Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...  (gelezen 1442 keer)

Na enig ¨klooiwerk¨ tot aanpassen van de desktop (o.a. met Myunity en Dconf Editor) mis ik plotseling enkele icons in de linkerbalk; kan er wel op klikken en dan werken ze ook, maar ze tonen een grijze knop.  Allemaal niet zo dramatisch, maar in de bovenbalk is nu de meest uiterst rechtse knop (ik meen dat die heet: Session Menu) geheel verdwenen. Uitzetten PC is dus alleen mogelijk hardwarematig...
Is dit te herstellen of wordt het toch een complete herinstallatie....
Probleem doet zich voor in alle sessies ( 2D en 3D en classical gnome) en ee nrun in de herstelmodus levert ook niks op.
Ik weet het dat zoiets kan gebeuren, maar misschien kunnen we er iets uit leren (behalve niet zomaar wat klooien).
« Laatst bewerkt op: 2012/05/28, 10:11:54 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/19, 20:35:02 »
Voer eens de volgende opdracht uit in de terminal (kopieer en plak) :
reset --unityAls je niet bij de terminal kan komen vanuit de dash, probeer dan de sneltoetsen Ctr-Alt-T of (als dat niet werkt) Alt-F2

Dit zou de instellingen in je unity moeten resetten, dus hou er wel rekening mee dat al je aanpassingen dan wel weg zijn.

Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/20, 10:35:53 »
Die reset poging heb ik al gedaan, maar leverde helaas nog veel meer chaos op. Er kwam zelfs een dubbele laag starters (linker balk) en  de onderste laag bleef onbereikbaar. Ook de terminal heb ik uiteindelijk manueel moeten stoppen. Die bleef drie kwartier lang foutmeldingen doen dat hij een map niet kon vinden. Voor de zekerheid had ik tevoren de Ubuntu CD (12.04 uiteraard) in de slede gedaan. Het enige icon van de linker balk dat afwezig bleef was de prullenbak.
Feitelijk heeft dit resetten het probleem alleen maar groter gemaakt, want zo kwam in de bovenste balk alleen nog maar de tijdmelding voor en niet het zozeer gewenste ¨Session Menu¨ en ook geen verbindingseigenschappen etc. 
Ik ga zeker opnieuw installeren, al ga ik voorlopig maar mooi terug naar mijn superstrakke en solide 10.04.
En intussen ga ik nog wat verdere pogingen doen om 12.04 op deze PC uit te proberen en naar het effect ervan te kijken; verder mis kan het toch niet gaan.

Conclusie:
BLIJF WEG uit de DCONF EDITOR als u niet precies weet wat u moet doen.
Uiteindelijk heb ik nog ALLE posities (en dat zijn er HEEEEEEL veel)  teruggezet naar de default waarde die wordt weergegeven in het onderste lijntje....helaas zonder een enkel resultaat.
Mogelijk komt het probleem uit Myunity al of niet in combinatie met Dconf editor.
U BENT dus hierbij GEWAARSCHUWD
Stabiel is mijn systeem met de nieuwste Ubuntu dus nog allerminst.... en het herinstalleren kan dus nog best eventjes wachten.

KIjk: daarom had ik 12.04 ook NAAST 10.04 op deze pc gezet en nu kan ik dus zonder problemen mijn 10.04 gewoon blijven gebruiken.
en helemaal niks kwijt, want dat is allemaal netjes ergens anders opgeslagen.
Maar natuurlijk ook wel een beetje een beetje een ervaring rijker dat mijn pc misschien niet geschikt is voor 12.04.
(Intel® Pentium(R) D CPU 3.00GHz × 2 met 3Gb intern geheugen.)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/27, 23:51:44 »
UIteindelijk heb ik een complete herinstall van12.04 gedaan die nu wel stabiel blijft draaien in zowel 2D als 3D.
Vraag me niet waarom; mogelijk nu stabiel na de laatste kernel update?? In elk geval wordt sindsdien mijn grafische kaart wel herkend (GeForce 9400GT).
Over dit onderwerp vond ik zojuist nog het volgende topic dat ik overigens zelf niet meer heb kunnen uitproberen.
Maar het zou mogelijk alsnog iemand van dienst kunnen zijn.
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/unity-dash-en-launcher-verdwenen/
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/28, 07:33:34 »
Ik geloof dat het unity --reset was, maar ik weet het niet zeker. Probeer dat eens?

Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/28, 09:07:44 »
Ja, idd Timo, dat zag ik net ook pas.
Dus nu unity --reset

Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/28, 10:11:19 »
Timo en Luckiboy: kunnen jullie ook nog lezen misschien??

Die reset werkte hier de hele zaak alleen nog maar dieper in de prut.
In het door mij ge-quote topic wordt een heel andere oplossing aangegeven door Vanadium en  die wilde ik volledigheidshalve hier vermelden.
Mijn problemen zijn pas opgelost na een herinstallatie.
Enfin LEES gewoon wat ik schreef dan is het helemaal duidelijk.

Ik hoef hierover verder ook geen discussie dus sluit dit topic.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Wellicht hebben anderen er nog wat aan, waarbij het wel helpt. Enfin, je zou ook wat normaler kunnen reageren.

Offline petervs

  • Lid
Re: Enkele icons in starterbalk verdwenen; ook session menu is weg...
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/28, 11:24:44 »
Timo en Luckiboy: kunnen jullie ook nog lezen misschien??

Enfin LEES gewoon wat ik schreef dan is het helemaal duidelijk.
Timo en Luckyboy hebben alleen maar aangegeven dat het eerste commando niet juist was, en hebben dit gecorrigeerd. Lijkt me vrij normaal, en heeft niets met kunnen lezen te maken. Of had je het zelf nog niet goed gelezen, en was je het verschil nog niet opgevallen?
Ubuntu MATE 16.04

Precies petervs, dat dus.

Wellicht hebben anderen er nog wat aan, waarbij het wel helpt. Enfin, je zou ook wat normaler kunnen reageren.
Ik probeerde ¨ON TOPIC¨ te blijven en niet om iemand te beledigen.
Dus SORRY als ik wat te kras klonk.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood