Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender  (gelezen 3850 keer)

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Gepost op: 2007/04/08, 23:03:20 »
Beste mensen,

De aankondiging zal wat vreemd over komen. Ik heb een algemene vraag. Ik werk met het animatie programma blender www.blender.org. Een geweldig free source programma. Ben vooral bezig met de fluid module.
Dat kost veel rekenkracht. Ik werk nu met windows XP, maar vraag mij af of het sneller kan met lunix.
Ik heb een intel core 2 duo en vraag mij af of ik snelheidswinst kan maken door ubuntu64 te installeren en vervolgens blender te compileren met gcc , speciaal voor de core 2 duo.

Vriendelijke groeten uit Vlissingen
Henk
Vlissingen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/08, 23:06:57 »
Probeer het gewoon, kost je maar één leeg CD'tje van 50 cent.....

In elk geval ben je geen systeemkracht kwijt aan een virusscanner, want die heb je in Linux niet nodig. Dat scheelt al heel wat.

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/08, 23:34:58 »
Citaat van: hema
Ik [...] vraag mij af of ik snelheidswinst kan maken door ubuntu64 te installeren en vervolgens blender te compileren met gcc , speciaal voor de core 2 duo.
Dat zal waarschijnlijk wel snelheidswinst geven als je het specifiek kunt optimaliseren voor jouw processor. Ook is het procesbeheer in linux (technisch gezien) van hogere kwaliteit waaruit je waarschijnlijk ook wel een beetje snelheidswinst kan boeken als je met meerdere dingen tegelijkertijd bezig bent tijdens het renderen.

Dus zoals pjotr al zei: probeer het gewoon.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/09, 10:55:13 »
Oke ik zal het gewoon gaan proberen.
Is ubuntu eigenljik geoptimaliseerd voor Intel core 2 duo?
Henk
Vlissingen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/09, 10:56:19 »
Citaat van: hema
Oke ik zal het gewoon gaan proberen.
Is ubuntu eigenljik geoptimaliseerd voor Intel core 2 duo?
edgy en feisty wel.
Als uw processor een dual core CPU is, dan "kies je" voor 686-SMP (Symmetric MultiProcessing), dit gebeurt automatisch in edgy en feisty. SMP zorgt er gewoon voor dat al uw CPUs  benut kunnen worden, dus ook de 2 CPUs die in uw dual core zitten.

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/09, 11:21:48 »
edgy en feisty??
Help mij even, is dit een speciale versie van Ubuntu of is dit gebruikelijke linux taal?
Heb even gezocht op internet, maar krijg geen duidelijk beeld.
MvrG
Henk
Henk
Vlissingen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/09, 11:38:00 »
Citaat van: hema
edgy en feisty??
Help mij even, is dit een speciale versie van Ubuntu of is dit gebruikelijke linux taal?
Heb even gezocht op internet, maar krijg geen duidelijk beeld.
MvrG
Henk
edgy is een versie/uitgave van ubuntu. net als feisty, deze is nog beta, 19 april def. release.
ik draai een vergelijkbaar systeem(dual core) met edgy, bevalt uitstekend. elk half jaar is er nieuwe release/versie van ubuntu.
de recente releases op een rijtje:
DAPPER
EDGY
FEISTY

downloadpagina voor edgy: http://nl.releases.ubuntu.com/6.10/
maar ik zou wachten op feisty (fawn):)

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/09, 12:22:00 »
Gebruik je dan de Amd64 versie of de X86 versie?
Henk
Vlissingen

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/09, 12:31:56 »
Citaat van: hema
Gebruik je dan de Amd64 versie of de X86 versie?
ik gebruik toch de 32bit versie, omdat ik wil dat codecs en flash het gewoon doen op mijn systeem. maakt volgens mij wat prestaties betreft heel weinig uit.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/09, 13:08:41 »
Er bestaan nu w64codecs btw.  Alleen flash is er nog niet zeker.
Het zou wel wat snelheidswinst moeten geven, hangt volgens mij wat van de software af.

