Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Windows7 start niet met dual boot installatie  (gelezen 572 keer)

Offline oomkoen

  • Lid
[Opgelost] Windows7 start niet met dual boot installatie
« Gepost op: 2016/03/23, 09:04:15 »
Ik dacht vannacht waarschijnlijk iets te snel, laat ik Ubuntu weer eens installeren. Of ik vertrouwde er gewoon in dat Ubuntu wel goed zou installeren. Naast Windows 7, dus nog lekker switchen.

De installatie van Ubuntu is goed gelukt. Het start. Als ik echter Windows7 wil starten dan gaat het niet goed. In het paarse GRUB scherm maak ik de keuze naar Windows7. Het scherm wordt even zwart, daarna weer paars. En dan gebeurd er helemaal niets. Geen cursor, geen muis pijl. De enige toetsen combinatie die reageert is ctrl+alt+del voor een reboot.

De BOOT Repair tool snapt het ook niet meer. Ik heb daar dan maar even de informatie van genoteerd.

Dit is mijn partitie indeling: http://paste.ubuntu.com/15477837/

Dit is zoals GRUB Windows wil starten: https://goo.gl/photos/fmBwJpJiHTfEumKQA

Het zal vast wel te herstellen zijn. Graag hulp hierbij.

Dan nog een tweede vraagje. Hoe kan ik er voor zorgen dat Windows de standaard keuze wordt boven Ubuntu? Dus dat Windows na 10sec gestart wordt in plaats van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/23, 16:00:42 door oomkoen »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Windows7 start niet met dual boot installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/23, 09:11:53 »
Dan nog een tweede vraagje. Hoe kan ik er voor zorgen dat Windows de standaard keuze wordt boven Ubuntu? Dus dat Windows na 10sec gestart wordt in plaats van Ubuntu.
Het standaard besturingssysteem wordt bepaald door de DEFAULT= instelling in /etc/default/grub (de eerste "menukeuze" is "0")

Na aanpassen van /etc/default/grub de opdracht update-grub uitvoeren om de aanpassing te activeren.
sudo update-grub
Klik links bovenin op Documentatie

Offline oomkoen

  • Lid
Re: Windows7 start niet met dual boot installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/23, 16:00:04 »
Dankje Cees.

En blijkbaar heeft dat meer opgelost, want Windows 7 start nu ook gewoon op. Dus twee vliegen in één klap.