Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?  (gelezen 3884 keer)

Offline aartje

  • Lid
In het topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104615.0 vroeg ik of het
mogelijk is om Lineage OS te draaien op een Pomp W89.
Dit was een (toen) goedkope telefoon van Chinese makelij met Android 4.2.1 die
voor mijn toepassingen goed genoeg was (navigatie/weerplaza/imdb/ov9292/email)
Snelheid interesseert me niet, camerakwaliteit ook niet, resolutie van het scherm is
mij ook snel goed genoeg. Wat extra geheugen (3 GB of zo) lijkt me wel handig.
Prijs zo tussen de 80 en 150 euro.
Heeft iemand ervaring met zo'n telefoon die nu nog verkrijgbaar is en waar ook met
zekerheid LineAgeOS op te draaien is ? Heeft iemand suggesties ?
Alvast mijn hartelijke dank !
Ik zelf dacht aan een Vernee T3 Pro, maar ik kom er niet achter of er een LineAgeOS-
versie voor beschikbaar is ( wel TWRP)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 12:25:16 door aartje »

Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/01, 17:57:09 »
Ja ervaring met zo'n merkloze copy-cat chinees. Een heel erg korte ervaring is dat gebleven.  ^-^

Ik koop liever een goei tweedehandsje van een bekend merk en type.
Accu zwak? Koop je overal voor een tientje of hooguit twee.

Als je toch geen eisen stelt aan je mobieltje qua merk en zo kan ik je een alcatel pixy4 aanraden. Werkt prima en behoorlijk snel. Alleen niet hip voor de standaarden van de jeugd.
Alcatel heeft altijd deugdelijke telefoons gemaakt, alleen nooit zo gewilden.
€60 nieuw. Echt waar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/01, 18:05:04 »
Als je toch geen eisen stelt aan je mobieltje qua merk en zo kan ik je een alcatel pixy4 aanraden. Werkt prima en behoorlijk snel. Alleen niet hip voor de standaarden van de jeugd.
Alcatel heeft altijd deugdelijke telefoons gemaakt, alleen nooit zo gewilden.
€60 nieuw. Echt waar.
Goeie tip. Ik heb zelf ook zo'n Alcatel (1 oftewel 5033D). Inderdaad voor ongeveer 60 euri nieuw gekocht, simlockvrij.

Perfect geschikt voor Whatsapp en bediening van de Chromecast voor Netflix. Onverwacht snel, o.a. wegens de kale afgeslankte Android Go die erop zit.  =D

Om te bellen gebruik ik 'm niet; daar heb ik een Nokia domfoon voor, zo'n blokkie dat makkelijk in je broekzak past. Maar ook voor bellen is-ie waarschijnlijk prima te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 18:07:27 door Pjotr »

Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/01, 20:17:18 »
Pixy4 is ook een van de grotere modellen, best een flink scherm. Er is geloof ik zelfs nog dezelfde wat kleiner te koop voor zelfs nog minder nieuwprijs.
Hier iemand pixy4 in huis voor gewoon dagelijks gebruik en dat ding draait prima. Ook goede reviews.

Zelf vroeger ook alcatel foontje gehad. Nu ook nog een in huis van een tientje nieuw (Echt! gezamenlijke reservefoon, zo'n broekzak bel ding).
Prima dingen, prijs-kwaliteit verhouding slaat makkelijk door naar kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/01, 20:21:23 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore


Offline peer

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/02, 08:37:48 »
de vraag is niet welke goedkope telefoons er zijn maar een telefoon waar met zekerheid lineage op te installeren is.
En aangezien niet voor elke telefoon een lineageversie is is dat een zoektocht.
Mijn ervaringen zijn met (oudere) samsungs en motorola
voor samsung zijn lineage versie beschikbaar. En oudere samsungs zijn goed te voorzien van lineage
voor mijn motorola is ook een lineage versie beschikbaar. Het installeren van linage is echter lastiger dan bij de samsungs (bij mij niet gelukt).

Ik zou dus op zoek gaan naar een veel verkocht merk en dan een ouder model. De kans dat er dan een lineage versie is is groot (wel eerst even zoeken)
Oudere modellen zij goedkoper en zijn vaak eenvoudiger te rooten en te voorzien van lineage .

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/02, 09:37:11 »
de vraag is niet welke goedkope telefoons er zijn maar een telefoon waar met zekerheid lineage op te installeren is.
En aangezien niet voor elke telefoon een lineageversie is is dat een zoektocht.
Mijn ervaringen zijn met (oudere) samsungs en motorola
voor samsung zijn lineage versie beschikbaar. En oudere samsungs zijn goed te voorzien van lineage
voor mijn motorola is ook een lineage versie beschikbaar. Het installeren van linage is echter lastiger dan bij de samsungs (bij mij niet gelukt).

Ik zou dus op zoek gaan naar een veel verkocht merk en dan een ouder model. De kans dat er dan een lineage versie is is groot (wel eerst even zoeken)
Oudere modellen zij goedkoper en zijn vaak eenvoudiger te rooten en te voorzien van lineage .
Bedankt Peer, ik ben ook al met die zoektocht begonnen en het lijkt wel of Lineage alleen draait op de
duurdere toestellen, dus zeg maar ongeveer boven de 200 euro range (nieuwprijs), waarbij het natuurlijk de vraag is
of die toestellen nog te verkrijgen zijn. Als ik er één  tweedehands zou kopen zou ik wel de zekerheid willen
hebben om de accu te kunnen vervangen en dat is bij de wat modernere toestellen nog  maar de vraag (wat ik eigenlijk
schandelijk vind...)
Die Alcatel-toestellen lijken me ook prima, maar het geheugen (1GB) lijkt me wel wat klein voor huidige begrippen.
Aan de andere kant kan je er voor die prijs natuurlijk geen buil aan vallen, maar Lineage er op is natuurlijk uitgesloten.

Ik heb verder tot nog toe wel goede ervaringen met een Chinese telefoon (Pomp W89), alleen het laatste jaar
vreet het systeem geheugen en de uiteindelijk remedie is dan voor even het toestel een factory-reset te geven.
Dat is (soms) een software-probleem binnen Android 4.2.x en hij is niet te upgraden naar een hogere versie.
Ik heb een kennis die die Vernee T3 Pro aangeschaft heeft (zie http://www.aliexpress.com/item/Vernee-T3-Pro-5-5-Full-Screen-Smartphone-3GB-RAM-16GB-ROM-Mobile-Phone-Android-8/32897944069.html?spm=2114.search0204.3.1.af9a5918rxDKS1&s=p&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10068_319_5729915_317_10696_10084_453_454_10083_10618_10304_10307_10820_10301_10821_5730815_537_536_10843_10059_10884_10887_100031_321_322_10103,searchweb201603_51,ppcSwitch_0_ppcChannel ) en die is er tevreden over en ik moet zeggen dat ik er even meegespeeld heb en dat hij me prima leek.

Maar een tweedehands toestel van Samsung met een nieuwe accu zou ik waarschijnlijk ook liever hebben en al doet
hij het dan goed onder zijn eigen Android-systeem, ik zou toch liever Lineage er op hebben willen draaien (open source, geen
rommel er op) al is het maar voor de "sport" (we zijn natuurlijk niet voor niks Ubuntu-mensen :) ;)

Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/02, 11:46:37 »
https://wiki.lineageos.org/devices/
Daarnaast zijn er nog een paar onofficiele ROM's, maar de vraag is of je dat wilt...
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 11:48:51 door VuurVosje »

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/02, 12:08:20 »
https://wiki.lineageos.org/devices/
Daarnaast zijn er nog een paar onofficiele ROM's, maar de vraag is of je dat wilt...
Ja, die lijsten ken ik. Maar als je ze afgaat zijn het of hele dure (meer dan 200 euro) telefoons
en/of niet meer verkrijgbare telefoons. Waar ik benieuwd naar ben is of er iemand is die dit topic
volgt die ervaring heeft met Lineage os op een niet zo dure telefoon. Hij hoeft niet snel te zijn
(ben ik zelf ook niet meer...), het scherm hoeft niet geweldig te zijn (ik heb geen arendsogen...),
geluid vind ik ook niet belangrijk, camerakwaliteit idem dito. Het moet het natuurlijk allemaal wel doen :)

Voor het alleen maar bellen heb ik trouwens ook een dom Motorola telefoontje (w388) waarvan de batterij
het nog steeds doet na meer dan10 jaar.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 12:23:33 door aartje »

Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/02, 12:53:01 »
Vragen naar een doodlopende weg...  ;)

Meer is er niet, zoals eerder al gezegd; de LineageOS ROM's zijn custom fit voor elke phone/tablet. De onwtwikkelaars steken doorgaans geen moeite in een goedkope phone met een beperkte oplage.

Of go for it here:  =D
https://wiki.lineageos.org/submitting_device.html


Offline aartje

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/02, 14:10:24 »
Allen bedankt voor de reacties. Lineage OS is dus zeker niet geschikt voor
alle Android-devices en zeker niet voor de goedkopere. Ik had gehoopt dat
het zoiets als gewoon Ubuntu/Mint op een PC was : het werkt bijna altijd
wel (min of meer). Het lijkt er ook wel op dat het nauwelijks gebruikt wordt
en zeker niet voor de goedkopere.
Ik houd het dus (voorlopig ?) nog maar bij de bij de telefoon horende Android
en kies dan maar voor zo'n Alcatel of zo.
Ik kan me verder niet voorstellen dat iemand het risico neemt om een dure (meer dan
500 Euro ?) telefoon te bricken door te experimenteren met Lineage OS, maar ja dat ligt aan mij.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik vrijwillig met zo'n duur apparaat over straat
zou lopen..., maar ja, ieder zijn smaak.

Nogmaals mijn dank voor de reacties.

Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/02, 18:48:54 »
de vraag is niet welke goedkope telefoons er zijn maar een telefoon waar met zekerheid lineage op te installeren is.

Volgens mij vroeg hij ook naar ervaringen en alternatieven voor chinese versie, en werd zeker wel ook een betaalbare prijs aangehaald (=goedkoop).

Ik gooi Pixi alleen op als goed alternatief (beter als sjinees). Veel meer andere opties krijg je dan niet snel binnen zijn gevraagde specificatie, of je zit al snel boven het genoemde budget.
En verder kan hij dan toch zelf wel even kijken of het geschikt is voor lineage? Of antwoord daarop krijgen van anderen?

Ik zie in het lijstje bijvoorbeeld dat de huawai's en motorola's binnen zijn budget er al niet in staan.

Dan past mijn aangedragen optie (incl tip gebruikt) behoorlijk binnen zijn vraagstelling dacht ik?!


(toevallig net vorige week bezig geweest met wat nieuwe telefoons hier en hun prijzen)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/02, 18:55:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/02, 18:59:52 »
Ik zie in het lijstje bijvoorbeeld dat de huawai's en motorola's binnen zijn budget er al niet in staan.
Dan kijk je niet goed. Motorola E2 Surnia, in 2016 €90 nieuw. Koop je nu dus voor een appel en een ei, en zo zijn er meer in die lijst

Re: Welke verkrijgbare goedkope smarphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/02, 19:04:08 »
Ik zie in het lijstje bijvoorbeeld dat de huawai's en motorola's binnen zijn budget er al niet in staan.
Dan kijk je niet goed. Motorola E2 Surnia, in 2016 €90 nieuw. Koop je nu dus voor een appel en een ei, en zo zijn er meer in die lijst

In die zin doelde ik op nieuwe telefoons, en dan met goede specs, zoals de nieuwe pixi en die andere van €60.
Gebruikt is er zat te koop binnen zijn budget inderdaad. Dat was ook mijn andere tip. En dat ik dat veel eerder zou doen dan een trage crashende sjinees.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/02, 19:49:47 »
Een nieuwe telefoon zou ik niet op LineageOS of wat voor custom rom zetten. Je loopt risico met een evt garantie claim. Daarbij zijn er steeds meer Android telefoons van de grote merken die met Android ONE geleverd worden : 2 jaar OS updates en 3 jaar maandelijkse security updates. Je hebt dan een behoorlijk kale Android versie.
Voordeel van LineageOS : totaal geen google shit op je telefoon / tablet. Heb je toch betaalde apps uit de playstore nodig kan je de pico of nano apps installeren. Je hebt dan minimale google zooi op je telefoon.

Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/03, 13:59:44 »
Op zich heb je een punt Rico, maar met een telefoon van drie tientjes boeit de garantie mij weinig meer.

Daarnaast vraag ik sterk me af of een andere OS je garantie doet vervallen. Dan zou je garantie op je PC ook vervallen met Linux? Zou van je printer ook je garantie vervallen omdat hij met Linux aangestuurd werd? Dat lijkt me sterk en misbruik van monopolypositie.
Een telefoon of pc is hardware en daar zit de garantie op. Nergens koop je android of win maar krijg je dat er slechts bij (staat ook nergens op de bon).
Ondersteuning is een heel ander punt.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/03, 14:08:10 »
ook met een illegale versie van windows blijft de garantie op hardware gewoon bestaan, tenminste bij hp

Offline rico70

  • Lid
Re: Welke verkrijgbare goedkope smartphone ondersteunt Lineage OS ?
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/03, 17:44:37 »
Op zich heb je een punt Rico, maar met een telefoon van drie tientjes boeit de garantie mij weinig meer.

Daarnaast vraag ik sterk me af of een andere OS je garantie doet vervallen. Dan zou je garantie op je PC ook vervallen met Linux? Zou van je printer ook je garantie vervallen omdat hij met Linux aangestuurd werd? Dat lijkt me sterk en misbruik van monopolypositie.
Een telefoon of pc is hardware en daar zit de garantie op. Nergens koop je android of win maar krijg je dat er slechts bij (staat ook nergens op de bon).
Ondersteuning is een heel ander punt.  ;)
Probleem is dat je een totaal produkt koopt. En je kan er van uitgaan dat een leverancier / fabrikant moeilijk gaat doen als je er een ander OS op hebt gezet.