Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer  (gelezen 2452 keer)

Offline ibextom

  • Lid
Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Gepost op: 2010/10/03, 15:45:02 »
Ik heb nu 10.04 LTS geinstalleerd met Kernel 2.6.32-25-generic-pae  Gnome 2.30.2 , maar mijn netwerkprinter Epson ALCX11n krijg ik niet aan de praat (ook niet via Avasys; wie nog een tip heeft, graag!) in 9.04 nog wel. En zoveel slechter was die niet. Kan ik ongestrafd downgraden? Hoe doe ik dat? Met al mijn documenten, programma's en Evolution? Ik hoor het graag, want zonder printer moet ik steeds gebruik maken van andere computers. Of gaat deze bug opgelost worden in 10.10?

Tom
ubuntu 10.04

DarkEra

  • Gast
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/03, 16:28:42 »
Geen idee of men kan downgraden, zal ook wel de nodige ellende opleveren. Daarbij, Ubuntu 9.04 wordt binnenkort (23 oktober) niet meer ondersteund, dus daar stopt het met die versie.

Ik zou verder zoeken voor een oplossing met alle nodige info en een melding maken op Launchpad.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/09, 11:58:12 »
Of gaat deze bug opgelost worden in 10.10?
Ik weet niet of het een bug is. Heb je de correcte driver gebruikt?
Avasys heeft namelijk verschillende drivers voor je printer. Op welke manier hangt je printer aan je pc?
Als je een netwerk hebt geïnstalleerd, dan moet de printer op de server zijn geïnstalleerd om hem te kunnen zien/gebruiken als netwerkprinter. De andere manier is de installatie als een lokale printer waarbij je als printerpoort een IP-adres vastlegt.
Avasys heeft meerdere versies op de site staan en ik heb geen idee welke bij je situatie past.

Hier staat een Linux handleiding voor de Epson AL CX11n installatie. Misschien lukt het daarmee. Voor de verwijzingen naar de knoppen bij een niet-KDE installatie, moet je even voor jezelf vertalen hoe/wat je met een Gnome-desktop moet doen.
NB: ik heb het alleen gevonden, niet van A-Z gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/09, 12:05:40 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/09, 12:11:28 »
Het leuke is dat sommige drivers zich eenvoudig laten 'downgraden' i.p.v. dat je het hele besturingssyteem hoeft te downgraden.
Heb hier een HP2400, die moet ik elke keer even fijntunen voordat hij het weer doet met XSane.

Die van jou heeft een bug request openstaan:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends/+bug/465055

Schijnt dat men daar ook succes heeft gehad met de downgrade van een pakket.
Weet niet zeker of je probleem 100% overeenkomt met het gestelde probleem in deze bug, maar toch dan ter info.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/09, 12:13:36 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline ibextom

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/09, 14:04:37 »
Dank jullie HarzG en Donpedroll,

De link van HarzG om de printer in het netwerk te installeren ken ik en heb 'm gebruikt. Deze werkt juist niet meer met 10.04. De bug in launchpad zal ik bestuderen. Had m nog niet gevonden. Dank daarvoor. Ondertussen inderdaad gemerkt dat downgraden niet gaat. Overweeg nu dual-boot: 8.10 LTS ( nou ja, LTS... tot april 2011) naast 10.04. Ik hoop eigenlijk dat 10.10 me uit de problemen helpt...

Tom
ubuntu 10.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Epson AL CX11n printer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/09, 17:52:15 »
Kan je iets meer vertellen op welke manier je de driver hebt geïnstalleerd en welk netwerk de printer beheert?

Achtergrond: Op kantoor hebben wij een Océ. Hiervoor was eigenlijk geen Linux-driver beschikbaar. Uiteindelijk heb ik daar een ppd-bestand van een ander merk gebruikt waarvan het inwendige hetzelfde was als bij de Océ. Op deze manier kon de printer als netwerkprinter en scanner gebruikt worden. Het scannen gaat daar overigens via een interne HD en de userbox.
Als het via de voordeur niet kan (native Linux driver), dan kan het vaak wel via de achterdeur ppd-bestand.
Een ppd-bestand kan je namelijk via een gewone tekstverwerker aanpassen aan de beschikbare opties (papierlades, nieten, perforeren etc.).

Wat wil je met de Epson doen (alleen printen of ook scannen)? Heb je een Linux of een Windows-netwerk waar je Ubuntu-client in werkt?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/09, 17:55:01 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ibextom

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/10, 22:16:06 »
Beste HarzG

Ik heb de instructies van http://www.gedda.info/?p=132 gevolgd, ook de libstdc++5 geinstalleerd; dat gaf eerst wat problemen. Nu doet de printer het (!), maar niet via de cups-server. Alleen direct via het vast ingegeven ip adres. Gevolg: na het uit- en weer inschakelen van de printer, elke keer zoeken naar het ip-adres.
met instelling van uri "http://:631/EPSON_IPP_Printer" (de cups-server, nietwaar?)  wordt de volgende fout gegeven onder printerstatus :"Gestopt niet mogelijk om printer &aops;&aops; te vinden !".

in het netwerk zitten nog 3 andere windows comp die allemaal kunnen printen en scannen

Tom
ubuntu 10.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/10, 23:06:38 »
in het netwerk zitten nog 3 andere windows comp die allemaal kunnen printen en scannen
1. Is het dus een Linux-server netwerk?
2. Volgordeprobleem?: is het een optie als je eerst de printer inschakelt en vervolgens je Ubuntu-pc? Als je dat doet, ziet volgens mij de Ubuntu-pc tijden de boot/login het correcte adres van de printer (ervan uitgaande dat je netwerk correct geconfigureerd is).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ibextom

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/11, 17:54:58 »
1. Is het dus een Linux-server netwerk?
2. Volgordeprobleem?: is het een optie als je eerst de printer inschakelt en vervolgens je Ubuntu-pc? Als je dat doet, ziet volgens mij de Ubuntu-pc tijden de boot/login het correcte adres van de printer (ervan uitgaande dat je netwerk correct geconfigureerd is).

Volgens mij geen linux- netwerk: De computers zijn aangeloten op een speedtouch van kpn met een hub ertussen en ik ben als enige op ubuntu overgestapt.
De printer wordt zelfs gezien: de status van de inktcartirdge die getoond wordt klopt.

Tom
ubuntu 10.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/15, 21:54:52 »
in het netwerk zitten nog 3 andere windows comp die allemaal kunnen printen en scannen
Ik begrijp nog steeds niet waaraan de printer gekoppeld is.
Als de printer per kabel aan een Windows pc hangt en de andere pc's worden via delen van de printer "toegestaan", dan moet Ubuntu deelnemen in de Windows-"workgroup". Verder is het in zo'n situatie alleen dan mogelijk een afdruk uit te voeren als de Windows-pc "aan" staat.

Bij mij staat een http://localhost:631/printers/HEWLETT-PACKARD-DESKJET-710C (lokaal aan Linux parallel:/dev/lp0 vergelijkbaar met de Windows-aanduiding LPT1).
Is je "http://:631/EPSON_IPP_Printer" correct of staat daar een typefout?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ibextom

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/15, 22:04:12 »
in het netwerk zitten nog 3 andere windows comp die allemaal kunnen printen en scannen
Ik begrijp nog steeds niet waaraan de printer gekoppeld is.
Als de printer per kabel aan een Windows pc hangt en de andere pc's worden via delen van de printer "toegestaan", dan moet Ubuntu deelnemen in de Windows-"workgroup". Verder is het in zo'n situatie alleen dan mogelijk een afdruk uit te voeren als de Windows-pc "aan" staat.

Bij mij staat een http://localhost:631/printers/HEWLETT-PACKARD-DESKJET-710C (lokaal aan Linux parallel:/dev/lp0 vergelijkbaar met de Windows-aanduiding LPT1).
Is je "http://:631/EPSON_IPP_Printer" correct of staat daar een typefout?

Het is een netwerk laserprinter. Blijkbaar met een ingebouwde printerserver.
Direct verbonden met de hub dus via netwerkkabel.
de printernaam is correct.

Tom
ubuntu 10.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Downgraden naar 9.04 om weer te kunnen printer
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/15, 22:18:09 »
de printernaam is correct
Wat zie je als je in Firefox in de adresbalk typt:
https://localhost:631/admin (hierna enter) en vervolgens "manage printers" kiest (invullen van gewone gebruikersnaam en je wachtwoord).
Wat is in de situatie "printer aan" en "printer uit" het verschil bij het tonen van de printer zelf en de status (laatste kolom)?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce