Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Statistiek browsergebruik van W3schools  (gelezen 884 keer)

Statistiek browsergebruik van W3schools
« Gepost op: 2017/10/10, 21:09:55 »
Voor wie het interesseert hier de URL van W3schools over het marktaandeel van browsers sedert 2002.

FireFox, marktleider in 2009-2011 nu nog maar iets meer dan13%,  Chrome de grote winnaar met 76.9% (aug 2017)

https://www.w3schools.com/browsers/default.asp
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 00:03:53 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Staistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/10, 21:38:28 »
Hallo, ja ik ken die statistieken. Een belangrijke kanttekening is dat het hier om een sample population gaat die van plan is om te leren hoe je websites moet maken, en Javascript en html5 en nog duizend dingen meer. Die groep is niet representatief voor alle computergebruikers samen. Dus die cijfers moet je met een korreltje zout tot je nemen.

PS. Die w3schools is een prima plek om rond te kijken als je met websites aan de gang gaat.

Hier nog wat andere cijfers.
http://gs.statcounter.com/browser-market-share

En nog andere.
https://www.netmarketshare.com/browser-market-share.aspx?qprid=2&qpcustomd=0

En hier van dezelfde W3Counter over september 2017:
Chrome 57%
Firefox 9,1%
https://www.w3counter.com/globalstats.php

Ergo: nogal volatiel en dus geen goede bron om je betogen op te baseren...

« Laatst bewerkt op: 2017/10/10, 21:46:18 door Paul Matthijsse »

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/11, 00:23:15 »
Ben ook wel benieuwd naar de samenstelling van deze cijfers.
Tegenwoordig surfen velen vooral op tablet en smartphone wat het aandeel chrome ook wel een eind zal opkrikken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/11, 00:32:04 »
Hallo Paul,

Volkomen akkoord wat betreft je kanttekeningen.

Ik heb de andere statistieken nog niet bekeken,  maar ik heb meer vertrouwen in'een 'sampled poll'  van gebruikers die meer met hun computer doen dan de doorsnee, omdat die ook kritischer zijn waar het de uiteindelijke functionaliteit betreft en niet louter het gebruikersgemak.
Wat wel duidelijk is,ondanks alles, is dat onder serieuzere gebruikers FF al sinds 2012 op zijn retour is en Chrome met grote stappen terrein verovert, ten koste van (vrijwel) alle anderen maar grotendeels natuurlijk van FF en het in de verdomhoek rakende IE

Dat de W3school goed is had ik al ontdekt, toen ik naar wat online-cursussen HTML/CSS/Js etc zocht en het is mijn favoriet omdat hun materiaal vrijwel compleet en goed gestructureerd is. Ik wist uit de tijd dat ik mijn oude site bouwde nog wel een en ander van HTML en CSS en heb na een avondje 'opfrissen' met hun CSS-cursus de bijbehorende quiz even gedaan (6min48 sec over 25 vragen) met een score van 96%, dus veel was ik niet verleerd  :angel:
Hun cursussen staan als mijn favorieten onder Website-bouwen in al mijn browsers.

Mijn oude site was bloedsnel maar niet interactief, vandaar dat ik voor de nieuwe (die ik hoop voor 1--1-'18 online te hebben) Javascript en in een later stadium ook PHP en SQL wil gaan gebruiken.

Maar ik ga zeker morgen (inmiddels vandaag)  jouw links even bestuderen.

:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/11, 12:04:02 »
Wat wel duidelijk is,ondanks alles, is dat onder serieuzere gebruikers FF al sinds 2012 op zijn retour is en Chrome met grote stappen terrein verovert
Waarom is dat eigenlijk, heeft iemand daar ideeën over? Is die Google-browser zoveel beter dan Firefox? Ik ben weinig bekend met Chrome.

Dat de W3school goed is had ik al ontdekt, toen ik naar wat online-cursussen HTML/CSS/Js etc zocht en het is mijn favoriet omdat hun materiaal vrijwel compleet en goed gestructureerd is.
Ik heb daar css geleerd, html5-trucs, wat php en javascript voor geolocatie voor m'n telefoon. Ik zie dat ze nu ook inleidingen in bootstrap en jquery hebben. Goeie tent daar en dat zonder reclame!

Groet, Paul.

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/11, 13:14:32 »
Hoi Paul (en anderen die dit lezen),

Ik heb even een overzicht gemaakt van hun Tutorials en wat andere dingen m.b.t. Web-bouwen

HTML5
CSS3 & W3.CSS
JavaScript
XML & XML DOM/BOM
PHP5
SQL
ASP
XML AJAX
XML DTD
XML Schema
XPath
XQuery
Bootstrap3
jQuery (een uitgebreide JavaScript functie-bibliotheek)

Allemaal met test-opdrachten (waarvan je de inhoud kunt wissen en met copy/paste en dan RUN je eigen code kunt testen).
Hiermee vervalt de noodzaak om voor elk van die 'talen' een test-harnas op je eigen computer te hebben.

Overzicht KeyCodes Javascript (Cambria, zéér uitgebreid)
Een goed georganiseerde  en uitgebreide serie WebTemplates.
Zonder als reclame bedoeld te zijn, durf  ik te zeggen, dat je met dit materiaal binnen de kortste keren zelf een aantrekkelijke interactieve site kunt bouwen.

Antoine

PS @Paul, de statistieken uit jouw links waren erg interessant, bedankt voor de tips.





« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 13:20:30 door ekhnaton »
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #6 Gepost op: 2017/10/11, 15:24:21 »
Wat wel duidelijk is,ondanks alles, is dat onder serieuzere gebruikers FF al sinds 2012 op zijn retour is en Chrome met grote stappen terrein verovert
Waarom is dat eigenlijk, heeft iemand daar ideeën over? Is die Google-browser zoveel beter dan Firefox? Ik ben weinig bekend met Chrome.

Marktaandeel Paul. Google is net microsoft. Chrome wordt je opgedrongen. Zit standaard op je tablet en phone (werkt zelfs maar half zonder google account).
Google draait overal lekker zijn kont binnen. Zit zelfs in bijna elke website verweven (waaronder zelfs sites die dat eigenlijk niet mogen).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/11, 15:29:59 »
Dit is nog een leuk scriptje om op je index page te zetten:

<script type="text/javascript">
    if (navigator.userAgent.indexOf('MSIE') !=-1)
    {
        // Using IE
window.location = "http://www.mozilla.org/nl/firefox/"
    }
    if (navigator.userAgent.indexOf('Chrome') !=-1)
    {
        // Using Chrome
window.location = "www.mozilla.org/nl/firefox/"
    }
</script>

  :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/12, 12:05:41 »
Marktaandeel Paul. Google is net microsoft. Chrome wordt je opgedrongen. Zit standaard op je tablet en phone (werkt zelfs maar half zonder google account).
Nou niet helemaal, je hebt natuurlijk altijd zelf de keuze welke applicaties je wilt gebruiken. Op mijn telefoon (waar Googles Android op draait, drie jaar geleden een bewuste keuze) gebruik ik uitsluitend Firefox. Toegegeven, niet vooruit te branden zonder 4G en zonder 32 cores, maar goed, ik gebruik het ook maar weinig. Net weer eens op Chrome geklikt en ja, of ik maar even m'n hele hebben en houwen aan Google toe wil vertrouwen (surfgeschiedenis etc.) en dat doe ik dus niet. Wetende dat Google dat toch al lang weet...

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/12, 12:07:04 »
Zit zelfs in bijna elke website verweven
Hoebedoelu?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/12, 12:17:36 »
Zit zelfs in bijna elke website verweven
Hoebedoelu?
Neem als voorbeeld een stat-counter, die bijhoudt hoe vaak een website wordt bezocht.
Bij Google is deze gratis, want dan weten zij gelijk welke sites vaak bezocht worden.
Ook op het gebied van fonts is Google actief.
Ooit zat ik op een website, die 26 verbindingen met Google voor iedere pagina had.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Statistiek browsergebruik van W3schools
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/12, 12:35:27 »
Marktaandeel Paul. Google is net microsoft. Chrome wordt je opgedrongen. Zit standaard op je tablet en phone (werkt zelfs maar half zonder google account).
Nou niet helemaal, je hebt natuurlijk altijd zelf de keuze welke applicaties je wilt gebruiken. Op mijn telefoon (waar Googles Android op draait, drie jaar geleden een bewuste keuze) gebruik ik uitsluitend Firefox.

Ja hier ook. Maar hoeveel meer ken je er die een andere browser installeren? Ik vrijwel niemand. Gebruiken allemaal de basic mee geinstalleerde, dus chrome.
Ik brand me er zelf ook aan want google account. Tjah, wat moet ik anders? Geen telefoon te krijgen die zonder dat werkt. Wat heb ik aan een telefoon die maar half werkt?

Wel allerhande privacy instellingen uit, en alternatieve apps waar mogelijk  ;)
Ik gebruik ook geen maps als navigator. Signal Private Messenger er op (maar bijna niemand heeft dat). Alternatieve bestandsverkenner. En zo meer.
I play the game. :evil: Maar het feit blijft dat je snel vast loopt en in richtingen gedwongen wordt waar je bijna niet onderuit komt.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 12:38:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore