Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?  (gelezen 2169 keer)

(Waarschijnlijk al vele malen behandeld, maar kan het niet terug-Googlen)


Ben aan het stoeien met Unity, na alle positieve en negatieve geluiden die ik hoor.

Wat mij verbaast  is dat het menu van veel toepassingen in de Unity-bar bovenin het scherm verschijnt. Er kan daarom een grote afstand zijn tussen aktief venster en het menu. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Vooral als Firefox niet schermvullend is, is dat erg onhandig voor je bladwijzers.

Ik weet dat je dit kunt verhelpen met het verwijderen van een globalmenu-package, maar waarom is hier niet standaard voor gekozen?

Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/19, 13:33:41 »
Omdat er anders een aparte versie voor netbooks en laptops zou moeten zijn. Door het consistent overal toe te passen, is er geen kloof ontstaan en kun je dus deze versie op zowel grote als kleine schermen gebruiken. Dat is de gedachte van de menubalk op het paneel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/19, 13:44:30 »
Er zijn een aantal voordelen:
1. meer scherm (verticaal)
2. rustiger: het menu gebruik je vaak niet en staat dan nutteloos aandacht te vragen
3. eenvoudiger te benaderen: gooi de muis omhoog en het menu wordt geopend

Punt 1 (meer verticaal scherm) is met name belangrijk voor kleine schermen, de bekende netboekjes.

Punt 2 vind ik zelf ook wel een mooie, want wanneer ik terugschakel naar 11.04 (de knopjes om het scherm te sluiten staan daar nog netjes links in de titelbalk) of 10.10 of nog lager (geen globaal menu) terugschakel, ervaar ik dat als een heel onrustig. Het is prettig om je alleen op de applicatie te concentreren zonder je te laten afleiden door allerlei elementen die in de meeste gevallen toch nutteloos staan te wezen.

Er kan daarom een grote afstand zijn tussen aktief venster en het menu. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Vooral als Firefox niet schermvullend is, is dat erg onhandig voor je bladwijzers.
Op zich is de afstand niet bepalend voor de tijd en moeite die je nodig hebt om een bepaald beeldschermelement zoals een menu te activeren. Als de afstand minimaal is (menu staat ín het applicatie-scherm), dan moet je met de muis goed mikken. Als de afstand maximaal is (menu staat bovenin het scherm), dan hoef je niet te mikken, want je rost gewoon de cursor naar boven; juist daardoor kán het (veel) sneller werken, ervaar ik zelf. Gevoelsmatig zou je zeggen dat het niet kan, maar als je er in de praktijk mee werkt, merk je (ik) dat het inderdaad zo uitpakt.
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Fitts's_law

Ja het is best een grote verandering, maar ik ervaar het, na een inwerktijd, als zeer prettig. Vergeet ook niet dat MacOS dit (het globaal menu) al sinds jaar en dag heeft en heb je daar iemand over horen klagen?  ;)

Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/19, 21:12:10 »
Ik vind dat ook een klein beetje irritand dat de minimaliseer/maximaliseer een sluit knopjes verborgen staan, in 11.04 kon je er gelijk op mikken.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/19, 21:25:35 »
Verborgen maakt het mooi voor het oog maar is niet functioneel.
Voor mijn scherm is het nog te doen maar heb je een groot scherm dan is het lastiger en vind ik het niet fijn. Ik heb het in 11.04 klassiek ook zo gezet maar ik kan er net als in OS X niet aan wennen. Is toch onnatuurlijk voor mij.
Het fijne is wel dat je dan wel zo'n menu voor Chrome hebt want dat mis ik wel als het niet aan staan.

Het geeft je wat meer scherm maar ik snap niet waarom ze je niet de keus geven om het uit te zetten als je een groot scherm hebt.
Zou mooi zijn als je bij de installatie een paar dingen aan kon passen waarbij je aan kon vinken wat je wilde hebben. Dan kun je kiezen wat voor je zelf fijner is en als je voor functioneel kiest boven mooi uiterlijk dan is dat je eigen keus.

Voor Xubuntu hebben ze nu ook die mogelijkheid maar meer zoals het in de klassieke omgeving was.

Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/19, 21:28:13 »
Bedankt, met name markba, voor jullie antwoorden.

@markba
Wat betreft punt 3: dit is een goeie, maar op mijn nieuwe monitor die ongeveer zo groot is als een surfplank, komt het wat vreemd over als de terminal zich rechtsonder opent, en het bijbehorende menu zich linksboven bevindt. Maar goed, het was ook niet jouw idee.

Fitt's law...ja natuurlijk, had ik kunnen weten  :-)

Groet van een (tijdelijke?) Mint-gebruiker.

Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/19, 22:24:49 »
@emiel: Groot scherm hoeft geen probleem te zijn voor die knopjes en het menu. Heb een 23-inch scherm, maar vind het totaal geen probleem.

Offline 10o

  • Lid
Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/20, 09:26:12 »
Het verborgen menu en de vensterverborgen knopjes zijn imo niet gebruikersvriendelijk. Behoorlijk hoogdrempelig zelfs. Zelf wen ik er snel aan, maar de niet ict-georiënteerde mensen om mij heen, die ik sinds enkele jaren aan de Ubuntu heb gekregen... dat wordt lastiger. Zeker zonder instructie (of zelfs begeleiding)! Hoe gaan ze dat allemaal uitvinden en onthouden?
De vergelijking met OSX gaat hier ook niet helemaal op, want daar is een menu wel globaal, maar niet verborgen. Ik zie ook geen winst, althans niet qua ruimte. Het voordeel voor "het oog" vind ik te verwaarlozen en niet opwegen tegen de gebruikersvriendelijkheid van de directe zichtbaarheid.
De hele filosofie achter het vensterbeheer, bijbehorende menu's en ook het terugvinden van draaiende apps in Unity, mag imho nog wel eens opnieuw in het licht van "eenvoudige" gebruikers bezien worden. Kijk eens een uurtje over hun schouder mee terwijl ze bv. aan het internetten, e-mailen, tekstverwerken en foto's aan het beheren zijn. Zonder dat ze instructie hebben gekregen of krijgen.  ;)
Overigens ben ik zelf qua Unity waarschijnlijk wel om. Alleen nog wat bugs wegwerken, maar het went snel en de shortcuts zijn handig.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/20, 09:29:35 door 10o »
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/20, 10:17:01 »
Het verborgen menu en de vensterverborgen knopjes zijn imo niet gebruikersvriendelijk. Behoorlijk hoogdrempelig zelfs. Zelf wen ik er snel aan, maar de niet ict-georiënteerde mensen om mij heen, die ik sinds enkele jaren aan de Ubuntu heb gekregen... dat wordt lastiger. Zeker zonder instructie (of zelfs begeleiding)! Hoe gaan ze dat allemaal uitvinden en onthouden?
Misschien door de muis te bewegen naar de plaats waar het meest waarschijnlijk is waar de knopjes of het menu staat? Dit doe je precies één keer en dan weet je het.

Het vermogen van een gebruiker om te leren wordt schromelijk onderschat. Want hoe zouden ze anders op een smartphone zowel met Android als iOS als een Blackberry kunnen werken? Ze weten eigenlijk altijd alles te vinden, zonder instructie, ondanks dat de interfaces in details toch erg van elkaar verschillen maar in grote lijnen identiek zijn. Zelf heb ik over unity ook nog geen vraag over gehad, ook niet van gebruikers die 'per ongeluk' opgewaardeerd zijn van 10.10 naar 11.04 en ineens met unity geconfronteerd worden.

De vergelijking met OSX gaat hier ook niet helemaal op, want daar is een menu wel globaal, maar niet verborgen.
Dat zei ik ook al....  ;)

Ik zie ook geen winst, althans niet qua ruimte.
Fysiek is er wel degelijk ruimtewinst, zo'n 10 pixels. Op een 23"-scherm niet relevant, maar wel op een 10"-netboekje.

Het voordeel voor "het oog" vind ik te verwaarlozen en niet opwegen tegen de gebruikersvriendelijkheid van de directe zichtbaarheid.
Dit is sterk persoonlijk. Sinds 11.04 en nog sterker 11.10 ben ik zelf gaan nadenken of het minimalistische uiterlijk voordelen biedt en vind zelf van wel.

De hele filosofie achter het vensterbeheer, bijbehorende menu's en ook het terugvinden van draaiende apps in Unity, mag imho nog wel eens opnieuw in het licht van "eenvoudige" gebruikers bezien worden. Kijk eens een uurtje over hun schouder mee terwijl ze bv. aan het internetten, e-mailen, tekstverwerken en foto's aan het beheren zijn. Zonder dat ze instructie hebben gekregen of krijgen.  ;)
Dit is exáct wat Canonical doet. Datgene wat ze maken, wordt in uitgebreide gebruikstesten onderzocht, zie bv http://design.canonical.com/2011/04/unity-benchmark-usability-april-2011/. De gebruikersgroep varieert van expert tot beginner. Wat daar bijvoorbeeld uitgekomen is, is dat het knopje voor het zoekpaneel verplaatst is van het toppaneel (11.04) naar de starter (11.40), juist omdat gebruikers het knopje niet wisten te vinden.

We kunnen hier op dit forum wel allerlei dingen bedenken, waarom iets in theorie niet gaat werken (vaak onbewust ingegeven door jarenlang ingesleten gewoontes en ervaringen), maar als uit de praktijk blijkt middels gebruikerstesten in een groep varierend van beginner tot expert dat dat niet het geval blijkt te zijn, waar moeten we het nog verder over hebben? Ik wil niet zeggen dat alles wat ze doen, ook automatisch goed is, maar het wordt geëvalueerd en dienovereenkomstig wordt er het een en ander aangepast of teruggedraaid.

Offline 10o

  • Lid
Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/20, 10:50:46 »
Blijkbaar is mijn beeld van de gemiddelde/basic eindgebruiker wat van de starre en onderschat ik deze schromelijk. Misschien wordt mij te vaak om hulp gevraagd.  :D
Goed om te horen dat Cannonical dit soort tests doet. Wist ik niet, maar logisch natuurlijk. Misschien heb je gelijk en leren ze Unity net zo intuïtief als bij iOS of Androïd. Toch heb ik het idee dat ze veel handige (nieuwe) functionaliteit niet gebruiken, omdat ze niet weten dat het überhaupt bestaat of dat ze het nodig zouden kunnen hebben. Dan missen ze het natuurlijk ook niet. Een ingebouwd en makkelijk te benaderen instructie applicatie/-filmpje waar ze de belangrijkste features van Unity uitgelegd/voorgedaan krijgen zou misschien een mooie zijn.
Ik ga het zien als ik de laptop (Acer 5310) van mijn vrouw (27 jaar, Android Phone) update naar 11.10 (zonder instructie  XD). Dat doe ik pas als de pauzestand op mijn eigen laptop goed werkt en er wat kinderziektes uit zijn.

Die 10px winst in de menubalk zie ik trouwens niet. Als ik het menu tevoorschijn tover met F10 of door met de muis naar boven te gaan, wordt er toch geen extra ruimte ingenomen?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Re: Unity, menu bar en title bar: wat is hier de gedachte achter?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/20, 11:28:50 »
"Toch heb ik het idee dat ze veel handige (nieuwe) functionaliteit niet gebruiken"

Ligt dat aan de eindgebruiker of de manier waarop je gewend bent te werken? Dat laatste dus. Ik ben zelf "expert". Nja, klinkt wat overdreven, maar in de vergelijking met een niet-ICT-persoon waarover jij het hebt ben ik dat dus wel. Maar ik gebruik bijna geen shortcuts van Unity, ondanks dat het handige nieuwe functionaliteit is. En ook sommige andere dingetjes laat ik misschien links liggen die handige nieuwe functionaliteit zijn. Dus het zegt gewoon meer over de werkwijze waaraan je gewend bent.