Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.  (gelezen 1031 keer)

Offline Dump

  • Lid
Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Gepost op: 2013/10/31, 08:51:12 »
Goede morgen.
Op mijn kast heb ik eerst de schijf met gparted in zijn geheel terug naar ntsf gezet. Daarna Windows 7  unattended er op gedaan en daarna met een Ubuntu 12.04 cd een nieuwe installatie gedaan op het door Ubuntu geadviseerde deel van de schijf. Zowel windows als Ubuntu daarna laten updaten.
Nu krijg ik echter bij de opstart geen keuze menu meer voor geschoteld.
Enige toelichting..............................
De reden van de nieuwe installatie is dat bij mijn vorige dualboot mijn beeldscherm resolutie niet naar mijn smaak was. De iconen mochten van mij wel wat kleiner. Ik heb dit proberen aan te passen door mijn nvideokaart met extra stuurprogramma's proberen aan te passen. Resultaat ( ik zal wel de verkeerde keuze hebben gemaakt) was dat ik helemaal niet meer ergens bij kon komen om dit te proberen te herstellen. Alle iconen zaten ver buiten mijn gezichtsveld. En omdat ook deze vorige installatie nog vers was heb ik maar alles overnieuw gedaan..
..................................
Nu zie ik bij de opstart nog wel een paar witte streepjes net bovenin het scherm. Mogelijk de onderkant van letters. Wie zal het zeggen? Tijdens de opstart krijg ik wel de melding "buiten bereik". Dit slaat, heb ik begrepen op de videokaart.
Ik kan nu wel weer gaan experimenteren met de videokaart maar met mijn weinige linux kennis mag ik aannemen dat bij het niet nemen van een keuze de windows installatie toch als  eerste tevoorschijn komt. En dat gebeurd nu niet. Ja, hoe nu verder.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline joop905

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/31, 09:59:43 »
Kijk hier eens naar:
 Opstartlader Grub: hoe hem te repareren, aan te passen of te verwijderen

https://sites.google.com/site/computertip/grub

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/31, 19:53:08 »
Ik kom er voorlopig niet uit. Er is toch ietsje meer aan de hand, lijkt het. Gek, want de eerste dual  installatie lukte wel, op de scherm resolutie na dan.
Door dat ik er de komende 4 dagen niet aan toe kom om aan de computer  te werken moet ik het er hier nu even bij laten.
Mogelijk zet ik er een harde schijf bij waar door ik bij problemen de windows 7 installatie niet steeds kwijt ben. Op slot gaat dit ook vervelen.
Zoals het er nu uit ziet kan ik weer over nieuw beginnen. 
Bedankt voor de reactie.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/05, 19:21:25 »
Probleem voorlopig simpel opgelost. Ik installeer alleen maar Ubuntu op mijn 2de kast. Dan maar even geen dualboot. Ik kom anders gewoon tijd te kort om alles voor elkaar te krijgen.
Dank voor de hulp. Maar van me af zijn jullie nog niet want ik wil me toch wel weer in Ubuntu gaan verdiepen. Dus dan maar een enkele opstart. Uiteindelijk de beste keuze, hahaha.
Dank  en tot op het forum met andere zaken. GR. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/07, 02:32:49 »
Gek, windows 7 en Ubuntu 12.04 dualboot heeft nooit problemen opgeleverd op mijn laptop, behalve dan dat het ding weigert goed beeld te geven in bepaalde intel i5 *en wellicht i7) processoren. Er is wel een workaround hiervoor, wat aanpassen van een configuratiebestand voor de X Display server behelst.

Nogal een gedoe dus.

Is dat bij jou ook het geval, dat je bak alleen een i5 of i7 processor heeft en geen extra videokaart? Dat kan soms het euvel zijn...

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/07, 17:40:58 »
Hoi.
De kast die ik heb is sowieso geen i3 of i5.
Het is een wat oudere kast. De eerste dualboot installatie deed het trouwens wel goed op deze kast. Ik kreeg netjes de keuze hoe op te starten. Maar omdat ik mijn videokaart beter wilde laten functioneren ben ik in de problemen gekomen. En omdat ik de dualboot niet nodig heb heb ik i.v.m. de tijd nu alleen Ubuntu er op gezet. En van die videokaart blijf ik nu eerst even af. Later, als ik een backup heb gemaakt ga ik nog wel is experimenteren. Tijdens de opstart krijg ik nog steeds de melding, buiten bereik.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/07, 18:43:25 »
Tijdens de opstart krijg ik nog steeds de melding, buiten bereik.
Die melding kan geen kwaad.  :)

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/08, 10:41:13 »
Hoi.
De kast die ik heb is sowieso geen i3 of i5.
Het is een wat oudere kast. De eerste dualboot installatie deed het trouwens wel goed op deze kast. Ik kreeg netjes de keuze hoe op te starten. Maar omdat ik mijn videokaart beter wilde laten functioneren ben ik in de problemen gekomen. En omdat ik de dualboot niet nodig heb heb ik i.v.m. de tijd nu alleen Ubuntu er op gezet. En van die videokaart blijf ik nu eerst even af. Later, als ik een backup heb gemaakt ga ik nog wel is experimenteren. Tijdens de opstart krijg ik nog steeds de melding, buiten bereik.
Gr. Dump.
Als je later wil, kan je grub zo instellen dat hij op de juiste resolutie staat ingesteld...

Moet je even zoeken naar "Grub" en "resolutie" en dan kom je er wel uit :)

Offline Dump

  • Lid
Re: Dualboot bij opstart niet zichtbaar.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/08, 19:49:04 »
Ga ik doen.
Bedankt. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.