Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: twee vraagjes van newbie netwerk en printer  (gelezen 1011 keer)

Offline r-janssen

  • Lid
twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Gepost op: 2011/10/26, 07:26:54 »
Goedemorgen,

heb de nieuwste Ubuntu naast win7 geïnstalleerd om te bekijken of ik wil overstappen, het ziet er goed uit..

Daarbij heb twee vraagjes, ik heb een WIN netwerk met een Nas server, hoe kan ik in een programma, BV het fotoprogramma scrollen naar de server?
Als ik in het programma een file wil openen zie de server niet. ik zie het wel in het netwerk..

andere vraag, ben nog niet zo in de linux maar hou installer ik een draadloos printer, heb een Canon en vlgs de zite is er een bestand, deze geopende en lees  dit

user@zzz /yyy]$ tar zxvf cnijfilter-mp495series-3.40-x-deb.tar.gz
[user@zzz /yyy]$ cd cnijfilter-mp495series-3.40-x-deb

hoe moet ik dit doen?

Oja,

En hoe kan ik de bovenste Balk naar beneden zetten?

Ron

Offline heir4c

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/26, 08:17:28 »
Wat het netwerkt betreft: daar zal iemand anders mee moeten helpen.

De driver:
Het tar bestand uitpakken in je Persoonlijke Map (niet in Downloads of Documenten of zo maar rechtstreeks in je Persoonlijke Map)
Daar staan dan twee pakketten, eentje met common in de naam en het pakket cnijfilter-mp495series-3.40-x-deb
Dubbelklik EERST op het pakket met common in de naam om deze te installeren.
Daarna dubbelklik je op het andere pakket om dat te installeren.
Nu zijn de drivers geïnstalleerd.
Moest er een foutmelding komen met een mededeling in verband met het pakket libcupsys2, laat dat dat even weten.

Ter info: In linux (grafische omgeving) hoef je een tar bestand niet via de terminal uit te pakken, dat kan dus gewoon met "Archiefbeheer".

Bovenste balk kan niet onderaan geplaatst worden. (Toch niet in 11.04 en 11.10 die de unity omgeving hebben)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline r-janssen

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/26, 09:28:00 »
Wat het netwerkt betreft: daar zal iemand anders mee moeten helpen.

De driver:
Het tar bestand uitpakken in je Persoonlijke Map (niet in Downloads of Documenten of zo maar rechtstreeks in je Persoonlijke Map)
Daar staan dan twee pakketten, eentje met common in de naam en het pakket cnijfilter-mp495series-3.40-x-deb
Dubbelklik EERST op het pakket met common in de naam om deze te installeren.
Daarna dubbelklik je op het andere pakket om dat te installeren.
Nu zijn de drivers geïnstalleerd.
Moest er een foutmelding komen met een mededeling in verband met het pakket libcupsys2, laat dat dat even weten.

Ter info: In linux (grafische omgeving) hoef je een tar bestand niet via de terminal uit te pakken, dat kan dus gewoon met "Archiefbeheer".

Bovenste balk kan niet onderaan geplaatst worden. (Toch niet in 11.04 en 11.10 die de unity omgeving hebben)

thx,

vanavond eens proberen....

Offline HarzG

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/26, 17:38:44 »
Daarbij heb twee vraagjes, ik heb een WIN netwerk met een Nas server, hoe kan ik in een programma, BV het fotoprogramma scrollen naar de server?
Als ik in het programma een file wil openen zie de server niet. ik zie het wel in het netwerk.
1. Welk fotoprogramma gebruik je?
2. Voor de communicatie tussen Linux en Windows wordt Samba gebruikt. In principe kan je de Windows-mappen met elk programma vinden wat accepteert dat in het adresvakje wordt gezocht naar smb:// ....achter de slashes komen dan de servername/workgroup/shares. Alleen dan als de gedeelde mappen (shares) zijn vrijgegeven, kan je in deze mappen komen. Het "vrijgeven" kan voor "iedereen" (=onveilig), voor alleen bekende leden van de workgroup of ook voor een IP-adres (of range) worden geregeld.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline r-janssen

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/26, 17:42:47 »
Wat het netwerkt betreft: daar zal iemand anders mee moeten helpen.

De driver:
Het tar bestand uitpakken in je Persoonlijke Map (niet in Downloads of Documenten of zo maar rechtstreeks in je Persoonlijke Map)
Daar staan dan twee pakketten, eentje met common in de naam en het pakket cnijfilter-mp495series-3.40-x-deb
Dubbelklik EERST op het pakket met common in de naam om deze te installeren.
Daarna dubbelklik je op het andere pakket om dat te installeren.
Nu zijn de drivers geïnstalleerd.
Moest er een foutmelding komen met een mededeling in verband met het pakket libcupsys2, laat dat dat even weten.

Ter info: In linux (grafische omgeving) hoef je een tar bestand niet via de terminal uit te pakken, dat kan dus gewoon met "Archiefbeheer".

Bovenste balk kan niet onderaan geplaatst worden. (Toch niet in 11.04 e.

n 11.10 die de unity omgeving hebben)

Hoi Heir4C

Bestand opgehaald maar de cmmon zit er niet bij, en ik heb drie bestanden .

Ik heb
cnijfilter-mp495series-3.40-1-deb.tar
cnijfilter-mp495series-3.40-1-rpm.tar
guidemp495series-pd-3.40-1_en.tar
MP495series_printer_driver


welk zou ik moeten nemen?

Ron





Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/26, 17:52:20 »
de deb.tar-versie

Offline r-janssen

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/26, 18:14:45 »
de deb.tar-versie

bekeken, zijn ook betanden die ik ook moet uit pakken , daarna de install .sh gedaan ,hoop dat dit goed was.
bij het zoeken van de prnter komt ie nog niet naar voren.
ron

Offline heir4c

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/26, 19:44:43 »
Geef eens de link naar de download van de driver, dan kijk ik er even naar.
Maar normaal gezien kan je op de .deb.tar bestand rechts klikken en kiezen voor "Hier uitpakken". Dan zou je twee pakketten moeten zien waarvan er eentje met die 'common' is.

Zelf pak ik altijd de bestanden uit in mijn Persoonlijke Map (rechtstreeks) en dus NIET in Downloads of Documenten of waar anders ook. IN de Persoonlijke Map zelf.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/26, 19:46:15 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline r-janssen

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/26, 20:13:57 »
Geef eens de link naar de download van de driver, dan kijk ik er even naar.
Maar normaal gezien kan je op de .deb.tar bestand rechts klikken en kiezen voor "Hier uitpakken". Dan zou je twee pakketten moeten zien waarvan er eentje met die 'common' is.

Zelf pak ik altijd de bestanden uit in mijn Persoonlijke Map (rechtstreeks) en dus NIET in Downloads of Documenten of waar anders ook. IN de Persoonlijke Map zelf.


http://www.canon.nl/Support/System/Search.aspx?TcmUri=tcm:16-822922&SearchType=3

Offline HarzG

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/26, 21:46:09 »
Het bestand is een 2-3 stappen ingepakt. De map waarin het geplaatst is, maakt eigenlijk niets uit.

Stel je hebt het staan in Downloads
1. uitpakken van MP495series_printer_driver.tar met de rechter muisknop "hier uitpakken"
2. je hebt nu 3 tar.gz-bestanden, klik op dat bestand waar .deb in de naam voorkomt en laat het ook "hier uitpakken"
3. je hebt nu een map met de naam "cnijfilter-mp495series-3.40-1-deb", klik met de rechter muisknop en laat een terminal openen, daarin laat je het volgende uitvoeren
sh install.sh
Bij mij komt dan een foutmelding
Citaat
install.sh: 588: Syntax error: Bad for loop variable
Als deze foutmelding ook bij jou komt, kan je op de volgende manier verder. Ga naar de map ~/Downloads/MP495series_printer_driver/cnijfilter-mp495series-3.40-1-deb en daar blader je naar packages.
Klik met de rechter muisknop op cnijfilter-common_3.40-1_amd64.deb (misschien bij jou een 32bits versie, dus cnijfilter-common_3.40-1_i386.deb) en laat Gdebi dat installeren. Hierna kan het 2e bestand cnijfilter-mp495series_3.40-1_i386.deb geinstalleerd worden (weer rechter muisknop Gdebi)
Lukt dat bij jou op deze manier?

NB: Het is niet voor elke printer zo ingewikkeld, bij sommige concurrenten worden de drivers op een veel eenvoudigere manier aangeboden. (Ik ben daarom ook niet meer "bij Canon".)
« Laatst bewerkt op: 2011/10/26, 21:49:48 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline r-janssen

  • Lid
Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/26, 21:53:54 »
Gevonden,  :D verder gezocht op het forum, nog niet gewend aan linux en de bestand namnen.
hij werkt nu via een kabel, als ik de kabel eruit komt ie niet op het draadloos netwerk,
moet ik hiervoor ook iets doen?

Ron

Re: twee vraagjes van newbie netwerk en printer
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/27, 11:30:55 »
Ja, voor netwerkprinters moet je wat extra doen.
- Dash -->'Afdrukken'.
- Klik op toevoegen.
- Rol uit het onderdeel 'Netwerkprinter'.
Heb ff geduld en dan zou de cannon hierin zichtbaar moeten komen.
- Selecteer de cannon en ga verder.
- Rest wijst vanzelf.