Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.  (gelezen 5333 keer)

Offline aartje

  • Lid
"home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Gepost op: 2013/05/30, 12:03:36 »
Bij het lezen van de documentatie over de installatie op een SSD van
Ubuntu of Mint valt het me op dat er wordt beweerd dat het hebben
van een aparte home-partitie niet aan te raden (misschien zelfs af te raden ?)
is.
Ik wil een oude discussie liever niet oprakelen maar......

Ik ben het hier totaal niet mee eens

en dit wel om de volgende redenen:

a) Het kan ongezond zijn voor de rootpartitie als die vol raakt. Mijn ervaring
is dat de root-partitie zelfs corrupt kan raken als hij volraakt. Dat wil je vermijden
omdat het nog niet zo simpel is om die te repareren. Met een /home op de root-partitie
kan een gewone gebruiker de root-partitie volschrijven en dat is niet onmogelijk
als je rekent hoeveel GB's er tegenwoordig niet gedownload wordt. Met een aparte
home-partitie kan die partitie hoogstens volgeschreven worden en dat
is veel simpeler te constateren en te verhelpen.
b) Met (professionele) computernetwerken is een aparte home-partitie veel
makkelijker in gebruik. Je hoeft alleen de home-partitie te "exporteren" naar andere
computers en niet ook alle root-bestanden op de root-partitie.
Met een aparte NAS is het natuurlijk helemaal evident dat je home-directories niet
op de lokale computer zitten.
c) De schatting van de grootte van de diverse diskpartities wordt veel gemakkelijker
met een aparte home-partities. Voor de rootpartities van een Linuxsysteem is
15 á 20 GB zeker voldoende. Ik heb verscheidene distributies op één disk staan
en reken voor een root-partitie 15 GB (ruim voldoende...) en voor één home-partitie
voor alle distributies 20 GB. Je kan door de password-files op de  rootpartities van de
 distributies te veranderen bepalen waar de home-dirs per distributie op die home-
partities moeten komen, maar dat is een apart verhaal....
Echte grote data zoals films etc. kan je op een aparte partitie zetten en dan
eventueel verwijzingen daarnaar maken in je home-dir mbv symbolische links.
d) Het backuppen wordt simpeler. De home-partitie (en eventuele datapartitie)
kan je met tar backuppen. Dat commando heeft het voordeel dat je makkelijk
selectief kan restoren. Met tar kan je niet je root-partitie backuppen, daar zitten
veel "special files" op (devices, sockets etc.)

De root-partities kan je met "dump" (het oer-backup commando!!) backuppen
(desnoods gevat in een automatisch shell-script), ook incrementele backups
Met "restore" kan je dan al of niet selectief restoren (ook de special-files)
root hoef je natuurlijk minder te backuppen dan home, root kan je uiteindelijk
altijd weer opnieuw installeren (of een oude backup terugzetten en updaten).
Op het gebruik van "dump" en "restore" ga ik verder niet in, dat is ook een
apart verhaal.....
e) Op een systeem met zowel een harddisk als een SSD zou je de home-dir op de
harddisk kunnen zetten. Dit in verband met eventuele "slijtage" van de SSD.
Op mijn systeem met zowel HD als SSD merk ik geen noemenswaardig verschil
in response-tijd of de homedir nu op de HD of de SSD zit.


Ik kan me voorstellen dat niet iedereen geheel op de hoogte is van de termen
"root"(partitie), "home"(partitie), "special files", "dump", "restore", "symbolische link",
"password file" etc. maar ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat ik
het niet eens ben met de documentatie en hoop dat er ook iets van deze mening
(desnoods als alternatief..) in voor kan komen.

De anderen kunnen natuurlijk gewoon de documentatie blijven volgen (ik heb grote
bewondering voor de makers er van !!, dat wil ik wel zeggen !!)
« Laatst bewerkt op: 2013/05/30, 12:06:12 door aartje »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/30, 12:21:23 »
Het hangt mede af van de omstandigheden, want de absolute waarheid bestaat niet, in dezen.... Dus alle respect voor deze opvatting, die echter de mijne niet is.....  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/30, 12:24:16 »
Een aparte /home partitie wordt juist niet afgeraden in de Ubuntu (wiki) documentatie.

