Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mail server  (gelezen 10263 keer)

d-nnis

  • Gast
Mail server
« Gepost op: 2006/10/23, 18:20:58 »
Hallo ik ben al een hele tijd met ubuntu bezig ..

En ik heb een tijd geleden een UBUNTU mail server gehad met :
Postfix
Courier -pop
Courier-imap

Dat heeft ieamnd anders voor mij ingesteld

Nu is mijn vraag .:

Hoe installeer ik en configureer ik een mail server in linux
Dus hoe configureer ik postfix courier etc.etc



Alvast bedankt !

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/23, 18:33:30 »
Probeer deze eens:
http://www.howtoforge.com/perfect_setup_ubuntu_6.06

Het allermakkelijkst is om gewoon de installatie _met_ ISPconfig te doen (ivm. gebruikers beheren etc)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Mail server
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/24, 10:56:13 »
De configuratie bestanden van Postfix staan in /etc/postfix en op de Postfix website staat alle informatie die je nodig hebt (maar een beetje ervaring of zin in experimenteren is wel vereist ...): http://www.postfix.org/
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/24, 14:33:38 »
Hou er trouwens rekening mee dat sommige providers (met name KPN en alle dochters/varianten lijkt het) port 25 dicht timmeren dus dat je de smarthost optie moet gebruiken en dat je SMTP server van buiten je eigen netwerk niet te bereiken is.

Dus als je aan de slag gaat zou ik zeker webmail (bijv. Squirrelmail) installeren.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Mail server
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/24, 15:28:21 »
Dat is niet helemaal waar geloof ik. Ik zit bij Planet en wat ze daar doen is dat ALLEEN de Planet mailserver bij JOUW mailserver kan komen. De oplossing is dat je in de DNS records voor jou domein Planet als backup-mailserver definieert. Deze pikt dan de mail op die voor jouw bestemd is en levert 'm dan zelf netjes af. Uitgaande mail kan je als je wil direct doen, maar Planet raadt je wel aan om hun mailserver als smarthost te gebruiken. Bij mij werkt deze setup prima, al heb ik er wel een paar dagen over gedaan voor ik erachter was waarom mijn mailserver van buitenaf niet te bereiken was en de rest wel ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/24, 16:47:49 »
Hmmm...Ik kan nl. niet van buiten m'n eigen netwerk, gebruik makend van een mail client, via mijn mailserver mail versturen. De relayserver staat op de tweede positie in m'n MX record. Ik zit trouwens niet bij Planet maar bij KPN InternetPlusBellen.

En ja, natuurlijk heb ik de smarthost in m'n Postfix config file staan :)

Dus als je suggesties hebt dan hoor ik het graag!

Mail server
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/08, 23:28:44 »
Ik heb ook IPB van de KPN en tot nu toe werkt het geweldig met een postfix server vanuit het eigen netwerk. Ook ik heb gelezen dat poort 25 wordt dichtgetimmerd maar als ik een mail stuur van gmail naar mijn eigen account zie ik via de brontekst toch dat mijn mailserver hem direct heeft opgepikt. Volgens mij staat poort 25 dus gewoon open.

Ik heb het echter nog niet kunnen testen om met een connectie van buitenaf mail te verzenden.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mail server
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/08, 23:39:34 »
Citaat
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...
Heimwee naar virussen?

Groet, Pjotr.

Mail server
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/09, 02:23:11 »
Citaat
Heimwee naar virussen?
Ha ha, de laatste keer dat ik een virus had was binnen Windows 3.11

(klop-klop op hout...)
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/09, 14:34:14 »
Citaat van: quick_snack
Ik heb ook IPB van de KPN en tot nu toe werkt het geweldig met een postfix server vanuit het eigen netwerk. Ook ik heb gelezen dat poort 25 wordt dichtgetimmerd maar als ik een mail stuur van gmail naar mijn eigen account zie ik via de brontekst toch dat mijn mailserver hem direct heeft opgepikt. Volgens mij staat poort 25 dus gewoon open.

Ik heb het echter nog niet kunnen testen om met een connectie van buitenaf mail te verzenden.
Van binnen je eigen netwerk gaat het prima, ik vermoed omdat ze het IP adres op de white-list zullen hebben staan. Van buiten je eigen netwerk, misschien beter gezegd van buiten het KPN netwerk, zal wel geblacklist zijn....

Mail server
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/09, 19:12:04 »
Citaat van: wr19026
Van binnen je eigen netwerk gaat het prima, ik vermoed omdat ze het IP adres op de white-list zullen hebben staan. Van buiten je eigen netwerk, misschien beter gezegd van buiten het KPN netwerk, zal wel geblacklist zijn....
OK, dat zou kunnen maar als ik een mail verstuur vanaf een webmail gmail account zou het ip adres tot geen invloed kunnen hebben?
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/11, 04:10:54 »
Citaat van: quick_snack
Citaat van: wr19026
Van binnen je eigen netwerk gaat het prima, ik vermoed omdat ze het IP adres op de white-list zullen hebben staan. Van buiten je eigen netwerk, misschien beter gezegd van buiten het KPN netwerk, zal wel geblacklist zijn....
OK, dat zou kunnen maar als ik een mail verstuur vanaf een webmail gmail account zou het ip adres tot geen invloed kunnen hebben?
Klopt, alleen als je thunderbird, evolution oid gebruikt kom je waarschijnlijk in de problemen.

Mail server
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/11, 14:37:53 »
Citaat
Klopt, alleen als je thunderbird, evolution oid gebruikt kom je waarschijnlijk in de problemen.
Hmm, die gebruik ik ook. Ik gebruik mijn gmail account binnen thunderbird....
Nou, ik zal eens testen met een echte inbel account. Kijken of ik dan iets wijzer wordt.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Mail server
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/21, 13:14:50 »
Hallo,
Ik probeer ook iets op te zetten met fetchmail postfix, courier-IMAP en eGroupWare (ben trouwens nog niet zo heel ver)..

Ik schrok een beetje van de mededelingen over de SMTP beperkingen. Mijn ISP is Orange en heeft inderdaad ook poort 25 dichtzitten. Als ik het goed heb begrepen kan ik nu dus smtp.orange.nl als relay host instellen en lokaal prima m'n mailtjes verzenden.

Ik wil echter ook extern kunnen verzenden via de eigen smtp server: het is namelijk de bedoeling dat ook alle uitgaande mails op de server worden opgeslagen. Zelfs de webmail optie biedt dan geen uitkomst, omdat dit ook via de SMTP server moet gaan...

Ik ben een paar weken geleden overgestapt op Ubuntu 6.06 en gebruikte daarvoor ClarkConnect 4.0. ClarkConnect had een bepaalde optie waarin kon worden aangegeven via welke externe ip's berichten mochten worden vertuurd door de lokale smtp server. Deze oplossing is niet ideaal als je veel gebruikers hebt die voortdurend op een andere plek zitten, maar voor mij functioneerde het prima want er zijn maar drie gebruikers van de mailbox.

Wat me voor iedereen in deze post intressant lijkt is dat vanaf een externe locatie verzenden via de lokale smtp server, icm uitgaande relay host w

Gandyman1

  • Gast
Mail server
« Reactie #14 Gepost op: 2006/12/21, 13:37:14 »
Wanneer je de 6.06 server editie gebruikt is het misschien wel handig om WEBMIN  te installeren.
Zoals hun website eruit ziet is een voorbeeld van het programma.
Erg handig om de server mee te beheren.

SCCS

:D

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #15 Gepost op: 2006/12/21, 20:38:02 »
KPN heeft port 25 ook dichtgespijkerd. Alleen een big deal als ik met m'n mailclient van buiten m'n eigen netwerk wil mailen.

Oplossing is (ik gebruik Thunderbird) om alle mail accounts Standaard als SMTP server mee te geven. En Standaard verander je naar gelang je binnen of buiten je netwerk bent.

Binnen je netwerk gebruik je je eigen mailserver (en account om je SMTP server te gebruiken) en buiten je netwerk de mailserver van Orange, met je Orange account om hun SMTP server te mogen gebruiken.

Als je IMAP gebruikt schrijft hij het altijd naar jouw server weg, immers, daar loopt je account.

Wat betreft die MX records moet ik bekennen dat ik voor de verandering als een mak schaap de setup instructies van KPN gebruikt heb :)

Hendrikdegraaf

  • Gast
Mail server
« Reactie #16 Gepost op: 2006/12/21, 21:41:44 »
Bedankt voor de hulp!

Citaat van: wr19026
Als je IMAP gebruikt schrijft hij het altijd naar jouw server weg, immers, daar loopt je account.
Volgens mij begrijpen we elkaar een beetje verkeerd..... Ik ben namelijk uitgegaan van de oorspronkelijke post, waarin ook courier IMAP wordt genoemd. Ik gebruik dit zelf ook en mijn ISP heeft ook poort 25dicht zitten. Ik heb daarom als volgt geredeneerd:
 
Ik draai mijn eigen server -> Verzenden via SMTP gaat via poort 25 op mijn EIGEN server -> Mijn ISP (Orange) heeft deze poort dicht en accepteerd alleen verkeer in de vorm van berichten die via de ORANGE smtp server moeten worden vertuurd -> daarom stel ik smtp.orange.nl in als relay host in postfix.

Mijn verzonden berichten gaan inderdaad altijd via mijn IMAP server en dus hoef ik alleen maar de gewenste (externe) ip's toestaan om te verzenden via mijn eigen server.

Dat was het punt dat ik probeerde te maken: Als je mijn setup hebt, en dit was het geval in de oorspronkelijke post, dan kan je dus w

Mail server
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/21, 22:56:37 »
De poort 25 die kpn dicht heeft staan heeft betrekking op het verkeer van buiten het kpn netwerk naar mijn ip adres (mijn mail-server). Een en ander heeft betrekking op het voorkomen van spam e.d. Als eerste MX record staat mijn mail server, als tweede de relayhost van kpn. Als een externe server (buiten kpn) nu contact wil maken met mijn server (1e record) kan dat niet omdat poort 25 niet wordt doorgestuurd. De server probeert dan (volgens dns protocol) om het 2e record te lezen. Dit is een verwijzing naar de direct-relay server van kpn en die reageert wel op poort 25. De post wordt dan verzonden naar de relay.
De relay server op zijn beurt probeert contact te maken met mijn server en aangezien mijn server wel reageert op aanvragen op poort 25 (mailserver, port forwarding) zal de mail vanaf de relay worden verzonden naar mijn server. Bijkomstig voordeel is dat als mijn server onverhoopt uit staat/gaat de mail als batch wordt opgeslagen (volgens kpn).

Bovenstaande geldt nu alleen voor het verkeer van buiten naar mijn maildomein.

Voor het verkeer vanaf mijn maildomein naar buiten gelden geen bijzondere voorwaarden.
Poort 25 wordt bij uitgaande verbinding niet gefilterd (anders zou het verzenden van een mail naar een server<>kpn helemaal niet kunnen). Mijn postfix server zal aan de hand van de verschillende domeinen binnen de ontvangers de desbtreffende mailserver contacten en via port 25 de mail verzenden. Echter in mijn geval maak ik ook hierbij gebruik van kpn: ik heb een smarthost ingesteld. Mail vanaf mijn server wordt nu in bulk verzonden naar de smarthost die de verdeling voor zijn rekening neemt. Dit bespaart mijn server nogal wat verzendactiviteiten.

Mail versturen vanaf extern via eigen mailserver zou volgens bovenstaande niet kunnen omdat poort 25 niet wordt doorgegeven. Alternatief is dan om via een webmail als squirrelmail via poort 80 (wel doorgegeven) vanaf je eigen server de mail te versturen.

Zou trouwens niet weten als je met een andere poort zou werken het wel goed zou gaan (smtp, tls/ssh)? Misschien
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Mail server
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/21, 23:13:33 »
@ Gandyman:
Ik heb webmin al en dat is zeker een handig programmaatje.

Helaas is een gebrekkige kennis van Linux en het werken op de commandline niet mijn enige probleem, want ik heb ook nog nooit eerder een mailserver opgezet.

Ik ben dus begonnen met het opzetten van een server zonder basiskennis, maar aangezien ik voor de meeste modules een simpele configuratie kon gebruiken lukt alles toch (uiteindelijk). Helaas kan de configuratie van mijn mailserver niet zo makkelijk zijn, want ik moet met het volgende rekening houden:
- Mail via fetchmail ophalen van mijn mailprovider (NXS)
- Versturen via een relay host, omdat poort 25 dicht zit bij mijn ISP (Orange).
- Opslaan van verzonden items op de server.
- Indien mogelijk egroupware gebruiken voor webinterface + gecentraliseerde opslag van agenda items en contacten.

Als iemand nog goede tips (naar url's of concrete adviezen), dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Hendrik

Mail server
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/21, 23:26:50 »
Er is wel wat documentatie voor ubuntu om deze op te tuigen als een mailserver:

Specifiek voor versie 6.06

Hieronder de meer basis versie:
Zoals is het heb gedaan
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Mail server
« Reactie #20 Gepost op: 2006/12/21, 23:53:39 »
@quicksnack: supergoeie links, bedankt!

Ik je post daarvoor trouwens nog niet gelezen, omdat ik de pagina blijkbaar niet had vernieuwd voordat ik ging typen. Ik wil nog wel graag inhaken op die post:
Twee verschillende mensen (wr19026  en jij) zien de situatie anders dan ik dat doe, na het lezen van een hoop artikelen en forumpost, ben ik mezelf eens achter de oren gaan krabben. Ik denk dat ik het SMTP verhaal verkeerd heb begrepen. Ik dacht namelijk dat het verzenden van mail via een relay host ongeveer zo ging:

Zonder relay host:
client -> Postfix -> Mijn SMTP server -> Orange (gewoon als verzonden data)
Met relay host:
client -> Postfix -> Mijn SMTP server -> SMTP server van Orange

Zoals je ziet dacht ik dat in het laatste scenario mijn smtp server de mails als het ware door zou geven aan de smtp server van Orange. Ik had in mijn hoofd dat Orange mail van het IP adres van mijn server zou doorlaten en dat ik extern ook via de server zou verzenden. Dit blijkt nu dus niet te kloppen. Ik denk dat a) Orange het oorspronkelijke adres van de verzonden mail ziet, ook al wordt het via mijn server verzonden, of b) de instelling relay host wil zeggen er gewoon alleen gebruik wordt gemaakt van de externe host.

Ik hoop dat je dit aan me kunt uitleggen (als a, of b goed zijn is dat snel gebeurt =) )

Nogmaals hartelijk dank voor de links!

Groetjes,
Hendrik

Mail server
« Reactie #21 Gepost op: 2006/12/22, 01:04:02 »
Ik denk dat a en b gelden. Orange ziet een aanvraag tot versturen van mail komen vanaf een ip adres dat als het ware 'trusted' is of met andere woorden vanaf het orange netwerk. In mijn geval gebruik ik niet de relay server voor naar-buiten-gaande mail maar de smarthost Zie de beschijving zoals het werkt bij KPN. Volgens mij hebben ze de servernamen per ongeluk omgewisseld...

Ik weet niet of in het geval van b een relayserver als smarthost kan worden gebruikt. In het geval van Orange helemaal niet omdat ik niet weet wat voor systeem zij gebruiken. Waarschijnlijk lijkt het enigszins op die van de KPN.

De relayhost wordt alleen gebruikt als buffer tussen jou en het 'kwade' internet bij inkomend verkeer.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

wr19026

  • Gast
Mail server
« Reactie #22 Gepost op: 2006/12/22, 01:28:22 »
Misschien korter door de bocht: als jij van binnen het Orange netwerk een mail verstuurd hebben ze daar geen problemen mee, maar zodra je IP adres niet op hun lijstje voorkomt staan ze mailen niet toe, ook al heb je een relayserver ingesteld.

Webmail werkt altijd, aangezien je via een post op je server inlogt en dus ook via het Orange netwerk de e-mail verstuurd.

Offline jgoor

  • Lid
Mail server
« Reactie #23 Gepost op: 2006/12/22, 08:17:27 »
Aan iedereen die klaagt over een afgesloten poort 25 en beschikt over de mogelijkheid zijn eigen DNS record aan te passen: Ik heb enkele weken geleden dit al genoemd in een draadje (maar waarschijnlijk was het niet duidelijk):

1) zorg er bij jouw ISP voor dat er een MX record verwijst, dus:
    MX10     mail.rollernet.us.     3600
Zorg er ook voor dat het MX-nummer lager is dan die naar jouw ISP mailserver wijst, anders pakt-ie de verkeerde mailserver. Nu wordt mail bestemd voor jouw domein naar 'mail.rollernet.us' gestuurd.

2) ga naar http://rollernet.us/services.php?smtp
- Lees de eerste alinea, kom tot de conclusie dat dit is wat je wil en maak een gratis account aan
- Stel de SMTP redirector in op 'doorsturen naar jouw mailservertje', op bijvoorbeeld poort 1025
- Stel evt. nog ander spul in (bijv. 'Valid User Table' -> heeel nuttig)

3) Stel postfix op jouw servertje zo in dat deze op poort 1025 luistert.

Klaar. Al jouw problemen zijn opgelost.

@edit: op het internet zijn sites waarmee je jouw emailserver kan testen of het een open relay is of niet.. doen! En: het runnen van een eigen echte SMTP mailserver is vele malen meer 'fun' dan webmail of klooien met fetchmail. Vergeet niet antispam en greylist software op de server te installeren, anders wordt je gek na een half jaar...

Hendrikdegraaf

  • Gast
Mail server
« Reactie #24 Gepost op: 2006/12/22, 08:58:26 »
Hartelijk bedankt voor alle informatie! Daar kan ik wel een tijdje mee voort!

Ik merk ook, terwijl ik de bovenstaande posts lees, dat ik eerst eens mijn basiskennis over de werking van mailservers moet vergroten. Ik heb geen duidelijk beeld van alle onderdelen ervan en de manier waarop deze samenwerken.

Ik ga eerst eens een goede tekst zoeken die mij de werking van een mail server precies uit kan leggen (misschien de links van quick_snack). Daarna wil al deze posts nog eens goed doorlezen: misschien dat ik bepaalde dingen dan beter begrijp. Vervolgens wil ik een soort diagram maken waarin ik precies beschrijf hoe het allemaal moet werken.

Hierna ga ik het daadwerkelijk proberen op te zetten: als ik dan nog vragen heb dan horen jullie nog van me.

Groetjes,
Hendrik