Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis  (gelezen 5327 keer)

Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Gepost op: 2016/07/06, 14:14:03 »
Dit topic is een afsplitsing van dit topic.



Toevallig ben ik nu met Ubuntustudio bezig. Alleen het audio gedeelte. Dat ging via Synaptic puik. Maar stemgeluid opnemen via Ardour geeft nogal ruis. Dat kon weleens komen doordat de geluidskaart in die laptop natuurlijk een onboard ding is.

Het kan ook zijn dat Ardour de verkeerde geluidsdriver gebruikt. Daar kun je misschien ook nog wat proberen.

Maar voor een microfoon is ook eigenlijk een pre-amp nodig Just. Voor het krijgen van goede geluidsopname geldt dat eigenlijk altijd, ook met b.v. audacity.
Heb je niet toevallig nog een oud mengpaneeltje (met mic ingang) liggen? Bijvoorbeeld ook te krijgen op marktplaats voor een paar euro. Dan heb je meteen een pre-amp waar 'simpele' opnames ook prima mee gaan.
En daar kun je ook meteen je Zoom H2 (of andere geluidsapparatuur) op aansluiten.

Ik gebruik een semi-pro mengpaneel, maar die hangt ook gewoon op de onboard, en dat met prima resultaat (terwijl men altijd zegt dat dat niet kan =D ).
Zelfs betere kwaliteit dan menigeen hit-song, waarvan blijkt als je eens goed luistert dat de kwaliteit nogal eens te wensen over laat.

Ik heb geen Ubuntustudio maar wel de nodige programma's ervan. En inmiddels de nodige ervaring ermee. Als je vragen krijgt stel ze me gerust. Kan ik jou ook eens terug helpen. =D
« Laatst bewerkt op: 2016/07/06, 21:29:34 door TopGear »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour geeft ruis
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/06, 15:02:18 »
Hoi Rabbit,

Oh mooi! Je bent geweldig. Ik kan wel heel goed geluid produceren :D , maar ik weet er geen snars van. Gaan we hier op door. Ik zal de mods vragen dit als draadje af te spitsen vanaf het vorige bericht. Dan gaan we van daar af door!

Dan kan ik wellicht mijn kleine netbook (Ik heb een Dell Inspiron mini met nog ruim 4,5 accuduur) kunnen gebruiken in combinatie met een mengpaneel?

Eerst maar verder uitproberen met de Toshiba die ik nu heb gebruikt.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/07/06, 22:08:30 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/06, 16:35:53 »
Is hierover door gaan wel meer vervuiling dan het hoofdonderwerp?  :evil: (grapje)

Anders, bij vragen, open je toch zelf even een nieuw topic onder Foto-, video- en audiobewerking. En desnoods kopiëer je even de gewenste tekst/vragen/opmerkingen.
Ge kekt mar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour geeft ruis
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/06, 22:07:28 »
We kunnen weer, Rabbit en mods heel hartelijk dank.

Dus ik  zou zo'n  mengpaneeltje kunnen kopen op Marktplaats, zoals deze? En in een mengpaneel zit altijd een preamp in?

Nou heb ik in totaal 5 mics. Een grote Rode en vier doodsimpele Chinese dasspeld microfoons (met draad allemaal). Als ik die vijf tegelijk wil inzetten, heb ik dan minimaal een 5-kanaals mengpaneel nodig waar ik ook een koptelefoon aan kan koppelen?

Want ik wil met twee camera's een video kunnen maken met een aantal mensen. Dan pak ik met de Rode het geluid in de ruimte en met de 4 dasspeld mics kan ik de sprekers opnemen . En voor het geluid heb ik een geluidsman/vrouw nodig achter het paneel. De uitgang van het mengpaneel zet ik dan op de microfooningang van mijn laptop. Werkt dat zo in principe?

Dat ik werkelijk vijf kanalen op ga zitten nemen lijkt me niet zo verstandig. Dat moet je niet via de apparatuur willen  mixen, maar pas in de videomontage. Denk ik dan maar.

Dan zou ik het eens moeten wagen met een laag bod op die 5-kanaals Behringer panelen? Die met een prijs van 50 euro? Niemand biedt op die panelen, dus ik maak een kans  met een bod van 20 euro :D ?

