Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vernieuwing installatiehoofdstuk  (gelezen 3032 keer)

Offline Rulus

  • Lid
Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Gepost op: 2009/03/15, 11:09:48 »
Hallo iedereen,

Ons huidige installatiehoofdstuk bevat heel wat goede handleidingen om Ubuntu op je computer te krijgen. Volgens mij is het echter voor nieuwe gebruikers niet eenvoudig om uit te maken welke methode voor hun situatie het best is. Daarom zou de installatiepagina wat meer informatie mogen bevatten om mensen te helpen deze keuze te maken.

Gelijktijdig kunnen we denk ik ook de installatiehandleidingen zelf even onder handen nemen. Sommigen dateren nog van Ubuntu 7.10, en hoewel er niet zoveel verandert is kan het geen kwaad hier weer even naar te kijken en zo nodig te updaten. Daarnaast zijn er recentelijk ook nieuwe installatiemethoden bijgekomen (denk aan Wubi, USB-stick) die het vermelden waard zijn.

Ik heb een opzet gemaakt voor een vernieuwd installatiehoofstuk. Graag zou ik jullie ideeën hierover hebben zodat we samen aan een mooi geheel kunnen werken. Het mooiste zou zijn dat dit afgerond kan worden tegen de release van Jaunty; ietwat ambitieus, maar dat kan geen kwaad denk ik ;-)

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/15, 11:43:14 »
7.10 wordt nog steeds ondersteund, dus die moet gewoon blijven.

Verder vind ik jou opzet al een stuk aangenamer :)

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/15, 12:52:07 »
Ik snap eerlijk gezegd niet echt veel van die tabel...

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/15, 12:56:53 »
Ik snap eerlijk gezegd niet echt veel van die tabel...

Lijkt me toch vrij duidelijk, maar mischien kan het inderdaad ietsje duidelijker...

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/15, 13:02:19 »
Nou, bijvoorbeeld: geeft dat kopje Upgraden nou iets aan over de inhoud van die donkere kleuren? Wat houdt dat "Handleiding" in? Wat houdt die structuur bij "Upgraden" in? Sinds wanneer kun je Ubuntu via Windows upgraden?

edit:

oh wacht, ik zit helemaal verkeerd te kijken  O0

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/16, 14:10:06 »
7.10 wordt nog steeds ondersteund, dus die moet gewoon blijven.
Aan een update denken kan geen kwaad. Gutsy Gibbon, 7.10 wordt nog ondersteund tot volgende maand. Tot april 2009, zie: https://wiki.ubuntu.com/Releases
Tegen die tijd komt ook Jaunty uit   :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/16, 17:13:08 »
Dat is waar, maar dan nog is het niet verkeerd om 7.10 nu nog te laten staan ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/16, 17:36:35 »
Een goed idee om eens goed naar het installatiehoofdstuk te kijken maar mede gegeven het feit dat niet iedereen gelijk begreep hoe deze pagina werkt weet ik niet of dit veel verbetering is. Moet het niet eenvoudiger en daarmee duidelijker?

Waarom kijken we niet naar https://help.ubuntu.com/. Daar zie je 1 kleine pagina met de ingangen op versie:
- 8.10
- 8.04 LTS
- 7.10
- 6.06 LTS
Eventueel kan je op deze 1e pagina met zo min mogelijk woorden aangeven wat het criteria is om voor 8.10 of voor 8.04 LTS te kiezen.
De versie's 7.10 en 6.06 LTS staan nog op deze pagina omdat er ondersteuning voor gegeven wordt.

Op een vervolg-pagina kan dan verder gekozen worden voor documentatie over een upgrade, nieuwe installatie, dual-boot installatie, server, alternate enz. Nadeel is natuurlijk wel dat er per versie een vervolg-pagina moet worden onderhouden, maar voor een (beginnend) gebruiker duidelijker? Hij wordt als het ware in stappen door de lastige keuze van installatie-methoden geleid.

Op de vervolg-pagina van https://help.ubuntu.com/ staat overigens "installing Ubuntu" onderaan. Natuurlijk kan je eerst van boven-naar-beneden alle documentatie lezen voordat je aan het installeren begint, maar de opstellers van deze pagina verwachten toch niet dat iedereen zo braaf is?

Deze opzet  lijkt ook goed te onderhouden terwijl de layout voor de gebruiker hetzelfde blijft: Na april ziet het er dan zo uit?
- 9.04
- 8.10
- 8.04 LTS
- 6.06 LTS (server)
Alleen voor 9.04 moet dan een nieuwe vervolg-pagina gemaakt worden
(zodra we daar daar Nederlandstalige documentatie voor hebben).

