Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?  (gelezen 13978 keer)

Er is binnen het team door een aantal teamleden geopperd dat de regel uit de forumrichtlijnen die een werkend emailadres voor forumleden verplicht stelt zodat ze als dat nodig is bereikt kan worden ongewenst is omdat het onnodig de privacy aantast. Leden zouden een tijdelijk emailadres moeten kunnen gebruiken om zich aan te melden zodat hun privacy gewaarborgd blijft als ze dit wensen.

Deze discussie kan prima openbaar gevoerd worden volgens mij, vandaar dit topic.

Citaat
Voorwaarden
  • Bij het gebruik maken van dit forum is een werkzaam e-mailadres verplicht, zodat een lid indien nodig te benaderen is.

Deze voorwaarde zou dan vervangen kunnen worden door:

Citaat
  • Om te kunnen registreren op dit forum is een werkzaam e-mailadres nodig.

Ik ben tegen deze voorgestelde wijziging omdat ik het belangrijk vind dat leden te benaderen zijn, zodat ze bijvoorbeeld bij een onmiddelijke ban op de hoogte gebracht kunnen worden van de reden hiervoor. Ook denk ik dat Ubuntu-nl wettelijk gezien de plicht heeft om leden in bepaalde situaties (als bijvoorbeeld een ban) op de hoogte te stellen, en dan lijkt email me het geëigende middel daartoe. Of die plicht er is weet ik niet, maar mij lijkt het beter het zekere voor het onzekere te nemen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/29, 15:28:35 »
Ik vind een extra regel hierover niet nodig.
Via pb gaat dat niet meer, want het lid is geband. Met een tijdelijk email adres wat na 1 dag niet meer werkt (of zelfs na 1 uur al niet meer) kan er geen communicatie meer mogelijk zijn tussen het forum en het lid.
Dat is dan het probleem van dat (ex)lid. Deze kan zelf contact opnemen met het forum team toch? forum@ubuntu-nl ofzo...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/29, 15:37:59 »
Ik vind een extra regel hierover niet nodig.
Via pb gaat dat niet meer, want het lid is geband. Met een tijdelijk email adres wat na 1 dag niet meer werkt (of zelfs na 1 uur al niet meer) kan er geen communicatie meer mogelijk zijn tussen het forum en het lid.
Dat is dan het probleem van dat (ex)lid. Deze kan zelf contact opnemen met het forum team toch? forum@ubuntu-nl ofzo...
Maar op het moment dat ubuntu-nl niet aangeeft dat een werkend emailadres nodig is, dan kan een dergelijk lid gaan klagen dat ie zomaar een ban heeft gehad zonder uitleg. Dan is het prettig als je leden kan verwijzen naar de voorwaarden waar staat dat een werkend emailadres verplicht is, en dat als leden daar niet voor zorgen ze dus zelf verantwoordelijk zijn voor het ontbreken van de mogelijkheid tot communicatie. Op het moment dat je nergens meld dat een werkend emailadres verplicht is kan een lid zich naar mijn mening terecht beklagen over gebrekige communicatie.

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/29, 15:43:42 »
Als je een ban geeft aan iemand, dan kun je als moderator een toelichting geven. Zodra de gebande dan probeert in te loggen, staat er de reden waarom ie geband is.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/29, 15:44:14 »
Het lijkt me toch logsich dat je een werkend email adres. Je hebt dit tevens nodig om te registreren. Als je daarna dat email adres opheft is dat je eigen verantwoordelijkheid. Maargoed, als Ubuntu-NL zich beter indekt door er nog iets over bij te zetten in de voorwaarde is dat ook prima.
Ik ben gewoon van mening dat mensen zelf ook een beetje verantwoordelijkheid kunnen hebben voor dit soort dingen.

[flauw]
Misschien moeten we er ook bij zetten dat de magnetron niet bedoeld is om natte poesjes te drogen?
[/amerikaans]
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/29, 15:47:39 »
Als je een ban geeft aan iemand, dan kun je als moderator een toelichting geven. Zodra de gebande dan probeert in te loggen, staat er de reden waarom ie geband is.
Ok, dat wist ik niet. Dat maakt een werkend emailadres wat mij betreft al minder nodig. Toch vind ik de één kant communicatie die dit communicatiekanaal ivm. een ban heeft niet zo prettig. Ik zou zelf liever een email krijgen dan een mededeling waarop je niet kan antwoorden. Je mag er toch vanuit gaan dat mensen willen reageren op een ban, en hun kant van het verhaal willen vertellen.

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/29, 15:54:05 »
Men spreekt hier over een ban, maar wat met waarschuwingen? Voor een ban volgen 1 of meerdere waarschuwingen die het lid dan niet krijgt.

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/29, 15:58:29 »
Sinds wanneer doen we dan waarschuwingen via persoonlijk bericht? Heel veel wat vanuit het team komt word toch gewoon via het forum adres verstuurd.

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/29, 16:10:37 »
Sinds wanneer doen we dan waarschuwingen via persoonlijk bericht? Heel veel wat vanuit het team komt word toch gewoon via het forum adres verstuurd.
Dat zou dan denk ik moeten veranderen als van leden geen werkend emailadres meer wordt gevraagd. In dat geval zou de communicatie via het forum moeten verlopen denk ik.

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/29, 16:18:20 »
Als je een ban geeft aan iemand, dan kun je als moderator een toelichting geven. Zodra de gebande dan probeert in te loggen, staat er de reden waarom ie geband is.
Ok, dat wist ik niet. Dat maakt een werkend emailadres wat mij betreft al minder nodig. Toch vind ik de één kant communicatie die dit communicatiekanaal ivm. een ban heeft niet zo prettig. Ik zou zelf liever een email krijgen dan een mededeling waarop je niet kan antwoorden. Je mag er toch vanuit gaan dat mensen willen reageren op een ban, en hun kant van het verhaal willen vertellen.

Maar als je dan persé wil reageren op je ban, dan kun je altijd mailen naar forum@ubuntu-nl.org ;)
Waarschuwingen kunnen dan via PB en zo lossen we het hele probleem op :)

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/29, 16:37:20 »
Maar als je dan persé wil reageren op je ban, dan kun je altijd mailen naar forum@ubuntu-nl.org ;)

Misschien wat ver doorgedacht, en rekening houdend met trollen...   Maar dan kan in principe iedereen een bericht sturen als er bekend wordt dat iemand een ban heeft gekregen. Omdat wij het emailadres niet kennen van de gebande omdat het aanmeld emailadres tijdelijk was, weten we niet of een bericht daadwerkelijk van de gebande komt, en belangrijker, of ons antwoord naar de juiste persoon gaat.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/29, 16:43:10 door Thomas de Graaff »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/29, 16:58:59 »
Terecht dat het de beheerder van dit forum een anti-spam maatregel neemt met activeren via e-mail. Dit voorkomt veel spamberichten. :)

Maar het is een goede gewoonte voor registratie's op internet gebruik te maken van een tijdelijk e-mailadres. Dit voorkomt allerlei ongewenste post.

Lees bijvoorbeeld:

Als de beheerder van de website mij iets te vertellen heeft prima, maar dan niet via mijn e-mail adres.

Andere e-mailfuncties dan registratie zullen op het forum (uiteraard XD) niet werken. Dus geen automatische notificatie van een reactie of een Persoonlijk bericht. Dat kan je dan ook beter niet instellen. Zo blijft je e-mail postbus beperkt blijft tot berichten waar je zelf om hebt gevraagd.

Wil ik er wel bij vermelden dat ik nog nooit ongewenste e-mail van Ubuntu-NL heb ontvangen, dus is er ook geen probleem om WEL je correcte e-mail adres te gebruiken. Maar wat mij betreft is dat de keuze aan het lid wat zich wil aanmelden. En wil je iets verder doen met Ubuntu, zoals Launchpad, Ubuntu One, teamlid worden (?), enz. is geeft een eigen e-mail adres wel voordelen.

Alternatief: je kan hiervoor ook een extra e-mail adres gebruiken zoals "wiebenik98@hotmail.com" en iedere keer als je toevallig weer een registratie e-mail ontvangt de rest in 1-keer ongelezen wissen. Zo hou je je eigen postbus ook schoon. ;)

P.S. ook voor het gebruik van (het Ubuntu OS zelf XD,) de Ubuntu-NL irc-chat en de wiki is geen "echt" e-mail adres nodig. Voor aanmelden op de mailinglijsten uiteraard wel. :P


Klik links bovenin op Documentatie

Offline heir4c

  • Lid
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/29, 17:37:08 »
PB gaat niet werken omdat je die niet meer kan lezen als je een ban hebt denk ik. Of vergis is mij hier?
Van Ubuntu-NL krijg je geen ongewenste e-mails dus is het niet nodig een tijdelijk adres aan te maken en via gmail e.a. kan je een ander email bijmaken die je dan gebruikt voor dit forum.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/29, 17:45:14 »
Als de beheerder van de website mij iets te vertellen heeft prima, maar dan niet via mijn e-mail adres.

Maar hoe dan wel?

Offline Dave

  • Lid
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/29, 18:38:26 »
Na de eerste 3 berichten doorgescrold en zag nog het laatste bericht welk wat enigzins lachwekkend was.

een fake email adres is leuk voor een eenmalige registratie ergens voor maar niet voor een discussieforum.
Forum leden moeten gewoon te berichten zijn door het forum beheer.


Offline Dave

  • Lid
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/29, 18:41:48 »
Als de beheerder van de website mij iets te vertellen heeft prima, maar dan niet via mijn e-mail adres.

Maar hoe dan wel?

persoonljk gesprek.
Die persoon heeft vast een uitnodiging gestuurd voor koffie (met appeltaart) op het huisadres.
Zo niet dan is het gewoon een blower die de weg kwijt is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/29, 19:42:01 »
Als de beheerder van de website mij iets te vertellen heeft prima, maar dan niet via mijn e-mail adres.

Maar hoe dan wel?
Via het forum! Dat is toch het communicatiemiddel waarop ik mij geregistreerd heb. Als ik contact per e-mail wil had ik mij wel op een mailinglijst ingeschreven. :P

Als mijn bericht tegen de forumregels is mag een moderator dat gerust aanpassen (staat in de regels toch?) en als dat mogelijk is een korte motivatie vermelden zodat ik dat volgende keer niet meer zal doen.

Negeer ik deze moderator-acties en blijf regels overtreden, lijkt het mij overduidelijk dat ik tegen een (tijdelijke/permanente) ban oploop. Het scherm "U heeft een ban" (met een reactie mogelijkheid voor geval van een onterechte ban) zegt mij dan voldoende.

Edit: Zelf heb heb ik wel een werkend ingevuld en je mag best een e-mail sturen hoor! Maar de vraag was of dit verplicht moet zijn.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/29, 19:49:35 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/29, 21:34:42 »
Van Ubuntu-NL krijg je geen ongewenste e-mails dus is het niet nodig een tijdelijk adres aan te maken
Maar ook:
Van Ubuntu-NL krijg je geen ongewenste e-mails dus is het niet nodig een permanent adres op te geven.

via gmail e.a. kan je een ander email bijmaken die je dan gebruikt voor dit forum.
Om te registeren? Inderdaad, niet je "eigen" e-mail adres welke je regelmatig leest.

Een ander gmail adres zal langer werken, in tegenstelling tot een "10minutes" adres. Maar wat schiet iemand er mee op om dat te verplichten?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/29, 21:40:13 »
Citaat
Als de beheerder van de website mij iets te vertellen heeft prima, maar dan niet via mijn e-mail adres.
Moet je ook tegen een bank zeggen of tegen een bedrijf waar je wat koopt. Of tegen de instanties en zo.
Ver gezocht maar: Mijn bank stuurt mij geen e-mail en het opgeven van een e-mail adres is niet verplicht. Alle communicatie met de bank loopt via een (beveiligde) website. :)

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/29, 22:16:00 »

Via het forum! Dat is toch het communicatiemiddel waarop ik mij geregistreerd heb. Als ik contact per e-mail wil had ik mij wel op een mailinglijst ingeschreven. :P

Als mijn bericht tegen de forumregels is mag een moderator dat gerust aanpassen (staat in de regels toch?) en als dat mogelijk is een korte motivatie vermelden zodat ik dat volgende keer niet meer zal doen.

Negeer ik deze moderator-acties en blijf regels overtreden, lijkt het mij overduidelijk dat ik tegen een (tijdelijke/permanente) ban oploop. Het scherm "U heeft een ban" (met een reactie mogelijkheid voor geval van een onterechte ban) zegt mij dan voldoende.

Dat is een mogelijkheid. Reageren via een pm kan dan niet meer denk ik omdat er sprake is van een ban. Dan zou er dus alsnog via de mail gereageerd moeten worden? Hierbij wordt dan in het geval van een registratie met een tijdelijk emailadres een ander emailadres gebruikt dan bij de registratie waardoor voor het team niet zonder meer is na te gaan of iemand die reageert daadwerkelijk de persoon is die een ban heeft gehad. Er zou in het bericht op het scherm bij de ban natuurlijk wel verzocht kunnen worden te reageren onder vermelding van .... zodat bij een binnenkomend bericht duidelijk is dat het om de gebande gaat.

Dat lijkt me inderdaad een mogelijkheid die het overwegen waard. Er is zeker iets voor te zeggen om geen emailadressen te gebruiken als dat niet noodzakelijk is. Maar wellicht zijn er betere oplossingen zonder email waarbij toch de identiteit van de persoon die een ban heeft gekregen voor verdere communicatie is vast te stellen?

Offline Dave

  • Lid
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/29, 22:16:39 »
Mijn bank wel en heb daar zelf eens toestemming voor gegeven.
Die ene nieuwsbrief per kwartaal kan er nog wel bij hier.

Aan de ene kant volg ik je wel maar blijf bij mijn punt dat een forumlid een geldig email adres moet hebben.


Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/29, 22:35:45 »
Is het niet mogelijk om het wachtwoord voor de eerste keer inloggen via mail te versturen zo weet je zeker dat ze een geldig mail adres invoeren.
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/29, 22:50:04 »
Is het niet mogelijk om het wachtwoord voor de eerste keer inloggen via mail te versturen zo weet je zeker dat ze een geldig mail adres invoeren.
Zo werkt het nu. En het e-mail adres moet geldig zijn tijdens de registratie. Maar dat kan/mag dus ook een tijdelijk e-mailadres zijn. Of niet? Dat is de vraag.

Klik links bovenin op Documentatie

Offline akjssdk

  • Lid
Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/29, 22:50:56 »
Is het niet mogelijk om het wachtwoord voor de eerste keer inloggen via mail te versturen zo weet je zeker dat ze een geldig mail adres invoeren.

Tuurlijk is dat mogelijk, alleen kun je daarvoor ook ten-mintu mail gebruiken: http://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html

Maar m.b.t. het onderwerp ga ik met testcees mee, zoveel mogelijk de communicatie via het forum, en als je dat niet in de gaten houd dan ben je ook geen actief lid :P

Re: Werkend emailadres voor forumlidmaatschap verplichten of niet?
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/29, 23:09:02 »
Of www.ikbenspamvrij.nl
Er zijn talloze van die websites.