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/07/06, 22:11:26 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour geeft ruis
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/07, 11:59:12 »
En in een mengpaneel zit altijd een preamp in?

Ja. Met nadruk op pre. Dus geen eindversterker.

Nou heb ik in totaal 5 mics. Een grote Rode en vier doodsimpele Chinese dasspeld microfoons (met draad allemaal). Als ik die vijf tegelijk wil inzetten, heb ik dan minimaal een 5-kanaals mengpaneel nodig waar ik ook een koptelefoon aan kan koppelen?
Als je vijf microfoons hebt kun je eventueel gaan voor een mono mengpaneel. Die zijn er in 2, 4 en 8+ kanaals. Ook deze koop je nog wel eens voor enkele tientjes op maktplaats.
Het voorbeeld wat ik eerder gaf is voor stereo audio en die hebben meestal een aansluiting voor één microfoon (en 4 stereo audio). In jouw geval dan onvoldoende.

Wil je het makkelijk doen dan zou je een digitale (Behringer) kunnen overwegen. Die kun je middels usb of firewire aansluiten.
Dan krijg je zelfs midi e.d. tot je beschikking.

Mijn voorkeur gaat uit naar kwalitatief analoog mono, maar dat is puur een gevoelsmatige kwestie die voor discussie vatbaar is, en die discussie ga ik niet voeren vanwege dat persoonlijke aspect.
De reden van die voorkeur is dat ik geluid als analoog iets zie, en als je dat meteen al gaat digitaliseren om digitaal te verwerken denk ik dat je door het sneller opeenstapelen digitaliseren conversieverliezen krijgt. Maar dat kan ik niet volledig onderbouwen.

Want ik wil met twee camera's een video kunnen maken met een aantal mensen. Dan pak ik met de Rode het geluid in de ruimte en met de 4 dasspeld mics kan ik de sprekers opnemen . En voor het geluid heb ik een geluidsman/vrouw nodig achter het paneel. De uitgang van het mengpaneel zet ik dan op de microfooningang van mijn laptop. Werkt dat zo in principe?
Nee, de uitgang zet je op de audio in van je geluidskaart. (of koptelefoonuitgang wat ook vaak werkt)
En bij een digitale sluit je het aan met usb/firewire.

Dan zou ik het eens moeten wagen met een laag bod op die 5-kanaals Behringer panelen? Die met een prijs van 50 euro? Niemand biedt op die panelen, dus ik maak een kans  met een bod van 20 euro :D ?

Die Behringers zijn goed tot prima, beetje afhankelijk van het model.
En inderdaad staan er zoveel mengpanelen te koop dat er weinig interesse is en je met wat geduld er met een laag bod een kunt verkrijgen. 20? Probeer het gewoon, bieden op mp is niet binden. Vraag en aanbod. Onderhandelen.  ;)

Wel even goed testen als je hem haalt! Modern en digitaal, dus geen ouderwetse degelijkheid.

En als je dan toch wat professioneler aan de gang gaat neem dan je opnames op in hogere kwaliteit dan cd. Dus 24 of 32 bits, en minimaal 48khz.
Hierdoor werk je in een breder dan hoorbaar spectrum waardoor eventuele verliezen of 'foutjes' niet snel in het hoorbare spectrum zullen zitten.
Omdat je breder werkt dan hoorbaar zal het hoorbare eindresultaat altijd zuiverder en dieper zijn.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 12:06:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/07, 14:23:06 »
Hoi Rabbit,

Helder zo. Ik ga eens wat bieden op MP en dan zien we wel :D

Mijn Canon EOS 6D kan 48 K geluid leveren. De kleine Panasonic kan dat niet. En de dasspeld microfoons al helemaal niet. Daar is het voordeel heel simpel dat ze zo dichtbij de spreker zitten. De Rode mic op een geluidshengel zetten is nog wel een idee, maar waar laat ik dan de laptop en het mengpaneel weer?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/07, 15:32:40 »
Wil je onderweg opnemen dan?
Een mengpaneel heeft normaal gesproken netstroom nodig. In dat geval beperkt je dat tot de mengpaneeltjes die op batterijen/accu werken. Die zijn er wel, maar dan wordt het aanbod kleiner. :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/07, 15:38:57 »
Onderweg kan het misschien makkelijker.

Er zijn hele goede dictafoons met hoge kwaliteit geluid, en twee mic ingangen. Er zijn ook weer splitters voor 3,5mm jack pluggen, waardoor je twee mic's op een ingang kunt hangen.
2 mics op 2 ingangen is 4 mics.
En als je dan nog een mic hebt die in je laptop kan zit ja aan 5.

Eigenlijk zou je eens een praktisch voorbeeld moeten geven van een op te nemen situatie. Dat beantwoord makkelijker.

En de dasspeld microfoons al helemaal niet. Daar is het voordeel heel simpel dat ze zo dichtbij de spreker zitten.

Vergis je niet. Ik heb bijvoorbeeld een olympus revere microfoontje en dat neemt best hoge kwaliteit op van afstanden tot toch wat meters.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/07, 16:30:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/07, 16:30:17 »
Heb je trouwens in Ardour ook al plugin's geinstalleerd?

Mij werd geadviseerd calf, lv2  en jack rack (ladspa).
En zelf vond en installeerde ik Tom's Audio Processing plugins.
Met installatie van LMMS kwamen er ook nog een zooi plugin's mee. LMMS kan leuk zijn voor wat geluidseffecten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/07, 22:33:58 »
Hoi Rabbit,

Kijk eens naar deze video: https://youtu.be/xI3OLY1vu8A Dat was een interview met drie dames. Dat ging niet verkeerd via de Rode microfoon, maar ik moest mijn stem behoorlijk opkrikken in de video-editor.. Ik zat een stuk achter de Rode mic. Met een simpel mengpaneel is dat dan al opgelost. Dan heb ik de Rode en de dasspeld via twee kanalen

Qua opstelling is hier een paneel op netstroom geen probleem. Ik loop te denken aan nog zo'n interview. Ik heb nu een Panasonic camera erbij, die ook 1080p levert. Dan kan ik de cameratechniek nog verbeteren door opnames te maken uit andere hoeken met die Panasonic met een heel aardig werkend handstatief, terwijl de geluidsopname netjes via het mengpaneel en een laptop doorloopt.

Ik heb dat al geprobeerd via een van de dasspeld mics en een smartphone, maar de geluidsporen lopen helaas helemaal niet synchroon met de beelden, de lipbewegingen. Ik heb later op de filmclub een oefenvideo gemonteerd met opnamen van drie camera's en een zoom H2. Dat ging verder wel puik.

Nee, nog niks gedaan met Ardour plugins. Ik weet van het bestaan. Dat wordt een volgende stap.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/08, 12:00:13 »
Ik ben zo vrij geweest om het geluid van die video nog wat na te bewerken.  =D Je hebt een pm met link.

Een vluchtige bewerking. Compressor erop en equalizer. Al moet ik zeggen dat de compressor niet zo heel veel deed wat betuigd van jouw goede opnamekwaliteit en bewerking.
Natuurlijk had ik niet alle sporen voorhanden en moest daardoor de bewerking over het ene volledige spoor toepassen. Dat kan mooier bij meer sporen, want ik heb me nu gericht op de stemmen. En ik heb dit gedaan op een pc met reguliere speakertjes en niet op de pc met de hele goede speakers.
Graag beluisteren op gemiddelde speakers of beter.

Zo krijg je een idee van de mogelijkheden en resultaten van plugin's.
Laat maar eens weten wat je er van vindt.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 12:05:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/08, 13:02:16 »
Nou, die bewerking deed wonderen! Ik hoor een veel mooier en voller geluid. Ook de verstaanbaarheid is een stuk verbeterd.

Er zijn van origine geen boel sporen, hoor. Ik heb die opname gedaan met een vaste cameraopstelling. Met mijn Canon EOS 6D op statief en de Rode microfoon. Resultaat was een enkel stereo geluidsspoor.

Voor de komende video waar ik aan loop te denken heb ik die Panasonic video camera er bij en dan hebben we het nu over een opstelling waarbij ik de Rode en één of meer dasspeld microfoons opneem via een laptop met ubuntustudio-audio als software. Dat worden dan wel minstens twee stereo-sporen. De dasspeld mics zijn trouwens puur mono, denk ik.

Wat je met een equalizer kan doen is me wel helder. Of ik dat een beetje zinvol kan is nog de vraag, maar dat kan je altijd leren.
Maar wat doet die compressor precies?

Goh, Rabbit, geweldig dat je dit allemaal uitlegt! Super!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/08, 14:19:32 »
Nou, die bewerking deed wonderen! Ik hoor een veel mooier en voller geluid. Ook de verstaanbaarheid is een stuk verbeterd.

Zwaardere stemmen en daardoor warmer geluid. Niets meer dan de bas wat opgehoogd. En ja, dat doet al heel veel, zeker voor een voiceover.

Er zijn van origine geen boel sporen, hoor. Ik heb die opname gedaan met een vaste cameraopstelling. Met mijn Canon EOS 6D op statief en de Rode microfoon. Resultaat was een enkel stereo geluidsspoor.

Hiermee doelde ik op het zwembadgeluid en het muziekje aan het begin. Als je deze in aparte sporen zet kun je die ook los van de stemmen apart bewerken. De equalizer zoals ik het gericht op de stemmen toepaste hoeft helemaal niet wenselijk te zijn op het begingeluid of muziekje.
Met deze in verschillende sporen kun je 'alles' apart bewerken en daardoor perfect op elkaar afstemmen. Hét nut van die sporen.  ;)

Het verschil zal voor de leek amper hoorbaar zijn en zeker niet voor wie alleen het ene geluid hoort, maar de onbewuste beleving wordt er wel degelijk mee aangesproken. In dit voorbeeld het warmere geluid.

Of ik dat een beetje zinvol kan is nog de vraag, maar dat kan je altijd leren.

Kwestie van proberen en oefenen. En vooral dat doen op een goede set speakers zodat je de verschillen ook goed waarneemt.

Maar wat doet die compressor precies?

Precies genoeg om het goed uit te leggen weet ik het nog niet, maar in grote lijnen knap je er de geluidskwaliteit van vocals mee op.
Installeer de plugin en open hem, en dan zie je meteen al wat je aan instellingen kunt toepassen.

Goh, Rabbit, geweldig dat je dit allemaal uitlegt! Super!

Graag gedaan. Hoe vaak hielp jij mij al wel niet op weg met uitleg over linux en zo? Kan ik eens wat terug doen.
En verder kijk je zelf maar met welke tips je iets kunt en welke je simpelweg niet aanspreken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/08, 16:54:16 »
Ik ga op zoek naar het Audacity bestand van dat intro-geluid. Meestal bewaar ik zoiets. Wie weet!

Eén van de leden van de filmclub zei dat een klein beetje echo bij mijn voice-overs ook een goed idee was. Dat moet ik nog proberen, maar is dat in jouw ogen een zinvolle zaak?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/08, 17:22:47 »
Eén van de leden van de filmclub zei dat een klein beetje echo bij mijn voice-overs ook een goed idee was. Dat moet ik nog proberen, maar is dat in jouw ogen een zinvolle zaak?

Ja. Maar probeer ook vooral eens Reverb  en oordeel dan zelf wat het mooiste is.
Reverb is meer het geluid van een hal/ruimte. Mijn voorkeur voor stemgeluid, maar laat je daar vooral niet door beinvloeden.
Het beste dan Reverb of echo van een plugin want mooier.

Lees http://www.livegeluid.be/gids/apparatuur/reverb-delay
En hier nog wat interessante uitgebreidere stof hierover. http://www.popschoolmaastricht.nl/college_galm_echo.php

En voor plugins kan ik echt Tom's Audio Processing plugins (TAP plugins. downloadcentrum) aanraden want deze zijn niet zo ingewikkeld en daardoor leuk om er in te komen.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 17:27:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/08, 22:05:54 »
Dank je, Rabbit! Ik ga dat reverb ook proberen.

De speakers hier is een 5-1 Creative setje, maar zeker geen dure versie. De geluidskaart is een Asus Xonar. Op de laptop beneden is het een stel koptelefoons van Action. Eerst maar eens kijken hoever ik met de basis kom en dan nadenken of ik wat beters ga opduiken.

Wat betreft het geluid van die intro helaas niets meer van te vinden. Dat moet uit 2012 stammen. Toen ging ik dat geluid gebruiken in mijn video's. Trouwens best een goed idee het eens opnieuw op te zetten.

Gebruik jij trouwens een realtime of lowlatency kernel?

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/07/08, 22:33:40 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/09, 12:13:57 »
De speakers hier is een 5-1 Creative setje, maar zeker geen dure versie. De geluidskaart is een Asus Xonar. Op de laptop beneden is het een stel koptelefoons van Action. Eerst maar eens kijken hoever ik met de basis kom en dan nadenken of ik wat beters ga opduiken.

Stereotorentje in huis? Een laptop kun je daar vrij simpel op aansluiten.


Gebruik jij trouwens een realtime of lowlatency kernel?

Hahahaha. Nu mag jij mij weer wat uitleggen.  =D
Weet ik veel. Hier draait de reguliere Ubuntu 12.04LTS.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/09, 20:04:12 »
Zo'n kernel heeft weinig tot geen vertraging. Daar had ik eerder last van. De lippen en het geluid liepen uit elkaar. Daarom wilde ik een Zoom H2 recorder maar die dingen zijn duur en tweedehands schaars.

Dus dan maar iets zelf maken en zodoende installeerde ik Ubuntustudio--audio en de lowlatency kernel. De Xenial lowlatency kernel zelfs. Zat gewoon in de repo!

Kijk   hier voor details (Engelstalig)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/10, 12:31:45 »
Hallo mensen,

Gisteren een proefopname gemaakt met mijn Panasonic videocamera (op ingebouwde mic), de EOS 6D fotocamera op de videostand (met een mooie Rode videomic), mijn Toshiba laptop met de Ubuntustudio-audio en een supergoedkope Chinese dasspeld mic. Locatie: in de huiskamer met vier spaarlampen en een simpele doorschietparaplu voor wat beter & diffuus licht.

Geluid was puik. Ik ben daar heel blij mee. Ik kon ook het opgenomen geluid via de koptelefoon goed volgen. De 6D was qua beeld duidelijk niet goed ingesteld. Als ik met twee camera's wil werken is dat wel een must!

Ik ga dat vandaag nog eens doen met verschillende middelen om het geluid om te nemen. Dan natuurlijk zien dat ik er ook een leuk videootje aan over hou.

Zeg Rabbit: één laptop, daar kan je één stereospoor mee opnemen? Megpaneel erbij, meerdere opname punten, maar nog steeds één ingaand stereospoor op de laptop? Wil je dan het volume van de verschillende microfoons regelen, dan doe je dat op het mengpaneel? Mocht dat gaande de opnames veranderen dan moet er iemand met het mengpaneel aan de gang? Je hebt van die situaties dat er iemand anders gaat zitten of staan. Dat is dan een voordeel van opgeprikte dasspeldmic's ...

We komen nou dicht bij levensechte opnamesituaties.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #19 Gepost op: 2016/07/10, 23:56:56 »
Zeg Rabbit: één laptop, daar kan je één stereospoor mee opnemen? Megpaneel erbij, meerdere opname punten, maar nog steeds één ingaand stereospoor op de laptop? Wil je dan het volume van de verschillende microfoons regelen, dan doe je dat op het mengpaneel? Mocht dat gaande de opnames veranderen dan moet er iemand met het mengpaneel aan de gang? Je hebt van die situaties dat er iemand anders gaat zitten of staan. Dat is dan een voordeel van opgeprikte dasspeldmic's ...

We komen nou dicht bij levensechte opnamesituaties.

In beginsel klopt dat. Je regelt elke mic op het mengpaneel in. Dit hoeft echter niet perse tijdens opname maar kun je vooraf ook 'soundchecken'.
Als er, zoals in je voorbeeldfilmpje, telkens 1 persoon aan het woord is kun je delen van de opname selecteren en bewerken zoals bijvoorbeeld het volume aanpassen. Als er meerdere personen aan het woord zijn is zo'n soundcheck noodzakelijk, en kan correctie tijdens opname wenselijk zijn.

Er is nog een andere optie. Mijn mengpaneel kan pannen (panning).
Als ik een ingang op links pan, en een andere ingang op rechts, neem ik een stereospoor op waarin ingang 1 links in het spoor staat en ingang 2 rechts. Als ik dan het kanaal splits heb ik twee aparte monosporen. Deze kunnen dan weer apart bewerkt worden.
Dan moet echter je mengpaneel wel pan-knoppen hebben. Misschien een optie die je eventueel bij aanschaf mee kunt nemen?
Ik met mijn analoge mengpaneel ben hierdoor beperkt tot stereo, en dus twee sporen opname gelijktijdig.

En volgens mij echter kunnen de digitale (b.v. beringer) mengpanelen wel elk spoor apart opnemen elk in een eigen spoor in ardour. Maar dat kan ik tot mijn spijt niet hard bevestigen.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/10, 23:58:46 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #20 Gepost op: 2016/07/11, 09:11:58 »
Hoi Partyrabbit,

Mijn tweede sessie om goed geluid op te nemen leverde allerlei verrassende resultaten :D . De kernel maakte geen bal uit en het geluid via een dasspeld mic en een digitale memo recorder was helemaal niet slecht.  Jaja! Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik die mooie Rode mic aan de memo recorder hang.

Ik heb de geluidsopnamen onder de video gezet. Zo kan je zien of de synchronisatie goed gaat en de kwaliteit van de verschillende opname methoden bekijken. Voor de liefhebbers heb ik de video naar Wetransfer gestuurd. Via deze link kan je de komende week de video downloaden en zelf bekijken. De link loopt via bitly, waarmee ik namelijk het aantal downloads kan zien. Link: http://bit.ly/geluid-video-opnemen

Later zet ik die video als hij wat meer afgerond is op Youtube of op Vimeo.

Het geluid via de dasspeld mic en die Rode is nogal verschillend. Zou ik moeten zien een stel betere mics te bemachtigen of is het denkbaar beide mics in de nabewerking wat beter te krijgen. Goede mics zijn duur. Die dasspelds waren 4 euro de twee. Dat was doenbaar voor mijn budget.

Mijn video's hoeven geen hoofdprijs te halen, maar goed geluid is een goede video en andersom mooi niet.

Ik heb nog wel wat te leren van dat Ardour. Het heeft misschien net zoiets als GIMP. Je moet weten waar wat zit voor je het echt goed kan inzitten. Daarna heb je een prachtig krachtig middel tot je beschikking.

Zeg, ik nam dus wat op in Ardour en dacht de vervelende ruis daarna wel even weg te werken in Audacity. Niet dus. Het bestand in Audacity inladen ging puik, maar afspelen dus niet. Is dat JACK? Moet ik Audacity via JACK laten lopen?

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 09:38:51 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #21 Gepost op: 2016/07/11, 11:50:11 »
Ik heb dit interessante topic ook aan het volgen geweest en dit is wat ik zou proberen.
Ik was aan het denken om 2 dasspeldmicrofoons op 1 camera aan te sluiten via dit kabeltje: https://www.amazon.co.uk/3-5mm-Stereo-Sockets-0-15m-Splitter-Black/dp/B0046JKRMC  (links en rechts naar stereo jack)
Op de 2de camera kun je ook 2 dasspeldmicrofonen aansluiten.
De Rode microfoon kun je op een laptop aansluiten en met bvb Audacity opnemen (Ardour heb ik nog geen ervaring mee want het ziet er nogal complex uit  :)  ) ofwel sluit je het aan op je kleine voicerecorder.
Voor je begint met opnemen moet je eerst grofweg de geluidssterkte instellen op de 2 cameras en laptop. Dan cameras en Audacity starten en met een beetje geluk kun je alles alleen doen. Het vergt wel wat voorbereiding maar eenmaal je vertrokken bent kun je je op het interview focussen.
Op deze manier kun je achteraf in het videobewerkingsprogramma alle geluid nog aanpassen want elk geluid staat op een apart spoor.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #22 Gepost op: 2016/07/11, 13:22:36 »
@asilnevs. Mooie aanvulling. :thumbup:
Zoiets gebruik ik hier ook. Maar dan splitter-blokjes ongeveer zoals hieronder, gewoon te koop bij audio- of pc-winkel naar ik dacht voor een euro of 2.

Als je van ardour naar audacity wilt om te bewerken kun je een 32bit 48khz (of hoger) exporteren in wav of flac (dat betreffende spoor!).
Dat moet als het goed is gewoon in te lezen zijn in Audacity. Zo doe ik dat tenminste wel.

Onlangs kwam ik er achter dat Audacity ook met Jack kan werken. Maar ik doe erg weinig met Jack.
Als ik iets nodig heb zoals bijvoorbeeld een LMMS beat dan maak ik die en daarna exporteer ik deze in wav of flac naar Ardour. Verdere bewerkingen en kunstjes pas ik allemaal in Ardour toe.
En als dat blijkt dat de LMMS export nog wat aangepast moet worden dan wil ik het weleens met Jack koppelen, maar zelfs dan is veranderen in LMMS en weer exporteren naar Ardour voor mij voldoende.
Eigenlijk doe ik nagenoeg alles in Ardour, met wat voor- of nabewerkingen in andere programma's.

Dat instrumentale geluid wat ik je toezond Just, dat was met drums en basline zo onder de instrumenten gebracht.
Als ik muziek maak maak ik de beat waarop ik dan verder overheen de opnames maak (vrijwel alles in Ardour).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #23 Gepost op: 2016/07/11, 13:34:03 »
Deze nog even een aanvulling op je testopname.

Ik heb de geluidsopnamen onder de video gezet. Zo kan je zien of de synchronisatie goed gaat en de kwaliteit van de verschillende opname methoden bekijken. Voor de liefhebbers heb ik de video naar Wetransfer gestuurd. Via deze link kan je de komende week de video downloaden en zelf bekijken. De link loopt via bitly, waarmee ik namelijk het aantal downloads kan zien. Link: http://bit.ly/geluid-video-opnemen

Het geluid staat er mooi synchroon onder. Perfect!

Het geluid van de camera is an sich ook mooi. Wel vind ik dat hij vrij veel omgevingsgeluid/bijgeluid/ruis vangt. Hij is ook wat scherp in zijn geluid. (equalizer, hoge frequenties iets verlagen kan mogelijk al veel verhelpen)

In de Dell opname is van bijgeluid stukken minder sprake waardoor het core geluid mooier is. Maar....
Het geluid van de dell is wat 'mat' en zou iets opgefrist mogen worden (equalizer, hoge frequenties iets opschroeven).
En daarnaast is het geluid wat zacht. Dit kan komen door het matte geluid, maar het kan ook zijn dan een enkele db meer volume bijdraagt.

Op zich allemaal geen probleem want dat is allemaal bij te werken.
Maar wel attentiepunten richting het uiteindelijke resultaat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Stemgeluid opnemen via Ardour ruis
« Reactie #24 Gepost op: 2016/07/11, 15:20:03 »
Welkom bij de club, Asilnevs!

De Dell, de Toshiba en de memorecorder hebben alle drie die dasspeld microfoon, die op een rijtje op mijn shirt zijn geprikt. Zie de video. Die zitten dus heel dichtbij en pikken weinig bijgeluiden op ten opzichte van de stem.

De vierde mic is de Rode. Die zit op de videocamera en dus wat verder weg.

Dan zou de praktische oplossing voor een meermans interview toch gaan naar alles met de dasspeld mics doen. Maximaal drie personen in het panel en de vierde mic is dan voor de gespreksleider. Dan heb ik wel geen vier sporen in de nabewerking, maar vier aparte geluidssporen is niet altijd grote vreugde voor een video-editor.

Dan kan ik met twee opnameapparaten alles (en met die splitters in vier sporen) vastleggen.

Toch lijkt me een vijf sporen mengtafel wel een stuk gemakkelijker werken. Dan zet ik één  laptop en de mengtafel neer. Ik leg de dasspeld mics klaar, zorg voor een geluidsbron en stem alles op elkaar af qua sterkte en verder met behulp van een koptelefoon.

Bij de voorbereiding van zo'n interview heb je maar  weinig tijd. Je moet klaar zijn voor je mensen binnenkomen, maar je kan je gastheer of gastvrouw niet vragen om er al heel vroeg te zijn.

Ach ja. Zo blijf je als pensionado lekker van de straat. Zojuist rolt hier ook nog een Salora action cam met onderwaterhuis het huis in.

Vraagje Rabbit: hoe regel je in Ardour de opnamesterkte en waar vind ik in Ardour de plugin? Ik vind net hier een hele mooie tutorial. Engelstalig, maar dan houdt ik mooi mijn taal weer bij.

groet!

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021