Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Herinstallatie op Dell Mini 9  (gelezen 2056 keer)

[Opgelost] Herinstallatie op Dell Mini 9
« Gepost op: 2009/03/26, 22:52:04 »
Goededag,

ik heb een probleem met het her installeren van Ubuntu 8.04 LTS op een Dell Mini 9. Ik krijg wat vage meldingen die ik niet herleiden kan en wil daarom de Mini even opnieuw installeren door middel van usb stick of sd card.

Hiervoor gebruik ik de tool Liveusb Creator Ubuntu die meegeleverd is met de recovery media van Dell. Het "branden" op de usb stick en de sd card functioneerd, maar als ik vervolgens wil booten vanaf deze media, dan gebeurt er helemaal niets. Op de Dell website kan ik hier helaas niets over vinden. (Ondanks het feit dat men Linux verkoopt, heeft men hier niet al te veel informatie over). :-(

Is er iemand die me hier mee op weg kan helpen? Ik heb namelijk geen externe usb dvd.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet
Fred

Update: Item gesloten omdat ik het nu via een externe dvdrom gedaan heb. Helaas lukte de usb stick variant niet. Bedankt voor jullie meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/27, 14:33:54 door Vistaus »

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/26, 23:14:48 »
Hoi Arie,

helaas werkt het op een Mini 9 iets anders. deze heeft alleen de F1 t/m F10 toetsen verwerkt in het keyboard. Het betreft een netbook. Volgorde van boot kan ik zelf aangeven. Door tijdens boot machine op 0 te drukken krijg ik a la F12 het bootmenu te zien. Als ik nu de sd card kies zie ik verder niets gebeuren, bij de usb licht het ledje van de usb gedurende enkele seconden op en dan blijft het scherm zwart.

Groet
Fred

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/26, 23:21:22 »
Arie,

daar ben ik inderdaad al mee bezig. Ik hoop alleen dat daarna ook alle extra's zoals mp4, divx, avi en dergelijke ondersteuning er nog inzitten.

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/26, 23:30:00 »
Ik heb nu de betreffende usb stick gebruikt om te booten, maar mijn scherm blijft zwart op een knipperende cursor na. Doordat er een ssd in zit kan ik ook geen controle doen of er iets gebeurt. Enig idee hoelang dit duren kan?

Groet
Fred

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/27, 08:54:25 »
Ik heb nu de betreffende usb stick gebruikt om te booten, maar mijn scherm blijft zwart op een knipperende cursor na. Doordat er een ssd in zit kan ik ook geen controle doen of er iets gebeurt. Enig idee hoelang dit duren kan?

Groet
Fred

hoeveel geheugen heeft u dell?
je kan mss eens de alternative cd downloaden heeft minder geheugen nodig (wel geen grafice install)

Redelijk functioneren:
Processor: Pentium III, 700 Mhz
RAM-geheugen: 384 MB
Videokaart: 64 MB
Harde-schijfruimte: 8 GB

Soepel draaien:
Processor: Pentium III, 1 Ghz
RAM-geheugen: 512 MB
Videokaart: 128 MB
Harde-schijfruimte: 10 GB

een goede site voor veel beginners en andere vragen over ubuntu
http://sites.google.com/site/computertip

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/27, 09:34:47 »
Het betreft hier de Dell Inspiron Mini 9 met een 2gb RAM, 8gb ssd en 8gb sd kaart. Aan het geheugen zou het niet moeten liggen. Ik heb een boot usb stick gemaakt, maar deze blijft hangen op de regel "will mount root from /dev/sdb". Dit terwijl ik de usb stick op de correcte manier gemaakt zou moeten hebben.

Maar helaas!

Groet
Fred

Offline mrGee

  • Lid
Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/27, 09:50:18 »
Hallo

kun je die usb-stick ook ergens anders even proberen, zodat je zeker weet dat
ie wil booten. Alhoewel, mbv. unetbootin nu diverse opstart sticks/sd's gemaakt
en tot op heden allemaal van kunnen booten.

Je hebt en een ssd en een sd op dit moment erin zitten; die sd kaart moet er ook
tijdens de installatie aanwezig zijn? Kan die er niet even uit, zodat je in ieder geval
kan kijken of ie nu wil booten (evt. mbv. dell bootmenu) van die stick?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/27, 10:03:11 »
Ik heb op dit moment alleen de ssd en de usb stick erin zitten. Verder niets. De usb stick geeft wel activiteit aan, maar verder gebeurt er niets.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [GESLOTEN] Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/27, 13:05:27 »
Hallo

Ik zie dat je in je 1e bericht een [GESLOTEN] hebt toegevoegd  ???
is dat ipv. [Opgelost] (zoja welke oplossing) of wil je geen
oplossing  ;)

Werkt die bootstick trouwens wel in andere machines ?

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: [GESLOTEN] Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/27, 13:12:40 »
Hallo Gerrit,

na een week zoeken op het internet en zo ongeveer alle distributies / usb sticks / sd cards etc geprobeerd te hebben, heb ik vanochtend toch maar een externe usb dvd brander gekocht.

Ik heb diverse programma's geprobeerd, onder andere unetbootin, livecreator usb ubuntu en nog wat andere oplossingen die ik op het internet vond, maar de machine stopte iedere keer bij de melding "will mount root from /dev/sdb". Vervolgens gebeurde er helemaal niets meer. Dit gebeurde trouwens ook bij mijn gewone Dell Inspiron 6400 laptop.

Ik heb nu door middel van de externe dvd mijn systeem in 15 minuten weer gereed. Zodoende heb ik het item gesloten.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groet
Fred

Re: [GESLOTEN] Her installatie op Dell Mini 9
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/27, 14:28:58 »
Gerrit,

ik heb net via mijn bedrijfs Dell account manager te horen gekregen dat de Dell Mini 9 niet via usb installeerbaar is. Dat verklaard alle toestanden.

Groet
Fred

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: [Opgelost] Herinstallatie op Dell Mini 9
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/28, 19:01:30 »
dat is dan echt een misser van dell,,

zeker aangezien ze in het buitenland ook pc's/laptops met ubuntu uitbrengen en deze voor nettops belangrijke functie dus niet ondersteunen.

maar goed om te onthouden,, bedankt voor het melden,, ik had het nog nergens gelezen.