Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu 18.04 en een filemanager, newfile en mkdir  (gelezen 480 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
ubuntu 18.04 en een filemanager, newfile en mkdir
« Gepost op: 2019/12/03, 22:11:22 »
De filemanager die nu in 18.04 is opgenomen mist een paar essentiele onderdelen.

Zoals het aanmaken van een lege file en het maken van een nieuwe directory.

Is de huidige manager gewoon een nieuwe versie van nautilus?
Om nu weer meteen manager uit andere distro's te halen lijkt me niet een goed begin. Al is het van XFCE b.v.
Het sleept meteen zoveel ballast mee naar binnen denk ik.

Hoe kom ik nu weer aan een filemanager met een file en directory creator.
Erg vervelend om nu eerst via de commandline een dir of file aan te maken om daarna weer verder te kunnen .
Of zie ik het over het hoofd en kan het wel ? voor zover ik weet heb ik alle muisklikken gebrobeerd.

Online vanadium

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 en een filemanager, newfile en mkdir
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/03, 22:43:57 »
Je ziet het een beetje over het hoofd, maar niet helemaal.

Ctrl+N is alvast de sneltoets voor een nieuwe folder. Met de muis is het rechts-klik op een lege plek in de folder om een nieuwe folder te maken. Nu is er een probleem met nautilus in 18.04: soms is er geen lege plaats, vooral als je met lijstweergave werkt. In latere versies van nautilus klik je op de foldernaam in het pad bovenaan om ook alle opties van een folder te zien. Je kan wel altijd met Ctrl+F10 dat menu oproepen.

Voor het aanmaken van een leeg bestand: maak eerst een "Templates" folder aan in je home folder (de meelezers geven hopelijk wel de Nederlandse naam door mocht je een Nederlandstalig systeem hebben). Plaats daarin lege bestanden ("templates") voor alle programma's die je wil, bijvoorbeeld een leeg text bestand, een leeg tekstverwerkerbestand, een leeg rekenblad... Dan komt automatisch, in dat rechts-klik menu waarover ik het hierboven had, een "New Document" optie, waarin je één van de templates kan kiezen.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: ubuntu 18.04 en een filemanager, newfile en mkdir
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/04, 15:27:12 »
Dank voor de reaktie, ik had het over het hoofd gezien.

Maar er is ook een optie onder de knoppen in de menubalk.
Het is ook wel een beetje verstopt onder een ikoontje rechts-boven.

Maar daar zit het alleemaal...  file- dir - aanmaken printen etc...