Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat  (gelezen 1278 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Gepost op: 2014/07/02, 17:34:46 »
Mijn Internet verbinding valt regelmatig kort weg. Iets rond de 15 minuten. Meerdere keren per dag.Dat is al sinds maart zo. Elke keer sturen ze braaf een monteur die de boel hier binnen bekijkt en soms wat aanpast.

Inmiddels zijn we er achter dat de buren en de buren ernaast er ook last van hebben, zelfde tijdstippen. Dus ligt dan het probleem niet op aansluitingsniveau, zou je zo toch denken? Dan blijf je toch geen monteurs naar het huisadres sturen, nietwaar? Nou, wel dus. Verder valt er nog wat meer te mopperen.

Nu wil ik graag die uitvallen gelogd hebben op meerdere aansluitingen. Dan heb ik echte argumenten in handen. Ik heb wel wat Linux pc's daarvoor liggen en bij de ene buur heb ik al een XP bak op Xubuntu gezet. Hardwarematig uitvoerbaar dus. Die log moet simpelweg die korte uitvallen laten zien. Nu lijkt het wat te wild om elke minuut iets te gaan pingen, maar wat is dan wel een goede mogelijkheid?

Ik prik die Linux bakken recht in de (kabel)modem/router van de provider met een kort UTP kabeltje en laat hem een week draaien, zoiets heb ik in mijn hoofd. Het zou trouwens wel fijn zijn als het ook via WiFi kan.

Is smokeping wat? Alles draait op Xubuntu 14.04


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/02, 22:46:51 »
Meestal kun je in je router ook een logboek inschakelen. Kun je daar iets mee?

Zoiets lijkt me het meest overtuigend, omdat je dan het hardste bewijs hebt dat het aan hen ligt, en niet aan een verkeerd ingesteld of verpest besturingssysteem op je computer.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/03, 11:47:03 »
In dit geval zit het kabelmodem/router bovenop waar de kabel de woonkamer binnenkomt. Dan hangt aan dat kabelmodem een tweede router. Dat heeft een monteur voor ons zo neergezet. Die wilde dat kabelmodem heel dicht bij het kabel entree punt ook al was "onze" opstelling na doormeten wel binnen de marge volgens meneer zelf. Hier is nu dus alles helemaal ideaal (en nog steeds uitval).  We hadden die tweede router toevallig al liggen. In het kabelmodem geen geschikte log, maar in die tweede router wel en die kan ik nog opslaan ook. Maar daar haal ik verbindingsverlies niet uit de vrij vage codes. Ik heb inmiddels wel de handleiding, dus ff doorspitten maar op welke code wat betekent.

Op de laptop heb ik inmiddels smokeping gezet. Voor dat smokeping moet je een afgestudeerde beheerder zijn, met minstens 10 jaar ervaring en beter ook niet over de 20 jaar oud :D Ik vond wel nette voorbeelden van de Probe en Targets configuratiebestanden, maar krijg foutmeldingen terug.

Commandoregel programma. Maar goed, de aanhouder wint. Leuke klus, maar dit gaat wel wat tijd kosten.

Ach, ik ben weer van de straat en over een paar maanden ga ik met pensioen. Het komt wel goed.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/06, 12:51:16 »
Off-topic: wat een donders mooie voetbalwedstrijd! Met veel plezier meebeleefd.

On-Topic: Met dat manual van de tweede router kwam ik niet uit de afkortingen in de log van de router. Met het programma smokeping kwam ik er ook niet uit. Ik kreeg het niet aan het draaien.

Toen ben ik maar eens gaan zoeken naar een simpele oplossing op basis van het "ping" commando in combinatie van een cron job. Ik hou wel van simpele oplossingen. Met één zoekactie vond ik deze website: http://is.gd/gSFHri met een mooi script. Kijk naar de één na laatste post!

Dat zo gedaan en nu pingt mijn laptop elke twee minuten Google.com. Lukt dat niet dan wordt er een boodschap in de syslog gezet. Daar zie je ook om de twee minuten als het script gedraaid wordt, dus ik heb controle of alles naar behoren draait. Nu nog goed uitproberen, optimaliseren en dan zet ik dat ook zo bij de buren. Die hebben ook een Linux bak. Ik denk dat ik beide linux bakken een week lang laat draaien. Dan hebben we van beide adressen een log. Dan weten we echt wat er gebeurt en dan kunnen we dat ook de provider vertellen. Als ze dan nog domweg niet luisteren houdt het ergens ook gewoon op.

Nog een leuke & leerzame klus, maar ik zal natuurlijk blij zijn als het betrokken verbindingsprobleem opgelost is.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/07, 15:19:18 »
Ik zit hier zwaar in mijzelf te kletsen, maar wie weet heeft ooit iemand er wat aan  :laugh: Het zal ook niet de eerste keer zijn, dat die "iemand" ikzelf ben over een tijdje.

Het loggen loopt perfect. Ik heb het interval van 2 minuten op 5 minuten gebracht. 2 leverde wel erg veel regels op in mijn syslog.  Dan verder wil je na een tijdje natuurlijk de uitvallen uit je syslog vissen zonder alle wel geslaagde pogingen te moeten bekijken.

Dat blijkt met grep puik te doen met de opdracht:

grep uitval </var/log/syslog en met de toevoeging > uitval.txt wordt de uitkomst ook nog netjes naar een tekstbestand geschreven:

grep logger </var/log/syslog >uitval.txt
(Die extensie .txt is nergens goed voor in een Linux systeem, maar dat terzijde)

Eerder vanmiddag hing plots de verbinding naar mijn bedrijfsnetwerk. Een blik in mijn log. Ja, idd een korte uitval plaatsgevonden. Ik ben blij met dit loggen. Nu weet ik beter wat er gebeurt. De provider heeft de versterker voor onze groep aansluitingen vernieuwd en gaat nu wat verder zoeken in zijn netwerk. Het gaat de goede kant op zo. Ik ga de buren vragen of ze mee willen doen (dat is wel te verwachten).


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/27, 15:28:48 »
Ha Jvecht,

Om ff door te gaan met de script, waar heb je die regels geplaats?
Soms ben je toe ....
aan Ubuntu

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verbinding valt vaak kort uit. Hoe log ik dat
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/27, 16:24:03 »
Ik heb het hele script in /usr/local/bin gezet, meen ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021