Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hitachi harde schijf verenigen met Gparted  (gelezen 1288 keer)

Offline yJi

  • Lid
Hitachi harde schijf verenigen met Gparted
« Gepost op: 2013/03/03, 00:01:30 »
Kan ik een oude Hitachi harde schijf die opgedeeld is in twee partities C en D,
weer als één doen maken.
Mijn vriendin heeft immers ruimteproblemen op het C: gedeelte want deze schijf is ooit
in twee gedeelten opgedeeld.
Het zou mooi zijn voor haar als ik er weer één schijf van 20Gib van kan maken met Gparted.
Net zo ongeveer zoals de schijven ook opgedeeld kan worden wanneer er bijvoorbeeld nog geen
ander besturingssysteem aan toe gevoegd wordt net als met Linux immers.
Dan kan ik ook zo het Fat32 gedeelte dan ook weer als NTFS formateren.
Eerst maak je dat gedeelte met Gparted helemaal leeg en vervolgens formateer je het NTFS en dan voeg je de oude D: weer bij de oorspronkelijk C: schijf.
Zij heeft een heel oude Compag Presario 1700 en zij is nog steeds heel blij met deze laptop.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Hitachi harde schijf verenigen met Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/03, 06:45:26 »
Ben je met windows bezig?
Je kan ook "mijn documenten" map, verwijzen naar de andere partitie(d schijf), icoon van mijn documenten, daar de eigenschappen wijzigen naar d;/mijn documenten(deze map eerst maken).

Ik zou gewoon opnieuw installeren, is sneller, partities samenvoegen gaat veel tijd kosten.(en je windows is ook weer snel).

-Je kan fat32 omzetten naar ntfs.
-Je kan de 2e partitie backuppen, en dan de c vergroten, dan data terug zetten.
-Dacht dat er programma's waren die zonder verlies de 2 partities samen kunnen voegen, maar dit duurt heel lang, en of gparted dait kan weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/03, 06:47:31 door jan11000 »

Offline yJi

  • Lid
Re: Hitachi harde schijf verenigen met Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/03, 09:56:54 »
Ben je met windows bezig?
Je kan ook "mijn documenten" map, verwijzen naar de andere partitie(d schijf), icoon van mijn documenten, daar de eigenschappen wijzigen naar d;/mijn documenten(deze map eerst maken).[\quote]

Dat is ook wel een mogelijkheid, ook al wel aan gedacht. Leg ik haar wel voor.

Citaat van: jan11
Ik zou gewoon opnieuw installeren, is sneller, partities samenvoegen gaat veel tijd kosten.(en je windows is ook weer snel).[\quote]

Ja, maar dan moet ik alles van belang voor haar eerst backuppen. En een extra HD heeft ze niet, en een cd-rombrander heeft ze ook niet, alleen maar een cd/dvd lezer.  Kan ik alles van belang dan veilig eerst op de d: schijf zetten?

Citaat van: Jan1100
-Je kan fat32 omzetten naar ntfs.
-Je kan de 2e partitie backuppen, en dan de c vergroten, dan data terug zetten.
-Dacht dat er programma's waren die zonder verlies de 2 partities samen kunnen voegen, maar dit duurt heel lang, en of gparted dait kan weet ik niet.

Ben niet meer thuis in windows taal alle boeken heb ik ooit weggegeven, zij draait nog onder XP.
- kan ik fat32 omzetten met format naar ntfs?
- heb ik ook al aan gedacht maar weet niet meer hoe ik dat vroeger deed.
- ik meende dat gparted dat vermogen heeft, want als je linux erbij op zet dan doet gparted toch de schijf anders indelen, of ben ik daar verkeerd mee?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Hitachi harde schijf verenigen met Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/05, 12:54:59 »
Ik kan die schijf wel met gparted ntfs formateren, 'k heb het net nog even hier met gparted life bekeken.
Dan is in ieders geval het fat32 gedeelte ook weer ntfs.
Maar zou ik dat toch ook die schijf veranderen met gparted wanneer ik het toch allemaal opnieuw installeer?
Of kan ik dan beter fdisk gebruiken?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro