Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers  (gelezen 5194 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Gepost op: 2008/01/06, 14:50:03 »
Pas begonnen met Ubuntu (2 maanden) Speciaal voor Ubuntu aparte systeemschijven gekocht, want Dualboot lijkt me lastig. Ubuntu 7.10 heeft een hele mooie grafische schil, ik ben te dom of te oud om nu nog uitgebreid aan terminalcommando's te beginnen. Moeite met alles onthouden, maar indien nodig.....
Thuisnetwerk van 3 computers. Het delen van een map op de XP computer is met ¨verbinden met server..." fluitje van een cent. Map delen(op XPmachine), verbinden met server(op Ubuntu), computernaam invullen, map naam: klaar. Maar nu tussen de beide Ubuntu computers een map delen.
Ik ben er nu al twee weken mee bezig, maar het wil niet lukken, vandaar mijn verzoek om hulp. Alle hulpsites afgezocht. Meestal Engels, maar nog te algemeen of net niet wat ik zoek. Misschien heeft iemand een kant en klaar beschrijving.
Maar dan graag wat gedetailleerder als op de hulpsites. Noem bijv. de computers A(XP), B en C(Ubuntu) en beschrijf de commando's, resp. menukeuzes. Graag grafisch. De verbinding tussen de Ubuntu's hoeft maar voor 1 map te zijn, bijv. de map: /home/peter/MOV of iets dergelijks. Op de Ubuntu machines is wel Firestarter geinstalleerd, maar aan of af maakte bij mijn pogingen niets uit. Ook invullen van het beleid maakte geen verschil. Met name de keuze uit SSH, FTP, SMB, HTTP is me niet duidelijk. Naar XP gebruik ik samba (smb), maar hoe tussen beide Ubuntu's.
Ik hoop dat iemand een duidelijke beschrijving heeft. Alvast bedankt.

Vr.groet, Peter

Offline panzervos

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/06, 15:04:44 »
Mappen delen tussen Ubuntu machines gaat heel gemakkelijk met NFS (Network File System).

Ik heb het zelf ook voor elkaar gekregen met deze Engelstalige handleiding: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=249889.

Hiermee stel je 1 pc in als NFS server (de pc met de map die je wilt delen), een andere als NFS client.
Helaas zijn dit allemaal terminal-commando's, maar je kunt ze gewoon kopieren en plakken.
I.p.v. de vi-editor die in de handleiding staat kun je ook een andere editor gebruiken, zoals gedit.

Succes!

Offline siegi

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/06, 15:25:59 »
Je zou in principe ook gewoon in die samba omgeving kunnen blijven. Zou in principe toch moeten werken.
Systeem > beheer > gedeelde mappen.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/06, 21:58:39 »
Antwoord aan Panzervos:
Dank voor Uw snelle reactie en met aandacht Uw oplossing doorgelezen (incl. links)
Het lijkt me nogal een ingewikkelde manier om een map te delen. Ik begreep er niets van, maar dat ligt aan mij. Als dit werkelijk de enige mogelijkheid is, blijf ik mijn files maar via de map op de XP computer versturen. Een extra handeling, maar met een gigabit switch nog wel te overzien. Bovendien snap ik dan nog wat er ongeveer gebeurt. Nogmaals dank voor Uw inspanningen.

Peter.

Offline siegi

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/06, 22:30:16 »
Probeer gewoon eens te klikken op systeem dan kies je beheer en dan gedeelde mappen.

En die firestarter heb je eigenlijk voor niets nodig. als je achter een router zit.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/06, 22:33:41 »
Antwoord aan siegi:
Dank voor Uw snelle reactie. Voortdurend in die smb richting gedacht. Als ik nu beschrijf wat ik precies doe, wil je dan eens meekijken wat ik precies vergeet of verkeerd doe.
Op computer B (Ubuntu) ga ik via Locaties>persoonlijke map>peter>MOV. MOV is de naam van de map die ik wil delen. Met rechtermuistoets naar: Map delen. Wachtwoord.
Dan invullen: Share Folder>Delen via: Windows netwerk (SMB) Naam: MOV >OK
Als ik nu kijk onder systeem>beheer>gedeelde mappen, dan staat daar het gevraagde: /home/peter/MOV; onder de tab Algemene Eigenschappen vul ik nog de naam van het netwerk in. WINS-server niet aangevinkt. Tot zover computer B.

Op computer C (ook Ubuntu) ga ik via Locaties>verbinden met server>
Invullen:
Diensttype kiezen: Windows gedeelde map SMB
Server: Netwerknaam Computer B
Gedeelde map: /home/peter/MOV
Map: MOV
Gebruikersnaam: peter
Domeinnaam: Netwerknaam
Naam voor de verbinding: Wissel

Na >verbinden> wordt op het bureaublad een icoon Wissel gemaakt. Na dubbelklikken volgt "Openen van Wissel ..... U kunt ..... Annuleren.
En verder kom ik niet. Pingen lukt goed van en naar beide computers.
Firestarter af of aan geen effect. Alvast dank voor de moeite.

Vr. groet, peter.

Offline siegi

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/06, 22:59:50 »
Probeer het volgende eens. open je bestandsbrowser (nautilus). En geef als adres...
smb://192.168.1.100
(waarbij natuurlijk het tweede deel het ip adres voorstelt van de andere pc)

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/06, 23:45:49 »
smb://192.168.xxx.xxB (Ipnr computer B) op computer C ingevoerd. Na enige tijd komt: De mapinhoud kon niet worden weergegeven, enz

Offline siegi

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/07, 07:50:24 »
Ik denk eerlijk gezegd dat het dan geblokkeerd is door firestarter.
Want firestarter start eigenlijk altijd op als het geinstalleerd ookal draai je de gui niet.
Dus verwijder dit gewoon even. Heb je toch niet nodig.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/07, 10:55:15 »
Aan siegi
Firestarter verwijderd van beide computers. Zo'n Windows gewoonte. Firewall op iedere computer. Gaf toch altijd nog 2 tot 5 alerts per maand aan die door de firewall van het modem (Speedtouch 608) werden doorgelaten. Firestarter heeft inderdaad niets hoeven blokkeren. Verdienste van Ubuntu?

smb://192.168.xxx.xxB ingetypt op computer C, maar geen resultaat.
Met smb://192.168.xxx.xxA (IPnr XP-computer) komt er een volledige opsomming van alle gedeelde mappen op A, incl. de administratieve shares C$,D$,enz.

Ik begin nu toch te twijfelen aan de keuze voor smb. Wel een verhandeling over SSH doorgelezen, lijkt me veel voordelen hebben, maar gebruik moet ik nog een paar dagen op studeren, vrees ik.
Dank voor je vasthoudendheid om toch mee te willen denken.
vr.groet, peter

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/07, 11:14:39 »
Aan siegi
Alle computers opnieuw opgestart, et voil

Offline siegi

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/07, 11:18:22 »
Ik heb het al even gedaan. :)
Onder je eerste post rechts zie je wat linkjes waaronder markeren als opgelost.

SSH is ook een oplossing maar word eigenlijk eerder gebruikt als je over internet gaat.  Het vraagt trouwens redelijk wat cpu waarschijnlijk om de beveiliging hoog te houden.

Offline panzervos

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/07, 13:17:59 »
Bedankt voor alle info, heb ik weer wat bijgeleerd.
Zal het zelf thuis ook eens proberen.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/07, 14:45:58 »
Aan panzervos
Al proberend zijn een paar dingen in het geheel niet meer duidelijk.
Dus vat ik het hier nog even samen.

Op computer B ga je via Locaties>Persoonlijke map> naar de map die je wilt delen.
Bijvoorbeeld met de naam MOV. Rechtermuistoets: onderaan: Map delen. Wachtwoord invoeren. Delen via "Windows netwerk (SMB).OK.
Als je nu via systeem>Beheer>Gedeelde mappen gaat, staat daar de gevraagde map. Computer B is dan ingericht.

Op computer C ga je via Locaties>Verbinden met server.
Invullen:
Diensttype: Windows gedeelde map (vermelding SMB erbij was duidelijker geweest)
Server: Netwerknaam computer B
Gedeelde map: MOV (meer is echt niet nodig!)
Map: leeg
Gebr.naam: leeg
Domeinnaam: leeg
Naam verbinding: Wissel (naar eigen keuze uiteraard)
Na verbinden wordt een SMB icoontje op het bureaublad gezet met de naam Wissel
Computer C is nu ook klaar.

Nu eerst beide computers rebooten. (Heel belangrijk!) Doordat ik alle computers steeds op pauzestand zet duurde het 14 dagen eer ik doorhad wat haperde.
Desgewenst kun je ook andersom nog een verbinding maken.

Handig om de verbinding te testen: smb://netwerknaam of IP adres van de andere computer> invullen in de adresbalk van de bestandsbladeraar (Nautilus) Alle gedeelde mappen worden dan getoond.
Succes, met dank aan siegi
Vr.groet, Peter.

Offline panzervos

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/09, 22:08:59 »
Petervdw, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Alle stappen heb ik uitgevoerd zoals beschreven, maar ik kan niet lezen van en schrijven naar de shared folder:

- Wanneer ik op pc C op de shared folder van pc B klik zijn alle bestanden hierin zichtbaar. Wanneer ik bv een tekstbestand met gedit wil openen krijg ik de melding:
"kan het bestand 'smb://pcC/shared_folder/tekstbestand' niet openen"
Onverwachte fout: Interne fout
(Het gekke is dat wanneer ik naar hetzelfde tekstbestand ga met Firefox, dat ik deze dan wel kan openen.)

- Wanneer ik op pc C in de shared folder van pc B een bestand wil toevoegen krijg ik de volgende melding:
"Fout bij het aanmaken van nieuw document"
U heeft geen schrijfrechten voor de bestemmingslocatie.

Om te testen of het niet aan de pc lag heb ik het omgekeerde eveneens geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
Beide systemen draaien 7.10.
Zie ik nog iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor de tips!

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/13, 14:45:35 »
Aan panzervos
Sorry voor het vertraagde antwoord. Eigenlijk niet meer naar dit item gekeken. En de tweede Ubuntu computer staat nu op Vista om een paar problemen voor een ander uit te vlooien. Ga er direct weer de Ubuntu schijf inzetten. Omslachtig wel, maar erg betrouwbaar. Je hoort er zo gauw mogelijk van.
Vr.groet, peter.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/13, 17:20:24 »
Aan panzervos
Met die gedeelde mappen sleep ik eigenlijk alleen hele bestanden van de ene naar de andere computer. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat je vanaf de ene computer een bestand op een andere computer kon editten. Met XP via het LAN geprobeerd en dat werkt. Komt bij mij nooit voor, weer iets geleerd. Wat betreft de Ubuntu's onderling constateer ik nu ook problemen. Het slepen en ook editten lukt vanaf de ene, maar niet "terug" naar de andere computer. Eerst dacht ik dat ik ergens een vinkje "alleen lezen" vergeten had, maar je hebt gelijk: er deugt iets niet helemaal. Of "iets niet helemaal", iets helemaal niet. Ik zoek verder, en ik stuur zo snel mogelijk een berichtje.
Vr.groet, peter.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/13, 21:52:04 »
Aan panzervos
Alles helemaal overnieuw opgezet (compleet), dus op elke computer een gedeelde map, op elke computer een snelkoppeling, zodat er heen en weer verkeer mogelijk zou moeten zijn. Alles pingt en ook onder servernaam contact, ik zie de map met files op de andere computer, maar verplaatsen van files, ho maar. Het werkt niet meer, of ik heb me vergist. Ik had het, dacht ik, ook maar naar één kant werkend. . Lijkt me toch iets van een lees/schrijf beveiliging van de files of zo. Ik zoek verder, je hoort er nog van. Bedankt voor het testen.
Vr.groet, peter.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/13, 23:27:29 »
Aan panzervos
Terug bij af. Testsituatie als eerst. Op B map delen (MOV), op computer A verbinden met server, dus een snelkoppeling op bureaublad. In MOV op B staan 2 proeffiles. De file eigenschappen (rechtermuistoets onderaan)>Rechten moeten wel op lezen/schrijven staan. (Neem ze ca. 200 MB, dan neemt het even tijd en test makkelijker). Ga naar A, dubbelklik op de snelkoppeling MOV. Je ziet dan beide files op A. Sleep de files naar het bureaublad van B. Daarna kun je ze verplaatsen naar elke map op B. Waarom die tussenstap naar het bureaublad gemaakt moet worden, ?????. Ik wroet verder. Suggesties en kritiek altijd welkom.
Vr.groet, peter

Sorry, ik zie nu dat ik B en A gebruikt heb, i.p.v. B en C, maar het is toch wel duidelijk, hoop ik.

Offline Petervdw

  • Lid
Mappen delen via LAN met 1 XP en 2 Ubuntu computers
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/14, 12:55:27 »
Aan panzervos
Via het bureaublad werkt inderdaad prima, maar....... Ietsjes anders dan we bij Windows gewend zijn. Bij Windows kun je op beide computers de file verslepen naar de map op de andere computer. Bij Ubuntu iets anders. (Tenminste wat ik nu weet)
Zie voorbeeld. Op computer B in de map /home/peter/MOV (gedeeld) een file Kiss (ca. 200MB) Op computer A een snelkoppeling voor MOV aangemaakt met >locaties>Verbinden met server>enz.(SMB, servernaam=netwerknaam comp B, gedeelde map=MOV). Als je nu op computer A de snelkoppeling MOV aanklikt zie je het bestand Kiss op B. Op A blijven en het bestand naar het bureaublad slepen.
Van hieruit kun je het bestand in elke map op A opslaan die je wilt. Het laatste gaat heel snel, omdat je alleen de titel verplaatst. Andersom aanmaken gaat ook. Editten lukte me niet, maar dat kun je ondervangen door de file op te halen, te editten, en weer terug te schrijven. Over het LAN met een tekstverwerker aan de gang lijkt me trouwens toch niet zo handig. Misschien wil je er nog eens naar kijken. Ik hou me aanbevolen voor kritiek en suggesties, ook van anderen.
Vr.groet, peter