Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu /pc of beeldscherm stopt  (gelezen 1011 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Gepost op: 2016/04/28, 17:59:46 »
PC -i7 -beeldscherm philips paar jaar oud

Na een paar uur slaat plots de pc uit en start uitzich zelf weer op...

Soms stopt het beeldscherm en moet alles weer opstarten..
 
Pas geleden 16.04 erop gekregen

Nu deze problemen (pjes) herkent iemand dit?

Heb beeldscherm ingesteld dat die niet op stanby moet idem pc maar helpt niet
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline koos4401

  • Lid
Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/28, 20:46:14 »
Misschien bevangen door de warmte?!
Het ding heeft al zo'n 2 jaar stof staan vangen en kan ventilatie-/ademnood krijgen.
Zo'n i7 kan heel wat te verstouwen krijgen door en van zijn baas, tenslotte.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/28, 20:56:47 »
Dank voor de tip.
Alles wordt wel 12 uur per dag gebruikt  maar normaal loopt alles als een zonnetje
Het is na de installatie voor gekomen
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/27, 16:07:29 »
Hallo Ik heb hier het zelfde probleem sinds de installatie van 16.04. ik heb de  ventilatie gaten van de PC stofvrij gemaakt en werk nu met de pc zonder deksel voor eventueel extra koeling. probleem doet zich voor met Xubuntu Mate en Unity. temperatuur word niet hoger dan 79 graden. ik heb een Dell Optiplex 745 met 2GB ram.  Bij 14.04 nooit dit probleem gehad. wie heeft er een idee ? 

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/27, 16:39:37 »
Alles heb ik schoongemaakt en deksel eraf ( had al 4 vents draaien) stekkers gecontroleerd  temp met Psensor max 38 graden op de core ...het draait weer goed nu ..heb ook al tig updates gehad misschien dat het daar aan ligt.
Eigenlijk wacht  ik altijd de upgrade af dan zijn de meeste probleempjes wel opgelost,  maar kon niet wachten deze keer....
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/27, 20:22:58 »
vandaag al weer 2 X het zelfde probleem. zit te twijfelen of terug naar 14.04.3 of een andere Linux, Fedora Suse ? heb geen zin in Windows.

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/28, 13:13:10 »
Het plotseling uitvallen is idd vaak een indicatie van een probleem met de koeling.
Het kan zijn dat er in Ubuntu 16.04 wat dingen zijn die nog niet optimaal werken.

79°C is wat hoog. Is dat Idle of vol belast?
Ik heb Idle vaak ~32°C. Onder volle belasting kan de temperatuur idd wel eens naar 55°C oplopen maar niet veel hoger.

Je computer grondig schoon maken kan goed helpen.
Vergeet hierbij niet om de ventilatoren vast te zetten. Als deze gaan rond raaien door de stofzuiger kan dat erg slecht zijn voor je computer.
Ook de voeding kan zich in verloop van tijd wat stof verzamelen.

Als dat niet help de temperatuur omlaag te brengen kan het nog zijn dat de koelpasta oud en verdroogd is.

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/28, 21:29:09 »
Bedankt Erick voor de reactie, ik heb voor de zekerheid Ubuntu 14.04.4 geïnstalleerd en heb nu het zelfde probleem. 14.04 heeft jaren lang als een zonnetje gelopen.

bij 79 graden was de pc vol belast. idle rond de 65. ik zal morgen eens kijken of ik bij de voeding kan komen. het is moeilijk om het deksel van het processor huis af te halen. ik kan niet bij de fan of koelribben komen. dus kan ook niet kijken naar de koelpasta. zal het morgen eens bekijken anders moet dit oude beestje naar de reparateur.

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/28, 22:27:34 »
Ik ben vandaag achter gekomen wat de computer zo zwaar kan belasten.

Canonical is bezig met Unity8 uit te rollen.

Een onderdeel daarvan is een tool (mediascanner) die zoekt naar afspeelbare media en maakt daar een database van.
In het begin vraagt deze tool nogal wat van je computer.
Er zijn verschillende manieren om deze tool te stoppen.
http://askubuntu.com/questions/541928/how-to-disable-mediascanner-service
Of je kan het gewoon verwijderen.

Ik weet niet wat precies het belang is van deze tool later als Unity8 verder wordt uitgerold, maar dat zien we dan wel.

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/28, 23:33:56 »
Bedankt Erick, ik zal het mee nemen  in het zoeken naar een oplossing als eventuele mogelijkheid. zoals ik al vermelde in mijn eerste bericht gebeurde dit ook met Xubuntu 16.04 misschien gaan ze daar ook de mediascanner in gebruiken.

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/29, 17:00:17 »
Hallo Erick, vermoed nu toch sterk dat het een probleem met de koeling of fan is. krijg de kap van het processor huis er niet af. bij de voeding ook wat zuigwerk gedaan kwam niets uit. heb er nu een grote kamer ventilator op gezet en de temperatuur idle is 40 graden met Firefox open 45 volle belasting 65 graden. en computer schakelt niet meer uit.  op naar de PC dokter.  :( :(

Re: ubuntu /pc of beeldscherm stopt
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/30, 20:45:47 »
Dat zijn idd al betere temperaturen, maar zou de koeling ven je computer natuurlijk zelf al moeten halen.
De hardware na laten kijken door een meer ervaren persoon is natuurlijk een goed idee.