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/09, 15:17:38 »
Het gaat mij alleen maar om het programma blender, dat wil ik zo snel mogelijk draaien.
Flash enzo is voor mij niet belangrijk.
Als ik het goed begin te begrijpen, is er wel een ubuntu versie voor de amd64. maar is er nog geen geoptimaliseerde versie voor een intel core 2 duo met 64bit?
Henk
Vlissingen

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/09, 15:27:28 »
Als je alles zo specifiek wil optimaliseren raad ik je aan om eens naar Gentoo te kijken... Die distributie is echt bedoeld om alles zelf te compileren en optimaliseren. Niet echt bedoeld voor beginners, en het compileren is saai en duurt soms heel lang, maar dan haal je wel het onderste uit de kan.

Natuurlijk kan het met Ubuntu ook, maar dan moet je zelf de kernel in source binnenhalen en die compileren voor jouw architectuur...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jespdj

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/24, 19:52:39 »
Even nog wat duidelijkheid over de versies en namen van Ubuntu: Elk half jaar komt er een nieuwe versie van Ubuntu uit. Deze versies hebben nummers die overeenkomen met het jaar en de maand waarin de versie is uitgebracht, bijvoorbeeld 7.04 = 2007, april. Behalve versienummers hebben de releases een codenaam, bijvoorbeeld:

6.06 (juni 2006): Dapper Drake
6.10 (oktober 2006): Edgy Eft
7.04 (april 2007): Feisty Fawn

De AMD64 versie is de 64-bits versie die geschikt is voor zowel AMD processors met 64-bit extensies en voor Intel processors met 64-bit extensies (EM64T), zoals de Core 2 Duo. Je kunt op die processors ook de 32-bits versie draaien.

Ik heb hier op mijn Core 2 Duo de 64-bits versie van Ubuntu 7.04 draaien en alles werkt als een zonnetje. Je kunt op de 64-bits versie van Ubuntu zowel 32-bit als 64-bit applicaties draaien. Er zijn wel een aantal dingen die op de 64-bits versie lastig zijn - er zijn bijvoorbeeld geen 64-bit Flash en Java plug-ins. Als je Flash en Java in je browser wilt hebben dan moet je expliciet een 32-bits versie van je browser installeren.

Er is in de Ubuntu distributie een 64-bit versie van Blender 2.43 beschikbaar. Die gebruik ik en werkt goed.

Op http://www.graphicall.org/ kun je overigens speciaal geoptimaliseerde builds van Blender vinden. Op Windows XP gebruik ik een geoptimaliseerde build van Blender die gebruik maakt van de SSE2 instructieset van de processor. Renderen is ongeveer 30% sneller met die versie dan met de standaardversie. Voor 64-bit Linux heb ik nog geen SSE-geoptimaliseerde versie van Blender geinstalleerd.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/24, 22:18:50 »
Beste jespdj.
Bedankt voor je zeer zinvolle reactie.
Ik gebruik blender vooral voor de fluid module. En volgens mij is die in de standaard windows versie nog niet echt geoptimaliseerd, want ik zie mijn processor daarbij  op halve kracht draaien. Daarom wil ik het gaan proberen met lunix.
Wat is jouw ervaring, werkt blender sneller onder lunix?
Die website is ook geweldig.
Henk
Vlissingen

Offline jespdj

  • Lid
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/26, 14:53:09 »
Hallo hema,

Ik heb Ubuntu 7.04 nog maar pas geïnstalleerd en nog geen echte benchmarks gedaan, dus ik weet nog niet hoeveel sneller Blender nu echt is...

In Blender 2.43 kun je trouwens ergens bij de render-instellingen het aantal threads instellen. Zet dat eens op 2 of 4 als je een dual-core processor hebt; dat scheelt een heel stuk!

Ik ben er trouwens nu achter gekomen dat de 64-bits versie van Blender 2.43 niet 100% goed werkt; het schijnt dat .blend bestanden die je met deze versie opslaat niet goed geopend kunnen worden in de 32-bits versie! Dit is een bug die misschien in Blender 2.44 opgelost zal zijn (ik hoop het...). Dus je kunt 64-bit Blender 2.43 beter niet gebruiken voor echte projecten want de files die je daarmee opslaat kun je met een toekomstige versie waarschijnlijk niet openen!

(Het is trouwens Linux, niet Lunix...).
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/26, 17:49:30 »
Citaat van: jespdj
(Het is trouwens Linux, niet Lunix...).
Idd, linux is echter wel een Unix-systeem. :)

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/09, 11:26:30 »
In april 2007 ben ik met deze post begonnen :-)
Hoe is het verder gegaan.

Ik heb een poging gedaan om gentoo te gebruiken. Dat viel niet mee. Ik ben geen computer expert, maar ook absoluut geen beginner. Maar voor gentoo heb je wel ongelofelijk veel geduld nodig.
Uiteindelijk had ik gentoo 64 aan de praat en blender gecompileerd.
Wat bleek? Deze versie van blender was nauwelijks sneller dan de standaard windows versie. De geoptimaliseerde windows versie van belnder was daarbij duidelijk veel sneller. Kortom dat was balen.
Bij mijn poging om gentoo nog verder te optimaliseren liep de boel weer helemaal vast en heb ik gentoo (en dus ook linux) even helemaal gedag gezegd.

De reden dat ik nu weer een poging wil doen met linux is omdat ik cinelerra voor videobewerking wil gebruiken.
Dus heb ik Ubuntu Studio amd64 geïnstalleerd. Het blijkt dat cinelerra niet bij Ubuntu Studio wordt geleverd.
Wel wat andere onduidelijke programma's die ook niet allemaal werken. Ook is er een versie van Blender aanwezig, echter dit is alweer een verouderde versie en blender is niet opgenomen in de update lijst. Blender wordt alleen van de DVD geladen.

Kortom weer geen succes. Maar je moet ook geduld hebben met linux :-)
Ik ondertussen Cinerella en nieuwste versie van blender zelf geïnstalleerd. Het werkt allemaal.
Ik ga nog een vergelijk maken tussen blender windows en blender ubuntu. Het valt mij wel op dat er weinig geoptimaliseerde versies van blender 64 te vinden zijn.

Dus de vraag blijft ook nog steeds of 64 bits ook zinvol is tov 32 bits.
Als ik het goed gelezen heb is Cinerella wel echt bedoeld voor 64 bits.

Wat ik mij ook afvraag of het zinvol is om cinerella en blender zelf te compileren binnen ubuntu, wellicht is daar nog wat winst te behalen.
Henk
Vlissingen

nonchi

  • Gast
Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/21, 12:05:13 »
64 bit heeft alleen zin als je minimaal 4 GB interne geheugen hebt.
Maar het is afwachten of je echt de snelheid winst kan zien als je overstap van 32 bits naar 64 bits.
Volgens mij ligt het niet aan de 32-/64- bits of aan de processor.

Meestal software die niet snel genoeg draaien. Zijn meestal software die een harddisk (HD) vaak aanspreekt.
Of dat sommigen virus/firewall scanner en andere dingen willen in het achtergrond de HD goed belast houden dat deze trage worden voor andere applicaties.  
Het is algemeen bekend dat een notebook HD wel trage zijn dan een desktop HD.

Notebook:
Maar tegenwoordig hebben de notebook fabriek een zogenaamde "Turbo Drive" bedacht dat trage HD weer sneller  maken.
Geheugen fabrieken (zoals OCZ)  zijn ook bezig geweest  met een HD is opgebouwd is van geheugen (RAM) module's. Dit zijn SSD HD.

Desktop:
Met de PC van nu is het mogelijk als je twee gelijksoortig HD in jouw systeem hebt zitten. Het zo in te stellen dat HD als één geheel wordt gezien. Hierbij wordt de lees- en schrijf- snelheid twee keer zo snel.

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/22, 01:30:44 »
idd hoe meer geheugen hoe beter en 4 gig is het absolute minimum, beter is 8 Gig te plaatssen.

Verder blijft het hier niet bij, je zal de hele pc moeten optimaliseren om goed 64bit te draaien.

In alle andere gevallen zal 32bit net zo snel zijn op je pc.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Ubuntu Intel core 2 duo 64bits Blender
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/01, 17:00:53 »
Ik heb 2 gig intern op mijn pc en ubuntu 64 bits hardy naast windows XP.

Mijn ervaring is dat blender op ubuntu 64 ca 15% sneller is dan windows XP.
Bij het baken van fluid (voor de kenners) is ubuntu nog sneller dan windows.

Ik heb het ook geprobeert met ubuntu 32 , maar dat was toch langzamer.

Conclusie, voor het gebruik van blender is ubuntu 64 hardy een prima optie.
Henk
Vlissingen