Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PHP voor webdesign en andere software  (gelezen 998 keer)

Hazeleger

  • Gast
PHP voor webdesign en andere software
« Gepost op: 2011/08/13, 15:11:15 »
Ik zou graag PHP willen leren om te programmeren in Wordpress. Nu ben ik er al ingedoken door internet af te speuren en het boek PHP5 voor webdesign te lezen. Echter nu loop ik vast als ik de broncode bij Wordpress bekijk. Aan de hand van mijn kennis van PHP tot nu toe, kom ik niet uit de coderingen zoals ze in de standaard download van Wordpress staan weergegeven. Heeft iemand tips?

Daarnaast zou ik graag een programma voor het werk willen schrijven waarin klanthistorie wordt vastgelegd door bijvoorbeeld notities van zaken die besproken zijn in te voeren en die dan later te raadplegen zijn. Bovendien zou het mooi zijn als het programma een herinnering zou geven voor bijvoorbeeld een nabelmoment. Dit programma zou dan voor meerdere personen om meerdere pc moeten kunnen draaien en de gegevens zouden dan voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Is PHP geschikt om een dergelijk programma te schrijven? Of is een andere

Re: PHP voor webdesign en andere software
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/13, 17:33:27 »
Code schrijven en code lezen zijn twee totaal verschillende dingen. Het probleem bij grotere projecten als Wordpress is (in mijn ogen) dat je eigenlijk geen idee hebt wat waar gebeurd (in welk bestand/welke functie). Probeer je daar eerst eens in te oriënteren, een functie begrijpen gaat veel makkelijker als je weet wat hij precies doet.

Op zich zou PHP in combinatie met een database als MySQL wel geschikt zijn voor een dergelijk programma zoals jij bedoeld, hoewel het met de herinneringen in eerste instantie wat moeilijker zal worden, maar dat is te overkomen. Ik zou me alleen eerst afvragen of je wel echt zelf een programma wilt schrijven hiervoor, er bestaan namelijk al heel veel programma's op dat gebied, zogeheten CRM-systeemen (Customer Relation Management, oid.) Nadeel van een zelfgemaakt systeem is vooral dat het echt véél werk is, en dat het op een gegeven moment verouderd zal raken (je krijgt geen updates). Ook is een zelfgemaakt systeem in de toekomst waarschijnlijk moeilijk te integreren met iets anders, en je loopt als bedrijf risico afhankelijk te worden van één medewerker.
Technisch gezien kan zoiets heel goed in PHP, dergelijke systemen bestaan vast al in PHP, maar om niet technische-redenen zou ik het niet aanbevelen...

Re: PHP voor webdesign en andere software
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/13, 19:18:55 »
Het is dan ook het beste om een bestaande pakket te gebruiken. Bijvoorbeeld Joomla. Hierin is al veel mogelijk, en zijn heel veel invoeg modules mogelijk, zoals agenda beheer, notities, foto gallery, webwinkel en ga zo maar door.

Een goede community voor Joomla in het nederlands is : DutchJoomla
Om een indruk te geven wat voor Modules bestaan : Extensions

« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 19:23:47 door Jelle Ruben »
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline MKe

  • Lid
Re: PHP voor webdesign en andere software
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/14, 21:15:43 »
Voor het maken van een database-driven website kun je het beste een framework gebruiken. Die zijn er volgens mij wel voor php.

Ik ben zelf niet zo'n php fan. Het geeft vaak slordige onleesbare code. Dit zal niet het geval zijn in de source van een gerenommeerd programma als Wordpress, maar dat het moeilijk leesbaar is verbaasd me niets. Ikzelf gebruik python en voor webdesign sinds kort Django. Werkt voor mij prima met goed te onderhouden code. Het voordeel van zo'n framwork is dat je maar weinig moeite hoeft te doen voor het datamodel en veel aandacht kunt besteden aan de interface. Maar zoals ik al zeg, dit soort frameworks bestaan ook wel voor php of perl.
Voor die herinneringen is het beste dat je de server een service laat draaien die op gezette tijden de database raadpleegd om te kijken of er een 'herinnering' gestuurd moet worden. Je moet dan wel een e-mail server draaien, anders kun je natuurlijk geen berichten sturen. Dit is goed te doen in python en vast ook wel in php.