Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen of slechte draadloze verbinding  (gelezen 1984 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Geen of slechte draadloze verbinding
« Gepost op: 2017/03/06, 17:58:49 »
Zojuist Xubuntu 16.04.1 (LTS) op een gloednieuwe BTO laptop met Intel quadcore en 8 GB gezet. Installatie (bedraad) verliep probleemloos, en alles werkte m.u.v. wifi.
Inxi leerde dat de wifi-controller geen driver had. De aanduiding Intel Device 24fb wees op een recente wifi-controller waarvoor de kernelserie 4.4 geen ondersteuning bood; 4.8 wel!
Dus linux-generic-hwe-16.04 (met aanhangende onderdelen) geïnstalleerd; kernel 4.8.0-39. Daarna sudo apt update en sudo apt upgrade om de bijbehorende firmware binnen te halen en opnieuw opgestart.
Resultaat: er is een driver geïnstalleerd en de wifi wordt gezien. Inxi zegt:
Card-2: Intel Device 24fb driver: iwlwifi bus-ID: 02:00.0
           IF: wlp2s0 state: up speed: N/A duplex: N/A mac: <filter>

Maar..., het signaal is veel te zwak. Nul streepjes, terwijl drie andere laptops op hetzelfde bureau drie of vier streepjes geven. Te zwak om verbinding te maken. Dat lukt alleen als ik op ca. twee meter van de router kom.
Is er iemand die raad kan geven of een goed idee heeft?


Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2017/03/06, 18:26:01 »
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb het uitgevoerd, maar het heeft geen effect op de snelheid. Snelheid via wifi was en is 19 om 9 Mbps (tegen 70 om 9 Mbps bedraad).
Ook geen effect op de signaalsterkte/bereik. Op mijn bureau -daar heb ik geen draad- kan ik geen contact maken; nog steeds nul streepjes.

aanvulling: die wifi-snelheid is die op 2 m van de router; niet op mijn werkplek.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/06, 18:30:07 door ajjp »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2017/03/09, 22:04:07 »
Het betreft een Intel AC 3168 wifi-kaart, maar dat heeft me niet dichter bij een oplossing gebracht.
Het probleem is niet iets softwarematigs, want als ik naast de router staand de snelheid meet, dan kom ik tot wel 70 Mbit/s (en dat op een 60 Mbit/s abonnement van KPN).
Na overleg met leverancier BTO gaat de laptop voor inspectie (een hardwarefout ?) retour.


Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2017/03/10, 09:52:54 »
@VuurVosje,
Bedankt voor je meedenken. Ik had die problemen (gelukkig) ook al gezien, want die leidden mij naar het gegeven dat 16.04 met kernel 4.4 geen ondersteuning bood voor die AC 3168 wifi-kaart. Toen ik daar achter was gekomen, heb ik kernel 4.8 geïnstalleerd met de bijbehorende firmware update. Toen deed die kaart het perfect; echter alleen maar direct bij de router. En dat lijkt dan geen softwareprobleem meer.

Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2017/03/10, 10:52:20 »
Wat doet ie onder Windows?
Alle antenne stekkertjes goed vast?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2017/03/10, 11:02:34 »
Het betreft een Intel AC 3168 wifi-kaart, maar dat heeft me niet dichter bij een oplossing gebracht.
Het probleem is niet iets softwarematigs, want als ik naast de router staand de snelheid meet, dan kom ik tot wel 70 Mbit/s (en dat op een 60 Mbit/s abonnement van KPN).
Na overleg met leverancier BTO gaat de laptop voor inspectie (een hardwarefout ?) retour.
Mijn BTO heeft een Intel 7260 voor Wifi, dat is dual-band en wordt door *Ubuntu en Mint volledig ondersteund.
Met Debian werkt het niet out-of-the-box, maar de Debian-installer geeft aan welke files je moet hebben (closed source).
Deze BTO heb ik mogen testen met een live-DVD, voordat ik betaalde, misschien een optie?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2017/03/10, 12:30:00 »
Citaat
Wat doet ie onder Windows?
Ik heb de computer schoon gekocht. Ik heb helemaal geen Windows.
En wat jij zegt over de antenne werd door de medewerker van BTO ook gesuggereerd. Maar ik wil zelf niet meteen aan een nieuwe computer gaan schroeven.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen of slechte draadloze verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2017/03/16, 11:27:38 »
De computer is terug. Reparatierapport zegt: 'WLAN opnieuw aangesloten'.
Hij werkt nu naar behoren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Conclusie: Intel AC3168 werkt onder Linux met kernel 4.8