Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel panic - 8.04.02  (gelezen 720 keer)

Offline profk

  • Lid
Kernel panic - 8.04.02
« Gepost op: 2009/02/22, 23:52:00 »
Hallo,
Na de problemen met geheugen en harde schijf, nu problemen met een kernel panic, zowel onder 2.6.24-23 als 2.6.24-22.
Melding in tekst was drie regels lang en was de eerste keer als volgt:
[Starting up]
[  16.135645] crc error
[  16.136475] kernel panic - not syncing: VFS unable to mount root fswn block(0,0)

Daarna in recovery mode opgestart, er werd een hoop gerepareerd, althans dat leek in het voorbijvliegen van de regels zo, maar booten lukt nog steeds niet. Ik schrijf dit berichtje dus maar vanuit XP ...
Ernstig?

Offline track

  • Lid
Re: Kernel panic - 8.04.02
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/23, 01:34:34 »
Absoluut.  Ik zou vanaf die schijf zeker niet meer starten. Alleen vanaf de live-CD, opdat hij niet alles helemaal kapot schrijft.

Ik heb het een keer gehad als ik het timing van het geheugen in het BIOS te krap gezet had.

Het heeft toen het bestandsysteem stuk geschreven en zelfs een handmatige fsck kon een aantaal bestanden niet meer redden.
Plus een hele hoop (±160) bestanden die wél gered werden, maar vervolgens in "lost an found" stonden, zonder hun eigenlijke naam.
Écht een heleboel handmatig herstel dus.

En als er iets mis is met het geheugen zal je het systeem nooit (en ik bedoel nooit !) stabiel kunnen krijgen. 
Behoudens je weet de beschadigde gedeelten van het geheugen dmv een toepasselijke boot-parameter precies buiten werking te zetten.
Maar dat is dan een noodoplossing voor gevorderden.

Dus:
1. Vanaf cd live-CD de memtest draaien. En best de beschadigde adressen opschrijven.
2. De beschadigde geheugenrepen vervangen (of als het een vraag van te krap gezet timing zou zijn dat in het BIOS wat sloomer zetten)
3. Als het geheugen weer absoluut feilloos werkt (en pas dan !  na ±24 u test)  vanaf de live-CD de fsck op de harde schijf loslaten.

track

Offline profk

  • Lid
Re: Kernel panic - 8.04.02
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/23, 09:24:28 »
Hoi Track,
Ik ben bang dat mijn systeem naar de eeuwige jachtvelden is. Vanochtend kon ik nog opstarten, en heb in een helder moment nog een serie onlangs gewijzigde bestanden op de backup gezet. De geheugen-timer heb ik op de laagste stand gezet en sindsdien start niets meer op, zelfs de oude-vertrouwde BIOS-beep hoor ik niet meer.
Eind van een tijdperk, ben ik bang!
Hans