Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Magister gebruiken onder Linux  (gelezen 19860 keer)

Offline tryer

  • Lid
TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Gepost op: 2012/05/11, 22:12:17 »
Installeer Google Chrome en ook de extensies Rndr en IE Tab classic en / of IE tab Multi.

Start Chrome opnieuw en in de rechter bovenhoek, naast de webbrowsing zie je in "e" van Internet explorer. Zorg er vervolgens voor dat het zwarte icoontje van Rndr gekleurd is (er op klikken). Vervolgens klik je op de "e"van Internet Explorer, voer het webadres van je schoolsite in,  ga je naar de schoolwebsite, klik op Magister (blijf opletten dat het zwarte icoontje van Rndr gekleurd blijft) en voila: je kunt inloggen op Magister onder Linux !

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/11, 22:29:49 »
- je hebt niet per se Chrome nodig, het werkt ook met Chromium
- de IE tab heb je niet nodig
- je kunt ook naar de site gaan, en daarna pas op het icoontje van rndr klikken (werkt veel handiger)
- waarschijnlijk hoef je zelf niet eens de browser op te starten

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/11, 23:16:18 »
Inderdaad, mijn ervaring is ook dat IE tab niet nodig is.
Btw, naar aanleiding van dit topic is er een pagina op de wiki gemaakt, is nog in aanbouw, dus het kan zijn dat er nog het een en ander gewijzigd wordt.
wiki.ubuntu-nl.org/community/Rndr

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/11, 23:25:19 »
Inderdaad, mijn ervaring is ook dat IE tab niet nodig is.
Btw, naar aanleiding van dit topic is er een pagina op de wiki gemaakt, is nog in aanbouw, dus het kan zijn dat er nog het een en ander gewijzigd wordt.
wiki.ubuntu-nl.org/community/Rndr

Van
Citaat
Installeer Rndr en druk op het Rndr icoon rechtsboven in het venster, als het icoon oranje kleurt is Rndr actief is.
zou ik het volgende maken:
Citaat
Installeer Rndr, ga naar de gewenste website en druk op het Rndr icoon rechtsboven in het venster; als het icoon oranje kleurt is Rndr actief is.

En de opmerking:
Citaat
Rndr is minder geschikt voor het afspelen van video's.
zou kunnen worden:
Citaat
Rndr is op dit moment minder geschikt voor het afspelen van video's. De maker is bezig om dit te verbeteren.

Een extra waarschuwing (naast dat het een clouddienst is) zou ook nog op zijn plaats zijn:
Citaat
Rndr werkt als proxy, dus alle data verloopt via een derde partij. Enige voorzichtheid is geboden met privacy-gevoelige informatie.

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/11, 23:36:08 »
@Markba

Als je een beetje ervaring met de wiki hebt, zou ik zeggen: Verander het zelf!
Onze wiki is niet voor niets een community wiki!  ;)

Offline wowo

  • Lid
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/11, 23:42:31 »
Bedankt voor deze tip. :)
Het werkt maar het zou toch fijn zijn als er ook ooit nog een mogelijkheid komt zonder gebruik te maken van een derde partij.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/11, 23:46:14 »
@Markba

Als je een beetje ervaring met de wiki hebt, zou ik zeggen: Verander het zelf!
Onze wiki is niet voor niets een community wiki!  ;)
Done.

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/12, 17:11:55 »
- je hebt niet per se Chrome nodig, het werkt ook met Chromium
- de IE tab heb je niet nodig
- je kunt ook naar de site gaan, en daarna pas op het icoontje van rndr klikken (werkt veel handiger)
- waarschijnlijk hoef je zelf niet eens de browser op te starten

En Firefox?
(mijn school gebruikt geen Magister, maar ben wel benieuwd of er ook een Firefox-workaround is)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/12, 17:19:37 »
- je hebt niet per se Chrome nodig, het werkt ook met Chromium
- de IE tab heb je niet nodig
- je kunt ook naar de site gaan, en daarna pas op het icoontje van rndr klikken (werkt veel handiger)
- waarschijnlijk hoef je zelf niet eens de browser op te starten

En Firefox?
(mijn school gebruikt geen Magister, maar ben wel benieuwd of er ook een Firefox-workaround is)
Die plugin is er (nog) niet, voor zo ver ik het kan zien. In de documentatie van Installfree http://www.installfree.com/nexus/faq/general/, de makers van Rndr, staat wel iets over Firefox, maar daar gaat het om een full-blown client waar je nog veel meer kan.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/30, 18:07:00 »
Is er iemand die Magister + rndr gebruikt en ook nog eens bijlages (via de magister-mail) ontvangt? Want blijkbaar is daar nog iets extras (plugin of zo) voor nodig, maar kan niet zo achterhalen wat, heb het ook niet zelf aan de hand (maakt dit best lastig).

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/02, 15:43:44 »
Dan geef ik zelf maar even het antwoord.

Het blijkt dat er onder Magister in het ELO-gedeelte, bestanden gedeeld kunnen worden: het ziet er meer uit als een veredelde FTP-server, veel stelt het niet voor. Het probleem is dat als je de rndr-plugin gebruikt, de download ook in die (virtuele) omgeving wordt gedaan, waar je vervolgens dus niet bij kunt komen.

Ergo, de rndr-plugun is óók geen oplossing voor het Magister-probleem. De enige oplossing die nu nog rest, is een virtuele machine  (met dank aan Microsoft).

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/02, 18:14:50 »
Je kunt beter stellen: met dank aan Magister. Ze hadden ook gewoon voor een weboplossing zonder verplichte (Windows-)plugins kunnen gaan. Wel erg jammer dat het niet werkt, weer een reden voor ouders met schoolgaande kinderen om aan Windows vast te blijven plakken.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/02, 18:48:05 »
Je kunt beter stellen: met dank aan Magister. Ze hadden ook gewoon voor een weboplossing zonder verplichte (Windows-)plugins kunnen gaan.
Beiden, met de nadruk op MS. Want als die een echt multiplatform systeem had neergezet (denk aan flash), dan had dit probleem er überhaupt niet geweest. En Schoolmaster (de maker van Magister) omdat deze geloofde in het sprookje van Silverlight, zachtjes ingefluisterd door hun partner MS en wellicht op gang geholpen door wat financiele kruisverbanden.

Citaat
Wel erg jammer dat het niet werkt,
In de rndr-plugin kun je prima punten en zo bekijken. Wat NIET werkt zijn de bijlages via het ELO. Maar daar hebben we dan de virtuele omgeving voor.

Citaat
...., weer een reden voor ouders met schoolgaande kinderen om aan Windows vast te blijven plakken.
Tsja, dat is natuurlijk wat Microsoft graag zou zien ja, want dat is nu precies de opzet van het hele plan, maar dat gaat niet gebeuren, zeker niet bij mij. De oplossing via een virtuele Windows zal door mij als oplossing worden toegepast. En tevens heb je weer een mooie kapstok om uit te leggen hoe dit soort slinkse corporate malversaties werken en hoe je als eindgebruiker volledig in de kou wordt gezet. Mooie discussie altijd en ik hoef 'm alleen maar in te koppen, de voorzet heeft MS zelf al gegeven.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 19:02:26 door markba »

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/02, 20:17:44 »
Windows en Mac*

Maarja, het is inderdaad meer de schuld van Schoolmaster dan van MS. Schoolmaster zet iets neer wat scholen gebruiken en dan krijg je dus dit soort dingen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/02, 20:33:21 »
Windows en Mac*

Maarja, het is inderdaad meer de schuld van Schoolmaster dan van MS. Schoolmaster zet iets neer wat scholen gebruiken en dan krijg je dus dit soort dingen.
Ach, wat maakt het uit wie de meeste schuld heeft, Microsoft of Schoolmaster, lekker belangrijk. Feit is dat iedereen met schoolgaande kinderen (half NL dus) en Linux gebruikt, een probleem heeft, door dit gedrocht van een Magister.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/17, 18:56:38 »
Ter info: een paar dagen geleden zijn de diensten van rndr gestopt. Het lukte niet om de begroting sluitend te maken:
http://www.installfree.com/message

Citaat
Seven months ago, we launched our InstallFree Nexus and Rndr platforms -- the first services of their kind that enabled users to work with
full-featured Windows applications, and access their cloud-stored files, from any device with a web browser.

Unfortunately, we have not been successful in turning these services into a sustainable business for our company and must therefore reconsider our strategy. While this process is going on, we must make the painful decision to shut down these services.

The InstallFree Nexus and Rndr services will shut down on Thursday, November 15th, 2012.

De enige manier om nu nog onder Linux met Magister te werken is virtueel. Dank Microsoft. Dank Schoolmaster.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/17, 18:58:23 door markba »

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/17, 19:02:38 »
De enige manier om nu nog onder Linux met Magister te werken is virtueel. Dank Microsoft. Dank Schoolmaster.
Leuk (not), helemaal geen alternatief meer. Ik ga er toch maar eens een mailtje uit sturen naar Schoolmaster. Ik weet dat het al een of meerdere keren  is gebeurd, maar dit is de druppel die mijn emmer deed overlopen (ook al komt het niet door Schoolmaster). Mijn maat is vol. Ik wil gewoon in staat zijn om mijn cijfers te kijken.

