Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu weigerd, zelfs de live cd  (gelezen 2043 keer)

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Gepost op: 2008/04/08, 09:56:58 »
Na een kleine hardware wijziging kan ik geen gebruik meer maken van ubuntu. Ik heb een intel Gigabyte moederbord met 2 gig dual cpu en nog een extra gig aan geheugen.

Na het indrukken van extra geheugen kan ik geen gebruik meer makenvan ubuntu of van de live cd. Windows, die op de andere harde schijf staat, draait nog steeds prima.  Tijdens de memory test worden geen errors aangegeven...

Ook wanneer ik mijn geheugen eruit haal en dus terug ga naar de oude situatie kan ik nog steeds geen gebruik maken van ubuntu...

Moet ik soms iets veranderen in mijn bios hiervoor??

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/08, 12:20:33 »
Hallo, wat is "kan geen gebruik meer maken van" precies? Op welk punt tijdens het starten gaat het mis?

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/08, 12:31:34 »
En welke error geeft ie?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/08, 22:53:12 »
Er worden helemaal geen errors gegeven. In het grub menu kon ik nog gewoon voor ubuntu kiezen. Dan zag ik het venstertje waarinstond: loading kernel.....100%

Vervolgens een zwart scherm en onderin een regel.... k weet niet meer precies iets met mapping geloof ik.... daarna werd de computer gereboot.

Vanaf de live cd bijna hetzelfde verhaal. Eerst het gewone menu. Als ik dan koos voor install/start ubuntu, test cd op fouten, veilige modus.... dan ging weer de kernel laden tot 100%.... het zwarte scherm met t regeltje onderaan en een reboot... Heel vreemd dat zelfs de live cd op het zelfde moment gaat rebooten.

Ondertussen heb ik mijn schijf waar ik ubuntu had helemaal leeg gehaald op men een "schone lei" te beginnen. De problemen zijn nog steeds precies hetzelfde. Windows loopt wel gewoon.

(wat ik ook opmerkelijk vond is dat ik de grub niet hoefde te herstellen, nadat ik ubuntu eraf heb gegooid....misschien een onbelangrijk detail)

Ik ben nu voor de zekerheid een nieuwe live cd aan het downloaden, maar ik verwacht niet dat deze beter zal gaan.

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/08, 22:58:08 »
Grub staat helemaal los van Ubuntu.
Dit is een geavanceerd boot programma.

En zo te lezen verwed ik er van alles onder dat je de 2e keer niet booten van de cd :P
Waarschijnlijk stond dit niet goed in de bios, dat je wilde booten van cd.

Je had niet per ongeluk een update gedaan, waarbij je een nieuwe kernel kreeg ??
Want er zijn veel mensen die daarna niet meer konden booten en dus moesten booten van de oude kernel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/08, 23:05:08 »
je wilt echt niet weten hoevaak ik het opnieuw heb geprobeerd. 100% zeker weten dat ie wel vanaf de cd bootte, dat zag ik en dat hoorde ik....anders kwam ik uiteraard ook niet in het menu waar ik kan kiezen install/start ubuntu....check cd voor fouten etc ;)  

Ik heb ook geen update uit laten voeren.....dacht ik.... anyway de schijf is nu leeg dus zou ik gewoon weer de live cd moeten kunnen draaien.....helaas

Ik begin zelf te denken dat het een hardware probleem is....

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/09, 07:29:58 »
idd.... nieuwe cd gebrand en weer hetzelfde verhaal... van andere live cd's wil mijn computer wel starten!!! BIZAR

Het lijkt dus toch een hardware probleem, maar op dit ubuntu probleem na, loopt mijn computer vlekkeloos!!

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/09, 08:23:05 »
PS ik heb een Intel GIGABYTE S-series moederbord..

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/09, 12:31:05 »
Wat je zou kunnen proberen is om tijdens het booten van cd wat extra opties mee te geven aan het eind van de kernel-regel, en wel deze:

noapic acpi=off

Overigens kan het gebeuren dat de hardware een bepaalde linux-distributie "niet slikt". Op twee verschillende pc's die ik eerder had, kon ik met geen mogelijkheid SuSe installeren, dat bleef steeds ergens tijdens de installatie hangen. Andere linux'en wilden wel...

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/09, 12:33:57 »
Er kunnen nu een paar dingen aan de hand zijn.

1e De kleur van de schijfjes, niet alle lasers accepteren alle soorten kleuren.

2e Jouw brander zet de data op het schijfje, maar dit wijkt een ietsje af waardoor het cd-rom apparaat in die andere pc het niet kan lezen, dit is een veel vookomend iets.

3e Veel huidige cd/dvd-rom apparaten kunnen zowel +R als -R aan, en misschien kan bijv. dat apparaat in die computer alleen +R aan en gebruik je perongeluk -R.
of andersom natuurlijk.......

Zeg niet dat het zo is, maar zoiets kleins kan het wel zijn.

Makkelijkste en snelste remedie tegen dit is ff het apparaat waar je mee brand uit de pc halen en ff aan de zijkant hangen van die computer en kijken of alles dan wel werkt.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/09, 13:23:29 »
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het aan de brander of de cd ligt. Ik heb namelijk hetzelfde cdtje eerder met succes op dezelfde computer gebruikt.  Ik had ubuntu met succes geinstalleerd staan en "plotseling" ging deze rebooten na het laden van de kernel. Met de live cd was het opeens precies hetzelfde (zelfde moment van reboot ook)

waar kan ik noapic acpi=off precies invoeren??

Bedankt voor jullie bijdrages!!!

ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/09, 13:35:02 »
Ik had dat ook met een andere, oude pc. Die reboote ook zomaar. Bij mij lag het aan het geheugen. Misschien even een moduuletje verwisselen? Overigens draaide op die pc ook windows (98), maar die liep van tijd tot tijd gewoon vast.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/09, 15:48:04 »
Het probleem begon idd wel na het instoppen van extra geheugen, 2 naar 3 gig. Memory test hebben tot nu toe alleen maar positieve resultaten gehad, ook na een nacht lang testen.

Toch heb ik wel een donker bruin vermoeden dat hier het probleem in zit. Hoe kan ik dit het beste testen??

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/12, 11:29:01 »
de 32 bit versie wil mijn pc wil pakken!! Zijn er tekortkomingen als k een 32 bit op een 64bit computer installeer?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/12, 11:30:36 »
Citaat van: jazzper
de 32 bit versie wil mijn pc wil pakken!! Zijn er tekortkomingen als k een 32 bit op een 64bit computer installeer?
Alleen bij meer dan 4 GB RAM-geheugen. Indien dat niet van toepassing is: kies 32-bits, want er zijn nog steeds meer progjes en meer drivers voor.

Offline jan11000

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/12, 18:23:36 »
Meer dan 3GB ram heb je 64 bit nodig.

Indien je cd niet boot dan is of de lezer defect of de cd en anders niks.

Problemen begonnen nadat er geheugen bij was gezet, haal dit er eens uit.
Meer dan 2GB geheugen heb je niet nodig, voor ubuntu en xp.

Offline jazzper

  • Lid
ubuntu weigerd, zelfs de live cd
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/12, 22:00:47 »
Problemen begonnen idd nat het instoppen van mn 3e gig. Wanneer ik deze eruit haalde had ik nog steeds dezelfde problemen. Ik heb het nu op kunnen lossen door de 32 bit versie te installeren!!!

Bedank voor al jullie bijdrages.....

alle frustraties zijn verdwenen en ik ben weer heerlijk aan t genieten van ubuntu!!!