Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee geluidskaarten  (gelezen 2008 keer)

Offline Remuzzz

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Gepost op: 2008/01/26, 10:43:30 »
Hoi jongens,

Linux is nieuw voor me, maar ik moet zeggen dat ik er laaiend enthousiast over ben! Ik zit alleen nu met een probleem.

Ik heb een Dell XPS 1330 Laptop met daarop Ubuntu 7.10 geinstalleerd. On board zit een geluidskaart die aangegeven wordt met Intel als ik asoundconf list run.
Daarnaast heb ik als ik thuis mijn laptop in mijn dockingstation hang een externe Creative geluidskaart. Die wordt aangegeven met de naam MP3.

In principe werkt het allemaal redelijk goed, zolang ik voor ik geluid ga gebruiken het command
asoundconf set-default-card Intel of asoundconf set-default-card MP3 doe. Ook moet ik dan bij SYSTEM -> Preferences -> Sounds weer mijn nieuwe kaart opgeven. Anders begrijpen alle programma's niet welke kaart ze moeten gebruiken.

Is het mogelijk om Linux zo in te stellen, dat hij kijkt welke kaart er beschikbaar is en dat hij vervolgens daar de instellingen voor gebruikt?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Remy

PS: Fantastisch forum dit trouwens, heeft me al door vele problemen heen geholpen!

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/28, 18:41:35 »
:) zou je een scriptje voor kunnen maken.. iets als

asoundconf list greppen op die creative en dan met een if constructie asoundconf de juiste geluidskaart laten kiezen.. bij het opstarten ofzo..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Twee geluidskaarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/28, 18:42:53 »
Citaat van: maxpower
:) zou je een scriptje voor kunnen maken.. iets als

asoundconf list greppen op die creative en dan met een if constructie asoundconf de juiste geluidskaart laten kiezen.. bij het opstarten ofzo..
lol

Hee, de vraagsteller begint net met Linux, he.....   :-)

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/28, 18:48:07 »
:( helaas heb ik geen linux bij de hand op het moment, anders had ik gelijk een scriptje met uitleg voor em gemaakt. ;) er is vast toch wel iemand zo aardig om het te doen neem ik aan? :P maar hij heeft asoundconf al gevonden :P vind ik toch al best wat:P best een gekloot vondk dat de eerste keer

Offline eendje

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/28, 19:28:56 »
Wil je om de beurt de verschillende audiokaarten gebruiken of is alleen de Creative kaart ook goed. Zo ja dan kun je de onboard kaart in de BIOS uitzetten. Als je dat gedaan hebt krijg je altijd de installinge van de Crative kaart. (Ik ga er even van uit dat je weet hoe je dit uit zet in de BIOS)
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/28, 19:51:40 »
:) leeeezeen.. :P nee hij wil (neem ik aan) altijd de creative gebruiken, maar deze is extern.. als deze niet aanwezig is moet hij de intel gebruiken.

Offline eendje

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/28, 19:55:47 »
Ik had even niet gezien dat het een laptop was :P
Toch maar op zoek naar een scriptkiddy dan :P
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/28, 20:21:45 »
:P zo heb linux er even bij gepakt.. is even kijken wak kan doen :)

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/28, 20:53:12 »
Citaat
#!/bin/sh
eerste_keus=SB
tweede_keus=INTEL
to_check=`asoundconf list | grep -c $eerste_keus`

if [ $to_check = 1 ]
then
a soundconf set-default-card $eerste_keus
else
a soundconf set-default-card $tweede_keus
fi
eerste keus en tweede keus even instellen  en als opstartscript instellen .. :) denk dat dat wel moet werken, of niet? :P best simpel eigenlijks.

Offline Remuzzz

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/28, 21:23:28 »
Ah bedankt voor het scriptje. Ik ga het morgen even testen, bedankt! Alhoewel, dat zeg ik nu wel, maar hoe plaats ik iets in het opstartscript? :lol:

Groetjes,
Remy

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/28, 23:07:52 »
ew :)  das niet moeilijk.. geoon in een tekst bestandje maken.. deze executable rechten geven.. vervolgens naar system->preferences->sessions en daar kan je opstart scripts toevoegen :)

Offline Remuzzz

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/29, 13:19:18 »
Hmm je scriptje werkt goed Maxpower!  Nu zit ik alleen nog met het probleem.

Ik vraag me af waarom mijn geluid nu via de FRONT schuif in Gnome ALSA Mixer komt en niet via PCM. Dit is erg vervelend want mijn muziek kan ik nu niet meer met mijn volumeregelaar aanpassen. Heeft dat iets met sytem->preferences->sound te maken? Die heb ik nu namelijk allemaal op Autodetect staan.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!


Edit: ohja, wat betekent eigenlijk

#!/bin/shIk heb dat wel vaker ergens zien staan, maar heb geen flauw idee wat het inhoudt :/ :P

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/29, 14:58:42 »
oei dat kan j einderdaad instellen :) bij waar je zei.. volgensmij onder aan ergens, weet zo niet uit mn hoofd, ben op school :P en zit opgescheept met 1 of ander microsoft crap opdracht..

#!/bin/sh geef je mee aan welke scripttaal je wil gebruiken.. sh,python,php enz enz..

:) graag edaan.. :) daarvoor hebben we dit forum he

Offline Remuzzz

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/29, 17:14:49 »
Hmm ja ik heb het gevonden.

Wat is het verschil tussen ALSA en OSS? Want beide geven een verschillende geluidskaart weer, de ene intel en de andere Sigmatel (die zit in mijn laptoppie namelijk)

Offline maxpower

  • Lid
Twee geluidskaarten
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/31, 23:07:30 »
ew.. http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Linux_Sound_Architecture :) misschien is dit een interesante link