Maar het is slechts een idee, aan de andere kant heb je al veel energie gestoken in jou oplossing, die natuurlijk ook NIET verkeerd is!

Wel een andere opmerking is dat nu de server-installatie ontbreekt? Of lees ik het niet goed?

@Vistaus: 7.10 moeten we nu nog laten staan. Maar na april, als er ook 9.04 Jaunty is zal er denk ik nog weinig onderhoud op zal plaats vinden. Niet dat het dan weg moet maar het mag (uiteindelijk) wel een plaatsje achteraf krijgen?

« Laatst bewerkt op: 2009/03/16, 17:51:40 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/16, 21:30:59 »
Voorstel: om een linkje te maken naar een soort archief, zodat de documentatie nog steeds beschikbaar blijft, voor diegenen, die er mee willen experimenteren of zo.

Offline Rulus

  • Lid
Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/17, 21:07:08 »
Een goed idee om eens goed naar het installatiehoofdstuk te kijken maar mede gegeven het feit dat niet iedereen gelijk begreep hoe deze pagina werkt weet ik niet of dit veel verbetering is. Moet het niet eenvoudiger en daarmee duidelijker?
Wellicht kan het zeker nog beter, daarmee ook dit brainstorm topic :)
Citaat
[..]
Eventueel kan je op deze 1e pagina met zo min mogelijk woorden aangeven wat het criteria is om voor 8.10 of voor 8.04 LTS te kiezen.
De versie's 7.10 en 6.06 LTS staan nog op deze pagina omdat er ondersteuning voor gegeven wordt.

Op een vervolg-pagina kan dan verder gekozen worden voor documentatie over een upgrade, nieuwe installatie, dual-boot installatie, server, alternate enz. Nadeel is natuurlijk wel dat er per versie een vervolg-pagina moet worden onderhouden, maar voor een (beginnend) gebruiker duidelijker? Hij wordt als het ware in stappen door de lastige keuze van installatie-methoden geleid.
Goed idee, de grote brok tekst kan nu misschien inderdaad mensen afschrikken om hem te lezen. Als we dit opsplitsen in stapjes komt dat waarschijnlijk beter door.

Citaat
[..]
Maar het is slechts een idee, aan de andere kant heb je al veel energie gestoken in jou oplossing, die natuurlijk ook NIET verkeerd is!

Wel een andere opmerking is dat nu de server-installatie ontbreekt? Of lees ik het niet goed?
Die ben ik inderdaad vergeten precies.
Citaat
@Vistaus: 7.10 moeten we nu nog laten staan. Maar na april, als er ook 9.04 Jaunty is zal er denk ik nog weinig onderhoud op zal plaats vinden. Niet dat het dan weg moet maar het mag (uiteindelijk) wel een plaatsje achteraf krijgen?
Weg zou ik het niet doen, ergens in een soort archief zetten lijkt me inderdaad een betere optie. We kunnen bovenaan de handleidingen dan ook vermelden dat het artikel enkel nog bestaat voor historische redenen en dat het niet aangewezen is die versie nog te installeren.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/25, 20:31:06 »
Een kort en duidelijke hoofdpagina voor de documentatie, dat spreekt mij wel aan. De Engelstalige Hoofdpagina bijvoorbeeld.

Op het hoofdpagina is de keuze voor een bepaalde versie van Ubuntu of voor andere informatie, de community wiki's.

In het 2e menuscherm kan een (beperkte) keuze voor (standaard) installaties, upgrades en een DirectDoen komen. Simpel.

Op deze pagina (of link) kan aangegeven worden wat de bijzonderheden zijn van DEZE versie zodat de lezer weet dat dit voor hem/haar de juiste versie is.

Bijgaand een schematische tekening ter verduidelijking van mijn idee.

Het wiki menuscherm zal uitgebreider zijn en kan weer doorverwijzen zoals verschillende categorieën, eigenlijk zoiets als nu de Hoofdpagina. Maar dan zonder de elders opgenomen standaard installatieartikelen. Via dit scherm kan gekozen worden categorieën met dual-boot installatie of installatie in virtualbox enz. enz. Voor "gevorderden" of in ieder geval voor gebruikers die de installatie al achter de rug hebben. Eventueel kan hier ook "verouderde" documentatie een categorie krijgen?

Ik realiseer mij totaal niet hoeveel werk het zal zijn om dit idee te bouwen en implementeren, enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vernieuwing installatiehoofdstuk
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/25, 20:43:04 »
ik vind het op dit moment goed, alleen de installeren pagina overzichtelijker maken misschien, maar zeker niet per versie alles doen, want dat wordt onoverzichtelijk