Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veilig verwijderen?  (gelezen 1069 keer)

Firelizzard_85

  • Gast
Veilig verwijderen?
« Gepost op: 2008/05/27, 20:40:28 »
Ha mensen,

Ik heb een vraagje. Ooit heb ik eens met een stomme kop een Linux partitie gewijzigd en toen stopte mijn hele laptop ermee. Foutje met de master boot record...Ik weet het stom. Maar ik heb geleerd hoe het niet moet ;)

Ik heb een DVD van Xandros gekregen en wil dat eens gaan uitproberen (omdat dat ook het besturingssyteem is dat op de nieuwe EEEPC staat van Asus (die ik misschien wil gaan aanschaffen).

Hoe kan ik, zonder dat ik daarmee mijn laptop sloop, Ubuntu verwijderen en op die partitie Xandros zetten? Ik heb nu momenteel gewoon een (goeie) dual boot met Windows. Ik zou dus eigenlijk de dual boot eruit moeten halen, om dan pas Ubuntu te verwijderen (om corruptie te voorkomen), maar hoe moet dat?

Ik heb al een beetje gezocht op het forum, maar er staan alleen topics van mensen waar het al fout is gegaan ;) Dat stadium wou ik graag voorkomen ;)

Ik hoor het wel, in ieder geval bedankt voor jullie hulp. Oja voor het geval iemand komt met een bootdiskette ;) Ik heb een laptop ZONDER diskettestation dus dat wordt lastig...

Fijne avond iedereen!

Freddy

Offline ohjajoh

  • Lid
Veilig verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 20:47:03 »
Wat had je gewijzigd aan de partitie? Is het eigenlijk verholpen?
Ik heb een eeepc en heb na een dag ruziemaken met xandros ubuntu erop geinstalleerd. kwestie van smaak wellicht. Wel erg tof dingetje.
Als je een live-cd hebt van ubuntu of knoppix of welkedanook dan kun je met gparted de partities die je nu in gebruik hebt voor ubuntu verwijderen, voor de zekerheid ook de swap. Let op dat je alleen dat wist, anders is Windows ook pleite. Daarna zal de zandrosinstallatie zeer waarschijnlijk de lege ruimte opvullen en als het goed is ook de windowspartitie herkennen en grub meteen dual-boot maken.

Veilig verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 20:49:22 »
Sluit me hierbij aan, als je een bevestiging wilde. ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Firelizzard_85

  • Gast
Veilig verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/27, 20:55:05 »
Citaat van: ohjajoh
Wat had je gewijzigd aan de partitie? Is het eigenlijk verholpen?
Ik heb een eeepc en heb na een dag ruziemaken met xandros ubuntu erop geinstalleerd. kwestie van smaak wellicht. Wel erg tof dingetje.
Als je een live-cd hebt van ubuntu of knoppix of welkedanook dan kun je met gparted de partities die je nu in gebruik hebt voor ubuntu verwijderen, voor de zekerheid ook de swap. Let op dat je alleen dat wist, anders is Windows ook pleite. Daarna zal de zandrosinstallatie zeer waarschijnlijk de lege ruimte opvullen en als het goed is ook de windowspartitie herkennen en grub meteen dual-boot maken.
Hartelijk dank voor de snelle reactie iedereen! :D

Euhm ooit in een duister ver verleden heb ik gewoon in Windows de Linux partitie verwijderd. Toen kwam ik er heeeeeel snel achter dat dat niet de manier was :$, maar goed dat was in de periode van de slag bij Nieuwpoort geloof ik, dat is allang verholpen.

Ik begrijp dus goed dat als ik de livecd van Ubuntu gebruik, ik met Gparted veilig Ubuntu kan verwijderen (lees de partities verwijderen)? Ik zit alleen een beetje in mijn maag met je laatste zin:

"Daarna zal de zandrosinstallatie zeer waarschijnlijk de lege ruimte opvullen en als het goed is ook de windowspartitie herkennen en grub meteen dual-boot maken"

Hoe zeer waarschijnlijk is zeer waarschijnlijk ;) Ik zit niet op verrassingen te wachten zie je...Iemand daar ervaring mee?

Groet,

Freddy

Offline Jan E.

  • Lid
Veilig verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 20:55:48 »
Idd. moet gewoon probleemloos gaan, vermits je de juiste partitie delete. Heb diverse keren allerlei Linuxen geinstalleerd in een dualboot. Is alleen een keer mis gegaan met Sabayon. Maar ik vermoed dat dat aan mezelf lag. Gewoon een backup van je data maken en gaan!


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Firelizzard_85

  • Gast
Veilig verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 21:20:52 »
Citaat van: asterix1423
Idd. moet gewoon probleemloos gaan, vermits je de juiste partitie delete. Heb diverse keren allerlei Linuxen geinstalleerd in een dualboot. Is alleen een keer mis gegaan met Sabayon. Maar ik vermoed dat dat aan mezelf lag. Gewoon een backup van je data maken en gaan!
Top! :D Dank jullie wel! Nog een vraagje werkt Xandros dan ook met Grub?

Groet,

Freddy

Offline ohjajoh

  • Lid
Veilig verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/28, 13:09:46 »
Ik neem aan van wel. is behoorlijk standaard tegenwoordig.