Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren of niet - geluidskaartproblemen  (gelezen 739 keer)

Helix

  • Gast
Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Gepost op: 2008/03/10, 01:00:05 »
Hallo,

sinds jaar en dag ben ik een windowsgebruiker. OSen interesseren mij, alleen durft er soms al eens iets mislopen wanneer ik mij interesse doorvoer. Zo installeerde ik enkele jaren geleden ubuntu die ik gekregen had van een vriend (het was nog voor de 6.06, kan dat?) op mijn 'superlaptop' die ik als kotstudent nodig had. Na de installatie kwam daar geen geluid meer uit, ook niet nadat ik opstartte in windows. Windows gaf aan dat er iets was, maar wist niet wat: het symbooltje in apparaatbeheer had een geel bolletje met een uitroepteken in. Na duizend keer de drivers opnieuw te hebben geinstalleerd en nadat 5 studenten MCT hun hoofd erover hadden gebroken, zat er niets op de pc dan maar in te zenden. (goeie service trouwens, drie dagen, over en weer naar duitsland) Blijkbaar was een low level format nodig geweest om het probleem te verhelpen. Toen was mijn pc nog in garantie.

Vandaag steekt de OS microbe weer de kop op, sterk zelfs. Ubuntu 7.10 staat al op een schijfje, gecheckt op fouten; het is enkel nog een kwestie het startschot voor de installatie te geven. Alleen kom ik niet graag opnieuw hetzelfde tegen (het bakje draait geformatteerd heel goed, en ook na installatie van msn en consoorten kan het nog veel aan onder windows.) Nu mijn vraag:

Is er iemand die weet wat er eigelijk toen schortte met mijn geluidskaart? zou dit zich opnieuw voordoen met ubuntu 7.10? (Ik ben nogal bang mijn bakske kwijt te spelen.)

Linux staat er nog niet op (maar dat had je wss al door), dus die commands zullen mij mss niet veel helpen (tenzij met de live cd? Dan werkt de audiokaart trouwens perfect.)

Indien je meer informatie nodig hebt, kan ik die gerust geven, vraag maar raak.

met vriendelijke groeten en alvast heel erg bedankt,

Bram

Specs: Maxdata ECO 4000A, Mobile Sempron 3000+, 512 MB RAM, Via technologies Vinyl AC'97 Codec ComboDriver (WDM) (PCI?)

PS: op internet wordt deze laptop besproken, en dan zou alles perfect moeten draaien, maar dat deed het dus niet. Zou het misschien NIET aan Linux kunnen liggen, maar aan het een of ander in de BIOS? (hier ben ik zeker geen expert in, dus het zou dan wel tof zijn wat accurate info te krijgen :s )

Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 07:33:56 »
Als alles het met de live-cd goed doet, dan is er niks aan de hand ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Helix

  • Gast
Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/10, 08:46:12 »
Citaat van: kebabfish
Als alles het met de live-cd goed doet, dan is er niks aan de hand ;)
zeker dat dan niets overschreven wordt op gelijk welke plaats op mijn peeceetje? dan smijt ik linux er eens op, en dan zie ik wel hoe het uitdraait.

groetjes!!

Offline Dave

  • Lid
Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/10, 08:56:10 »
Problemen met een geluidskaart hebben geheel niets van doen met een lowlevel formatering van een schijf.

Wat dat laatste betreft denk ik eerder aan een schijfindeling met het gereedschap zoals in XP-pro aanwezig is en wie eenmaal daarmee een dynamische schijf gecreƫerd heeft is in de aap gelogeerd zonder kennis er van.
Is voor de makkelijkste weg gekozen maar dergelijke formatering is een zware veldslag voor een schijf.

Helix

  • Gast
Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/10, 09:09:11 »
Dus dan zal dat probleem een andere oorsprong gehad hebben? Dan heeft linux daar niets mee te maken? het was natuurlijk wel toeval dat het juist op dat moment gebeurde. Punt is wel dat ik veel met de windows cd geformateerd had. Kan dit misschien het probleem veroorzaakt hebben op de een of andere manier?

Windows XP pro heb ik niet staan, enkel de Home edition, dus een dergelijke schijfindeling kan ik moeilijk hebben uitgevoerd dan?

Nu ik me het herinner: ik heb met partition magic zitten klooien ervoor om dan dus een nieuwe partitie aan te maken. Kan het zijn dat ik daarmee enige schade heb aangericht?

Mvg,

Bram

Helix

  • Gast
Installeren of niet - geluidskaartproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/10, 12:12:22 »
Geinstalleerd, geen problemen ondervonden, windows wel nog niet opgestart. Maar het zal iets anders geweest zijn dan. Een stuurprogramma was locked door de uitgever... ik heb dat dan aangevinked. is dat dan in orde? (moest de cd erin rammen) linux draait lijk een top, supergoed!!!

Een klein vraagje, mijn resolutie staat op het hoogste niveau, alleen vind ik ubuntu een beetje 'grof', kan ik dat op de een of andere manier aanpassen?

Toedels!!