Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren  (gelezen 2352 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Gepost op: 2012/03/29, 15:17:33 »
Ik ben van plan om de DV casettes van mijn camcorder om te zetten naar schijf, om ze zo makkelijker te kunnen bekijken en/of mee te kunnen nemen naar iemand anders.

Daarvoor ben ik op zoek naar het beste formaat/container dat ik het beste kan gebruiken, om optimale kwaliteit, met een zo compact mogelijk formaat te combineren, dat ook met zoveel mogelijk afspeel mogelijkheden (als dvd/bd speler, media speler, pc, etc) compatibel zal zijn.

Welk formaat/container zou ik daarvoor moeten gebruiken, en welke software kan ik daar dan weer het beste voor gebruiken, uiteraard op Ubuntu (nu nog 10.04, volgende maand 12.04)

Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/31, 13:29:14 »
Ik denk dat je het beste h264 kunt gebruiken in een mp4 container/formaat als je het op de pc wilt gebruiken of op een blu-ray disc wilt branden. Zet de datarate op 5 Mbps.
Voor DVD raad ik je mpeg2 aan in een .VOB formaat. Aangezien dat meestal de enige codec is die wordt ondersteund door een DVD-speler.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/03, 11:20:58 »
Dank voor je antwoord. Welk software pakket kan ik daar heb best voor gebruiken?

Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/03, 18:23:03 »
Je kan dat doen met bijvoorbeeld HandBrake, VLC en Avidemux.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Pieter2

  • Gast
Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/04, 18:01:06 »
Bewaar je films iig ook in het originele DV formaat, je weet nooit of je dit nog eens nodig gaat hebben.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/23, 10:17:59 »
Met welke software kan ik overigens het beste de films van de DV camera capturen?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Wat is het beste formaat om DV op schijf te bewaren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/24, 12:53:50 »
capture met Kino of Kdenlive
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.