Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten bij opslaan bestanden  (gelezen 417 keer)

Offline sjappie

  • Lid
rechten bij opslaan bestanden
« Gepost op: 2016/05/29, 16:03:49 »
Hallo,

Mijn bestanden worden standaard opgeslagen met alleen leesrechten voor de gebruiker. Dit is vreemd en klopt niet, want de bestanden zouden moeten worden opgeslagen met naast leesrechten voor de gebruiker ook schrijfrechten voor de gebruiker en leesrechten voor anderen. Ik kan echter niet vinden waar ik dat kan instellen. Kan iemand me hiermee helpen?

Vriendelijke groet.

Alco Warners

Offline HarzG

  • Lid
Re: rechten bij opslaan bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/29, 16:25:46 »
Er is wat meer informatie nodig om een advies te kunnen geven.
Welke Ubuntu-versie gebruik je, sinds wanneer heb je dat probleem, wat waren de laatste handelingen (installaties, wijzigingen, PPA's?) voordat het probleem er was?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline sjappie

  • Lid
Re: rechten bij opslaan bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/29, 17:12:27 »
Beste HarzG,

Linux alco-MS-7597 3.16.0-38-generic #52~14.04.1-Ubuntu SMP Fri May 8 09:43:57 UTC 2015 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux, in de vorm van Mint, en het probleem is dat ik er gaandeweg ben achter gekomen, doordat sommigen bestanden niet meegingen met het maken van een backup. Maar mijn eigenlijke vraag is: welk bestand regelt de rechten van bestanden bij het opslaan van die bestanden?

Groetjes,

Alco



Offline HarzG

  • Lid
Re: rechten bij opslaan bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/29, 17:58:14 »
Kijk maar in de terminal wat je ziet met
umaskDaar zou moeten staan
~$ umask
0002
Als dat niet zo is kan dat op 2 verschillende niveaus worden aangepast: voor het complete systeem, voor elke gebruiker apart. Wat voor je systeem passend is, kan ik niet beoordelen. Als je de enige gebruiker bent, kan je dat voor het complete systeem doen. Heb je meerdere gebruikers aan de pc, kan het zinvol zijn sommigen (kinderen) andere rechten te geven dan de ouders.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline sjappie

  • Lid
Re: rechten bij opslaan bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/29, 21:47:09 »
Beste HarzG,

Bedankt, hier ga ik mee verder. Voor nu dus opgelost!

Alco