Offline Wout55

  • Lid
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/17, 21:29:09 »
Ze hebben nu een app voor Android. Zou het niet mogelijk zijn om zo´n app onder Linux werkend te krijgen, desnoods in een Virtual box die Android draait?
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal onwil van de leveranciers, ze maken niets voor Linux omdat het marktaandeel te klein is. Android is nu zo groot dat ze daar niet meer omheen kunnen anders krijgen ze tienduizenden boze ouders achter zich aan. Wat dat betreft zou ik het wel prettig vinden als Linux de komende jaren naar de 8-10 procent zou groeien.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/17, 22:13:18 »
Ze hebben nu een app voor Android. Zou het niet mogelijk zijn om zo´n app onder Linux werkend te krijgen, desnoods in een Virtual box die Android draait?
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal onwil van de leveranciers, ze maken niets voor Linux omdat het marktaandeel te klein is. Android is nu zo groot dat ze daar niet meer omheen kunnen anders krijgen ze tienduizenden boze ouders achter zich aan. Wat dat betreft zou ik het wel prettig vinden als Linux de komende jaren naar de 8-10 procent zou groeien.
En wat als je geen Android gebruikt? Niet dat wij op school Magister gebruiken hoor, maar ik vind het geen excuus. Als wij Magister zouden hebben wilde ik gewoon mijn cijfers bekijken. Op Ubuntu én op Maemo. Dat ze een appje hebben voor Android en iOS dekt misschien 75 procent van de telefoons, maar de 25% met Symbian, Maemo, BlackBerry etc. willen ook hun cijfers zien.

@Luckiboy: Ik denk dat je beter aan de bel trekt bij je school. Schoolmaster doet er toch geen barst mee en wellicht kun je je school nog wel zo ver krijgen om een alternatief (Moodle?) te gebruiken.

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/17, 22:25:00 »
@Luckiboy: Ik denk dat je beter aan de bel trekt bij je school. Schoolmaster doet er toch geen barst mee en wellicht kun je je school nog wel zo ver krijgen om een alternatief (Moodle?) te gebruiken.
Te laat, het mailtje is al verstuurd :P Ik ben gewoon van standpunt dat een cijfer/absentie/agenda registratiesysteem wat min of meer verplicht wordt door school cross-platform moet zijn. En dat mag Schoolmaster ook weten.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/17, 22:32:11 »
Ze houden zich niet eens aan hun eigen regels  :o


Magister is alles in één
Magister is een ideaal en gebruiksvriendelijk softwarepakket: alles bij elkaar in één pakket. Al 470 scholen werken met Magister. Voor het Voortgezet Onderwijs is het zeer geschikt, omdat een school er alles in kwijt kan. De gehele administratie, de onderwijslogistieke zaken zoals cijfers én de onderwijsinhoud staan overzichtelijk op één plek.
De voordelen voor u op een rijtje

    Alle onderdelen communiceren met elkaar: maximale integratie;
    Introductie van Magister resulteert in een sterke reductie van de kosten voor administratieve en onderwijsondersteunende systemen;
    Magister past zich constant aan de geldende en de nieuwe wet- en regelgeving aan;
    Magister staat ervoor garant dat uw onderwijzend personeel, leerlingen, ouders, onderwijsondersteunend personeel en andere betrokkenen altijd van de software gebruik kunnen maken.

http://www.schoolmaster.nl/Voortgezet_Onderwijs.aspx

- Roc

Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/17, 22:35:29 »
Ze houden zich niet eens aan hun eigen regels  :o


Magister is alles in één
Magister is een ideaal en gebruiksvriendelijk softwarepakket: alles bij elkaar in één pakket. Al 470 scholen werken met Magister. Voor het Voortgezet Onderwijs is het zeer geschikt, omdat een school er alles in kwijt kan. De gehele administratie, de onderwijslogistieke zaken zoals cijfers én de onderwijsinhoud staan overzichtelijk op één plek.
De voordelen voor u op een rijtje

    Alle onderdelen communiceren met elkaar: maximale integratie;
    Introductie van Magister resulteert in een sterke reductie van de kosten voor administratieve en onderwijsondersteunende systemen;
    Magister past zich constant aan de geldende en de nieuwe wet- en regelgeving aan;
    Magister staat ervoor garant dat uw onderwijzend personeel, leerlingen, ouders, onderwijsondersteunend personeel en andere betrokkenen altijd van de software gebruik kunnen maken.

http://www.schoolmaster.nl/Voortgezet_Onderwijs.aspx

- Roc
Sh*t, dat had ik eigenlijk nog in de mail moeten zetten...

Offline tryer

  • Lid
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/18, 00:23:04 »
Oproep: welke whizzkid kan de app van Android (Meta) geschikt maken voor Ubuntu ? Android heeft dacht ik ook een Linuxkernel !

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/18, 07:10:33 »
Oproep: welke whizzkid kan de app van Android (Meta) geschikt maken voor Ubuntu ? Android heeft dacht ik ook een Linuxkernel !

Helaas is de source niet vrijgegeven en is de .apk gecompileerd voor ARM. Wellicht dat je met wat prutsen en Java hem nog draaiend krijgt in Qemu, maar daar zou ik niet van uitgaan.

Offline Wout55

  • Lid
Re: TIP: Magister gebruiken onder Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/18, 08:23:27 »
470 scholen zegt natuurlijk geen drol. Er zijn alleen al meer dan 6000 basisscholen in Nederland. Bovendien is het helemaal niet goed om monopolies te hebben, zeker niet in een klein taalgebied.
De overheid moet zich gewoon aan de open source richtlijn houden en dan kan dit soort waanzin niet gebeuren.