Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3g  (gelezen 1622 keer)

michey

  • Gast
3g
« Gepost op: 2008/05/21, 19:55:39 »
momenteel heb ik een telkom adsl verbinding.

Ik zou graag overschakelen, op vodacom 3G
Om zowel de pc ( ubuntu) als de laptop (windows) met  1 kaart te gebruiken,zou ik gebruik maken van een router, nl Linksys WRT54G3G Router

Nu zou ik graag weten, als ik die router aansluit op mijn pc, ubuntu deze automatisch gaat herkennen, en ik dus zonder problemen ga kunnen surfen,  of ga ik manueel een en ander moeten gaan downloaden en installeren.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
3g
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/21, 21:19:42 »
Een router regelt slechts het signaal dat naar je computer gaat. Als je draadloze kaart in Ubuntu werkt dan zul je geen probleem hebben met je router,  mits deze goed is ingesteld natuurlijk ;) .

michey

  • Gast
3g
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/21, 21:27:37 »
En hoe ga ik weten of dat werkt?
Ik snap eigelijk niet goed hoe dat hele systeem werkt
Die kaart is iets wat ik in die router moet steken,(een netwerkkaartje dat ook in een laptop kan gestoken worden, die router geeft dan het signaal dat die kaart krijgt, door aan mijn pc.
In de laptop moet dan de andere kaart ( d-link) die al langer bij die pc hoort.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
3g
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/23, 20:29:44 »
Nu pas begrijp ik denk ik wat je bedoeld. Je wilt je eigen netwerkkaart vervangen door een vodacom 3g en deze in je laptop (windows) stoppen en verbinding maken met internet.
De computer moet dan via een netwerk verbinding maken met internet, dat internet komt dan vanaf de laptop. Correct? :S
Ik ga van het volgende netwerkkaartje uit:
Nogmaals, je pc kan met elke router verbinding maken zolang de netwerk kaart in de pc wordt herkend. Kun je nu via draadloos op internet, dan zal het met elke router werken.
Echter normaal gesproken wordt internet verdeeld via de router. De situatie die ik hierboven schets lijkt me wat omstreden en moeilijk te realiseren.

michey

  • Gast
3g
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/23, 22:05:34 »
Niet helemaal correct.
Die 2Gkaart van je afbeelding, wordt in een router gestopt. Op de link kan je er zo een zien.
http://www.expansys.nl/p.aspx?i=147311
In mijn pc zit een ingebouwde netwerkkaart.  Mijn pc gaat met die router verbonden worden via een kabel.
De laptop heeft een andere netwerkkaart om er in te steken  ( een van d-link) Deze gaat draadloos verbinding moeten maken, met die router, om het signaal op te vangen.

Ik hoop dat ik nu een beetje duidelijker ben.

Ik heb reeds een bestand ( linux driver) gedownload, ( vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_2.0.beta1_i386.deb) en op mijn ubuntu pc geinstalleerd. Denk dat dat dient om die kaart die in te router gestoken wordt te herkennen.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
3g
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/24, 09:57:55 »
hmm, dat klinkt helemaal spannend. Ik denk dat het gewoon zou moeten werken. Je router moet immers het kaartje lezen en als dat contact maakt dan zal het internet gewoon via de router naar je pc worden gestuurd.
Waar het pakket voor dient weet ik niet, maar ik zou het leuk vinden als je ons hier op de hoogte wilt houden.

michey

  • Gast
3g
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/24, 17:48:12 »
Omdat ik niet in europa maar in zuid-afrika woon, daar de adsl vrij traag werkt, waardoor hier gezegd wordt   ( nog niet geprobeerd) dat 3G sneller is dan adsl hier.
We gaan verhuizen, en daar is geen telefoonaansluiting...  die laten aansluiten, en daarna een ADSL bestellen en laten installeren duurt hier  1-2 maand ( soms langer)
3 G werkt quasi direct.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
3g
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/25, 10:03:00 »
Wat gaaf dat je daar woont, lijkt me helemaal geweldig! :D Leuk dat je dan vanuit hier ondersteuning kan krijgen. Zijn er meer mensen daar die Linux gebruiken?

michey

  • Gast
3g
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/25, 16:26:30 »
hehe,  heb me om niks zorgen gemaakt blijkbaar.
We hebben dat 3G kaartje en die router gekocht en aangsloten. Via de Laptop die windows draait,eerst dat 3G kaartje rechtstreeks op de laptop aangesloten en geactiveerd.

Daarna, kaartje in de router. Getest of er naar de laptop met draadverbinding naar de router verbinding was,  dat was oke.
Daarna het d-link draadloos netwerkkaartje in de laptop gestoken, en dat gaf ook geen probleem.
Daarna mijn ADSL router uitgetrokken en op hoop van zegen, de pc met ubuntu er op, verbonden met de router. ( niks installeren).
Ook dat werkte.

Nu alleen nog effe uitzoeken, of ik mijn printer op de router kan aansluiten, en dan zowel vanaf de laptop als de pc kan printen. Dat zou helemaal mooi zijn. Tot hier toe was het steeds eerst bestanden via usb memorystick overzetten van laptop naar pc en dan printen.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
3g
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/26, 19:27:35 »
Goed dat het is gelukt :)

Printen lijkt me geen probleem, daar is genoeg over te vinden hier op het forum en gaat vast lukken. Als de printer in Ubuntu wordt ondersteund dan natuurlijk he ;)