Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking  (gelezen 23118 keer)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #25 Gepost op: 2011/12/28, 18:52:28 »
Als je gebruik wil gaan maken van de slaapstand (hibernate) dan wel.
Maar met zo'n snel systeem haal je daar toch weinig voordelen uit en bovendien werkt het in Linux niet altijd goed.
Daarom zou ik voor maar 3 a 4 GB swap gaan, dat is meer dan genoeg.

Offline Dave

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #26 Gepost op: 2011/12/28, 19:38:00 »
Jammer dat het geen echte Linux bak wordt.

Zoals gezegd.

De nieuwe lichting Linux gebruikers is toch al vreemd aan het verleden en adoreerd zelfs het voormalige wintelpack hier.
Steun vooral de nieuwe initiatieven om Linux buiten te sluiten.



Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #27 Gepost op: 2011/12/28, 19:59:40 »
Wat bedoel je precies? Ik zie nergens dat hij geen Linux wil draaien. Sterker nog, hij geeft in de startpost aan dat hij Linuxprogramma's wil gebruiken...

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #28 Gepost op: 2011/12/29, 23:29:16 »
16 gig is niet te veel. Is voor dat soort dingen juist wel goed om niet zonder te komen.
Mijn pc heeft 6 Gb werkgeheugen. Voor videobewerking (full HD) krijg ik geen 3 Gb in gebruik. Zelfs niet onder W7 dat minder zuinig omspringt met het geheugen. Maar het is wel verrekte handig bij het gebruik van Virtual Box om zo meerdere besturingssystemen te draaien. Voor het serieuze 3-d rendering werk kan deze hoeveelheid aan werkgeheugen ook goed zijn. Maar voor enkel aan videobewerking te doen, lijkt het mij toch overkill? Tenzij men wenst aan videobewerking te doen in meerdere besturingssystemen tegelijkertijd, maar dan zie ik eerder de cpu in ademnood komen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #29 Gepost op: 2011/12/29, 23:40:30 »
Of het in de praktijk ook echt heel veel gaat schelen durf ik zo niet te zeggen, maar met meer geheugen kan er ook veel meer in de cache van je bestandssysteem. Het lezen en schrijven van grote hoeveelheden data gaat dan gewoon een stuk sneller.

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #30 Gepost op: 2011/12/30, 07:12:05 »
Om een goede schrijf en lees snelheid te behalen, is het werken met meerdere harde schijven interessanter dan een groot werkgeheugen? Ik werk met meerdere harde schijven (geen ssd's), er is snelheidswinst dan bij één HDD, maar het werkgeheugen meer belasten dan dat ik hierboven heb genoemd, dat doe ik echt niet.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #31 Gepost op: 2011/12/30, 07:35:32 »
Dat zal het meeste afhangen van welk programma je gebruikt. Als die veel data bewerkt (veel lezen/schrijven) en zoveel mogelijk data in het geheugen laadt, dan wel. Moderne schijven halen zo'n 100 MB/sec bij het lezen/schrijven van 1 groot bestand dat in 1 stuk op de schijf staat. Ga je tegelijkertijd lezen en schrijven of ga je stukjes data die op verschillende plekken op de schijf staan door elkaar lezen/schrijven dan stort de snelheid snel in. SSD's lezen eigenlijk niet heel veel sneller in dan harde schijven, behalve wanneer je willekeurige stukjes data benadert. Intern geheugen is altijd heel veel sneller dan harde schijven of SSD's, denk dan aan zo'n 2000 MB/sec bij recent geheugen.

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #32 Gepost op: 2011/12/30, 11:59:50 »
Dat zal het meeste afhangen van welk programma je gebruikt.
Volledig akkoord met hetgeen dat u verteld. De zin die ik citeer gaat over het feit dat ik nog nooit met een filmbewerkingsprogramma heb gewerkt die de volledige film in het werkgeheugen laadt. Zolang je de film niet rendeert, worden de aangebrachte wijzigingen opgeslagen in een soort tekst documentje. Bij 3D rendering kan dit anders zijn en ook bij het aanmaken van gigantisch grote panoramische foto's. Het renderen verloopt stukje per stukje en is slechts gedeeltelijk afhankelijk van de hoeveelheid werkgeheugen. Als men kan renderen zonder gebruik te maken van de swap, gaat dit altijd vlotter? Bijgevolg zal men niet vlug filmbewerkingsprogramma's maken voor de thuisgebruiker die de ganse film in het werkgeheugen laad? Voor filmbewerking blijf ik bijgevolg 16 Gb werkgeheugen overkill vinden. Maar de koper heeft altijd gelijk en krijgt dus het laatste woord?!  ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #33 Gepost op: 2011/12/30, 18:06:03 »
16 gig is niet te veel. Is voor dat soort dingen juist wel goed om niet zonder te komen.
Mijn pc heeft 6 Gb werkgeheugen. Voor videobewerking (full HD) krijg ik geen 3 Gb in gebruik. Zelfs niet onder W7 dat minder zuinig omspringt met het geheugen. Maar het is wel verrekte handig bij het gebruik van Virtual Box om zo meerdere besturingssystemen te draaien. Voor het serieuze 3-d rendering werk kan deze hoeveelheid aan werkgeheugen ook goed zijn. Maar voor enkel aan videobewerking te doen, lijkt het mij toch overkill? Tenzij men wenst aan videobewerking te doen in meerdere besturingssystemen tegelijkertijd, maar dan zie ik eerder de cpu in ademnood komen?

Ik heb er 8 gig in zitten en ik wil naar 16 gig. Niet perse voor de games die nu ruim 60% gebruiken van mijn ram maar ook voor mijn 3D software die zeker veel nodig heeft.
Ik kan je zeggen dat het zeker uit maakt en dat je het verschil merkt en dat je er dan niet als je iets zwaars laad, er uit knalt.

Offline Dave

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #34 Gepost op: 2011/12/30, 18:28:22 »
Wat bedoel je precies? Ik zie nergens dat hij geen Linux wil draaien. Sterker nog, hij geeft in de startpost aan dat hij Linuxprogramma's wil gebruiken...

Johan duidelijk nieuwe lichting en geen kennis van het reilen en zeilen voorheen.
wintelpack zelfs onbekend.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #35 Gepost op: 2011/12/30, 18:44:56 »
Je weet dat Macs ook op Intel processors draaien? En dat Intel veel bijdraagt aan Linux? Je bent ook bekend met de open source drivers voor bijna al hun producten?
Als je liever producten van AMD gebruikt, prima hoor. Maar het is onredelijk om alles wat Intel doet bij voorbaat al af te schrijven.
En ja, ik heb zelf meerdere AMD en Intel systemen. En ze werken allemaal prima met Linux :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #36 Gepost op: 2011/12/30, 18:49:40 »
Ik heb ook een intel en ik heb niet te klagen.
Draait zeer goed.
En al word het een dual booth wat is daar mis mee?

Offline Dave

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #37 Gepost op: 2011/12/30, 19:37:30 »
Je weet dat Macs ook op Intel processors draaien? En dat Intel veel bijdraagt aan Linux? Je bent ook bekend met de open source drivers voor bijna al hun producten?
Als je liever producten van AMD gebruikt, prima hoor. Maar het is onredelijk om alles wat Intel doet bij voorbaat al af te schrijven.
En ja, ik heb zelf meerdere AMD en Intel systemen. En ze werken allemaal prima met Linux :)

sinds "kort" inderdaad en betreur die keuze uitermate maar bedrijfstechnisch geheel logisch op dat moment.
sentimenten moet je als dergelijk bestuurder kunnen negeren immers.
Daar gaat het enkel om groei en winst immers.

Als gebruiker mag je best een statement maken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #38 Gepost op: 2011/12/30, 20:26:38 »
Je weet dat Macs ook op Intel processors draaien? En dat Intel veel bijdraagt aan Linux? Je bent ook bekend met de open source drivers voor bijna al hun producten?
Als je liever producten van AMD gebruikt, prima hoor. Maar het is onredelijk om alles wat Intel doet bij voorbaat al af te schrijven.
En ja, ik heb zelf meerdere AMD en Intel systemen. En ze werken allemaal prima met Linux :)

sinds "kort" inderdaad en betreur die keuze uitermate maar bedrijfstechnisch geheel logisch op dat moment.
sentimenten moet je als dergelijk bestuurder kunnen negeren immers.
Daar gaat het enkel om groei en winst immers.

Als gebruiker mag je best een statement maken.


En wat voor statement moet je dan maken?
Zie het nut er van niet net als dat er mensen zijn die clossed source weren of dat het de duivel is.

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #39 Gepost op: 2011/12/30, 20:30:23 »
Sinds kort? Dacht dat MeeGo al veel langer in ontwikkeling was en volgens mij zijn die drivers al een paar jaar open...
Maar goed, Dave, dat wordt sudo apt-get remove adobe-flashplayer ubuntu-restricted-extras alleclosedsourcemodules

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #40 Gepost op: 2011/12/30, 20:30:41 »
... Voor het serieuze 3-d rendering werk kan deze hoeveelheid aan werkgeheugen ook goed zijn. ...

Ik heb er 8 gig in zitten en ik wil naar 16 gig. Niet perse voor de games die nu ruim 60% gebruiken van mijn ram maar ook voor mijn 3D software die zeker veel nodig heeft.
Ik kan je zeggen dat het zeker uit maakt en dat je het verschil merkt en dat je er dan niet als je iets zwaars laad, er uit knalt.

Kan er hier iemand mij de pointe vertellen want ik mis toch iets?
Als uw videobewerkingssoftware eruit knalt als u een ongecompresseerd videobestand van 25 Gb gaat bewerken (25 Gb neem ik slechts als voorbeeld.), dan maakt u gebruik van ontoereikende software? Met welk besturingssysteem en bijhorende videobewerkingssoftware slaagt u erin om meer dan 3 Gb werkgeheugen te benutten zonder andere bijkomende software te draaien?

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #41 Gepost op: 2011/12/30, 20:31:42 »
... Voor het serieuze 3-d rendering werk kan deze hoeveelheid aan werkgeheugen ook goed zijn. ...

Ik heb er 8 gig in zitten en ik wil naar 16 gig. Niet perse voor de games die nu ruim 60% gebruiken van mijn ram maar ook voor mijn 3D software die zeker veel nodig heeft.
Ik kan je zeggen dat het zeker uit maakt en dat je het verschil merkt en dat je er dan niet als je iets zwaars laad, er uit knalt.

Kan er hier iemand mij de pointe vertellen want ik mis toch iets?
Als uw videobewerkingssoftware eruit knalt als u een ongecompresseerd videobestand van 25 Gb gaat bewerken (25 Gb neem ik slechts als voorbeeld.), dan maakt u gebruik van ontoereikende software? Met welk besturingssysteem en bijhorende videobewerkingssoftware slaagt u erin om meer dan 3 Gb werkgeheugen te benutten zonder andere bijkomende software te draaien?

Windows 7 + Aero + Sony Vegas Pro/Adobe-stuff + HD-film = behoorlijk wat meer dan 3 GB verbruik

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #42 Gepost op: 2011/12/30, 20:50:44 »
Nee hoor heb genoeg CAD programma's die gehakt maken van 3 gig geheugen en vooral als je een flink model binnen haalt.

Offline Dave

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #43 Gepost op: 2011/12/30, 20:58:30 »
Sinds kort? Dacht dat MeeGo al veel langer in ontwikkeling was en volgens mij zijn die drivers al een paar jaar open...
Maar goed, Dave, dat wordt sudo apt-get remove adobe-flashplayer ubuntu-restricted-extras alleclosedsourcemodules

waarom? ik heb niets tegen closed hoor.
En werk ook niet met Ubuntu vanwege gratis of open or whatever.


Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #44 Gepost op: 2011/12/30, 21:02:06 »
Windows 7 + Aero + Sony Vegas Pro/Adobe-stuff + HD-film = behoorlijk wat meer dan 3 GB verbruik
Toch vreemd dat u videobewerkingsprogramma's moet vernoemen die 3-d rendering binnen een film toelaten? (Voor Sony Vegas heb ik moeten googlen wegens nog nooit gebruikt.) Voor 3-d rendering kan ik vrij kort zijn: Vorige maand is er een Windows server voor 3-d rendering geplaatst in een architecten bureau die de 20.000 € ruim overschrijd. Hun grootste project heeft de server van vrijdagavond tot maandagmiddag werk gehad om het virtuele gebouw te renderen. Er zijn meer dan 10 personen met een cad programma bezig geweest om het gebouw te creëren. Wanneer gaat men voor 3-D rendering zwaar genoeg? De topicstarter heeft het over filmbewerkingssoftware?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #45 Gepost op: 2011/12/30, 22:56:27 »
Ten eerste kost op het moment Ram niet veel en als je het geld hebt om 16 erin te doen dan zou ik dat boven 6 verkiezen.
Daarnaast draai ik 3d pakketten die zeker veel ram nodig hebben.
Ook videobewerking vraagt om ram. Het hangt er vanaf in welke kwaliteit je werkt en of je gebruik maakt van alles extra's die mogelijk zijn.

Ik hoef geen flat in te laden om aan de 16 gig ram te komen. 1 machine is meer dan zat en dan ga ik er ruim over heen.

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #46 Gepost op: 2011/12/31, 01:05:30 »
@Patattezak: Pardon? Sony Vegas Pro is geen 3D-modelling en geen 3D-rendering. Het is een doodnormaal groot en zwaar videobewerkingsprogramma met vele mogelijkeheden en bewerkingen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #47 Gepost op: 2011/12/31, 03:01:13 »
Windows 7 + Aero + Sony Vegas Pro/Adobe-stuff + HD-film = behoorlijk wat meer dan 3 GB verbruik
Toch vreemd dat u videobewerkingsprogramma's moet vernoemen die 3-d rendering binnen een film toelaten? (Voor Sony Vegas heb ik moeten googlen wegens nog nooit gebruikt.) Voor 3-d rendering kan ik vrij kort zijn: Vorige maand is er een Windows server voor 3-d rendering geplaatst in een architecten bureau die de 20.000 € ruim overschrijd. Hun grootste project heeft de server van vrijdagavond tot maandagmiddag werk gehad om het virtuele gebouw te renderen. Er zijn meer dan 10 personen met een cad programma bezig geweest om het gebouw te creëren. Wanneer gaat men voor 3-D rendering zwaar genoeg? De topicstarter heeft het over filmbewerkingssoftware?

klein architecten bureau of de software is verdraait goedkoop.




Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #48 Gepost op: 2011/12/31, 07:40:33 »
Vistaus,
Sony Vegas laat 3-d rendering toe om effecten te creëren en nog geen klein beetje. Maar u bent vrij om een bewijs te posten dat u enkel met Sony Vegas onder W7 meer dan 3 Gb werhgeheugen in gebruik heeft zonder dat u zware 3-d rendering gaat toepassen of foto's van meer dan 5 miljoen pixels in de film importeert. Full HD beslaat slechts 2 miljoen beeldpunten, bijgevolg heeft u niet te klagen?

Emiel1976,
De kostprijs van de server omslaat enkel de hardware en de licentie voor de Windows server editie. Voor de extra software had men reeds een licentie. Hoeveel tijd heeft u vooraf trouwens gestoken in een project waar u bij het renderen meer dab 6 Gb gaat gebruiken?

Re: Raad gewenst voor snelle pc voor videobewerking
« Reactie #49 Gepost op: 2011/12/31, 10:41:13 »
Ziezo, de pc is klaar en draait als een tierelier.
Het was 7 jaar geleden dat ik nog eens zelf een pc in mekaar heb gezet en ik kan alleeen maar zeggen dat het er allemaal veel gemakkelijker op geworden is. De harde schijven gewoon vastklikken in de daarvoor voorziene schuifjes, er komen bijna geen schroefjes meer aan te pas. Het ging allemaal heel vlotjes. Alleen was ik naar de stekkertjes aan het zoeken van de ingebouwde speaker (voor de BIOS meldingen) maar die blijkt er niet in te zitten. Dat vond ik wel raar maar uiteindelijk wordt op het moederbord met Ledjes eventueel aangegeven of er een probleem is. Nu heb ik nog een Sweex Internal Multi Card Reader die ik (nog) niet kan inbouwen omdat dit in een 3.25 inch paneeltje past en de desktop behuizing is hier niet op voorzien. Dus ik moet nog op zoek gaan naar een 5.25 inch paneeltje waar ik de card reader kan inbouwen. Ook heb ik even moeten gokken naar een kabeltje dat nog overschoot van de behuizing en niet met een stickertje gemerkt was. Dit diende uiteindelijk voor de 2 ventilators vooraan (inclusief verlichting).
Dan was er het spannende moment van het elektrisch inschakelen, ook dit ging vlotjes. Alle BIOS-ledjes die 1 voor 1 de belangrijkste zaken van het moederbord aflopen en aangeven dat alles ok is geeft al een wow gevoel. Daarna even in de BIOS duiken om te constateren dat er enorm veel in te stellen is , het is voortaan zelfs mogelijk om met de muis te navigeren binnen de schermpjes (jullie wisten dit waarschijnlijk al wel  :)  veronderstel ik). Daarna de pc terug af en een Ubuntu memory stick aangekoppeld. Ik ben dus niet voor de Xubuntu gegaan omdat het uiterlijk toch niet mijn ding was. Dus, pc terug op en Ubuntu uitgeprobeerd, alles bleek te werken. Dan met Gparted alle nodige partities eerst aangemaakt en dan Ubuntu 11.10 geinstalleerd. Na een 15 minuutjes denk ik was alles gefixed.
Al de bijgeleverde CD's (en dat zijn er een hoop) heb ik dus direct kunnen opbergen. Wat is Ubuntu toch een milieuvriendelijk OS.
Uiteindelijk heb ik dus niets in de BIOS moeten aanpassen, dat had ik helemaal niet verwacht. Ik had gedacht dat dit het grootste struikelblok voor mij zou worden maar nee dus.
Ook is deze pc echt heel stil, dat had ik niet verwacht. Mijn huidige laptop maakt meer lawaai.
De behuizing kan je aan beide zijkanten openen en ook bovenaan, altijd handig om moeilijk bereikbare plaatsen alzo toch goed bij te kunnen. Onderaan zit er een soort uitschuifbare filter die het grootste stof kan tegenhouden, ook achter de frontpaneeltjes zit er een filter.
Alles bij mekaar ben ik heel tevreden over het resultaat en hoop ik er weer vele jaren mee verder te kunnen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience