Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem loopt vast na updates  (gelezen 1586 keer)

dennis_n

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Gepost op: 2007/12/15, 12:31:52 »
Ik heb versie 7.10
Het installeren gaat prima, maar nadat ik de updates heb binnengehaald en geinstalleerd, wil mijn systeem niet meer opstarten.
Ik krijg de melding "Kernel panic - not suncing: Attempt to kill the idle task"

wat is er aan de hand?

Offline Ramana

  • Lid
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/15, 12:35:59 »
Zie je bij het booten nog een oude kernel staan? Probeer die eens...

dennis_n

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/15, 12:38:38 »
Ik heb de keuze uit:
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode) -> deze heb ik al geprobeerd.
Ubuntu 7.10, memtest86+

dit is het, ik heb een schone installatie gedaan.

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/16, 20:47:12 »
Ik zit met een gelijkaardig probleem verzeild: ik raak ingelogd, krijg het trommelgeluidje en dan blijft Gnome vasthangen. Ik zie enkel een bruin vlak en m'n cursor.

In recovery mode is gebleken dat er iets loos was met een aantal "inodes", die zijn gefixt, maar veel haalt het niet uit.

Het was een kersvers systeem, dus ik kan formatteren en opnieuw beginnen, maar kan iemand de oorzaak van dit probleem achterhalen. Is het een bug, ligt het aan de updates (145 ineens, die trouwens niet allemaal lukten), ligt het aan het feit dat ik in m'n bios het videoram heb opgetrokken (maar zonder resultaat ook weer teruggezet) ...

Alvast bedankt, ik was een ubuntu-believer, maar dit is een tegenvaller...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/16, 21:40:23 »
recovery mode geprobeerd?

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/16, 22:31:08 »
ja, daar heeft hij die inodes (clusters?) hersteld (fsdisk heette dat programma geloof ik) ... maar ik dacht dat EXT3 daar niet echt gevoelig voor was ...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/16, 22:35:56 »
ext3 wordt wel "bekeken" hoor. ook standaard een keer per 30 opstartbeurten.
maar alles in orde nu?

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/16, 22:43:48 »
zozo... op dit moment ben ik in normale modus opgestart, maar heb ik gekozen voor een failsafe Gnome sessie. Er schort dus iets aan het opstarten. Het zal dus geen HD crash / partitieprobleem zijn.

Ik zal nu proberen vanuit deze modus de updates toch te installeren. Daar bleef Ubuntu, net als bij Dennis dus, haperen.

'k Hou jullie op de hoogte.

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/16, 22:49:36 »
Deze melding:

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem
E:_cache->open() failed, please report.
Voor de crash had ik net dezelfde melding bij het updaten, en toen heb ik de orders opgevolgd, maar nu zijn ze er dus weer.


Verder had ik zelf enkele zaken geïnstalleerd:
- Amorok
- Adobe Flash 9
- Msstcorefonts
- Opera
- Linuxant generic drivers voor US Robotics modem (werkt goed)


Na een nieuwe dpkg config staat in de log zo'n 20 keer:

/var/lib/scrollkeeper/sv/scrollkeeper_extended_cl.xml:203: parser error : Input is not proper UTF-8, indicate encoding !
Bytes: 0xA0 0x20 0x20 0x20
  �     Databehandling

en tot slot:

Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 gnome-games

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/16, 23:48:06 »
Nu een kernelfout (?) nadat ik eerst KDE en dan Koffice heb geïnstalleerd.
Citaat
#6  0xffffe410 in __kernel_vsyscall ()
#7  0xb7d1b875 in raise () from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
#8  0xb7d1d201 in abort () from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
#9  0xb7d52e5c in ?? () from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
#10 0x00000008 in ?? ()
#11 0xbf9152a4 in ?? ()
#12 0x00000400 in ?? ()
#13 0xb7e1d0c8 in ?? () from /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6
KDE werkt naar behoren, maar daarna was mijn scherm compleet naar de vaantjes in Gnome: ik zie een verstoorde balk en een bruine achtergrond, maar geen menus e.d.

Na opnieuw op te starten (de MS truc) lukt het weer allemaal, maar voor hoe lang nog ...

Ik hou jullie op de hoogte.

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/17, 01:03:57 »
Zo... het patroon wordt duidelijk:

Nadat de Packaging Manager een paar updates heeft doorgevoerd, hangt dat programma, daarna moet ik de stroom uitschakelen, vervolgens start Ubuntu niet op, dan voer ik fsck uit, herstelt linux enkele "inodes" (dus ik vermoed dat dat te maken heeft met slecht geïnstalleerde files), raak ik op z'n minst in Ubuntu KDE of failsafe Gnome en met een beetje geluk wat later weer in Gnome.

ALLESBEHALVE STABIEL !

EDIT: ... en nu is Gnome al helemaal onbruikbaar ... dat de morgenstond raad mag brengen


P.S. om de een of andere reden moet ik vaak dpkg --configur -a uitvoeren, en daarna werkt apt (in KDE) weer... kan ik vanuit KDE bijvoorbeeld volledig Gnome overschrijven, zoals ik KDE vanuit Gnome heb geïnstalleerd?


sorry voor de linux-idiotie & bedankt voor de hulp

Systeem loopt vast na updates
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/17, 02:06:21 »
wil je in terminal eens dit typen ?
sudo apt-get install -fAls er iets fout zit kan je het zoeken in /var/cache/apt/packages
Veelal kan je dan het proggie met dit commando forceren..
dpkg -i naam-proggieDan
apt-get updatedan
apt-get -s -y -f upgradein terminal kan je veel beter zien wat er fout gaat en wanneer.
Veelal staat er meer info en hoe het te verhelpen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

vanaggel

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/17, 13:54:34 »
Ik had daarnet ongeveer hetzelfde
Ben daarna in de rescu mode gegaan en heb ' you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem ' uitgevoerd.

Gaat nu goed!

bramthomss

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/17, 14:29:04 »
Ik geef het op... gnome reageert nog altijd niet. Na wat rond te googlen blijkt dat grafische kaarten van ATI, en in het bijzonder mijn Radeon Mobility 9000/9100 IGP, niet goed compatibel zijn met Ubuntu. Nochtans heb ik geen proprietary drivers geïnstalleerd (er zijn er trouwens geen). Het vreemde scherm dat ik te zien krijg, wijst m.i. op een videoprobleem dat opdook na een of andere update.

Ik had net voor Ubuntu gekozen om van die lullige Microsoft Updates vanaf te zijn. Voorlopig is zelfs de meest simpele Linux toch nog iets te veel voor Korneel. Maar het was een interessant experiment.

Bedankt voor jullie hulp. Nu ga ik die partitie proberen terug te winnen met partition magic en windows aan de praat krijgen met FixMBR ... huiver huiver ...

Veel succes nog: Ubuntu (gnome) k

dennis_n

  • Gast
Systeem loopt vast na updates
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/20, 14:22:06 »
Ik kan niet eens in de recovery mode opstarten. Ook dan loopt hij vast.
Ik heb nu al meerdere malen opnieuw geinstalleerd en heb de updates in etappes binnengehaald. Maakt niets uit, hij blijft problemen geven bij een re-boot