Ondersteuning > Software en configuratie

Converteren...

(1/2) > >>

maarten84:
Lijkt het jullie een veilig gedacht om een partitie met vb. 50gig aan data (NTFS) te converteren naar FAT ...
Waarom? ik wil mijn oude windows data kunnen gebruiken in linux, want dat is zo goed als de enige reden waarom ik soms nog eens naar windows moet gaan nl. om files te wijzigen, verplaatsen, ....

Wat is het meest robuste filesystem trouwens?
... en kan ik perfect werken met FAT in beide OS ?

Dennis Kaarsemaker:
Meest robuust: ext2/3
Fat werkt prima met beiden, maar van ntfs naar fat converteren gaat niet zonder dataverlies...

maarten84:

--- Citaat van: Dennis ---Meest robuust: ext2/3
Fat werkt prima met beiden, maar van ntfs naar fat converteren gaat niet zonder dataverlies...
--- Einde van citaat ---
Dataverlies wil ik natuurlijk voorkomen!!
Dataverlies op welk vlak? Vb. rechten enzo of echt files?

Met welke tool converteer ik best?
Vanuit windows of vanuit linux?

bwog:
Je kunt gparted installeren, of gparted van de live CD gebruiken (omdat partities niet gemount mogen zijn als je ze wil veranderen).

Je kunt (een gedeelte van) de data op de ntfs partitie copieren naar ubuntu (vanuit ubuntu).

Als je dan voldoende ruimte over hebt kun je de ntfs partitie kleiner maken, een nieuwe ext3 partitie maken en de data naar een nieuwe ext3 partitie brengen. Eventueel in meerdere stappen. Duurt wel even :)

maarten84:

--- Citaat van: bwog ---Je kunt gparted installeren, of gparted van de live CD gebruiken (omdat partities niet gemount mogen zijn als je ze wil veranderen).

Je kunt (een gedeelte van) de data op de ntfs partitie copieren naar ubuntu (vanuit ubuntu).

Als je dan voldoende ruimte over hebt kun je de ntfs partitie kleiner maken, een nieuwe ext3 partitie maken en de data naar een nieuwe ext3 partitie brengen. Eventueel in meerdere stappen. Duurt wel even :)
--- Einde van citaat ---
I'll give it my best shot! Thanks 4 the advice!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie