Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?  (gelezen 2500 keer)

FrSu

  • Gast
Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Gepost op: 2015/03/29, 22:54:53 »
IK wil even een gemiste aflevering bekijken bij RTL en dat wil opeens niet meer. Hoe komt het toch dat het zomaar ineens niet meer werkt?
Blijft maar zeuren nu om een update die ik apart moet downloaden (wat ik eigenlijk niet wil).

Vraag 1: Hoe komt dit steeds?
Vraag 2: Is dit te voorkomen?
Vraag 3: Wat is de goede oplossing om het weer werkend te krijgen?

Youtube werkt overigens wel gewoon goed.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/29, 23:07:30 »
Google Chrome gebruiken.....  :)

FrSu

  • Gast
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/29, 23:18:13 »
GC geïnstalleerd, werkt ook niet, zelfde vraag komt dan ook.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/30, 00:34:55 »
Misschien lukt het via de site van Adobe:
    https://get.adobe.com/nl/flashplayer/otherversions/


Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/30, 07:17:12 »
Moest je voor Chrome ook niet de pepermint tool erbij installeren om het werkend te hebben (of was dat Chromium) ?

In ieder geval voor Linux blijven we op een oude versie van Flash zitten, updates krijgen we nog wel maar de nieuwste Flashversie in geen geval.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

FrSu

  • Gast
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/30, 08:06:27 »
Het vreemde is dat hij eerst wel start en dat na een paar seconden de melding in beeld komt, terwijl op de achtergrond ik qua geluid kan horen dat het afspelen wel verder gaat.

Google Chrome is in Linux toch Chromium met het blauwe icoontje? Chrome (met het rood gele icoontje zoals in Win) heb ik in Synaptic niet gezien.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/30, 09:38:23 »
Chromium is de open source variant van Chrome, maar heeft dus niet de modernere Flash aan boord zoals Chrome.
Je kunt die wel toevoegen. Sluit Chromium af, start het softwarecentrum of Synaptic en zoek naar het pakket pepperflashplugin-nonfree en installleer dat.
Via de terminal kan ook:
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfreeEn dan heb je een recentere versie van Flash voor Chromium.

Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/30, 10:14:54 »
Heb even Chromium (moest ik toch hebben voor testen) geïnstalleerd en de pepperflash-plug in en dat werkt perfect op de site van RTL , met FF en de oude Flash werkte het ook voor geen meter.
Dit is die uit de repo's met het blauwe icoontje.

Chrome moet je via Google zelf installeren, en die voegt tijdens de installatie een PPA toe die je browser netjes onderhoud. (Die heeft dan weer een rood -geel icoontje )

Maar bottom line is: met Firefox en RTL ben je de klos, dus daarvoor moet je switchen naar een Chrome (-ium).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

FrSu

  • Gast
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/30, 10:32:06 »
Chromium is de open source variant van Chrome, maar heeft dus niet de modernere Flash aan boord zoals Chrome.
Je kunt die wel toevoegen. Sluit Chromium af, start het softwarecentrum of Synaptic en zoek naar het pakket pepperflashplugin-nonfree en installleer dat.
Via de terminal kan ook:
sudo apt-get install pepperflashplugin-nonfreeEn dan heb je een recentere versie van Flash voor Chromium.

Dit werkte. Bedankt Bloom! Vraag 3 dus opgelost. :)

Blijven mijn vragen 1 en 2 toch nog over. :o

Offline Bloom

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/30, 12:11:32 »
Vraag 1: omdat Adobe gestopt is met het maken van Flash voor Linux, uitgezonderd die voor Google Chrome (waarschijnlijk omdat Google hen daarvoor betaalt). Voor Firefox bestaat er ook een oplossing om een recentere flash te gebruiken, maar dat omvat een speciale plugin die via Wine de Windows-versie van flash gebruikt. Dat is vaak de enige oplossing voor wie graag bepaalde Facebook flash games speelt, die meestal de allerlaatste versie van flash vereisen.
Vraag 2: nee, omdat Linux-gebruikers weinig tot geen invloed hebben op beslissingen van winstnajagende bedrijven zoals Adobe. De oplossing is uitsluitend open source te gebruiken, maar helaas bestaat er geen echt goed open source equivalent van flash.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/30, 12:49:48 »
1
Chrome werkt met een plugin om de nieuwe flash erin te krijgen.
Firefox kan/wil dit niet doen, ben even kwijt waarom precies.