Het gebruik van een aparte schijfpartitie voor de /home map heeft als voordeel dat persoonlijke instellingen, bestanden en het bureaublad niet wijzigen (of verdwijnen!) bij een her-installatie.
/home
Hier slaat Ubuntu uw persoonlijke instellingen en bestanden op. Het is makkelijk om hiervoor een aparte partitie te gebruiken, zodat u die bij een nieuwe installatie of upgrade makkelijk mee kan nemen.

Ook niet op de Engelstalige wiki:
Setting up /home on a separate partition is beneficial because your settings, files, and desktop will be maintained if you upgrade, (re)install Ubuntu or another distro.

https://help.ubuntu.com/community/HomeFolder geeft hier nog meer (Engelstalige) informatie over.

Klik links bovenin op Documentatie

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/30, 12:52:05 »
Ik heb ook een aparte /home-partitie op een SSD, alleen zorg ik ervoor dat bv downloads, en dingen die data generen op een andere partitie komen (beschikking over 2 harddisks. Voorbeeld :op SDC1 Downloads Algemeen SDC2 downloads bittorrent SDC3 downloads NZB) . De /home map wordt dus eigenlijk dus alleen voor vaste configuratie/ini bestanden gebruikt, wat weer prettig is bij een fresh install ....................
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Offline aartje

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/30, 12:59:08 »
Een aparte /home partitie wordt juist niet afgeraden in de Ubuntu (wiki) documentatie.

Het gebruik van een aparte schijfpartitie voor de /home map heeft als voordeel dat persoonlijke instellingen, bestanden en het bureaublad niet wijzigen (of verdwijnen!) bij een her-installatie.
/home
Hier slaat Ubuntu uw persoonlijke instellingen en bestanden op. Het is makkelijk om hiervoor een aparte partitie te gebruiken, zodat u die bij een nieuwe installatie of upgrade makkelijk mee kan nemen.

Ook niet op de Engelstalige wiki:
Setting up /home on a separate partition is beneficial because your settings, files, and desktop will be maintained if you upgrade, (re)install Ubuntu or another distro.

https://help.ubuntu.com/community/HomeFolder geeft hier nog meer (Engelstalige) informatie over.

Ik doel op:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Heeft-het-zin-om-een-aparte-home-partitie-te-hebben-

Offline aartje

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/30, 16:47:33 »

Niets is zo mooier dan een aparte home!!

Oef, nou dat zou ik niet durven zeggen  tegen mijn vrouw waar ik tien jaar mee gelat heb en
nu al weer 15 jaar mee samen woon  ^-^

Ik zou niet het voordeel durven noemen van het al bestaan van "home" bij een  installatie
van een andere of nieuwere distributie van Linux, want het is af te raden om je bestanden
en/of directories die met een "." (punt) beginnen te laten staan (op .mozilla en .thunderbird na)

Dus in dat geval wel al die " ."-bestanden en "."-directories weghalen voor je een nieuwe installatie
doet van een nieuwere (of andere) distributie.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/30, 16:53:07 door aartje »

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/30, 16:57:01 »
Ik gebruik al ongeveer 7 jaar Linux (Ubuntu hoofdzakelijk).
Gebruik  een SSD (128 GB) en een HDD (1TB)

Heb ook eerst altijd een aparte home partitie gemaakt, maar ben daar toch weer vanaf gestapt.
Gebruik nu dus geen aparte home meer. (en dat bevalt me prima)

Al m'n data (Documents, Downloads, Misic,...) staan  op de HDD , via "bind" in /etc/fstab
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0

Zo is het net alsof   :D  ik Documents, enz  in m'n home gebruik.

Ubuntu staat op de SSD en swap  op de HDD.

( /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26 = mijn HDD)




Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/30, 17:02:46 »
Ik gebruik al ongeveer 7 jaar Linux (Ubuntu hoofdzakelijk).
Gebruik  een SSD (128 GB) en een HDD (1TB)

Heb ook eerst altijd een aparte home partitie gemaakt, maar ben daar toch weer vanaf gestapt.
Gebruik nu dus geen aparte home meer. (en dat bevalt me prima)

Al m'n data (Documents, Downloads, Misic,...) staan  op de HDD , via "bind" in /etc/fstab
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0

Zo is het net alsof   :D  ik Documents, enz  in m'n home gebruik.

Ubuntu staat op de SSD en swap  op de HDD.

( /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26 = mijn HDD)

Heb ongeveer dezelfde opstelling alleen dan met symlinks in plaats van bind mounts.

Offline aartje

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/30, 17:08:14 »
Ik gebruik al ongeveer 7 jaar Linux (Ubuntu hoofdzakelijk).
Gebruik  een SSD (128 GB) en een HDD (1TB)

Heb ook eerst altijd een aparte home partitie gemaakt, maar ben daar toch weer vanaf gestapt.
Gebruik nu dus geen aparte home meer. (en dat bevalt me prima)

Al m'n data (Documents, Downloads, Misic,...) staan  op de HDD , via "bind" in /etc/fstab
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0

Zo is het net alsof   :D  ik Documents, enz  in m'n home gebruik.

Ubuntu staat op de SSD en swap  op de HDD.

( /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26 = mijn HDD)

Heb ongeveer dezelfde opstelling alleen dan met symlinks in plaats van bind mounts.

@erik1984 Wat gebeurt er als je met "tar" een backup van je homedir maakt ? Neemt hij dan
die met "bind" gemounte directories mee ? Met symlinks doet hij dat niet en dat vind ik
net zo prettig omdat ik Video's en zo niet mee wil nemen als ik mijn homedir backup.
Ik heb geen ervaring met die manier van jou, dus ben daar wel benieuwd naar.

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/30, 17:44:25 »
Ik gebruik al ongeveer 7 jaar Linux (Ubuntu hoofdzakelijk).
Gebruik  een SSD (128 GB) en een HDD (1TB)

Heb ook eerst altijd een aparte home partitie gemaakt, maar ben daar toch weer vanaf gestapt.
Gebruik nu dus geen aparte home meer. (en dat bevalt me prima)

Al m'n data (Documents, Downloads, Misic,...) staan  op de HDD , via "bind" in /etc/fstab
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0

Zo is het net alsof   :D  ik Documents, enz  in m'n home gebruik.

Ubuntu staat op de SSD en swap  op de HDD.

( /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26 = mijn HDD)

Heb ongeveer dezelfde opstelling alleen dan met symlinks in plaats van bind mounts.

@erik1984 Wat gebeurt er als je met "tar" een backup van je homedir maakt ? Neemt hij dan
die met "bind" gemounte directories mee ? Met symlinks doet hij dat niet en dat vind ik
net zo prettig omdat ik Video's en zo niet mee wil nemen als ik mijn homedir backup.
Ik heb geen ervaring met die manier van jou, dus ben daar wel benieuwd naar.

Nooit gebrobeerd met tar. Ik gebruikte altijd rsync daarvoor, en de data van de NTFS-partitie (waar de belangrijke data op stond) liet ik apart syncen en niet via de symlinks uit ~. Volgens mij volgt rsync symlinks ook niet als je de optie -a gebruikt, ze worden als symlink gekopieerd.

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/30, 18:42:19 »
Ik gebruik al ongeveer 7 jaar Linux (Ubuntu hoofdzakelijk).
Gebruik  een SSD (128 GB) en een HDD (1TB)

Heb ook eerst altijd een aparte home partitie gemaakt, maar ben daar toch weer vanaf gestapt.
Gebruik nu dus geen aparte home meer. (en dat bevalt me prima)

Al m'n data (Documents, Downloads, Misic,...) staan  op de HDD , via "bind" in /etc/fstab
/dev/sda1  /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26  ext4  auto 0 2

/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Documents     /home/henkoegema/Documents     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Downloads     /home/henkoegema/Downloads     none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Music         /home/henkoegema/Music         none    bind    0 0
/media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26/Pictures      /home/henkoegema/Pictures      none    bind    0 0

Zo is het net alsof   :D  ik Documents, enz  in m'n home gebruik.

Ubuntu staat op de SSD en swap  op de HDD.

( /media/491db7ab-dccd-4b29-be98-3f11552f9c26 = mijn HDD)

Heb ongeveer dezelfde opstelling alleen dan met symlinks in plaats van bind mounts.

@erik1984 Wat gebeurt er als je met "tar" een backup van je homedir maakt ? Neemt hij dan
die met "bind" gemounte directories mee ? Met symlinks doet hij dat niet en dat vind ik
net zo prettig omdat ik Video's en zo niet mee wil nemen als ik mijn homedir backup.
Ik heb geen ervaring met die manier van jou, dus ben daar wel benieuwd naar.

Zelf maak ik nooit een backup van m'n homedir.
Wel van Documents,Pictures, Music, Downloads, etc  die op de HDD staan.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/01, 14:13:25 »
Ik gebruik Ubuntu One met synchronisatie van mijn home mappen. Daardoor is het helemaal niet nodig om /home op een aparte partitie te zetten. Bij herinstallatie synchroniseert One weer gewoon de /home mappen op mijn harde schijf en heb ik alles weer netjes teruggeplaatst.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/01, 14:44:09 »
Ik gebruik Ubuntu One met synchronisatie van mijn home mappen. Daardoor is het helemaal niet nodig om /home op een aparte partitie te zetten. Bij herinstallatie synchroniseert One weer gewoon de /home mappen op mijn harde schijf en heb ik alles weer netjes teruggeplaatst.

Ja, dit is ok als je niet te veel data hebt. Maar misschien heb je betaald voor extra GB 's bij U1 ?
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/01, 15:23:11 »
Ik gebruik Ubuntu One met synchronisatie van mijn home mappen. Daardoor is het helemaal niet nodig om /home op een aparte partitie te zetten. Bij herinstallatie synchroniseert One weer gewoon de /home mappen op mijn harde schijf en heb ik alles weer netjes teruggeplaatst.

Ja, dit is ok als je niet te veel data hebt. Maar misschien heb je betaald voor extra GB 's bij U1 ?


Nee ik heb niet heel veel data. 5 gb is sowieso gratis en dat is voor mij (nog) steeds genoeg  ^-^

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/01, 16:15:05 »
Linux reserveert ruimte voor root (standaard 5% meen ik) om te voorkomen dat de schijf vol raakt en root klem komt.
Dit kun je zelf aanpassen/verhogen.
Bij kleine schijven is een aparte partitie niet niet efficient; je zult altijd loze ruimte verspillen.
Tenzij je krap plant, maar dan krijg je juist wat je wilde voorkomen..... Bij een aparte kleine root partitie is de kans op vollopen groter dan bij een een gedeelde root en home.

En wat is het probleem met backuppen?

VV

Offline vanadium

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/01, 17:19:04 »
Ik heb lang ook niet het nut ingezien van een aparte home. Tegenwoordig doe ik het wel, omdat het inderdaad toelaat je gegevens te laten staan tijdens een verse installatie. Bij mij gaat het om meer dan 5 GB, namelijk ook mijn fotoarchief.

Dit doet niets af aan de noodzaak van een backup. Het is gewoon handiger dat ik niet na installatie de zowat 60 GB aan gegevens moet terugplaatsen.

Er is niets onverstandig aan een aparte home partitie. Er is ook niets onverstandig aan het hebben van  één enkele partitie. Beide hebben hun voordelen. Het is wel onverstandig geen backup (en liefst meerdere) te hebben van je persoonlijke data.

Offline Nollie

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/01, 21:43:54 »
@vanadium: daarom heb ik een aparte Data-partitie met documenten, foto's, muziek en video. Home staat op Root.

Instellingen bewaren heeft geen nut wanneer een nieuwe versie van een programma net even anders in mekaar zit. Maar ieder moet z'n eigen ding maar doen.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/02, 00:34:43 »
Instellingen bewaren heeft geen nut wanneer een nieuwe versie van een programma net even anders in mekaar zit.
Natuurlijk heeft dat wel nut. Van een ontwikkelaar mag je verwachten dat die begrijpt hoe een upgrade werkt en je instellingen respecteert. Zeker bij een upgrade van de officiële pakketten in een nieuwe Ubuntu (LTS)versie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/02, 08:08:50 »
Linux reserveert ruimte voor root (standaard 5% meen ik) om te voorkomen dat de schijf vol raakt en root klem komt.
Dit kun je zelf aanpassen/verhogen.
Bij kleine schijven is een aparte partitie niet niet efficient; je zult altijd loze ruimte verspillen.
Tenzij je krap plant, maar dan krijg je juist wat je wilde voorkomen..... Bij een aparte kleine root partitie is de kans op vollopen groter dan bij een een gedeelde root en home.

En wat is het probleem met backuppen?

VV
Dat is dus naar mijn mening een reden om home niet op je rootpartitie te zetten. Je weet dat als je
zeg altijd  minstens 4 GB op je root-partitie overhoudt je nooit problemen krijgt met een volle rootpartitie.
Ik heb nog nooit meer dan 6,5 GB op mijn rootpartitie gebruikt. Ik weet echter niet zeker hoeveel er
tijdelijk gebruikt kan worden met het bewerken/writen van grote videobestanden etc., of eventueel een upgrade naar
een nieuwe Ubuntu-versie (doe ik meestal niet). Daarom maak ik mijn root-partitie minsten 15 GB (meestal
zelfs 20 GB). Dat is maar een heeeel klein deel op een moderne HD en de prijs daarvan is meestal een dubbeltjes-
kwestie per GB.  Op de meeste SSD's is een GB ook minder dan  1 Euro geworden, dus waarom maak je je druk over
een paar GB die waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden, maar voor mij wel extra zekerheid en overzichtelijkheid
geven. En op een SSD geven die nooit gebruikte GB's toch wel weer een langere levensduur.

Verder ben ik van mening dat je bij een nieuwe installatie eerst alle bestanden en directories in je home-directory
die met een punt beginnen in een aparte directory moet zetten (moven) genaamd bv. "puntfilsdirs" .
Als je met de echte installatie of upgrade begint, formatteer "home" dan natuurlijk niet !!

Later kan je dan bv. de oude .mozilla en .thunderbird weer één directory hoger zetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/02, 08:21:20 door aartje »

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/02, 11:03:15 »
Ik gebruik Ubuntu One met synchronisatie van mijn home mappen. Daardoor is het helemaal niet nodig om /home op een aparte partitie te zetten. Bij herinstallatie synchroniseert One weer gewoon de /home mappen op mijn harde schijf en heb ik alles weer netjes teruggeplaatst.

Ja, dit is ok als je niet te veel data hebt. Maar misschien heb je betaald voor extra GB 's bij U1 ?
[/quote]

Zelfs dat hoeft niet genoeg te zijn. Mijn muziekmap alleen al is rond de 50 GB en dan heb ik het nog niet over video'smap of mijn fotomappen. Ik zou bij lange na niet uitkomen met die extra, betaalde GB's van U1. Met Box daarentegen zou het wel lukken als ik de andere 3 accounts van 50 GB ook aan mezelf zou toekennen. Maarja, dan wordt het verdeeld over 4 accounts...

Nee, U1 gebruik ik wel voor mijn documenten en wat andere belangrijke bestanden die prima binnen de 5.5 GB die ik bij U1 heb passen :)
Een aparte /home heb ik wel maar dat kan op deze laptop ook niet echt anders vanwege het feit dat Grub op de /-partitie moet worden geplaatst (geen MBR in deze laptop).

Offline aartje

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/02, 15:50:07 »
Ben ik toch wel blij met mijn eigen NAS en mijn 300 GB alleen al aan muziek. Wie geeft zoveel GB's gratis weg? Niemand toch die zulke cloud diensten aanbiedt.
Femke, daar zit ik ook wel eens aan te denken. Ik vraag me af of je dan een NAS hebt die als hij
een tijdje niet gebruikt wordt in standby stand gaat staan en hoeveel vermogen hij dan trekt.


Verder ben ik het eens dat je die andere puntfiles niet nodig hebt (hoewel.. .google-earth ?),
maar het kan makkelijk zijn om eventueel je oude instellingen te kunnen nagaan. Je kan
ze altijd later nog weggooien natuurlijk.

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/02, 19:23:53 »
Ik zie alleen maar voordelen met een aparte /home. De enkele keer dat ik voor een programma een profile o.i.d. moet veranderen is sporadisch.
Ik heb op mijn SSD de / root staan op een HDD mijn home en op een andere HDD mijn foto's.
Natuurlijk is een ieder vrij om te doen wat hij of zij wilt, ik neem bij elke nieuwe versie mijn /home mee. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarzG

  • Lid
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/02, 22:22:32 »
Heel vroegâh was het heel gebruikelijk met een aparte /home, maar toen werd er ook nog een aparte /var etc. geadviseerd.
Later was het een "onnodige complicatie" en met deze kwalificatie was ik het eigenlijk eens omdat de meerderheid nooit de voordelen opmerkte van een aparte /home. "Velen" konden namelijk de "ingewikkelde" schakels niet volgen die voor de aparte /home zinvol waren voor een "andere distributie" of een "nieuwe installatie". "Zij" werk(t)en namelijk op een andere manier.
Maar de laatste tijd kwamen complicaties erbij die om een nieuwe aanpak vragen.

1. Door de afgekondigde Ubuntu-release-frequentie + het beperkte ondersteunen van "tussenversies" zoals 13.04 is het handiger als deze gebruikers het advies krijgen, geen LTS -> maak er maar een aparte /home_data aan, MAAR dan voor de ALLEEN voor data EN de browser/mail/chat/VirtualBox-instellingen.
Als je de complete /home 1:1 meeneemt bij de tussenversies, dan kan je op gedoe met instellingen wachten (in .config of .progmammaXYZ) vanwege de grotere sprongen die bij bepaalde software aan de orde zijn. Ik herinner hierbij aan de circus met de LibreOffice-instellingen (3.4->3.5->3.6 en nu 4.x) binnen 1  jaar, wat nogal een belangrijke applicatie is op een desktop.
2. Voor iedereen die gebruik maakt van meerdere installaties (bijv. Ubuntu naast Mint), is het verstandig om mappen zoals documenten, muziek etc. niet telkens te kopiëren maar dit te te regelen via mount/bind/ls om dezelfde data voor meerdere installaties beschikbaar te hebben.

Globaal is een situatie wenselijk waarin niet alle instellingen van de software worden overgenomen "in elke installatie-variant" die gebruik maakt van dezelfde /home_data. Dat heeft m.i. uiteindelijk 2 acties tot gevolg:
a. elke installatie heeft een EIGEN /home waarin de instellingen staan van het besturingssysteem wat daarbij hoort;
b. elke installatie gaat linken/mappen/binden naar een partitie met /home_data-mappen die zonder problemen te gebruiken zijn.

NB: Ik heb hier in het forum meerdere keren Evolution-mail-gebruikers langs zien komen, die adresboek e.a. kwijt waren.
Wij moeten niet alleen rekening houden met de standaardsoftware voor mail en Internet (Firefox/Thunderbird).
Er ontstaan ook terecht "klantengroepen" die de bizarre versie-race van Ubuntu/Firefox/Chrome niet willen meemaken en dat rekening gehouden moet worden met gebruikers die "migreren naar andere software" (die dan met data+instellingen onder de verborgen mappen .config of elders staat).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/07, 01:32:28 »
Duidelijk Buzzin.

Een (1) externe kopie is/heeft geen “back-up” als je bij punt b) het origineel wist in een soort “terug naar fabrieksinstellingen zonder behoud van gegevens” om met een "schone lei" te beginnen.

De Ubuntu installatie maakt standaard geen aparte /home aan. Geen lastige vragen voor nieuwe gebruikers, out-of-the-box. Van een iets meer ervaren gebruiker zou ik verwachten dat deze bij een (her-)installatie vaak voor “Iets anders” kiest (of moet willen kiezen) onder andere (of met name?) voor een aparte /home.

Inmiddels weet ik dat E-mail in ~/.thunderbird zit, VirtualBox in ~/.VirtualBox en ssh-keys in ~/.ssh. Maar dat is ook wel zo'n beetje hoever ik wil gaan als “gemiddelde” linux desktopgebruiker. Uiteindelijk is het ook geen “ramp” om alles opnieuw in te stellen maar flauw om te stellen dat het eenvoudig is overal losse kopieën van te maken. Hoe zit het dan met het programma “Datikvaakgebruikmaarjijniet”?

Nog los van het feit dat deze desktop meerdere gebruikers (in /home) heeft en ik helemaal niet weet waar ik (wel of) geen kopie van moet maken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: "home" op een aparte partitie is wél verstandig.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/07, 08:16:00 »
...
Hoe zit het dan met het programma “Datikvaakgebruikmaarjijniet”?
...

Vaak hebben deze programma's de je home map hun eigen . map met alle instellingen.
Net zoals VirtualBox dat je al als voorbeed gaf.

Sommige aan een specifieke werkomgeving (gnome/kde) gerelateerde programma's zitten in een . map behorende bij die werkomgeving.
Dat is dan even zoeken.