting up...'. Wat hebben we verkeerd gedaan en hoe kunnen we GRUB succesvol installeren.

PS: We vermoeden dat we de MBR van de oude master schijf (waar we ubuntu op hebben geinstalleerd) hebben leeg gemaakt en dat dat dus ook het probleem is...

PSS: Na weer een reboot, verschijnt er het bericht: 'NTLDR ontbreekt'. Wat kan dit betekenen?

Groeten,

Tjitte
NTLR ontbreekt betekent dat de ntlr niet te vinden is op de HD. Wat kun je doen een diskette maken met daarop ntlr en ntdetect.com daarmee opstarten en dan zou normaal gezien windows al moeten opstarten. Anders zet je MBR terug met de installatie cd van windows. kies herstel en in het console scherm type je fixmbr in.
Als op de c: drive ntlr ontbreekt kopieer dan ntlr van de diskette  naar de c: drive.
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit