Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Terug naar eerder geïnstalleerd versie  (gelezen 2561 keer)

Offline sceletor

  • Lid
Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Gepost op: 2018/12/06, 21:24:29 »
Hallo,

Hoe kan ik teruggaan naar een vorige versie van van Ubuntu.
Heb nu 18.04( voor de 2e keer) en nu heb ik weer problemen met mn systeem.
Op een of andere manier lijkt het of het systeem ergens op vastloopt.  Mijn muis werkt niet meer naar behoren als ik wat wil aanklikken of wegklikken.  Als ik even niks doe lijkt het weer goed te gaan voor een paar minuten.
De sidebalk gaat wel goed.
Voor de upgrade geen problemen.
Is het mogelijk om terug te gaan naar een oudere versie ZONDER dat ik met mn muis ergens op moet klikken.
Zelfs in synaptic krijg ik niks aangeklikt.

gr,

Arjan

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/06, 22:37:27 »
Je kunt gewoon een oudere versie installeren.
Wat je bedoeld met 'zonder muisklik' is me een beetje onduidelijk. Dat wordt dan een installatie zoals alle andere (incl instellen en backup maken/terugzetten).

Hoe heb je 18 er op gezet? Met de upgrade-knop?
Upgraden geeft nogal eens problemen vanwege achtergebleven oude configuratiebestanden welke in de nieuwe niet feilloos werken. Het is daarom een aanrader om nooit de upgrade-knop te gebruiken om een nieuwere versie te krijgen, maar gewoon een schone installatie.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/07, 07:12:39 »
Beste partyrabbit,

Dank je voor je advies. Ik heb inderdaad tot 2x tie een upgrade gedaan via de knop.
Wat ik bedoel zonder muisklikken is dat ik mijn  muis dus niet kan gebruiken.
Dan zit ver niets anders op dan een schone installatie.

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/07, 09:32:26 »
Probeer eens een andere kernel-reeks.

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/07, 14:00:37 »
Wat ik bedoel zonder muisklikken is dat ik mijn  muis dus niet kan gebruiken.
Dan zit ver niets anders op dan een schone installatie.

Yep. En dan start je op van usb dus om de hdd/broken version heen en werkt alles als het goed is naar behoren.

Paar tips.
Begin met de live versie (testversie van usb), en installeer daarna door.
Dan kom je vrij snel bij een scherm voor downloaden externe drivers en geluid. Vink deze twee opties aan, dat installeert stukken handiger zonder gedoe achteraf. Hiervoor is uiteraard wel internet nodig (kabel!).

Je moet het allemaal een keer doormaken en dan wordt je er uiterst bedreven in. Ooit (wat jaartjes terug) ging het bij mij niet veel anders. Inmiddels diverse malen geïnstalleerd en nu gaat het voortaan alsof het niets is.

Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/07, 14:05:16 »
VuurVosje,
Hoe kan ik dit doen zonder mn muis?
Want aanklikken lukt namelijk niet helaas

Offline peer

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/07, 14:24:53 »
je kan ook het volgende proberen
1. start een livecd
 2. delete dan de verborgen mappen .local en .config  in je eigen home-directory
3. start daarna opnieuw op.

Bij 2. gooi je een heleboel configuratiebestanden weg.
Bij 3. worden de configuratiebestanden opnieuw aangemaakt.

Als dit niet lukt kun je proberen meer verborgen mappen en bestanden weg te gooien. Let wel op de map .thunderbird. Hier zit je mail in.

Als dit ook niet lukt dan je date veilig stellen en een schone installatie uitvoeren

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/07, 15:28:35 »
VuurVosje,
Hoe kan ik dit doen zonder mn muis?
Want aanklikken lukt namelijk niet helaas
Tijdens het opstarten via Grub een andere kernel kiezen (vooropgesteld dat je die niet hebt verwijderd...), dat kan zonder muis.
(shift ingedrukt houden)

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/07, 17:19:15 »
Hij zit met een upgrade versie zegt hij. Is het dan niet slimmer om gewoon een nieuwe installatie te doen?
De problemen met een upgrade strekken verder dan een kernel, en rommelt ook in programma-configuraties.
Anders blijft hij tegen problemen aan lopen.

Ik heb inderdaad tot 2x tie een upgrade gedaan via de knop.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/07, 17:56:49 »
Hij zit met een upgrade versie zegt hij. Is het dan niet slimmer om gewoon een nieuwe installatie te doen?
De problemen met een upgrade strekken verder dan een kernel, en rommelt ook in programma-configuraties.

Dat zou kunnen, maar we weten niet wat zijn HW is en welke problemen/oorzaken het precies zijn.
En vooral: na welke update begon het probleem? Een update naar 18.04 of binnen 18.04?
In dat laatste geval schiet je met een verse install ook niets op...
Daarnaast is 'even opnieuw installeren' voor ons vanaf de wal makkelijk gezegd.... (is ook vaak de standaard oplossing bij helpdesks...)


Een andere kernel pakken is de snelste en makkelijkste optie. Daarna kun je eventueel een versie install doen.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 17:58:52 door VuurVosje »

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/07, 19:17:51 »
Hij zit met een upgrade versie zegt hij. Is het dan niet slimmer om gewoon een nieuwe installatie te doen?
De problemen met een upgrade strekken verder dan een kernel, en rommelt ook in programma-configuraties.

Dat zou kunnen, maar we weten niet wat zijn HW is en welke problemen/oorzaken het precies zijn.
En vooral: na welke update begon het probleem? Een update naar 18.04 of binnen 18.04?
In dat laatste geval schiet je met een verse install ook niets op...
Daarnaast is 'even opnieuw installeren' voor ons vanaf de wal makkelijk gezegd.... (is ook vaak de standaard oplossing bij helpdesks...)


Een andere kernel pakken is de snelste en makkelijkste optie. Daarna kun je eventueel een versie install doen.

a ik heb vanaf 16.04 geüpgraded.  Met 16.04 eigenlijk geen problemen gehad.
In h3t begin met 18.04 ook niet, maar nu een paar maanden verder...
Ik vermoedt zelf dat het met de laatste software update is gebeurt.  Hierbij zijn er volgens mij, maar weet het niet zeker, kernels geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/07, 19:21:20 door sceletor »

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/08, 14:30:05 »
ok. vandaag 16.04.5 erop gezet.
Zelfde probleem.  Zodra ik in een window kom,bv downloads, kan ik niets meer met de muis. Niet eens de window afsluiten.
Hoofdscherm werkt alles.  Andere muis geprobeerd,  zelfde probleem. Beide muizen USB draadloos . Alleen mn  standaard muis werkt draadloos tezamen met mn toetsenbord en de responder is via USB.
Iemand nog ideeën?

nahjo

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/08, 14:45:40 »
Iemand nog ideeën?
- De muis dongle er uit en dan er weer in bij het vastlopen. Helpt dat?
- De dongle zover mogelijk (verlengkabel) van een USB3 poort plaatsen?
Gr. Johan


Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/08, 16:37:55 »
Beste Johan,

Mijn muis die ik altijd grbruik tesamen met het toetsenbord zit achterin mijn pc. De andere muis die ik geprobeerd heb, heb ik aangesloten ip de hand aan de voorzijde.  Ook heb  ik de batterijen er evrn uitgehaald voordat ik de andere muis aansloot.  En dit heeft allemaal niet geholpen.
En het is alleen als ik dus een scherm open en in het scherm wat wil doen, dubbelklikken op een map of rechter muisknop.

nahjo

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #14 Gepost op: 2018/12/08, 17:40:57 »
De bedraade USB muis werkt wel goed maar de draadloze muizen niet?  Dan lijkt het mij niet een OS probleem.

Ik had eens een dualboot systeem en als ik van Windows kwam dan was er gedonder met de draadloze muis. Even de dongle er uit en dan er weer in was een oplossing.
Iemand anders had ooit gedonder met de draadloze muis maar zodra er een stukje verlengkabel tussen kwam was het weer OK. De naastliggende USB 3.0 aansluiting (waar niets op aangesloten was) gaf teveel storing.
Ik heb nu nog wel een notebook waar ik bij het opstarten  uit GRUB de extra opdracht atkbd.reset moet geven want anders werkt (soms) het ingebouwde toetsenbord niet.

Misschien is het handig als je met inxi -Fxz wat meer info geeft van je systeem.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/08, 17:44:41 door nahjo »

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/08, 18:17:36 »
Johan,

beide muizen zijn draadloos.
Alleen is de ene standaard achter op de pc aangesloten( bedrage dongle voor toetsenbord en muis) en de ander een USB dongletje welke ik aan de voorzijde van mijn pc had aangesloten.
Tevens gebeurt dit fenomeen alleen wanneer ik dus een venster heb geopend. De pc bv afsluiten of opnieuw opstarten is geen probleem.  Ook kan ik bv naar een a andere HDD gaan via de sidebar. Maar mappen openen weer niet.
In Google kan ik niks aanklikken.
O en met de live cd geen probleem. Kon ik gewoon alles doen.
Lijkt mij wel een OS probleem dan denk ik.
Die info waar je om vroeg, is dat gewoon hetgeen intikken wat jij schreef?

nahjo

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/08, 18:31:41 »
O en met de live cd geen probleem. Kon ik gewoon alles doen.
Lijkt mij wel een OS probleem dan denk ik.
Die info waar je om vroeg, is dat gewoon hetgeen intikken wat jij schreef?
Ja in een terminal tikken en dan de uitkomst hier tussen de code (#) tags plaatsen.

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/08, 20:02:53 »
Ik kan de gegevens helaas hier niet neerzetten.
Kopiëren en plakken gaat niet de foto die ik gemaakt heb, is te groot van formaat.
Ik heb in ieder geval een AMDquadcore
2 SSD schijven
4b geheugen
NVidia videokaart
Muis+ toetsenbord Fujitsu-Siemens

hoop dat je hier wat aan hebt
Had voor de gein ook even het 2e beeldscherm uitgezet, heeft geen effect


DarkEra

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/08, 20:18:02 »
Ik kan de gegevens helaas hier niet neerzetten.
Waarom niet? Gewoon alles selecteren en dan copy/paste tussen de codetags zetten. Simple as that. ;)

Citaat
Kopiëren en plakken gaat niet de foto die ik gemaakt heb, is te groot van formaat.
Uploaden naar postimage.org en dan één voor de forum geschikte links hier copy/pasten. Ook makkelijk genoeg om te doen. :)

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/08, 21:11:24 »
Hierbij de foto

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/08, 21:12:05 »

nahjo

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/09, 09:27:48 »
Je hebt zo te zien de nieuwste kernel geïnstalleerd gekregen dan lijkt mij in eerste instantie de tip van Vuurvosje het beste om eerst te proberen. Ik zelf heb op mijn oude bakjes de kernel in de 4.4 en 4.10 serie daar de 4.15 teveel problemen gaf.
Het installeren van een oudere (lager nummer) kernel en activeren in Ubuntu is mij onbekend maar dat zal hier op het forum wel eerder zijn besproken .

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/09, 10:43:21 »
Beste Johan,

Ik had toen ik deze topic startte 18.04 erop staan.
Ik heb gisteren een schone installatie gedaan van 16.04.5, omdat ik voordat ik deze had geupgrade naar 18.04 geen problemen had. Maar na die schone installatie van 16.04.5 heb ik nog steeds dezelfde problemen. Gezien het feit dat het met de live cd wel goed gaat, gaat er dus iets fout bij de installatie van Ubuntu.
De laatste kernel van 16.04.5 is, lijkt mij, toch niet dezelfde als bij 18.04?

nahjo

  • Gast
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/09, 11:12:39 »
De laatste kernel van 16.04.5 is, lijkt mij, toch niet dezelfde als bij 18.04?
Jawel de kernel is/kan/zal dezelfde zijn  :)
In een terminal de opdracht uname -rgeeft je de geïnstalleerde kernel. Momenteel is de nieuwste beschikbare kernel volgens mij 4.15.0-42
Terugzetten, indien je de nieuwste hebt, en dan uiteindelijk vastzetten die handel.

Offline sceletor

  • Lid
Re: Terug naar eerder geïnstalleerd versie
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/09, 11:32:42 »
Ok, dat zou inderdaad het eea kunnen verklaren waarom het zowel in 18.04 als in 16.04 gebeurt.
Ik ga er vanmiddag mee aan de slag en dan post ik de uitkomst daarvan weer even .
thanks