Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 installeert niet, "ext3 bestand... aan te koppelen op / is mislukt"  (gelezen 1038 keer)

jeroenhawaii

  • Gast
Omdat mijn Windows XP constant vastliep, heb ik besloten Ubuntu eens te proberen. 8.10 gedwonload bij een vriend, Cd-tje gebrand, en proberen maar.

Nu zegt ie tijdens het installeren "EXT-3 bestandsysteem met aanhechtingspunt / wordt aangemaakt", maar als ie bij 5% zegt is na enige tijd: "De poging om een EXT3-bestandsysteem van SCSI 1 (0,0,0) partitie #1 (SDA) aan te koppelen op / is mislukt". Wat ik ook nog ergens had gelezen was dat ie zei: "ISO-LINUX: DISK ERROR 01,AX = 0201, drive 80"

Ik heb uiteraard de CD gecontroleerd op fouten maar de installatie CD is good  ;), Laptop gegevens: Gericom, AMD Athlon (5-6 jaar oud) 512MB. Ik heb wel het gevoel dat het zou kunnen dat mijn harde schijf niet helemaal 100% meer is, waarom weet ik niet, maar voordat ik een nieuwe regel hoor ik liever eerst of er niet iets anders fout gaat. Windows XP start overigens niet meer op, press key when ready enzo, maar doet niets meer...Wat te doen om Ubuntu nu eens te kunnen proberen?

Offline lordnoid

  • Lid
Zijn er BIOS settings voor je harddisk? Speel daar eens wat mee. Succes.

jeroenhawaii

  • Gast
BIOS? Mee spelen? Sorry maar wat bedoel je? Ik kom nergens in. Zoals gezegd, Windows XP start niet op, en de Linux krijg ik niet aan de praat... Kan je me misschien wat meer vertellen over de BIOS? Ik bedoel hoe kom ik erin en wat kan ik er dan meedoen of wat moet ik ermee doen?

Ik heb nu een beetje het gevoel dat ik vraag: "m'n auto start niet" en dan ik dan als antwoord van de garage krijg: "kijk eens naar de caberateur, speel eens met wat instellingen", tja daar kan ik niet veel mee... Ik zou gewoon graag horen WAT  :rolleyes: ik moet doen, ipv een vage ryptische aanwijzing, maar goed, wel bedankt voor het reageren! Ik heb overigens al zitten zoeken op het net maar kan er niet veel (duidelijks) over vinden...

Bij de gewone Ubuntu Live-cd is minder standaard ondersteuning voor SCSI.
VERMITS ? je echt SCSI in die vouwcomputer heb natuurlijk, het kan ook een aanduiding zijn die Ubuntu-Linux nogal eens pleegt te geven aan een HD....

Indien je de Alternate li-cd zou downloaden en hiermee gaat installeren kan je wel kiezen voor de juiste dirvers van SCSI.
Nogmaals ? vermits er echt SCSI inzit natuurlijk , wat ik sterk betwijfel.

De cd is goed zeg je ?
Dus theoretisch zou de HD kapot kunnen zijn ??
 
Kijk of je aan het proggie "Spinwrite" kan komen of koop het.
Tis een goud proggie waarmee je HDtje kan onderhouden en automatisch door kan laten repareren.

In het laatste geval zou je nog "Gparted" of "PartedMagic" kunnen downloaden en op cd branden. ( Gratis proggies)
Dit zijn natuurlijk ook Live-cd's en je kan hiervan booten om vervolgens je HD ermee te lijf te gaan.

Alle partities verwijderen en dus de boel opschonen.

Maak zelf geen Partities aan zodra je Ubuntu wilt gaan installeren, laat gewoon de partities "Unallocated"
Ubuntu herkend ze vanzelf en zal je voorstellen om daarop te installeren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Edit:
De bios kom je in zodra je tijdens het aanzetten van de PC op een Functie toets drukt en ingedrukt houd.
Dit kan de "Delete" toets zijn of "F2" of "F12"
Dit varieerd een beetje per computer en merk.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
Ik heb wel het gevoel dat het zou kunnen dat mijn harde schijf niet helemaal 100% meer is
Ik heb ook die indruk. Dit kan zeker de reden zijn waarom je Windows installatie voortdurend vastliep.

Om zeker te zijn dat het niet Ubuntu is, zou je eens kunnen proberen Windows te herinstalleren, of om een andere Linux distro te installeren. Als het met andere besturingssystemen ook foutloopt, is het hoogstwaarschijnlijk een hardwareprobleem.

jeroenhawaii

  • Gast
holy shit, ik ben wel afgestudeerd maar dit is hogere wiskunde voor mij, ik heb nu acces to internet, zit in de bieb, en heb een USB stick meegenomen, maar ik moet dus, als ik het goed begrijp, een programma downloaden, dan iets checken en dan doet ie het? Die computer is vrij oud, dus of er wel of niet SCSI 1 op zit, geen idee! Ook echt 0 idee wat dat is trouwens... begrijp ondertussen nog steeds niet echt wat ik nou moet doen... programma downloaden, dan mn harde schijf laten opruimen ofzo? En dan zou ie het moeten doen?

Oops, net laatste post gelezen, tja, Windows herinstalleren gaat niet want ik heb geen CD van XP meer liggen, maar als ik er een andere Harde schijf indoe, zou ie het dan kunnen doen? Ik denk wel dat er iets mis zou kunnen zijn met mn harde schijf, want toen ie het gister nog wel deed, en als je dan rechts op het toetsenbord te hard drukte, viel ie uit met een blauw scherm!!!!!

Oh ja, en nog een laatste vraagje, kan ik, als ik UBUNTU vanaf mn CD-Drive draai, kan ik dan wel/ook het internet op? Of zou dat moeten kunnen? Want hij herkent geen wireless, nou ja, eentje, maar ik kan nergens goed älle beschikbare netwerken"aan klikken ofzo...  (Heb een Netgear WG111V2 Wirelsee USB Adapter) Heb ook alweer zitten zoeken maar ik weet ook niet wat ik moet doen om die wireless te laten herkennen. Net op mn USB stick hier in de bieb in Utrecht een Programmatje gedownload http://sourceforge.net/projects/ndiswrapper/, misschiend at ik daar iets mee kan? Sorry voor alle vragen maar wel bedankt voor de supersnelle reacti O0es!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Laatst bewerkt op: 2008/11/24, 16:26:44 door jeroenhawaii »