Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trojaans paard  (gelezen 3112 keer)

Offline marius sr

  • Lid
Trojaans paard
« Gepost op: 2010/01/31, 12:30:32 »
Sinds een paar weken krijg ik sdoms een e-mail die ik aan mijzelf gestuurd zou hebben. Verder krijg ik ook berichten van onbestelbare e-mails die ik nooit verzonden heb. Ik vind dit een zorgelijke toestand, wat kan ik er aan doen?

Re: Trojaans paard
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/31, 12:39:46 »
En hoe weet je zo zeker dat het een trojaans paard is? De kans daarop lijkt me miniem. Gebruik je soms Thunderbird?

Offline marius sr

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/31, 12:43:43 »
Ik weet niet zeker of het een Trojaans paard is, ik heb niet veel verstand van die dingen. Maar ik vraag mij af hoe het kan dat ik e-mails van mijzelf krijg en ook blijkbaar e-mails verstuur die ik niet bij mijn weten verstuur. Ik gebruik Thunderbird, wat heeft dat er mee te maken?

Re: Trojaans paard
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/31, 12:44:53 »
Ik heb namelijk wel eens gehoord van Thunderbird en "spookmails" op dit forum, de fout bleek een corrupte database te zijn van Thunderbird. Ik weet alleen niet meer hoe je het verhelpt, misschien biedt ze zoekfunctie uitkomst?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Trojaans paard
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/31, 12:51:05 »
Of het is een spammer. Maar dit lijkt me niet aannemelijk gezien je beschrijving van de fout.

Offline marius sr

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/31, 12:54:17 »
Mijn eerste zorg is: kan dit kwaad of is het alleen maar ergerniswekkend? Mijn tweede zorg is: hoe komt het er op en hoe krijg ik het er af?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Trojaans paard
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/31, 13:01:00 »
Mijn eerste zorg is: kan dit kwaad of is het alleen maar ergerniswekkend? Mijn tweede zorg is: hoe komt het er op en hoe krijg ik het er af?
1. Als ik het zo lees is het alleen maar verdraaid irritant :D Dat is al een probleem minder.

Offline marius sr

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/31, 13:05:01 »
Kan het zijn dat ik het probleem bij Ziggo moet aankaarten? Mijn mails verstuur ik via at home.

Offline frits1954

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/31, 17:39:59 »
Ik weet niet zeker of het een Trojaans paard is, ik heb niet veel verstand van die dingen. Maar ik vraag mij af hoe het kan dat ik e-mails van mijzelf krijg en ook blijkbaar e-mails verstuur die ik niet bij mijn weten verstuur. Ik gebruik Thunderbird, wat heeft dat er mee te maken?

je kan ook Thunderbird herinstalleren Systeem> beheer> Synaptic pakket beheer> zoek> Thunderbird> markeren voor herinstalatie 
je raakt dan niets kwijt en als er iets niet goed is wort het voor je gerepareerd werkt super

Mvg
Frits 
Linux ook voor morgen
ik ben leesblind 
Mvg
Frits1954

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Trojaans paard
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/31, 17:43:33 »
Verander ook maar eens je wachtwoord. Wie weet is je email account gehackt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline marius sr

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/31, 18:13:26 »
Ik zal eerst mijn wachtwoord veranderen, als dat geen oplossing geeft zal ik Thunderbird maar opnieuw installeren.

Offline Wiley

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/31, 18:24:30 »
wachtwoord veranderen is altijd goed, maar vaak is het ook onschuldiger dan het lijkt: spam wordt altijd verstuurd uit naam van iemand anders, dus het kan goed zijn dat, net zoals je e-mail adres gebruikt wordt om je spam te sturen, dat e-mail adres ook gebruikt wordt als zogenaamde afzender. Met een toegankelijke smtp server is dat erg eenvoudig voor de kenner.

Het is dus echt niet zo dat alleen jij e-mail kan sturen met jouw e-mail adres als afzender.
Als je de zg. 'headers' bekijkt kun je meestal wel zien dat die e-mail niet van jou persoonlijk afkomstig is, doordat de servers waardoor de e-mail gegaan is voordat 'ie bij jou aankwam, anders zijn dan wanneer jij wel echt verstuurt.
Let op: e-mail versturen met jouw e-mail adres als afzender is iets anders dan jouw e-mail account gebruiken! Jouw e-mail adres als afzender is hetzelfde als iemand een brief sturen met jouw adres als afzender op de achterkant. Kan 'iedereen' doen.

Met betrekking tot de 'onbestelbare e-mails'. Dat is gewoon een spamtruuk: je bent sneller geneigd zo'n e-mail te openen omdat je denkt 'wat was dat dan ook alweer?'. Wederom: de zogenaamde 'afzender' is eenvoudig te manipuleren. Je krijgt zo'n e-mail vaak ook meer dan eens, met andere afzenders.

Goed opletten dus, kans is groot dat het spam is, niet zo gevaarlijk als een hack.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/31, 18:27:28 door Wiley »

Offline timosha

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/31, 18:39:09 »
Dit is een zeer bekend probleem. Ooit heeft Uw e-mail adres ergens op het internet gestaan. Een botnet heeft dat adres ergens gevonden en een spammer gebruikt nu Uw e-mail adres als afzender.

Dat is niet erg alleen maar erg vervelend. Het is zeker geen trojaans paard.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Trojaans paard
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/31, 20:24:04 »
Voor een paar euro per maand kun je een spamfilter laten aanzetten bij de provider (Ik zelf gebruikte online met spam filter, spam was nagenoeg nul). Als je wilt uitsluiten dat het niet een Thunderbird probleem is, gebruik dan een paar dagen webmail. Kijken wat er gebeurt.

Offline Rinse

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/01, 01:11:58 »
Dat dit een trojaans paard is lijkt me sterk.

Ik denk eerder een spammer die jouw e-mailadres gebruikt als afzender voor spam.
Is erg vervelend, dit heb ik ook gehad met een van mijn kde-adressen.

Offline Dave

  • Lid
Re: Trojaans paard
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/01, 02:19:32 »
En daar verander je niets meer aan helaas.
Maar meestal is het maar een zeer tijdelijk iets zolang nergens op gereageerd wordt.