Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschillende versies Nvidia kernel en X module  (gelezen 1994 keer)

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Gepost op: 2008/01/16, 13:43:38 »
Hallo,

Ik heb een voor mij heel erg lastig probleem.
Ik werk met Ubunu 7.04 Gnome desktop.

Na verwoede pogingen om een "betere" driver te installeren voor mijn videokaart (GeForce 6100) is er vanalles fout gegaan.

Bij het opstarten X krijg ik de volgende melding:

Default settings:
logfile: /var/log/xorg.0.log
using config file: /etc/X11/xorg.conf

Warning:
The NVIDIA kernel module has the version 1.0-9755, but this X module has the version 1.0-9631 Please make sure that the kernel module and all NVIDIA driver components have the same version.

Wie kan me helpen met welke commando's ik dit kan herstellen?

Ik heb geen grafische weergave en te weinig basiskennis om met command lines te werken.

Ik hoop dat iemand me op de goede weg kan helpen.

Mijn dank is alvast groot,

Eef

Offline Soul-Sing

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/16, 14:34:58 »
Vergeet alsjeblief de restricted modules niet he.
:sudo apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r`
reboot. als het niet lukt, log dan in op de zwarte console die je voor je ziet (omdat X niet wil starten) en typ:
sudo cp /var/log/Xorg.0.log ~/xorglog

Herstel dan X met
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

als je terug in X bent, probeer
cat ~/xorglog|grep "(EE)"
en plak de output hier

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/16, 16:11:06 »
Het ging eigenlijk fout nadat ik de restricted modules had geactiveerd (als je dat bedoelt tenminste)
Ik neem een printje mee naar huis en ga mijn best doen.

Bedankt voor je hulp en ik laat wel even weten hoe het avontuur afgelopen is.

Hopelijk kan ik vanavond dan weer gewoon (lees; via de grafische weg.. ahum bloos) op internet.

Groet,
Evelyn

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 20:27:59 »
Nou,
ik heb mijn "zelfstandigheidsprincipe" maar even overboord gezet en mijn ex om hulp gevraagd. (hij is er mede verantwoordelijk voor dat ik mij in dit linux-avontuur gestort heb, nu dus noooit meer windows :-))

Maar de oplossing van het probleem was relatief simpel.

In nano xorg.conf de videokaart driver opgezocht en gewijzigd van nvidia naar nv en taataaa!!!

Pfff... beter. Ik stop hierbij mijn avontuur om DVD's te kunnen kijken op TV. Veel te veel risico voor mij met te weing command line kennis :-( Eerst daar maar eens een studie van maken en dan zien ik wel weer verder.

Nu heb ik alleen ergens nog een verkeerde resolutie opgegeven. Ga eerst maar een op zoek naar een mogelijkheid om de resolutie aan te passen. Via System -> Preferences -> en dan verder gaat niet, valt buiten mijn scherm, helaas. Gelukkig is daar veel over te vinden op het forum.

In ieder geval dank voor je support en aanvang hulp.

Groet,
Evelyn

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/16, 22:20:17 »
Helaas niet opgelost :-(((

Bij het aanpassen van de resolutie en vervolgens verder met desktop instellingen, toch weer onder manage restricted drivers de nvidia driver activeren en ... weer terug bij af.

Leoquant, ik zou graag nog een keer gebruik willen maken van je opties en aanbod om mij hierin te begeleiden.
Ik heb nu een windowslaptop met firefox naast mijn desktop staan voor de forum support. Morgen ga ik aan je eerste instructies beginnen en zien waar het schip strand.

Zou het zin hebben om met de nieuwste versie van ubuntu te upgraden, worden dan instellingen weer default teruggezet?

Alvast bedankt

Evelyn

Offline Soul-Sing

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/16, 22:49:44 »
je zou in synaptic pakketbeheer kunnen kijken welke nvidia drivers geinstalleerd zijn.
glx/glx-new? restr. modules checken in pakketbeheer.
verder zou je je Xorg.conf bestand hier kunnen posten.
en de uikomst van glxinfo  in de terminal.
tip: niet upgraden===>clean install. je homemapinstellingen backuppen, bladwijzers/email/gaim/etc. homemap: ctrl h in de terminal geeft al deze bestanden weer. clean install=25 min. met backupinst. 30 min.
upgrade duurt langer, uitkomst ietsje onzekerder....

Offline siegi

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/16, 23:03:31 »
ik zou het volgende eens proberen. (alles verwijderen van nvidia)
sudo nvidia-installer --uninstall
sudo apt-get remove --purge linux-restricted-modules-2.6.22-14-generic nvidia-glx nvidia-glx-new
(Dit kan je alleen maar doen als je geen restricted driver gebruikt voor netwerk)
sudo apt-get install nvidia-glx-new linux-restricted-modules-2.6.22-14-generic  linux-restricted-modules linux-restricted-modules-generic

En dan kan je terug proberen nv te veranderen in nvidia. Of via systeem > beheer > beperkte stuurprogramma's de driver activeren. Als het dan nog niet werkt kan je terug de procedure toepassen van nvidia te veranderen in nv.

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/17, 13:23:37 »
Oeh... er rijzen nou zoveel vragen.
Ik ga eerst maar eens op zoek naar informatie over de basis van command lines, dat is het enige dat ik nu heb. Misschien ook wel goed om een keer gedwongen met command lines te werken. ;-)

Leoquant, Ik heb nu nvidia-glx geinstalleerd. Maar hoe kan ik dat voor de zekerheid nagaan met een command line?

En Siegi, je zegt "Dit kan je alleen maar doen als je geen restricted driver gebruikt voor netwerk" Jouw optie klinkt aannemelijk en goed te doen. Is het zo dat als je standaard drivers van Ubuntu gebruikt (de zg "free drivers") en niets "van buitenaf" erbij haalt, dat je dan geen restricted driver gebruikt? In dat geval ebruik ik idd geen restricted driver en wil ik je voorstel wel proberen.

Ik ga mijn best doen om Xorg.conf en glxinfo hier te posten. Weet alleen even zo niet hoe ik de tekst van mijn desktop hier moet krijgen. via usb stick, maar dan eerst het commando vinden voor mounten en copieren naar usb stick.
oooh wat ik mis ik de o zo vertrouwde ubuntuachtergrond.. snif ..

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de eerste support, ik ben bang dat jullie nog niet zomaar van me af zijn..

tot gauw!
Evelyn

Offline siegi

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/17, 16:15:20 »
De usb stick word automatisch gemount hoor en er opent automatisch een venster van de bestandsbeheerder.

Ik stelde het volgende voor omdat ik eens alles mooi wou opgekuist zien, aangezien er pressies al redelijk wat aangepast is etc.

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/17, 20:33:00 »
Geen sjoege, hoor.
Geen X server dus geen windows:-(
Heb een stapeltje linux boeken gehaald bij de bieb, maar nog niks zinvols kunnen vinden. Het meeste gaat toch over het werken in de grafische omgeving. En beknopt de basis commando's ls, cp, move zeg maar. Ook niet echt waardevol.
Heb op internet al wat websites gevonden over basis comand lines.

Het valt gewoon vies tegen zonder kennis en ervaring ineenkeer alles met command lines te moeten doen. Ik hoop dat mijn ex morgen bereid is om me uit deze impasse te helpen.

Verder worstel ik dapper door. Ik word er uiteindelijk toch wijzer van, denk ik dan.

Ik pruts verder en als ik wat info heb voor jullie, post ik het.

THNX!


Evelyn

Offline eefdavie

  • Lid
Verschillende versies Nvidia kernel en X module
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/18, 14:19:37 »
Nou,

Mijn ex heeft de chaos weten op te ruimen vandaag en dat viel nog niet mee. Laat staan dat het mij gelukt zou zijn. Geen idee wat hij nou allemaal gedaan heeft, dat gaat ver boven mijn pet.

Nogmaals mijn dank voor jullie hulp en ondersteuning.
Mijn eerste missie is nu mij te verdiepen in basiskennis command lines.
En wat betreft Xorg.conf X enz enz daar blijf ik ver uit de buurt vanaf vandaag.

Hartelijke groeten,
Evelyn