Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: technisch probleem  (gelezen 6136 keer)

Offline vissertw

  • Lid
technisch probleem
« Gepost op: 2012/04/07, 09:32:05 »
Goedemorgen,

Ik heb een buurvrouw van 80 jaar die erg handig met computers is en als ze iets niet helemaal snapt help ik haar.
Zij heeft een poosje geleden een nieuwe pc gekocht en deze is op dezelfde manier aangesloten als de oude dwz dezelfde randapperatuur.
Bij die randapperatuur hoort ook een Grundig stereo setje waar zij geluid op afspeelt. Deze zit op de pc aangesloten met zo'n plugje zoals mp3 spelertjes ook hebben in de uitgang voor externe speakertjes, dat heeft op de oude pc altijd perfect gewerkt.
Zo'n aansluiting heb ik thuis ook, geen enkel probleem.
Maar sinds zij die nieuwe pc heeft wordt er stroom gevoeld, het is misschien teveel gezegd dat je een schok voelt maar ik ervaar spanning.
Ook als dat stereo setje niet ingeschakeld is.
Nu is die pc overleden, hij doet het niet meer, terug naar die firma, ze heeft twee jaar garantie en er is net een jaar om.
Nou zegt die firma dat het moederbord stuk is en de processor ook, en dat komt door dat stereo setje dat er op is aangesloten op die geluidsuitgang, dat zou piekspanningen geven.
Dat er dus geen sprake is van garantie, het is eigen schuld.
Let wel, het heeft op de oude pc precies zo aangesloten gezeten maar zij zeggen dat moderne moederborden dat helemaal niet kunnen hebben.
Ik weet weinig tot niets van elektronika maar heb hier mijn twijfels, temeer daar zij eerst met een verhaal kwamen dat de garantie net om was, ze probeerden haar een heel jaar garantie door de neus te boren, zij heeft twee jaar. En nu komen ze dus met dit verhaal.
Is hier misschien iemand die hier zijn mening over kan geven, en dan vooral over de technische kant?

Bij voorbaat dank,

Ton.

Re: technisch probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/07, 11:10:55 »
Ja, dat kan inderdaad piekspanningen veroorzaken. Heg kan dat het probleem pas ontstaan is nadat ze de oude PC had afgekoppeld maar dat moederbordverhaal is onzin want geen enkel moederbord is bestand tegen piekspanningen. Gelukkig hebben moderne CPU's wel een regulator die overspanning tegenhoudt. Maar piekspanning kan harware sowieso niet tegen.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: technisch probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/07, 11:14:45 »
Zover ik weet, mag er géén spanning van zo'n stekker komen. Ik heb zelf ook een setje met een "gewone" stekker in m'n laptop en pc geplugd en daar heb ik nog nooit ook maar iets van af voelen komen, volgens mij is dat dan ook helemaal niet de bedoeling.

Ergens ben ik bang dat de PC boer gelijk heeft, aangezien nieuwe moederborden hier inderdaad niet voor gebouwd zijn.

Maar zo technisch ben ik nu ook weer niet. Volgens mij kan iemand als onze Gijsbert je een beter antwoord geven, maar bind mij hier niet aan/op vast.

@Hierboven:
Oude mobo's konden wel iets meer hebben, daar ze nog niet zo fragiel gebouwd waren. De borden van tegenwoordig zijn dan wel helemaal geweldig met meer functies, maar ze kunnen steeds minder aan.

Re: technisch probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/07, 11:16:52 »
Geloof me, ook oude moederborden kunnen zulke piekspanning niet aan. Heb dat met eigen ogen ervaren, zowel 1 keer hier thuis als op mijn opleiding.

Offline vissertw

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/07, 11:42:11 »
Nou, ik wist ook van het bestaan van piekspanningen, maar waarom kun je dan wel een pc speakersetje op dezelfde manier inpluggen en een stereo setje niet, ik bedoel er gaat toch alleen een geluidssignaal uit de pc naar datgene wat er aan de andere kant van het draadje zit?
En waarom wordt er dan ook stroom ervaren als dat stereo setje helemaal niet aan staat, en hoe kan het dan dat er veel computergebruikers die ik ken zeggen ook zo'n opstelling te hebben zonder problemen?
Dat laatste is ook een beetje de kern van mijn niet begrijpen, het heeft op haar oude pc jaren perfect gewerkt, het werkt bij mij probleemloos, bij diverse kennissen van mij evenzo, en bovendien heeft diezelfde pc boer de nieuwe pc bij haar aangesloten en nooit ook maar iets gezegd in de trant van dat kan bij deze nieuwe pc met een modern moederbord niet.

Ton.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: technisch probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/07, 14:21:48 »
Een PC heeft normaal gesproken een rand-aarde steker, die MOET ook in een geaarde contact doos.
Mogelijk is daar een oorzaak .......... ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: technisch probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/07, 14:35:02 »
Een PC heeft normaal gesproken een rand-aarde steker, die MOET ook in een geaarde contact doos.
Mogelijk is daar een oorzaak .......... ?

Lijkt me stug want een geaarde stekker kan niet in een niet-gaarde contactdoos.

Offline vissertw

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/07, 14:41:39 »
Ja, die randaarde heb ik ook aan gedacht, maar dan kom ik weer op het punt dat het met de oude pc geen problemen gaf, dat mijn pc's ook niet aan randaarde zitten en zo ken ik nog wel een aantal mensen.
Het vreemde is dat die pc boer voorgesteld heeft een speakersetje mee te nemen en dat aan te sluiten als de pc wordt teruggebracht, hij wijst dus heel duidelijk dat stereo setje waar nu het geluid uit komt als oorzaak aan.
Hij praat dus helemaal niet over wel of geen randaarde.

Ton.  

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: technisch probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/07, 15:01:22 »
Ja, die randaarde heb ik ook aan gedacht, maar dan kom ik weer op het punt dat het met de oude pc geen problemen gaf, dat mijn pc's ook niet aan randaarde zitten en zo ken ik nog wel een aantal mensen.
Hoe dan ook: computers moeten geaard zijn aangesloten. Technisch veel beter en veiliger. Dit is echt iets wat je sowieso wil, los van al het andere. Enige uitzondering: flaptops, wanneer die een voedingsblok hebben dat zelf niet is voorzien van een geaarde stekker.

Re: technisch probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/07, 15:13:13 »
Precies Pjotr.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: technisch probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/07, 15:33:08 »
Enige uitzondering: flaptops, wanneer die een voedingsblok hebben dat zelf niet is voorzien van een geaarde stekker.
Vaak hebben die voedingen ook een RA steker, maar dan als doel om e.e.a. af te schermen.
De randaarde mag geen hogere weerstand hebben, dan 0,3 Ohm, wanneer de aarde volledig weg is, kan het chassis van een PC worden opgetild naar 110V (halve netspanning).
Wanneer je dan iets aansluit, kan je een lekspanning voelen en kan je e.e.a. opblazen.
Dat is de reden, dat dit bij bedrijven in Nederland regelmatig gecontroleerd moet worden, het staat zelfs in de Arbo wet (NEN-3140 norm).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: technisch probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/07, 15:36:57 »
Jaren geleden al, heb ik alle wandcontactdozen in mijn huis waar computers op zijn aangesloten, laten voorzien van randaarde.... Kostte iets van 300 gulden of zo, maar dat vond ik het wel waard.

Re: technisch probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/07, 16:27:01 »
Is idd gewoon een kwestie van aarding. Dat kan je duur oplossen maar ook goedkoop.

Dat probleem was er vroeger ook met wasmachines en ijskasten (e.d.) , maar mits de verplichte aarding zijn die dingen opgelost geraakt.

Mocht je een radiator in de buurt van je stereo-setje hebben maak dan een massaverbinding met de metalen gedeelten van die radiator en je stereo. Het is een Bosniëmetode maar wel goedkoop en effectief. ;)

Dure oplossing is heel je huis voorzien van aardingkabels en een goede verbinding met de grond (stalen pin die je in de grond moet slagen) .

Ik denk dat je een spanning voelt door de pc-voeding en het potentiaal verschil met je stereo. Kan in wezen geen kwaad maar het is,volgens de nieuwe regelgeving, verboden.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: technisch probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/07, 16:33:46 »
Ik denk dat je een spanning voelt door de pc-voeding en het potentiaal verschil met je stereo. Kan in wezen geen kwaad maar het is,volgens de nieuwe regelgeving, verboden.
Wanneer je een zwak hart hebt, of een pacemaker, kan het erg veel kwaad !
Moderne elektronica kan er ook niet zo goed tegen.
Bij mij zit in de groepenkast de nul en aarde doorverbonden, dat schijnt hier voorschrift te zijn, door het hoge grondwater niveau (50 cm !)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: technisch probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/07, 18:26:07 »
Citaat
Maar sinds zij die nieuwe pc heeft wordt er stroom gevoeld, het is misschien teveel gezegd dat je een schok voelt maar ik ervaar spanning.
Ook als dat stereo setje niet ingeschakeld is.

Spanning die gevoeld word kan nooit de ingangs spanning zijn van een verstekkertje, hoe oud ook.
Bij dit soort spanning gaat altijd om milli Volts en die voel je echt niet.
Bovendien werd de spanning ook nog gevoeld indien het apparaat uitstond.

"Lullekoek"  van de computerboer volgens mij, volgende keer "radar tas" meenemen  ;)


 

Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: technisch probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/07, 18:35:20 »
Het zou kunnen komen van dat stereo setje indien dit steje ook niet geaard is....
Let hier even op, en maak anders eens aarde naar dat setje met een draad.
Slaat dan de aardlek schakelaar eruit weet je genoeg.
Gebeurd dit niet en voel je ook geen spanning meer op dat stekkertje weet je ook genoeg en zal je de aarde aan het kastje van dat stereo setje moeten houden.

Dat het gebeurd kan primair door 2 dingen komen.
* Er lekt ergens iets naar de min van het systeem door een rotte condensator of een spoeltje.
* Of het setje hoort geaard te zijn omdat de afscherming van de spanning voerende delen zoals transformatoren zich gaan opladen door het magnetisch veld.

In het andere geval moet je nooit grote verhalen vertellen over dit soort dingen als je een garantie claimt.
Die gasten proberen altijd overal onderuit te komen, en nu heb je ze het excuus in de mond gelegd.

Als iets stuk is, dan is het stuk en bied je het ter reparatie aan, je weet verder nergens wat vanaf.

Nu de leverancier je niet meer wilt helpen kan je altijd nog contact opnemen met de hardware fabriek en daar garantie claimen.

Je hoort zowiezo garantie te krijgen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: technisch probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/07, 18:50:27 »
Citaat
Het zou kunnen komen van dat stereo setje indien dit steje ook niet geaard is....
Let hier even op, en maak anders eens aarde naar dat setje met een draad.
Slaat dan de aardlek schakelaar eruit weet je genoeg.
Gebeurd dit niet en voel je ook geen spanning meer op dat stekkertje weet je ook genoeg en zal je de aarde aan het kastje van dat stereo setje moeten houden.

Stereo setjes zijn meestal niet geaard zit in de regel een platte stekker aan.
Als er wat mis met de travo, of gelijkrichter  in het oude grundig gevalletje, was er geen geluid meer uitgekomen. hoogstens een bromtoon.

Waar werd de spanning gevoeld, op de computerkast of op het versterkertje.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/07, 18:53:56 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: technisch probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/07, 20:33:56 »
Citaat
Het zou kunnen komen van dat stereo setje indien dit steje ook niet geaard is....
Let hier even op, en maak anders eens aarde naar dat setje met een draad.
Slaat dan de aardlek schakelaar eruit weet je genoeg.
Gebeurd dit niet en voel je ook geen spanning meer op dat stekkertje weet je ook genoeg en zal je de aarde aan het kastje van dat stereo setje moeten houden.

Stereo setjes zijn meestal niet geaard zit in de regel een platte stekker aan.

Hoewel de meeste setjes van boven de 50 euro en >2009 vaak een voedingsblok hebben, zo eentje als laptops ook hebben maar dan ies minder krachtig. Dus anno 2012 gaat die regel niet meer op (tenzij we over onder de 50 euro praten met zo'n nep 2.0-setje ofzo).

Offline vissertw

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/07, 20:43:17 »
Het verhaal over piekspanning en dat het aan het aangesloten stereo setje zou liggen komt van de pc boer zelf, hij heeft het ook nog nooit over randaarde  gehad en heeft altijd geweten dat dat stereo setje er op aangesloten was.
Ik ben net nog even wezen kijken, het is een Sony setje, inderdaad met een platte stekker, werkt perfect, een paar jaar oud. Ook op de oude pc aangesloten prima geluid, geen problemen.Op de nieuwe pc heeft hij ook normaal gewerkt totdat de problemen opdoken, eerst één USB poort die niet werkte, is gerepareerd, was een los draadje mevrouw. Toen belde zij op een gegeven moment, mijn pc wil niet meer starten, inderdaad helemaal niets, ook geen lampje in de startknop. Toen heb ik alle aansluitingen losgemaakt, knop achterop de voeding op 0, alles weer aangesloten, schakelaar op de voeding op 1 en hij start weer op, toen ik nog wat stekkertjes controleerde zat ik met mijn elleboog tegen een radiator aan en voelde weer stroom. Ergens tijdens dat knopje op de voeding op 0 of weer op 1 zetten heb ik ook spanning over horen springen, zou het hele verhaal ook met de voeding te maken kunnen hebben?
De tweede keer dat hij weer helemaal "dood" was heb ik haar gezegd dat ze hem maar weer op moet laten halen, de rest van het verhaal is bekend.

Fijne paasdagen,

Ton.


Re: technisch probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/07, 21:05:26 »
Je kunt inderdaad nog proberen de voeding te vervangen. Dit soort problemen kunnen ook optreden wanneer de voeding niet meer in orde is.

Offline chaos7

  • Lid
Re: technisch probleem
« Reactie #20 Gepost op: 2012/04/07, 21:37:34 »
klinkt inderdaad dat de pc niet geaard is, daardoor kan er spanning komen te staan op de pc kast, bij een wat mindere voeding.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: technisch probleem
« Reactie #21 Gepost op: 2012/04/07, 22:02:03 »
Inderdaad het probleem is waarschijnlijk de voeding van de computer en heeft niks met het versterkertje te maken.

De voeding transformeert de 220 volt wissel spanning naar 12 en 5 volt gelijk spanning, die 12 en 5 volt worden gebruikt om het moederboard, harddisk cdrom te laten werken.
Er was een draad los van een USB bus dat is gerepareerd bij de computerboer. Meen te weten dat op een USB bus 5volt staat.

Citaat
Ergens tijdens dat knopje op de voeding op 0 of weer op 1 zetten heb ik ook spanning over horen springen, zou het hele verhaal ook met de voeding te maken kunnen hebben?
Dit duid er waarschijnlijk op dat er kortsluiting is gemaakt.

Voor mij is het duidelijk dat, het in ieder geval niet komt van het versterkertje.
Computer niet zelf openmaken, maar terug gaan naar de leverancier, en het recht op garantie op eisen.
Alleen driegen met publiciteit (radar tas) wil nog wel eens helpen
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: technisch probleem
« Reactie #22 Gepost op: 2012/04/08, 10:12:28 »
Een stereo set hoeft geen randaarde stekker te hebben, echter de goede en duurdere typen hebben aan de achterkant wel een tapeind met een moertje en daar kan de aarde draad op geschroefd worden.

Maargoe.....

Ik denk ook niet dat het setje het probleem veroorzaakt heeft.
Zo te lezen zit er structureel een probleem in die computer, een maandagochtend apparaat?

Probeer nogmaals die winkel ervan te overtuigen dat zij garantie moeten verlenen en dreig nog wat.
En anders de fabrikant aanschrijven.

Een statische ontlading van een computer naar aarde die je voelt is normaal, zeker als de computer niet in een geaard stopkontakt zit.

Voeding problemen komen regelmatig voor, dit is vrij makkelijk te checken.
Brand er nog een ldje op het moederbord?
Meet op een stekker of er 12v en 5v aanwezig is.

Layout van de voeding stekker op het moederbord:
Je ziet daar de groene draad.
Als daar 5v op staat gaat de computer uit, zodra je die draad met de min - verbind gaat de voeding actief worden en gaat de pc aan.

Werkt dit niet is de voeding kapot.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: technisch probleem
« Reactie #23 Gepost op: 2012/04/08, 10:18:19 »
Citaat
Layout van de voeding stekker op het moederbord:
Je ziet daar de groene draad.
Als daar 5v op staat gaat de computer uit, zodra je die draad met de min - verbind gaat de voeding actief worden en gaat de pc aan.

Zou de computer niet open maken en zelf gaan meten, zolang je nog garantie hebt of probeert die te claimen.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: technisch probleem
« Reactie #24 Gepost op: 2012/04/08, 14:19:57 »
Zo te lezen heeft hij de computer al van haver tot gort uit elkaar gehaald en is er al mee bezig geweest,
dus als dit in de garantie een probleem is dan heeft hij dat allang niet meer.

Die goede ouwe tijd toen computers nog verzegeld waren  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D