Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!  (gelezen 1403 keer)

Hoi,

Ik heb een probleem met het opslaan van Writer documenten, ze worden steeds als 'lock' enz. opgeslagen terwijl ik dat niet wil. Ik kan ze dan niet openen en dit is hééĺ irritant. Wat doe ik per ongeluk fout?

Graag advies in Jip en Janneketaal.

Thankx, groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/22, 15:02:06 »
Als je een writer document opent, dan maakt hij zelf automatisch een extra 'lock' bestand aan, zodat je niet per ongeluk met meerdere mensen tegelijk hetzelfde bestand bewerkt en het een rotzooitje wordt. (of het bestand beschadigt en helemaal niet meer te gebruiken is)

Dit lock bestand wordt ook weer verwijderd zodra je het document sluit.

Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/22, 15:30:29 »
Als je een writer document opent, dan maakt hij zelf automatisch een extra 'lock' bestand aan, zodat je niet per ongeluk met meerdere mensen tegelijk hetzelfde bestand bewerkt en het een rotzooitje wordt. (of het bestand beschadigt en helemaal niet meer te gebruiken is)

Dit lock bestand wordt ook weer verwijderd zodra je het document sluit.

Hier niet hoor. Dat is 1 van de redenen waarom ik LO niet gebruik (althans, niet voor bestaande documenten).

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/22, 15:44:22 »
Hier in Ubuntu 10.04 met de standaard OpenOffice.org die daarbij hoort gebeurt dat wel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/22, 15:51:34 »
En hier ook met beide Openoffice en libreoffice.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/22, 16:40:50 »
Het lock bestand is de backup en het bestand wat je aan het bewerken bent.
Normaal verwijderd deze zichzelf als je hebt opgeslagen/het document hebt gesloten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Tom

  • Lid
Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/22, 17:17:33 »
Snoepje, je kunt niet alles weten ,dat is onmogelijk. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/23, 11:30:43 »
Het lock bestand is de backup en het bestand wat je aan het bewerken bent.
Normaal verwijderd deze zichzelf als je hebt opgeslagen/het document hebt gesloten.

Thanx, ja zoiets vermoedde ik ook al, want toen ik de pc weer opende, kwam er eerst een menu op het scherm van 'documenten herstellen'. Als dat scherm verschijnt, is het probleem opgelost.

Dat 'herstel-scherm' verschijnt NIET altijd. Als het NIET verschijnt, dan kan ik mijn document niet terugvinden, alleen een 'lock' document, wat niet te openen is. Hoe komt dit dan en wat moet ik doen om dit op te lossen?

Overigens het lock-document van gisteren daarnet via een herstelbewerking kunnen redden. Ik denk erover om zo'n belangrijk document - waarmee ik aan het werk ben, maar na de pc-sessie nog niet klaar ben - maar naar mijn mail te sturen om het daar dan tijdelijk te bewaren. Als schijnoplossing.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/23, 16:59:18 »
Misschien sla je de naam niet goed op?
Ik had net ook een vreemd geval: een goed opgeslagen documten stond nog als reserve ook. OOo dacht dat er iets miste wat het niet deed.
Blijft dus soms vreemd doen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Probleem met Writer document te open, steeds als 'lock' opgeslagen!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/23, 23:08:37 »
Blijft dus soms vreemd doen.

Ja, iets vreemds inderdaad. Naam document wel bedacht en ingetypt, maar document onmogelijk terug te vinden.
Zou tussentijds bewaren misschien kunnen helpen?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?