Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04  (gelezen 519 keer)

Offline TomP

  • Lid
Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Gepost op: 2018/02/25, 22:14:43 »
Beste mensen,

Libreoffice 6.0 werkte niet goed op Ubuntu 16.04, heb ik verwijderd.
Toen LO 5.4 geinstalleerd. Deze start niet, met de volgende melding
~$ libreoffice
/usr/lib/libreoffice/program/soffice.bin: symbol lookup error: /usr/lib/libreoffice/program/libmergedlo.so: undefined symbol: _ZN11LanguageTagC1ERKS_

Wie helpt mij uit de brand?

Tom

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/26, 09:55:26 »
Wellicht een gevolg van verkeerd verwijderen. Hoe heb je 6 geïnstalleerd en verwijderd? Misschien los je dit op met een herinstallatie van libreoffice:
sudo apt install --reinstall libreoffice

Offline TomP

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/26, 12:16:22 »
Na herinstalleren van 5.4 krijg ik dezelfde foutmelding.

6.0 heb ik via een PPA geinstalleerd, deze startte wel normaal op. Verwijderd met onder meer een 'purge' commando.

Wat nu?

Tom


Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/26, 12:45:25 »
Eens helemaal verwijderen en dan (als je Ubuntu gebruikt) ubuntu-desktop herinstalleren (of xubuntu-desktop als je xubuntu gebruikt enz). Voor alle zekerheid ook zelf de installatiefolder verwijderen om te vermijden dat daar toch nog een storend bestandje achterblijft.
sudo apt purge libreoffice*
sudo rm -rf /usr/lib/libreoffice/
sudo apt autoremove
sudo apt install ubuntu-desktop
Mocht sudo apt install ubuntu-desktop libreoffice niet terugbrengen, voer dan
sudo apt install libreoffice
uit.

Heel voorzichtig zijn met dat "sudo rm" commando: een spatietje meer of minder kan je zwaar in de problemen brengen.

Offline TomP

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/26, 12:58:53 »
Dank je wel.
Helaas geen effect. Wel is de foutmelding bij opstartpoging veranderd:
~$ libreoffice
/usr/lib/libreoffice/program/oosplash: error while loading shared libraries: libuno_sal.so.3: cannot open shared object file: No such file or directory

Heb je nog andere opties?

Tom

Offline HarzG

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/26, 13:10:55 »
Ik zou na het verwijderen met de stappen van vanadium teruggaan naar de bijbehorende versie van 16.04 - dat is 5.1.6.
Als dat ongewenst is, kan je het beter nog eens proberen met de fresh PPA, daarmee kom je aan versie 6.*.

Met de laatste 5.4.* heb ik geen positieve ervaringen. Die slurpte telkens de capaciteit van 1 processorkern voor 100% op vanwege een gebruikt hulpbestand (NB: bug onder Debian, niet geprobeerd onder 16.04).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/26, 15:00:30 »
Heb je de herinstallatie van LibreOffice uitgevoerd op de standaardmanier, d.w.z. met het door mij aangegeven commando, of installeer je via een gedownload archief? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je problemen kan hebben op systeemniveau met de officiële versie die bij jou Ubuntu versie hoort. Zelfs als je installeert via de Libreoffice PPA's kan er geen probleem zijn. Dit is allemaal uitgelijnd, en als het bij jou niet werkt, dan is dat door een vervuiling op je systeem.

Op 17.10 is het de 5.4.5.1, en persoonlijk ben ik er zeer tevreden over.

Offline TomP

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/26, 20:45:34 »
Ik heb alle ppa's verwijderd en opnieuw de aanwijzingen van Vanadium uitgevoerd.

LO kan zich niet installeren omdat het systeem 'defecte pakketten vasthoudt'. Hoe kan ik deze defecte pakketten opsporen en verwijderen?
Of moet ik vrezen Ubuntu schoon te moeten herinstalleren?

Tom

Offline TomP

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/26, 21:09:04 »
In Synaptic heb ik met een zoekopdracht alle aan libreoffice gerelateerde pakketten volldeig verwijderd (hunspell e.d.)

Daarna werkte de opdracht van Vanadium wel en heb ik keurig LO 5.1.6 terug.

Zeer bedankt voor het meedenken! Nu alleen nog de taalpakketten installeren (interface is nu in het Engels)

Tom

Offline vanadium

  • Lid
Re: Libre Office 5.4 start niet na installatie op 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/26, 21:11:00 »
OK, net op tijd opgelost - ik was net mijn reactie aan het posten. Taalpakketten en woordenboeken: ook via synaptic en er zal niets foutlopen.