Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid in Ubuntu 8.04  (gelezen 5476 keer)

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/08/23, 15:26:43 »
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier... en heb een probleem met geluid in Ubuntu. Ik draai Ubuntu 8.04 op een Compaq R4200 laptop.
De laptop is ingericht als dual boot. In XP werkt het geluid gewoon, maar als ik een mp3 of een filmpje wil kijken heb ik geen geluid. Dit is pas een paar dagen zo, terwijl ik ubuntu al een half jaar draai. Bovendien piept hij wel als ik een mailtje krijg.

Ik heb al wel geprobeerd om alles ALSA te zetten, maar dat helpt niet.

Wie kan mij verder helpen?

Groet, Arie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/23, 15:30:54 »
Heb je wel alle codecs?
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Is je 8.04 een schone installatie geweest (aanrader), of is het een opgewaardeerde 7.10?
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Kijk ook hier eens:
http://computertip.googlepages.com/geluidskaartinubuntu

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/23, 19:14:04 »
Ik heb alle codecs gecheckt, die heb ik allemaal.

Het is een schone installatie.

Van de laatste link heb ik ook een aantal suggesties gedaan, maar er verandert niets.

Het vreemde is dat hij het tot een week geleden wel deed.

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/23, 22:15:06 »
Hallo,
Het zou een pulseaudio kwestie kunnen zijn. Als de pulseaudio daemon actief is, dan 'bezet' hij alsa, en kunnen andere applicaties niet meer (direct) over alsa spelen. Een manier om het te checken is in een terminal het volgende commando geven killall pulseaudioDat is een beetje bruut, maar het is de eenvoudigste manier om te zien of het pulseaudio gerelateerd is. Probeer daarna nog eens je applicaties.

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/26, 18:54:58 »
Hoi,

Ik heb dat proces gekilled, maar het haalt niets uit. Nog steeds geen geluid.

Nog andere suggesties?

Arie

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 22:15:45 »
Het kan van alles zijn. Stap voor stap proberen maar wat er werkt en wat niet meer.
Wat is de output van aplay -l

Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 22:23:56 »
De instellingen qua volume staan goed?

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/27, 20:28:19 »
Citaat van: leepesjee
Het kan van alles zijn. Stap voor stap proberen maar wat er werkt en wat niet meer.
Wat is de output van aplay -l
Dat is:

kaart 0: IXP [ATI IXP], apparaat 0: ATI IXP AC97 [ATI IXP AC97]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 1: Modem [ATI IXP Modem], apparaat 0: ATI IXP MC97 [ATI IXP MC97]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/27, 22:39:06 »
Als je in een terminal 'alsamixer' start, zie je dan de gegevens van kaart 0 linksboven?
Zo ja, kan je proberen wat te spelen met de schuiven, of met de (M)ute switches.

Misschien kan je verschillende applicaties proberen. Doen ze allmaal niets?

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/29, 12:02:40 »
Ik vind inderdaad dezelfde gegevens.

Ik heb geprobeerd in de alsamixer van alles aan en uit te zetten, maar het helpt niets. Ook niet als ik mijn headphone gebruik. Het maakt niet uit of ik een .flv .mp3 of audio CD probeer af te spelen.

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/31, 21:58:28 »
Hallo Wittedewit. Ik was een weekeindje weg, vandaar deze wat late reactie.

Wat je nu kan proberen is speaker-test.
In principe moet je iets nu horen. Zo niet, wat is de output van speaker-test?

Ook kan je een applicatie proberen, waarvan je zeker weet dat die direct over alsa speelt. Een handige is bijvoorbeeld VLC, omdat je daarbij makkelijk de output module kan kiezen (kan bij andere applicaties meestal ook, maar soms moet je commano-regel opties meegeven). In VLC, onder  Settings -> Preferences -> Audio -> Output modules, kies advanced opties en Audio output module ALSA (menu items in de engelse versie, maar je komt er wel uit, denk ik).
Leo.

Offline shappie

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/01, 09:28:49 »
Kan je de uitkomst van deze commando's eens posten?

cat /proc/asound/cards

cat /proc/asound/modules

cat /etc/modprobe.d/alsa-base

Je kan ze gewoon in de terminal kopieren en plakken en dan enter drukken, de uitkomst even hier neerzetten alstublieft. Dan weet ik wat meer over de situatie en dus ook misschien wat ik eraan kan doen...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/01, 20:23:22 »
Citaat van: leepesjee
Hallo Wittedewit. Ik was een weekeindje weg, vandaar deze wat late reactie.

Wat je nu kan proberen is speaker-test.
In principe moet je iets nu horen. Zo niet, wat is de output van speaker-test?

Ook kan je een applicatie proberen, waarvan je zeker weet dat die direct over alsa speelt. Een handige is bijvoorbeeld VLC, omdat je daarbij makkelijk de output module kan kiezen (kan bij andere applicaties meestal ook, maar soms moet je commano-regel opties meegeven). In VLC, onder  Settings -> Preferences -> Audio -> Output modules, kies advanced opties en Audio output module ALSA (menu items in de engelse versie, maar je komt er wel uit, denk ik).
Leo.
Ik krijg geen geluid als ik speaker-test doe.
Dit is het resultaat:

speaker-test 1.0.15

Playback device is default
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 1 channels
Using 16 octaves of pink noise
Rate set to 48000Hz (requested 48000Hz)
Buffer size range from 2048 to 16384
Period size range from 1024 to 1024
Using max buffer size 16384
Periods = 4
was set period_size = 1024
was set buffer_size = 16384
 0 - Front Left
Time per period = 2,664414
 0 - Front Left
Time per period = 2,986997
 0 - Front Left
Time per period = 2,987084
 0 - Front Left
Time per period = 2,987175
En dan nog tig keer dezelfde regels

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/01, 20:31:49 »
cat /proc/asound/cards
0 [IXP            ]: ATIIXP - ATI IXP
                      ATI IXP rev 1 with unknown codec at 0xb0003400, irq 17
 1 [Modem          ]: ATIIXP-MODEM - ATI IXP Modem
                      ATI IXP Modem rev 1 at 0xb0003800, irq 17
cat /proc/asound/modules

0 snd_atiixp
 1 snd_atiixp_modem
cat /etc/modprobe.d/alsa-base


install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
options snd-intel8x0 ac97_quirk=3
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388

Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/01, 20:47:08 »
Die regels krijg ik ook tig keer. Jk krijg wel een of andere ruis.
Ik weet niet of je er iets mee kan, twee linkjes
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/01, 21:26:11 »
De output van speaker-test is normaal. Feitelijk is dat goed nieuws. Alsa werkt, kan communiceren met je kaart en stuurt er geluid naartoe. Je zou nu een stevige ruis in je speakers moeten horen. Misschien kan je, terwijl speaker-test loopt, in een andere terminal alsamixer nog eens openen en wat spelen met de settings.

Nog iets, als je een .asoundrc in je home folder hebt, kan je die beter even buiten spel zetten (bijv hernoemen tot asoundrc.bak of zoiets).
Weet je zeker dat er niet iets scheef zit in je connecties? Bij twijfel kan je wat experimenteren terwijl speaker-test loopt.

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/01, 22:24:18 »
Citaat van: leepesjee
De output van speaker-test is normaal. Feitelijk is dat goed nieuws. Alsa werkt, kan communiceren met je kaart en stuurt er geluid naartoe. Je zou nu een stevige ruis in je speakers moeten horen. Misschien kan je, terwijl speaker-test loopt, in een andere terminal alsamixer nog eens openen en wat spelen met de settings.

Nog iets, als je een .asoundrc in je home folder hebt, kan je die beter even buiten spel zetten (bijv hernoemen tot asoundrc.bak of zoiets).
Weet je zeker dat er niet iets scheef zit in je connecties? Bij twijfel kan je wat experimenteren terwijl speaker-test loopt.
Zeker weten niet, omdat ik nog niet goed bekend ben met Ubuntu.

Als ik aan de knopjes zit terwijl de test loop, gebeurt er niets. Ik hoor ook geen ruis.

Als ik de Live Cd draai, heb ik wel geluid. Ook als ik windows draai (dual boot), heb ik geluid.

Offline shappie

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/02, 09:38:13 »
Het lijkt idd gewoon te kloppen...

Misschien eens in XP kijken welke Soundcard die pakt... Want ik heb namelijk wel een vermoede. Want die ATi kaarten zijn vaak niet echt voor geluid maar voor bijvoorbeeld een HDMI poort (of kaart met DVI naar HDMI verloopje). Dus ik denk dat de echte soundcard driver ontbreekt...

Als je XP gebruikt rechtsonderin even rechtemuisknop op het speakertje en dan: "Eigenschappen voor audio aanpassen". Dan even naar het tablad audio en hier even het apparaat wat staat ingesteld als standaard apparaat voor het afspelen van geluid. Dit even hier vermelden...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/02, 10:24:14 »
Citaat van: shappie
Het lijkt idd gewoon te kloppen...

Misschien eens in XP kijken welke Soundcard die pakt... Want ik heb namelijk wel een vermoede. Want die ATi kaarten zijn vaak niet echt voor geluid maar voor bijvoorbeeld een HDMI poort (of kaart met DVI naar HDMI verloopje). Dus ik denk dat de echte soundcard driver ontbreekt...

Als je XP gebruikt rechtsonderin even rechtemuisknop op het speakertje en dan: "Eigenschappen voor audio aanpassen". Dan even naar het tablad audio en hier even het apparaat wat staat ingesteld als standaard apparaat voor het afspelen van geluid. Dit even hier vermelden...
Het standaard apparaat is Conexant AMC audio.

Offline shappie

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/02, 11:18:00 »
Voor zover ik wet is dit heel iets anders dan die ATi cards die de pc vermeld. ik heb deze namelijk ook maar dit is alleen voor HDMI...

Er zit dus iets goed fout. Ubuntu heeft je geluidskaart gewoon niet herkend/geinstalleerd. Ik zou een herinstallatie proberen als er niemand anders is die je kan helpen...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline leepesjee

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/02, 13:04:16 »
Citaat
Als ik de Live Cd draai, heb ik wel geluid.
Je zou eerst nog even kunnen kijken hoe het systeem geconfigureerd is, als je met de live CD hebt opgestart.

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/02, 14:34:23 »
Citaat van: leepesjee
Citaat
Als ik de Live Cd draai, heb ik wel geluid.
Je zou eerst nog even kunnen kijken hoe het systeem geconfigureerd is, als je met de live CD hebt opgestart.
Dan krijg ik dezelfde uitkomsten van de verschillende commando's

Ik krijg ook ruis uit de speaker als ik speaker-testdoe.

Offline shappie

  • Lid
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/02, 16:37:53 »
cat /proc/asound/cards
cat /proc/asound/modules

Deze 2 commando's geven als je de livecd draait exact dezelfde uitkomst als op je gewone desktop installatie?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Wittedewit

  • Gast
Geen geluid in Ubuntu 8.04
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/03, 18:48:54 »
Citaat van: shappie
cat /proc/asound/cards
cat /proc/asound/modules

Deze 2 commando's geven als je de livecd draait exact dezelfde uitkomst als op je gewone desktop installatie?
Ja,
Inmiddels heb ik het probleem opgelost door Ubuntu opnieuw te installeren. Nu werkt alles weer. Wat mij betreft kan dit probleem als opgelost beschouwd worden (hoewel de oorzaak jammer genoeg niet gevonden is..).

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp!