Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Power management in ubuntu 7.10  (gelezen 1912 keer)

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Gepost op: 2007/12/21, 15:17:53 »
Ik heb Ubuntu 7.10 op een LapTop "Jewel Diamond2000". Suspend en Hybernate werken als ik ze aanklik of de timeout ze activeert. Maar er is geen enkele actie die een "resume" van Ubuntu tot gevolg heeft. Ik moet de LapTop powerdown brengen door de powerswitch 10 seconden ingedrukt te houden. Daarna kan Ubuntu weer geboot worden.
Misschien mis ik een speciale driver voor dit type LapTop?

Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/29, 22:41:36 »
Je probleem is me niet geheel duidelijk. Begrijp ik nu goed, dat je slaapstand en/of stand-by stand niet goed werken?
Dat kan wel kloppen - of eigenlijk klopt het niet, maar het is een bekend gegeven.

Suspend en hibernate werken nog niet goed in Ubuntu. Best: zet die functies uit.
Ik deed dat in gconf-editor:
toepassingen - systeemgereedschappen - configuratie editor
Aldaar ga je naar
apps - gnome power manager
in de rechter kolom verwijder je de vinkjes achter "can hibernate" en "can suspend"
Afsluiten.

Als het goed is, staan die opties nu ook niet meer in het "afsluitscherm".

Helaas, we zullen nog even moeten wachten tot dit goed werkt.....

Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/29, 23:48:58 »
bij mij werkt suspend goed (hibernate nog nooit gebruikt)...maar wel enkel als compiz niet aanstaat...als ik met compiz aan in suspend ga, geen probleem, maar heb enkel een zwart scherm bij het ontwaken...als ik even compiz uitschakel voor suspend, dan gaat het wel goed...

Offline siegi

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/30, 00:04:24 »
Citaat van: Nunslaughter
bij mij werkt suspend goed (hibernate nog nooit gebruikt)...maar wel enkel als compiz niet aanstaat...als ik met compiz aan in suspend ga, geen probleem, maar heb enkel een zwart scherm bij het ontwaken...als ik even compiz uitschakel voor suspend, dan gaat het wel goed...
Dit probleem is herkenbaar voor mij.  Bij mij was het te wijten aan de screensaver.
gconf-editor apps > gnome-power-manager > lock en vinkje weg bij suspend en hibernate.

Voor de oorspronkelijk vraag.
Bij mijn laptop werkt suspend tegenwoordig wel door uswsusp te installeren. Ik heb wel de laatste versie van debian unstable moeten nemen.  En probeer dan eens alt-f2 uitvoeren gksudo s2disk.
Als suspend nu werkt help ik je wel even verder zodat de snelkoppelingen in het menu ook werken.

Offline Dorst

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/30, 16:14:08 »
Installeer ook eens pm-utils. Vervolgens met sudo pm-suspend in pauzestand zetten; mogelijk dat resume dan beter werkt.

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/17, 11:39:44 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Nunslaughter
bij mij werkt suspend goed (hibernate nog nooit gebruikt)...maar wel enkel als compiz niet aanstaat...als ik met compiz aan in suspend ga, geen probleem, maar heb enkel een zwart scherm bij het ontwaken...als ik even compiz uitschakel voor suspend, dan gaat het wel goed...
Dit probleem is herkenbaar voor mij.  Bij mij was het te wijten aan de screensaver.
gconf-editor apps > gnome-power-manager > lock en vinkje weg bij suspend en hibernate.

Voor de oorspronkelijk vraag.
Bij mijn laptop werkt suspend tegenwoordig wel door uswsusp te installeren. Ik heb wel de laatste versie van debian unstable moeten nemen.  En probeer dan eens alt-f2 uitvoeren gksudo s2disk.
Als suspend nu werkt help ik je wel even verder zodat de snelkoppelingen in het menu ook werken.
Hi, ik heb uswsusp geinstalleerd maar het probleem met suspend blijft bestaan. Er verandert niets. Maar evengoed bedankt voor het meedenken.
gr. ToeCurler.

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/17, 11:55:18 »
De functies suspend en hybernate uitzetten kan altijd nog. Ik probeer het eerst aan depraat te krijgen.

Ik heb uswsusp geinstalleerd (zoals door "siegi" aangegeven) maar dat maakt geen verschil.

"Nunslaughter" zegt dat het even uitzetten van Compiz helpt. Nou ben ik redelijk nieuw in Ubuntu dus : Hoe doe je dat, Compiz uitzetten?

gr. ToeCurler

Offline siegi

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/17, 16:12:13 »
Citaat van: ToeCurler
De functies suspend en hybernate uitzetten kan altijd nog. Ik probeer het eerst aan depraat te krijgen.

Ik heb uswsusp geinstalleerd (zoals door "siegi" aangegeven) maar dat maakt geen verschil.

"Nunslaughter" zegt dat het even uitzetten van Compiz helpt. Nou ben ik redelijk nieuw in Ubuntu dus : Hoe doe je dat, Compiz uitzetten?

gr. ToeCurler
De oplossing die ik gegeven heb is ook nog niet volledig, je moet eerst testen of je computer naar slaaptstand gaat met het commando s2disk.  Want het menu werkt nog op de oude wijze. Als dit werkt zoek ik wel even op wat je nog moet doen.

Compiz uitzetten systeem > voorkeuren > uiterlijk > effecten > geen effecten

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/17, 22:35:37 »
OK. gksudo s2disk geeft een startup screen waar de meldingen worden weergegeven dat het active memory naar swap geschreven wordt, dat gaat goed. Daarna schakeld de LapTop "Power-Off". Dus niet "Suspend".

Compiz staat bij mij default uit (No effects). Als ik effecten probeer te selecteren krijg ik een error-melding "The Composite extension is not available". Als ik de geinstalleerde subsets bekijk dan is Compiz wel geinstalleerd.

Wat doet die Alt/F2 die je noemt. Ik zie niets gebeuren als ik die aansla.

gr. Toe Curler.

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/17, 23:06:48 »
Bytheway Het schrijven van het memory naar swap door het s2disk commando heeft de swap-space corrupt gemaakt.
swapon -s geeft niets. swapon -a geeft: /dev/sda2: Invallid argument.  /dev/sda2 is wel degelijk de swap-space. Staat ook goed in fstab.

gr. Toe Curler.

Offline siegi

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/17, 23:19:49 »
sudo swapon -a /dev/sda2 geeft die fout? Wil je aub je commando's volledig uitschrijven?

Je kan de swappartitie terug formateren door mkswap /dev/sda2

Offline ToeCurler

  • Lid
Power management in ubuntu 7.10
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/18, 12:08:30 »
Ja met een sudo commando er voor. Bij het booten gaf het activeren van de swap ook een "fail".
Leuk dat Ubuntu dan toch opstart. De meeste Unix varianten panicken als er geen swapspace gealoceerd kan worden.
Met sudo mkswap /dev/sda2 en sudo swapon -a is het swapspace probleem opgelost. Bedankt.

Ik heb inmiddels wat opgeschoond, alle probeersels die ik de afgelopen tijd geinstalleerd heb er weer afgehaald. Ik dacht dat een en ander elkaar wel eens in de weg zou kunnen zitten. uswsusp Weer opnieuw geinstalleerd en YaHoo!  suspend werkt nu gewoon via het powermenu. Als ik suspend configureer voor het sluiten van de deksel werkt dat ook. Resume werkt vervolgens perfect, endaar ging het om.

Hybernate mode blijft eindiggen in een zwart scherm en nergens meer op reageren. Maar dat is niet erg want dat gebruik ik niet. Ik haal die button uit het menu.

Dus resumerend: Mijn probleem met suspend/resume is opgelost. Het topic kan gesloten worden.