Offline Henkp

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/30, 16:23:47 »
Dit is al heel lang het geval FrSu.

Ik werk graag met de website: http://www.befunky.com/
Helaas hebben die hun website vernieuwd en kan ik deze niet meer gebruiken in Firefox. Ik krijg het volgende te lezen:

Citaat
Please install the latest version of flash player. Version 12.0.0 or later is required.
Update Flash Now

Maar ja, op de Flash website staat het volgende:
Citaat
OPMERKING: Adobe Flash Player 11.2 is de laatste versie die het Linux-platform ondersteunt. Adobe blijft beveilings-backports leveren voor Flash Player 11.2 for Linux.

En dat staat er al een tijdje hoor! En dat kan iedereen lezen die zijn Flash wil updaten.  ;) ;)

Nu moet ik tegen mijn zin in dus met Chrome gaan werken als ik deze website wil gebruiken. Heel jammer.

Ik kom gewoon op die website. En gebruik Linux Mint 17.1 Rebecca.
Net even getest.

Offline MKe

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/30, 16:33:41 »
Hetzelfde probleem heeft nu.nl. FF heeft een experimentele plugin, shumway genaamd die dit kan opvangen door flash naar html5 te converteren. Het is echter experimenteel en dus niet gegarandeerd stabiel. Bij mij werkt het echter wel op nu.nl

Offline Henkp

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/30, 17:02:33 »
Citaat
Net even getest.
Ook een foto geprobeerd te uploaden?

Ja en dat werkt ook perfect. Alleen weet ik niet hoe dit programma verder werkt.
En dat boeit me ook niet zo veel.

Maar bij nu.nl daar kan ik de video's ook niet bekijken met FF
Zoals eerder vermeld wel met google chroom.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/30, 17:10:24 »
Dag Femke,

Nu moet ik tegen mijn zin in dus met Chrome gaan werken als ik deze website wil gebruiken. Heel jammer.
Nee hoor, je kunt gewoon met Firefox blijven werken en toch de allerlaatste flash hebben. Zie mijn uitleg hier: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87376.msg938467#msg938467

Offline Bloom

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/30, 18:04:14 »
Ja, maar een speciale versie en die wordt automatisch geïnstalleerd als je de speciale plugin in mijn instructies installeert.

Offline gr1944

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/30, 19:55:48 »
Vanuit synaptic opera-stable + pepperflash installeren, kan dat de oplossing zijn voor jullie probleem?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/30, 20:33:04 »
@Bloom:
Vriendelijk bedankt voor de link. Nu werken de video's bij nu.nl ook.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/03/31, 11:50:44 »
@femke98,

Alles werkt hier met Firefox.
Die Website die jij hier vermelde met die foto's die werkt hier goed. En de video's bij nu.nl werken nu ook goed.

Ook werkt hier RTL gemist hier goed, en SBS ook.

Het is heel vreemd maar gisteren avond werkte het bij SBS niet, daar vroeg hij om de Flash te update, en dat werkte niet. Ik ben nu net gaan kijken om dat ik je bericht hier zag staan, en nu werkt het wel ook daar. Het is allemaal heel vreemd met Firefox.

Re: Flash werkt (weer eens) niet in Mint 17.1?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/31, 16:05:43 »
IK wil even een gemiste aflevering bekijken bij RTL en dat wil opeens niet meer. Hoe komt het toch dat het zomaar ineens niet meer werkt?
Blijft maar zeuren nu om een update die ik apart moet downloaden (wat ik eigenlijk niet wil).

Vraag 1: Hoe komt dit steeds?
Vraag 2: Is dit te voorkomen?
Vraag 3: Wat is de goede oplossing om het weer werkend te krijgen?

Youtube werkt overigens wel gewoon goed.
in de invoer balk van chrome  type   chrome://flags   druk enter en activeer de eerste en de derde . en druk onder in scherm opnieuw opstarten  en het werkt voor RTL gemist.  alleen voor chrome
werkt niet in chromium. dan heb je Pepperflash nodig.  verander niks anders anders loopt het in de soep en werkt niks meer
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw