Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DHCP lease forever en port forwarding  (gelezen 8019 keer)

DFreeze

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Gepost op: 2007/09/12, 18:36:04 »
even een kort vraagje:

Ik heb m'n LAN op static IP staan, om port forwarding (torrent, aMule, en vrienden) te kunnen doen. Maar laptops, WPA en static IP's vinden elkaar niet zo aardig volgens mij. Kan ik m'n DHCP lease in de router op forever zetten, om elke computer toch een eigen IP adres te laten krijgen? Of gaat het IP adres toch verloren na een reboot van een computer (of van de router)?

Offline siegi

  • Lid
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/12, 18:43:10 »
Je computer hoeven niet persé naar de dhcp te luisteren je kan ze ook een vast ip geven.
Zolang het maar geen conflict vormt.

DFreeze

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/12, 18:51:53 »
Oh, dat wist ik niet! Dus ik kan m'n netwerkprinter, NAS en dergelijke gewoon vast laten zitten en de DHCP pool laten beginnen waar m'n vaste IP's ophouden? Dat zou super zijn!

Offline siegi

  • Lid
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/12, 18:58:04 »
Neen je zal ervoor moeten zorgen dat je ip adressen kiest die de dhcp server niet zal uitdelen.
sudo ifconfig zal je redelijk wat zeggen over je netwerk.

lordwodan

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/12, 19:05:16 »
Citaat van: DFreeze
Oh, dat wist ik niet! Dus ik kan m'n netwerkprinter, NAS en dergelijke gewoon vast laten zitten en de DHCP pool laten beginnen waar m'n vaste IP's ophouden? Dat zou super zijn!
Citaat van: siegi
Neen je zal ervoor moeten zorgen dat je ip adressen kiest die de dhcp server niet zal uitdelen.
sudo ifconfig zal je redelijk wat zeggen over je netwerk.
Hij zei het wel goed.

Als Dfreeze al zijn DHCP pool zo instelt dat die begint NA zijn vaste ip's werkt dat. Als hij zijn netwerkprinter, NAS en toestand bv binnen 192.168.1.2 en 1.20 houdt en zijn pool bij 1.30 laat beginnen zal dat werken.

Offline siegi

  • Lid
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/12, 19:13:17 »
Als je dat eenvoudig kan instellen kan je dat doen he.

lordwodan

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/12, 19:15:47 »
In mijn geval kon dat niet zo simpel trouwens. Ik heb een livebox van Orange/Wanadoo.

Via telnet zou ik de DHCP-Pool wel aan kunnen passen maar daar ben ik de lui voor eigenlijk.

Ik heb al mijn vaste adressen buiten de pool van de livebox gehouden.

We hebben het over hetzelfde en ik denk dat TS het wel begrepen heeft.

DFreeze

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/12, 19:49:37 »
Yup, khebbum gesnopen ;-) Ga meteen aan de slag!

DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/15, 00:19:49 »
Ff een gerelateerde vraag... hoe goed is een router met vier poorten in het dhcp'en? Ik heb hier namelijk een router staan met vier poorten, waar zeven computers op aangesloten zijn. We hebben de laatste tijd erg veel last van internetuitval en dergelijke, dus vandaar dat ik het ff vraag.
In de hoop de problemen op te lossen, heb ik trouwens bijna iedereen een vast ip-adres gegeven.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline siegi

  • Lid
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/15, 00:30:56 »
@crashit, dhcp zorgt er alleen voor dat je een ip adres krijgt en nog wat extra informatie om te beginnen.  Normaal heb je dus dhcp alleen bij start nodig.  De meeste dhcp server zeggen dat de het ip adres om de zoveel tijd moet vernieuwd worden dan heb je terug een dhcp nodig.  

Maar ik denk eerder dat jouw probleem gewoon aan de router ligt.  Probeer de firmware eens te updaten.

DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/19, 22:38:57 »
Volgens mij heb ik dat een tijdje geleden al een keer gedaan. Op dit moment heb ik de dhcp-server uitgezet en alle pc's een eigen - vast - ip-adres gegeven. Voorlopig draait het internet nu stabiel, al moest ik gisteren toch weer de router resetten voordat het internet het deed (maar het is beter dan het eerst was). Om de problemen op te lossen heb ik nu een Sitecom Wireless router gekocht (20 euries bij de Media Markt :D). Morgen installeer ik hem en dan zien we wel of het aan de dhcp-server lag of dat een van mijn mede-internetgebruikers toch wat verkeerde software op z'n computer had...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

breukkie

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/20, 09:17:11 »
Als het internet het niet doet  moet je eens kijken welke lampjes er op je modem branden of knipperen.
Als je (a)dsl signaal uit is of knippert  kan het zijn dat je een rotte bekabeling heb of een semi defecte splitter die de signalen niet goed doorgeeft.
Mocht het zijn dat je (a)dsl signaal gewoon blijft branden kan het zijn dat je router steeds vastloopt.
Een firmware update kan een oplossing zijn.
Je modem zo kort mogelijk op de binnenkomende lijn van de telefoon provider aansluiten .
De bekabeling eens nalopen en inkorten waar mogelijk ,en het liefst met cat 5/6 kabel werken om de afstanden te overbruggen.

Uit de security log van je router kan je ook nuttige informatie halen met betrekking op het vastlopen/wegvallen van je verbinidng.

hopelijk kun je hier wat mee.

suc6

DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/20, 13:09:54 »
Nee, heb daar al naar gekeken :D Heb tijdje geleden wel de bekabeling aangepast, maar dat werkt allemaal goed. Het ADSL-signaal blijft gewoon branden, dus er zit iets fout in de router. Overigens staat in de securitylog vaak een verwijzing naar een LAND- of SMURF-aanval. Ook de Ping of Death komt een paar keer langs...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

breukkie

  • Gast
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/20, 14:34:20 »
Land  en Smurf ,
Dit is over het algemeen een melding die komt van p2p netwerken vaak zie je ook de inbound en outbound vermeld staan inbound voor je lan ipadres en de outbound voor het ipadres waarmee de verbinidng tot stand is gekomen.
Ik ken de situatie daar thuis natuurlijk niet, maar het kan zijn dat er iemand wreed zit te downloaden en bijna de gehele breedband opeist,hierdoor vele verzoeken verstuurd via de router .
De router heeft op zijn beurt een klein stukje geheugen wat hij kan gebruiken voor het verwerken van de aanvragen.
Mocht dit teveel worden kan deze dit niet verwerken en vollopen in in zijn buffers en hierdoor vastlopen, het modem staat dan in een soort van ghost mode,enige optie is reboot en het systeem draait weer.
Waar mogelijk eens testen met een goed merk modem.
Of misschien een goed router aanschaffen ?
Goede ervaringen hier zijn de zyxell  de vigor (draytek) als je echt geld wil besteden dan kun je nog aan een cisco gaan denken .

suc6

Offline eXtreem

  • Lid
DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/20, 14:55:07 »
Als je met p2p werkt gaan er veel UDP pakketjes heen en weer. Sommige routers kunnen deze niet goed verwerken, ik heb het zelfde probleem gehad met een TRUST router van rond de 25 euro. Heb nu een wat duurdere MSC router gekocht (zat rond de 90 euro) en heb hier geen problemen meer mee. Ook de Linksys routers hebben niet zo snel zo last van deze problemen.

Het probleem met de UDP pakketjes wordt een UDP flood genoemd. Tijdens een UDP flood worden er dusdanig veel UDP pakketjes naar het doelwit gestuurd dat deze geen kans meer ziet om andere pakketten te verwerken.

Voor meer info over UDP kijk eens op onderstaande link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/User_Datagram_Protocol

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

DHCP lease forever en port forwarding
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/26, 23:19:07 »
Wilde al een tijdje draadloos, dus liep ik in de Media Markt toevallig tegen een erg goedkope wireless router van Sitecom aan. De WL-122. Enige probleem met dat ding is dat ie de gateway niet via dhcp verstuurd. Die moet ik altijd handmatig invoeren. Verder is het wel een goed geval, want ik heb helemaal geen last meer van netwerkuitval. Ubuntu doet het sinds heel kort ook erg goed :D

Dat de vorige router niet zo lekker liep, heeft mss ook te maken met het feit dat ik in de vorige router twee vaste ip-adressen gebruikte in de dhcp-pool ;)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."